صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۲۹۴۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۱ فروردین ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) زندگیتان را بر پایه اسراف قرار ندهید، زندگی را ساده قرار دهید. زندگی را آن طوری که خدای متعال می‌پسندد قرار دهید و از طیّبات الهی بهره‌مند شوید بر حسب اعتدال و عدالت. هم اعتدال و میانه‌روی و هم عدالت. یعنی ملاحظه انصاف را بکنید، ببینید دیگران چطوری‌اند. خیلی بین خودتان و دیگران فاصله درست نکنید. (۰۸/۰۳/۱۳۷۲) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز                    

ادعاها و واقعیت‌ها!

«علی مطهری» در کلاب هاوس به تشریح دیدگاه‌های گوناگون خودش پرداخت و مانند همیشه عقاید و نظرات خود را صریح بیان کرد. آنچه اما در اینجا موضوع این ستون قرار گرفته، نکته‌ای بود که آقای مطهری در زمینه حجاب اجباری و آزادی‌های اجتماعی به بحث گذاشت.

نکات تحلیلی: 1- آقای مطهری در سال‌های گذشته قرابت فکری فراوانی با برخی افراد و باورهای جریان اصلاح‌طلب پیدا کرده است، اما در زمینه فرهنگی و خاصه حجاب، اعتقاد دیرین خودش را حفظ کرده است و این را در گفتگوی اخیر خود مجدداً مطرح کرد. موضوع این یادداشت اما بررسی این دیدگاه وی نیست. بحث این است که پس از این گفتگو حجم انبوهی از هجمه‌ها به سمت مطهری سرازیر شد که در این میان واکنش محمدرضا جلائی‌پور قابل‌تأمل بود. جلائی‌پور نوشت که ای‌ کاش مطهری کسری از آزادگی که در سیاست دارد را در حوزه اجتماعی و بخصوص آگاهی از مسائل جنسی از خود نشان می‌داد! 2- حملات اخیر به آقای مطهری در شرایطی صورت می‌گیرد که وی در دوره اخیر درباره همه رخدادهای اصلی داخلی و خارجی کشور با جریان اصلاحات ساز همراهی نواخته بود. نقدهای تند به دکتر مطهری در حالی است که این افراد بیش از همه مدعی فضای باز سیاسی و فرهنگی هستند و مدام افراد و بخش‌هایی از حاکمیت را موردنقد قرار می‌دهند، حالا عقیده یک فردی در خصوص حجاب را برنمی‌تابند. از منظر این افراد آزادی خوب است، به‌شرط اینکه فقط برای آن‌ها باشد و دیگران نیز موافق با میل و نظرشان رفتار کنند. 3- مسئله اما به مخالفت جلائی‌پور با عقیده مطهری خلاصه نمی‌شود. ما با یک فکر و اندیشه در جریان اصلاحات مواجه هستیم که در مقطع کنونی که مسائل ریزودرشت فراوانی وجود دارد، باید پاسخ دهند ایده آن‌ها برای حل مسائل کشور در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی چه بوده است؟ ناگفته پیداست که این بخش از اصلاحات در عرصه فرهنگ به لیبرالیسم فرهنگی و در بخش اقتصادی به حل مسائل از طریق مذاکره و سیاست خارجی می‌اندیشند و حاصل چنین ایده‌هایی نیز وضعیت فعلی است که می‌بینیم!

نکته پایانی: امروز در جمهوری اسلامی نه کسی با آزادی‌های سیاسی و اجتماعی مخالف است و نه مذاکرات و تعامل با کشورهای مختلف (به‌غیراز دو استثنا) از دستور کار خارج شده است. نکته راهبردی این است که بایستی ظرفیت‌ها، الگوها و امکانات بومی و هویتی در تصمیم‌گیری‌ها موردتوجه واقع شده و در عمل به کار بسته شود. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                               

این نشانه‌ای از اقتدار ماست!

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت دیپلماتیک جمهوری اسلامی، کشورهای ۱+۴ و معاون دبیرکل سرویس اقدامات خارجی اتحادیه اروپا از روز سه‌شنبه گذشته در وین آغاز شد و روز جمعه به پایان رسید.

گزاره‌های تحلیلی: ۱- اینکه آمریکایی‌ها آیا تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران را در این دور از مذاکرات بر خواهند داشت یا نه، مهم است؛ اما از آن مهم‌تر این است که آمریکا پس از یک دوره فشار حداکثری و ناکامی، حاضر شده با دو پیش‌شرط ایران کنار بیاید. ۲- این واقعیت نظام بین‌الملل است که هر بازیگری قدرت بیشتری داشته باشد، بیشتر می‌تواند منافع خود را استیفا کند. این نشانه‌ای از اقتدار ایران است که غرب را وادار کرده که با واقعیت کنونی کنار بیاید. ۳- یقیناً تغییر رفتار آمریکا محصول دیپلماسی هَپروتی یا تضمین یک امضا نیست، بلکه بر اساس این ادراک ذهنی در تصمیم‌گیران کاخ سفید این برآورد استوار شده که ادامه وضع فعلی مساوی است با عبور جمهوری اسلامی از کمند تحریم‌های غرب و هم‌زمان دریافت پاسخ درون‌برجامی و فرابرجامی؛ به عبارتی، طرف مقابل به این درک رسیده که جمهوری اسلامی در مقابل فشارها ایستاده و در حال دادن پاسخ‌ عملی است. ۴- اکنون اتخاذ مقاومت فعال که مبتنی بر مقاومت ملی، انسجام داخلی و متوازن‌سازی فشارها بوده و نمود آن در قانون مجلس (اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها)، اقدامات فرابرجامی و برنامه همکاری راهبردی بلندمدت با چین و روسیه تعیّن یافته، به شکل فوق‌العاده‌ای دست مذاکره‌کنندگان را پر کرده و در حال نتیجه دادن است. ۵- هرچند در این دور از مذاکرات نتیجه خاصی حاصل نشد، اما لاجرم طرف مقابل راهی جز تسلیم در مقابل اراده جمهوری اسلامی ندارد؛ زیرا که جمهوری اسلامی در این دور با دست برتر به مذاکره آمده و این در حالی است که طرف مقابل دیگر چیزی برای فشار مضاعف بر ایران در چنته ندارد.

جمع‌بندی: شکی نیست که مسیر پیموده شده بسیار سخت و دشوار بوده، اما به شکل بی‌سابقه‌ای نتیجه‌بخش است و هم‌زمان به‌صورت فوق‌العاده بر اعتبار و جایگاه بین‌المللی ایران افزوده است. اکنون جمهوری اسلامی در پرتو اتخاذ مقاومت فعال، طرف زورگو را وادار به مذاکره بر مبنای پذیرش رفع تحریم‌های خود و متعاقباً راستی‌آزمایی از ناحیه ایران نموده و این مهم، جز انعکاس اقتدار ایران نیست. این واقعیت نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی نگاه راهبردی به موضوعاتی همچون سیاست خارجی دارد و نخواهد گذاشت منافع ملی خرج جریان‌ها و سیاست‌زدگی‌ها شود که اگر غیرازاین بود دیگر از ایران انقلابی مؤلفه‌ای به نام قدرت باقی نمی‌ماند. (نویسنده: احمد بنافی)

خبر ویژه                    

تنها گزینه ایران در مذاکرات برجامی

«غریب‌آبادی»، عضو هیئت مذاکره‌کننده ایران با طرف‌های برجامی گفت: «تحریم‌هایی که باید به‌صورت کامل برداشته شود، اولاً تمام تحریم‌های داخل برجام که آمریکا مجدداً آن را اعمال کرد؛ ثانیاً تحریم‌های دولت ترامپ؛ ثالثاً تحریم‌هایی که به بهانه‌های غیرهسته‌ای وضع‌شده می‌باشد. راستی‌آزمایی یعنی قراردادهای نفتی ایران منعقد و نفت صادر شود و درآمد از طریق کانال‌های بانکی به داخل منتقل شود و یا مصارف دیگری را برای آن در نظر بگیرد و تراکنش‌ها از کانال‌های مالی مختلف انجام شود. الآن در گفت‌وگوها این موضوع هم در حال بررسی است که «اگر آمریکا بعد از بازگشت به برجام خلف وعده کند، چه اقداماتی در تعهدات فنی ایران انجام شود» تا این‌گونه نباشد که فقط ایران از قبل به تعهداتش عمل کرده باشد. موضوع گام‌به‌گام به‌هیچ‌وجه در گفت‌وگوها مطرح هم نشده است؛ تنها گزینه روی میز ایران، لغو عملی همه تحریم‌ها و راستی آزمایی است».

▼ اخبار

هنگامه ایفای نقش ملی، تاریخی و تمدنی ایرانیان!

دبیرکل حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا تأکید برخی رؤسای جمهور بر عدم اختیارشان، تأثیری در کاهش مشارکت مردم در انتخابات خواهد داشت، گفت: «چطور می‌شود در ابتدای هر انتخاباتی همه می‌آیند با قدرت و تمرکز، انواع و اقسام شعارها را می‌دهند و می‌گویند ما این کار را می‌کنیم و آن کار را می‌کنیم ولی وقتی دوره‌شان رو به اتمام می‌رسد، می‌گویند ما اختیار نداریم... می‌خواهند مشکل را به گردن کسی دیگر بیندازند و به دنبال سوژه‌هایی هستند تا بگویند او نگذاشت ما کارمان را انجام بدهیم!». صادق خرازی افزود: «متأسفانه کسانی در داخل کشور برای منافع شخصی، جناحی و باندی خود به دنبال دلسرد کردن و کاهش مشارکت مردم هستند و کسانی هم در خارج کشور، دل در گروی بیگانگان نهاده و مردم را دوری از انتخابات فرامی‌خوانند! این‌ها خادم کشور و ملت نیستند. نتیجه انتخابات برای آینده کشور اهمیت حیاتی دارد. باید کسانی وارد عرصه شوند که قدرت درک مسائل و حل مشکلات جامعه را داشته باشند. برنامه داشته باشند، به خرد جمعی به نخبگان و به مردم نجیب کشور ایمان داشته باشند. باید نشان دهیم که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ضامن امنیت، رفاه و زندگی مردم است. قهر جواب نمی‌دهد، هرکس که دغدغه آینده این سرزمین را دارد، هرکس اندیشناک آینده فرزندان و مردم، خرد و بزرگ از هر قوم، منطقه و نژاد و دین و مذهب است، اکنون هنگامه آن است که نقش ملی و تاریخی و تمدنی خود را ایفا کند».

جزئیات بازدید وکلای ملت از سایت‌های هسته‌ای کشور

«ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از حضور ۱۲ نماینده مجلس در چهار سایت هسته‌ای اصفهان، نطنز، خنداب و فردو خبر داد و گفت: «این بازدید روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در راستای نظارت میدانی مجلس شورای اسلامی و روند اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها رخ داد که عمده نمایندگان حاضر از کمیسیون‌های امنیت ملی و انرژی بودند». وی ادامه داد: «نمایندگان مجلس در سایت اصفهان از واحدهای تولیدی و صفحه‌های سوخت بازدید داشتند. همچنین در سایت مذکور، روند رو به تکمیل کارخانه آلومینیوم فلزی مشاهده شد. بر اساس ماده چهارم قانون اقدام راهبردی برای تکمیل این کارخانه ۵ ماه زمان در نظر گرفته شده است». سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره بازدید نمایندگان از مجتمع شهید احمدی روشن نطنز توضیح داد: «بر مبنای ماده ۳ قانون اقدام راهبردی، اخیراً هزار سانتریفیوژ IR2m و همچنین یک زنجیره ۱۶۴ تایی از سانتریفوژهای نسل ۶ در مهلت ۳ ماهه قانونی، در این سایت نصب شده است». عمویی تصریح کرد: «کارشناسان پرتلاش سازمان انرژی اتمی کشورمان در سایت نطنز، برای افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده موردنیاز کشور، ۲ زنجیره از سانتریفیوژهای IR4 را در تولید اورانیوم غنی‌شده بهره‌برداری کرده‌اند». وی درباره بازدید از سایت فردو گفت: «روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد، طبق ماده ۱ قانون در ۶ زنجیره سانتریفیوژهای نسل اول IR1 با دقت جریان دارد». عمومی گفت: «نمایندگان از روند بهینه‌سازی راکتور خنداب اراک بازدید داشتند؛ تکمیل بهینه‌سازی این رآکتور خواسته نمایندگان پارلمان بر اساس ماده ۵ قانون اقدام راهبردی است که با سرعت خوبی پیش می‌رود».

چرا بازگشت سامسونگ و ال‌جی به کشور ممنوع است؟

معاون قضایی دادستان کل کشور در پاسخ به سؤالی در خصوص برگشت شرکت ال‌جی و سامسونگ به بازار لوازم‌خانگی ایران با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: «این دو شرکت در شرایط سخت مردم را تنها گذاشتند و در حوزه قضایی ما اجازه نمی‌دهیم این نوع شرکت‌ها بخواهند به کشور بیایند و به‌طور حتم امکان فعالیت برای این دو برند در کشور ما وجود نخواهد داشت». وی افزود: «البته خروج آن‌ها اقدام خوبی بود زیرا در صورت ادامه حضور و فعالیت آن‌ها در ایران، هیچ‌گاه شاهد پیشرفت فعلی کارخانه‌های ایرانی نبودیم». سعید عمرانی با بیان اینکه تولیدکنندگان ایرانی با طراحی، مهندسی، ساخت، قالب‌زنی، قطعه‌سازی در حوزه لوازم‌خانگی به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌اند، گفت: «اگر برند محصولات ایرانی را با یک برند معروف خارجی تغییر دهند، قطعاً باورمان می‌شود که این محصول خارجی است».

اخبار کوتاه

علم‌الهدی: امام رضا(ع) معجزه غیرمعقول نمی‌کند/ امام‌جمعه مشهد در واکنش به انتشار فیلم کوتاهی در فضای مجازی که در آن یک روحانی به زائران امام هشتم توصیه می‌کند در حرم ماسک نزنند و امام رضا ضامن سلامتی آن‌ها خواهد بود، تأکید کرد: «امام رضا(ع) ولایت مطلقه الهی دارد اما کرامت حضرت به یک جریان غیرمعقول تعلق نمی‌گیرد. کسی بگوید در حرم اگر خودم را از ارتفاع بیندازم صدمه نمی‌بینم، اتفاقاً می‌میرد؛ امام رضا(ع) می‌تواند شما را حفظ کند اما معجزه غیرمعقول نمی‌کند. کسی که آلوده است و حرم را بوسید، آن را آلوده کرده و نفر دوم که ببوسد مبتلا می‌شود. حرف افراد خرافه‌پرور که می‌گویند در حرم ماسک نزنید را باور نکنید».

سفرهای نوروزی و صف مرغ کار خودش را کرد!/ وزیر بهداشت طی نامه‌ای به معاونین خود گفت: «همان‌گونه که در مکاتبات قبل یادآور شدم، پیش‌‌بینی از ارتفاع موج جدید، سنگین‌‌تر و حجیم‌‌تر از امواج قبلی است. آنچه همکارانم در روزهای اخیر از موارد بستری می‌‌بینند ناشی از بی‌‌توجهی‌‌های قبل از سفرها به‌خصوص بازارهای شلوغ، صف‌‌های طولانی و درهم‌فشرده مرغ و غیره است و افزایش تصاعدی موارد سرپایی حاکی از اثرات سفرهای نوروزی است. از روزهای آینده باید منتظر افزایش موارد بستری باشیم».

چین: تحریم‌های آمریکا علیه ایران باید فوراً لغو شود/ سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: دولت قبلی آمریکا از برجام خارج شد و فشار حداکثری را بر ایران اعمال کرد و این سیاست ریشه تنش‌های پایدار کنونی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است. آمریکا باید بدون قید و شرط به این توافق بازگردد و همه تحریم‌های مربوطه ازجمله تحریم‌های فراسرزمینی علیه طرف‌های ثالث را بردارد. در این صورت، ایران نیز باید متقابلاً پایبندی به برجام را از سرگیرد».

مذاکرات غیرشعاری!/ «فریدون عباسی»، رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مذاکرات کشورمان با 5+1 در دوره ریاستش بر سازمان انرژی اتمی، با اشاره به اینکه مذاکرات زمان ما، مذاکرات شعاری نبود، گفت: «ما قبول کردیم تنها یک زنجیره غنی‌سازی ۲۰ درصد که به آن نیازی نداشتیم خاموش شود تا در مقابل، تحریم بانک مرکزی برداشته شود نه اینکه کل غنی‌سازی ۲۰ درصد را تعطیل کنیم».

آمادگی برای پذیرش شکست!/ روزنامه الاخبار گزارش داد که ائتلاف متجاوز سعوی-اماراتی اواسط هفته گذشته به عناصر خود دستور داد که باقیمانده سلاح سنگین موجود در جبهه‌های عملیاتی اطراف مأرب را خارج کنند که ازجمله این سلاح‌ها می‌توان به خودروهای زرهی آمریکایی «اوشکوش» اشاره کرد. رویکرد جدید ریاض در خارج کردن خودروهای زرهی نشان می‌دهد که وجود این خودروها نتوانسته است باعث کاهش تلفات انسانی در میان مزدوران وابسته به ریاض و ابوظبی در جنگ علیه ملت یمن شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات