صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۲۹۴۴۲

جایگاه ریاست‌جمهوری در کلام رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی)

پایگاه بصیرت / کتابچه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400
همان­طور که گفته شد، رئیس‌جمهور و ریاست جمهوری به دلایل مختلف از جایگاه بسیار ویژه­ای در نظام برخوردار بوده و عملکرد آن، تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم کوتاه­مدت و بلندمدتی را بر جنبه­های مختلف زندگی مردم و حیات نظام دارد. نگاهی به مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله­ العالی) نیز حکایت از اهمیت این جایگاه دارد:

۱- مؤثرترین عنصر در حل مسائل کشور

از نگاه رهبر معظم انقلاب (مدظله ­العالی) رئیس‌جمهور مهم‌ترین و مؤثرترین عامل در پیشرفت و حل مسائل و اجرای درست امور کشور به شمار می­رود. ایشان معتقدند: «رئیس‌جمهور در کشور ما نقش بسیار مهمی دارد؛ تبلیغات بیگانه می‌خواهد عکس این را نشان دهد. آن‌ها دشمنانه حرف می‌زنند. رئیس‌جمهور یکی از مؤثرترین، و در دستگاه اجرایی مؤثرترین عنصر برای حل مسائل کشور است. در میان مسئولان کشور، هیچ مسئولی به‌قدر رئیس‌جمهور در قانون اساسی ما امکانات و توانایی‌ها و عرصه‌ی عظیم خدمتگزاری ندارد. بودجه کشور و همه مسئولان طراز اول اجرایی کشور در اختیار اوست؛ اوست که می‌تواند کشور را آباد کند و ازلحاظ علمی و صنعتی و مسائل انسانی و یا ازلحاظ امنیت، کشور را به‌پیش ببرد؛ کفایت و توانایی‌های اوست که می‌تواند زندگی را در کام مردم شیرین کند. آنچه موردنیاز ملت و کشور است، رئیس‌جمهور کارآمد و باکفایت است. مسئولیت‌های حساس و تاریخی امروز بر دوش رئیس قوه مجریه ماست. قانون همه‌چیز را در اختیار رئیس قوه مجریه قرار داده است.»
(امام خامنه­ ای، ۱۱/۲/۱۳۸۴)

۲- مقام والای ریاست جمهوری در قانون اساسی

ریاست جمهوری در قانون اساسی، به­عنوان میثاق ملی و مبنای اصلی شکل­گیری نظام نیز از جایگاه ویژه­ای برخوردار است. مقام معظم رهبری (مدظله­ العالی) در باب اهمیت ریاست جمهوری، به این نکته مهم نیز توجه داشته­اند: «در قانون اساسی ما، رئیس‌جمهور مقام والایی است. در قانون اساسی، هم وظایف سنگینی بر دوش رئیس‌جمهور گذاشته‌شده - که در اصول مختلف آن مطرح گردیده است - هم اختیارات و امکانات زیادی در اختیار رئیس‌جمهور است. در مجموعه نظام قانون اساسی ما، این اختیارت و امکانات و وظایف، منحصربه‌فرد است. رئیس‌جمهور اختیارات فراوانی دارد: قوه مجریه و بودجه کشور و وزارتخانه‌های گوناگون در اختیار اوست.»
(امام خامنه­ ای، ۲۸/۲/۱۳۸۰)

۳- توانایی و اختیارات رئیس‌جمهور

رهبر معظم انقلاب (مدظله ­العالی) با توجه به اشرافی که به موضوع دارند، معتقدند اختیارات و امکانات بی­نظیری برای پیشرفت کشور و مبارزه با فساد در اختیار رئیس‌جمهور قرار دارد: «رئیس‌جمهور جایگاه بسیار والایی دارد؛ توانایی و اختیارات فراوانی ازلحاظ قانونی متوجه رئیس‌جمهوری است؛ بودجه کشور در اختیار رئیس‌جمهور است؛ مدیران کشور در سطوح مختلف در اختیار رئیس‌جمهور هستند؛ بنابراین تعیین رئیس‌جمهور، یعنی تعیین مدیری که بتواند ثروت عظیم مردم را که در بودجه و امکانات و مدیریت‌های کشور متبلور است، به نحوی در سرتاسر آفاق این ملت گسترش دهد تا نیاز‌های مردم با این ثروت عظیم برآورده شود. ملت و کشور ما براثر تلاش دولت‌های چند سال گذشته، ثروت متراکمی از امکانات به دست آورده است. مدیریت‌های آینده باید بتوانند این ثروت را افزایش دهند و آن را در زندگی مردم بگسترانند و با فساد به معنای واقعی کلمه مبارزه کنند.» (امام خامنه­ ای، ۱/۱/۱۳۸۴)

همچنین ایشان در کلامی دیگر امکانات و اختیارات بالای رئیس‌جمهور به لحاظ قانونی و بر اساس قانون اساسی را نیز مورد تأکید قرار داده­اند: «رئیس‌جمهور در کشور ما و طبق قانون اساسی ما، امکانات فوق‌العاده زیادی در اختیار دارد. رئیس‌جمهور امکاناتش در قانون اساسی، امکانات وسیعی است؛ رئیس‌جمهور بودجه کشور را در اختیار دارد، همه ارکان اجرائی کشور را در اختیار دارد، ترتیب اجرای قوانین را در اختیار دارد، توانائی استفاده از همه افراد صاحب‌نظر را در سراسر کشور در اختیار دارد؛ رئیس‌جمهور در همه مسائل گوناگون دستش باز است. تنها محدودیتی که برای رئیس‌جمهور در کشور ما وجود دارد، محدودیت قانون است؛ قانون فقط به او محدودیت می‌دهد، که این هم محدودیت نیست؛ قانون، هدایت‌کننده است؛ محدودکننده نیست. قانون، راه را نشان می‌دهد که چگونه حرکت کنیم.» (امام خامنه ­ای، ۱۴/۳/۱۳۹۲)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات