صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۲۹۳۴۵

آیا اعضای مجمع تشخیص لوایح FATF می پذیرند؟/ تاکید بر داخلی بودن علت مشکلات اقتصادی

اگر ثابت شود که FATF این وضع را بهتر می‌کند، با آن موافق خواهم بود. برآورد من این است که پذیرش توصیه‌های FATF در وضع مردم تاثیری ندارد‌.
 بسیاری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست‌های دانشجویی نظرات خود را درباره پیوستن ایران به FATF بیان کرده اند. بر همین اساس، چند تن از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در سلسله جلسات بررسی زوایای جدید لوایح FATF که توسط اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد نظرات خود را بیان کردند.

* پذیرش FATF در وضعیت مردم تاثیری ندارد‌/ مشکلات اقتصادی به مسائل داخلی مربوط است 
احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از سخنان گفت: نه پیوستن به FATF خیلی فشار را کم می‌کند و نه نپیوستن به آن‌ها خیلی فشار را زیاد می‌کند. علل بسیاری از مشکلات اقتصادی به مسائل داخلی مربوط است. اثر تحریم زمانی با شدت مشخص می‌شود که مشکلات داخلی ادامه داشته باشند.
وی افزود: اگر ثابت شود که FATF این وضع را بهتر می‌کند، با آن موافق خواهم بود. برآورد من این است که پذیرش توصیه‌های FATF در وضع مردم تاثیری ندارد‌.
 
توکلی ادامه داد: حتی خود آقای ظریف نیز با صراحت گفته است که تضمینی نمی‌دهد که با پذیرش توصیه‌های اف‌ای‌تی‌اف شرایط بهتر شود. 
وی درباره حق شرط نیز گفت: در اساسنامه FATF آمده که اعضا می‌توانند به حق شرط یک کشور اعتراض کنند که در این صورت حق شرط بین آن کشور و کشورهای معترض، بی‌اثر می‌شود.
این عضو مجمه تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: قدرت منطقه‌ای ما که با فداکاری بسیار تامین شده است، با پذیرش این توصیه‌ها تحت شعاع قرار می‎گیرد. عزت و قدرت است که امکان چانه‌زنی در مذاکرات را فراهم می‌کند.

* پذیرش FATF تاثیری در حل مشکلات اقتصادی نخواهد داشت/ صلاح نیست به آن بپیوندیم
آیت الله محسن مجتهد شبستری عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفت: پذیرش توصیه‌های FATF تاثیری در حل مشکلات اقتصادی نخواهد داشت، تصویب این مصوبات با حق شرط، از نظر بین‌المللی ممکن نیست
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینکه با تصویب این کنوانسیون‌ها گشایش اقتصادی حاصل می‌شود، گزاره‌ی درستی نیست.  خودشان هم اعتراف کردند که معلوم نیست با تایید این دو مصوبه، مشکل گرانی و تورم از بین برود.
 
 
وی افزود: سوالاتی نیز برای اعضای مجمع ایجاد شده است، از جمله اینکه گام بعدی بعد از تصویب و اجرای ۴۱ توصیه FATF چیست؟ از دولت خواسته شده که به صورت مکتوب به این سوالات پاسخ دهد و تا کنون که من اطلاع دارم جواب مکتوبی از سوی دولت ارسال نشده است، هرچند نمایندگان دولت مانند وزیر نفت و رییس بانک مرکزی در مجمع حاضر شدند اما پاسخ قانع‌کننده‌ای ندادند.

شبستری تاکید کرد: اگر به این FATF بپیوندیم باید تبادل اطلاعات انجام دهیم و آن‌ها می‌خواهند که از این طریق بیشتر به مسائل اقتصادی کشور آگاهی داشته باشند. در این شرایط دیگر دور زدن تحریم‌ها ممکن نخواهد بود و وضع اقتصادی بدتر خواهد شد.
وی گفت: اشکالات دیگری نیز بر مسئله FATF وارد است و به طور کلی صلاح نیست که ما به آن بپیوندیم.

* با وجود تحریم‌های امریکا، دولت اجازه پیوستن به پالرمو و سی‌اف‌تی را ندارد
سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بیان کرد: واقعیت این است که هنوز تصمیم قطعی درمورد FATF نگرفته‌ام و بنای کار سیاسی در این زمینه نیز ندارم. تصور من این است که اکثر اعضای مجمع دنبال این هستند که تصمیماتشان در جهت حفظ منافع ملی، امنیت کشور و تحقق ارزش‌های جمهوری اسلامی باشد. 

وی درمورد کارآمدی حق شرط بیان کرد: برای من روشن نیست که حق شرط کارکرد نداشته باشد. وضعیت به اینصورت است که اگر کشوری حق شرط ما را نپذیرفت، صرفا معاهده بین ما و کشوری که شرط ما را نپذیرفته برقرار نمی‌شود.
نبوی گفت: تا این جا نتیجه بنده این است که با وجود تحریم‌های ثانویه امریکا، دولت اجازه پیوستن به پالرمو و سی‌اف‌تی را ندارد اما اگر برداشته شد، اشکالی ندارد. درخصوص حق شرط نیز باید تامل کرد، کشورهای دیگر نیز با حق شرط به این کنوانسیون‌ها پیوسته‌اند و ممکن بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات