صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۹۴۲۵

خطر تجزیه انگلستان  جدی است/ از استقلال طلبی اسکاتلندی ها تا درگیری های ایرلند

فعلا وضعیت داخلی در ایرلند شمالی قابل کنترل نیست. آرلن فوستر، وزیر اول ایرلند شمالی در واکنش وقایع اخیر گفت که «اینها اعتراض نیست بلکه خشونت، تخریب و اقدام به قتل تلقی می‌شود.»
"برگزیت" به نقطه آشکارساز "تجزیه انگلیس" در آینده ای نه چندان دور تبدیل شده است! بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس با اصرار خاص خود، مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا را هدایت کرد و به رفراندوم سال 2016 میلادی ( رفراندوم خروج انگلیس از اروپای واحد که به سود طرفداران خروج از اروپا پایان یافت) شکلی قانونی بخشد. با این حال، از همان زمان انعقاد توافق برگزیت ، یعنی در ماه نوامبر سال 2020 شاهد بروز اختلافات عدیده ای میان اتگلیس و اتحادیه اروپا بر سر اجرایی شدن توافق مذکور بودیم. اکنون این اختلافات خود را به گونه ای بروز داده است که اساسا گویا توافقی میان لندن و بروکسل صورت نگرفته و طرفین در جدال با یکدیگر به سر می برند!

منازعات در ایرلند جدی تر شده است
خشونت‌ها در ایرلند شمالی که چندی است آغاز شده با شدت بیشتری ادامه یافت و مقام‌های دولتی در انگلیس  را مجبور به واکنش کرد.این در حالی بود که مقامات دولتی انگلیس تصور نمی کردند که دامنه منازعات تا این حد گسترده شود.
بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس پس از آنکه معترضان در بلفاست( مرکز ایرلند شمالی)  اقدام به پرتاب کوکتل مولوتف کردند و اتوبوسی را به آتش کشیدند خشونت‌های جاری در ایرلند شمالی را محکوم کرد.شبکه یورونیوز گزارش داده است که این خشونت‌ها پس از یک هفته آشوب و ناآرامی در حالی همچنان همچنان ادامه دارد که تحلیل‌گران آنرا از جمله تبعات برگزیت و نیز ناشی از برافروخته شدن حس خیانت و سرخوردگی میان احزاب وحدت‌گرای متمایل به حکومت بریتانیا قلمداد کرده‌اند."

اختلاف بر سر چیست؟
پروتستان‌های حامی یکپارچگی با انگلیس در ایرلند معتقدند که توافق‌های تجاری پسابرگزیت موانعی را بر سر مراودات تجاری با دیگر نقاط بریتانیا ایجاد کرده است.تنش‌ها بر سر این موضوع پس از توافق‌های پسابرگزیت  شدت گرفت و اینک با خشونت و ناآرامی در مرکز ایرلند شمالی همراه شده است.به گفته پلیس ایرلند شمالی جمعیت معترض چهارشنبه شب در «لانارک وی» واقع در بلفاست جمع شده بودند، جایی که یک اتوبوس به آتش کشیده شد.

بوریس جانسون شامگاه چهارشنبه گذشته با انتشار توئیتی ضمن ابراز نگرانی عمیق به خشونت‌های جاری واکنش نشان داد و نوشت: « اختلافات از راه گفتگو و نه خشونت یا ارتکاب جرم حل می‌شود.»
گزارش رسانه‌های محلی از بلفاست حاکی است که نیمه‌شب چهارشنبه آتش سوزی‌هایی در بخش‌هایی از منطقه «لانارک وی» در بلفاست، جایی که موانع بزرگ فلزی محله‌های کاتولیک و پروتستان را از هم جدا می‌کند، به وقوع پیوست.به گفته این رسانه‌ها صدها نفر از هر سو اقدام به پرتاب کوکتل مولوتف کردند و با دخالت ماموران پلیس به تدریج از شدت خشونت‌ها کاسته شد.

اوضاع در ایرلند قابل کنترل نیست
مقامات امنیتی انگلیس در گفت و گویی با رسانه های مختلف اعلام کرده اند که فعلا وضعیت داخلی در ایرلند شمالی قابل کنترل نیست. آرلن فوستر، وزیر اول ایرلند شمالی در واکنش وقایع اخیر گفت که «اینها اعتراض نیست بلکه خشونت، تخریب و اقدام به قتل تلقی می‌شود.» وی تاکید که چنین اقداماتی نمی‌تواند برگرفته از ماهیت دو جریان وحدت‌گرا و وفادار باشد.

جرقه خشونت‌های اخیر ابتدا هفته گذشته در لندندری زده شد و سپس ناآرامی‌ها به محله‌ای در بلفاست که جمهوری‌خواهان متمایل به پیوستن به جمهور ایرلند در آن سکونت دارند کشیده شد.این حوادث دوباره ماجرای سه دهه تنش و درگیری‌ خونین میان جمهوری‌خواهان و وحدت‌گراها در ایرلند شمالی را که ۳ هزار و پانصد کشته برجای گذاشت، یاد‌آوری کرده است.تنش میان وحدت‌گرایان و کاتولیک‌های متمایل به جمهوری ایرلند سرانجام سال ۱۹۹۸ با توافقی موسوم به «جمعه نیک» پایان یافت.

ماجرا تنها به ایرلند محدود نمی شود
"اسکاتلند" به مانند "ایرلند شمالی" و حتی جدی تر از آن، به کانون بحران و استقلال خواهی در انگلیس تبدیل شده است. بوریس جانسون و مقامات انگلیسی به خوبی می دانند که اگر همه پرسی دیگری در خصوص "استقلال اسکاتلند از انگلیس" صورت گیرد، نتیجه آن قطعا جدایی این منطقه از حاکمیت انگلیس خواهد بود. از این رو مقامات دولتی انگلیس سعی دارند به هر نحو ممکن مانع از برگزاری همه پرسی جدیدی در این خصوص شوند.

اکنون رهبران محلی اسکاتلند تاکید دارند که با توجه با خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، لازم است همه پرسی دیگری در خصوص جدایی یا عدم جدایی اسکاتلند از حاکمیت انگلیس صورت گیرد.هرچند حزب ملی اسکاتلند، اس ان پی، موفق نشد در سال ۲۰۱۴ و در جریان همه پرسی شهروندان این منطقه را برای استقلال از انگلیس مجاب کند اما در هفت سال گذشته سیاستمداران این حزب در راس تمام نهادهای منتخب اسکاتلند رخنه کرده اند و سال به سال محبوبیت بیشتری کسب کرده اند.نیکلا استورجن، نخست وزیر اسکاتلند و رهبر اس ان پی در سال های اخیر به یکی از محبوبترین سیاستمداران این منطقه تبدیل شده است. خانم استورجن پس از نهایی شدن برگزیت ارها در هفته های اخیر یک موضوع را یادآوری کرده است. همه پرسی تازه استقلال در راه است. به گفته او « نتیجه انتخابات محلی ماه مه در برگزاری همه پرسی استقلال و یا عدم آن تاثیر مستقیم دارد.»

بحث استقلال هرگز در این هفت سال به فراموشی سپرده نشد. بلافاصله پس از رای آری مردم انگلیس به همه پرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶، نیکولا استورجن، نخست وزیر دولت محلی اسکاتلند، آشکارا اعلام کرد که لازم است همه پرسی دوم استقلال برگزارشود.

دستان دولت جانسون بسته است
نظرسنجی ها نشان می دهد که حداقل 55 درصد ساکنان اسکاتلند اکنون خواستار جدایی از انگلیس هستند. بنابراین، "برگزاری همه پرسی" به خط قرمز دولت بوریس جانسون تبدیل شده است. نخست وزیر انگلیس کماکان مدعی است که با توجه به برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند در سال 2014 میلادی، همه پرسی دیگری نباید درا ین خصوص برگزار شود. اما مقامات محلی اسکاتلند معتقدند که با توجه به خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، "موجودیت اروپایی" آن تغییر کرده و به یک "مجودیت مستقل" تبدیل شده است، در چنین شرایطی این حق ساکنان اسکاتلند که است که فارغ از هرگونه همه پرسی انجام شده در سال 2014 میلادی ، میان "انگلیس اروپایی" و " انگلیس غیراروپایی" دست به انتخاب بزنند.
 
نتیجه این انتخابات به سود دولت و حاکمیت انگلیس نیست. از این رو نه تنها حزب محافظه کار ( حزب متبوع بوریس جانسون)، بلکه احزاب کارگر و لیبرال دموکرات نیز با برگزاری هرگونه همه پرسی در اسکاتلند مخالف هستند. در همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، رای دهندگان اسکاتلندی با ۶۲ درصد آرا در برابر ۳۸ درصد از باقی ماندن اتحادیه اروپا در اتحادیه اروپا حمایت کردند. این در حالی است که در کل انگلیس بیش از ۵۲ درصد مردم در سال ۲۰۱۶ موافق خروج بودند و به این ترتیب در ۵ سال گذشته روند نهایی شدن خروج از اتحادیه روپا جدی‌تر شد.از این رو اسکاتلندی ها قصد دارند به هر نحو ممکن به کشوری مستقل از انگلیس تبدیل شوند.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات