صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۲۹۵۴۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۴ فروردین ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بعد از پیروزی انقلاب، رابطه ما با آمریکا، از طرف ما قطع نشد؛ یعنی ملت ایران در حال اقتدار، مظلومیت‌های گذشته خودش را ندیده گرفت و دولت آمریکا را عفو کرد. دیگر از این بزرگواری بالاتر؟! اما آن‌ها از همان روز‌های اوّل که خیالشان آسوده شد، محل سفارت را محل توطئه علیه نظام جمهوری اسلامی کردند (۲۶/۱۰/۱۳۷۶) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز                     

صيانت از بيت امام

بازار فعالیت‌های انتخاباتي اوج گرفته و هرروز خبري جديد در باب ورود و خروج يکي از چهره‌هاي سياسي به ميدان رقابت انتخاباتي شنیده می‌شود. آخرين خبر حکايت از انصراف حجت‌الاسلام سيد حسن خميني از نامزدي انتخابات 1400 دارد. دیروز سيد ياسر خميني با اشاره به دعوت اقشاری از جامعه از برادرش سید حسن، گفت: «ايشان با ترديد در حال مشورت و بررسي جوانب امر بودند تا اينکه امروز مطابق ديدارهاي نوبه‌اي خود با رهبري، به ديدن ايشان رفتند که طي اين ملاقات، رهبر انقلاب کانديداتوري ايشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بيان اينکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می‌دانند، از ايشان خواستند که در شرايط فعلي به اين عرصه ورود نکنند». وي تصريح کرد: «با توجه به اين توصيه، طبيعي است که تصميم ايشان روشن است و اخوي یقیناً تصميمي براي کانديداتوري ندارند».

نکات تحليلي: 1- تصمیم دقیق و درست سید حسن خمینی در مشورت گرفتن از رهبر معظم انقلاب، اقدامی شایسته و قابل‌تقدیر است. بخش عمده‌ای از مدعیان سیاسی که در طول ماه‌های اخیر تلاش کردند تا ایشان را وارد میدان رقابت انتخاباتی کنند، افرادی نبودند که دلسوز و خیرخواه ایشان باشند! بلکه فرصت‌طلبانی بودند که بهره‌برداری‌های سیاسی و جناحی خود را دنبال می‌کردند و حاضر بودند در این مسیر به‌سادگی از آبرو و حیثیت بیت امام مایه بگذارند! آنان به‌خوبی می‌دانستند که احراز صلاحیت سید حسن در شورای نگهبان به‌واسطه فقدان کارنامه اجرایی در تراز جایگاه ریاست جمهوری، در هاله‌ای از ابهام است، لذا بیش از آنکه به حضور وی در انتخابات دل‌خوش کرده باشند، برای ردصلاحیت او آماده شده بودند! 2- بی‌شک بدخواهان امام و بیت امام در فاز جدید تلاش می‌کنند تا از این شکست نیز فرصتی برای کامیابی فراهم کنند، لذا دست‌به‌کار شده و نوک‌ تیز هجمه‌ها را به سمت رهبری انقلاب خواهند برد و ایشان را به عملکرد جناحی و ... متهم خواهند کرد. این در حالی است که توصیه رهبری به سید حسن بدون شک مبتنی بر در نظر گرفتن مصالح شخصی ایشان و صیانت از بیت امام انجام‌شده و ازجمله رهنمودهای ارشادی بوده که با درخواست شخص سید حسن ارائه ‌شده است، نه اقدامی دستوری که سید حسن می‌توانست از طرح آن و طلب اعلام نظر رهبری اجتناب کند. بدون شک این مشورت و حرف‌شنوی و تبعیت در کارنامه حجت‌الاسلام سید حسن خمینی به‌عنوان نقطه عطفی باقی خواهد ماند و آثار و دستاوردهای آن روزافزون برای ایشان حاصل خواهد آمد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                         

تنبیه لازم‌الاجرای تروریست هسته‌ای

دو روز پیش در نطنز اقدام تروریستی دیگری رخ داد؛ اتفاقی که بر اساس اظهارات مقامات مسئول، رژیم صهیونیستی پشت آن است و این دست اقدامات تروریستی برعلیه منافع و منابع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و دانشمندان هسته‌ای کشور برای چندمین بار در سال‌های اخیر علیه ملت ایران صورت گرفته است.

گزاره‌های خبری: نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی مدعی شد: «قطع برق گسترده در سایت غنی‌سازی نطنز که روز یکشنبه رخ داد، به علت یک انفجار قوی در اثر عملیاتی خرابکارانه و عمدی بوده که به پروژه غنی‌سازی هسته‌ای ایران آسیب‌های جدی وارد کرده است». بااین‌حال، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بدون‌ اشاره به تبعات رویکرد منفعلانه دولت در مواجهه با اقدامات مخرب و تروریستی از این قبیل، نهادهای داخلی را مورد هجمه قرار داد و گفت: «باید دستگاهی که مسئول بوده جلوی اقدامات دشمن را بگیرد و در این زمینه توفیقی به دست نیاورده است بازخواست شود».

گزاره‌های تحلیلی: 1- در تیرماه 99 مرکز مونتاژ سانتریفیوژ در نطنز مورد حمله تروریستی قرار گرفت و در آذرماه 99 نیز «محسن فخری زاده»، دانشمند برجسته هسته‌ای کشورمان با اقدامی تروریستی که دست داشتن رژیم صهیونیستی در آن روشن شد، به شهادت رسید. در تمام اقدامات این‌چنینی صورت گرفته در سال‌های اخیر، اقدام مؤثر دولت برای مقابله و پاسخ درخور چه بود؟ آیا جز این بود که حتی اقدام کنندگان داخلی نیز به برهم زدن مذاکرات و به نتیجه رساندن آن متهم شدند؟! 2- تحلیل اشتباه دولت در این خصوص که حملات تروریستی رژیم صهیونیستی به تأسیسات نطنز، برای تضعیف مذاکرات هسته‌ای بین ایران و طرفین خارجی بوده است و این‌که نباید در زمین دشمن بازی کرد و می‌بایست از اقدامات متقابل و برهم زننده مذاکرات پرهیز کرد(!!!)، سال‌هاست که دست مقامات امنیتی کشور را برای تنبیه تروریست بسته است. 3- اگر با تروریست آمریکایی و صهیونیستی برخورد درخور صورت نگیرد، از همین امروز باید منتظر نقشه تروریستی و ضربه دیگری از سوی آن‌ها باشیم. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

خبر ویژه        

نماینده ولی‌فقیه در سپاه: مواضع معاون سیاسی موضع مجموعه سپاه است

حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی در جمع تعدادی از مسئولان سیاسی نیروهای مسلح بابیان اینکه سپاه با هماهنگی و انسجام داخلی نسبت به تحرکات دشمن عمل می‌کند، گفت: «سپاه همچون گذشته در دفاع از انقلاب با بصیرت و آگاهی و محور قرار دادن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای تحقق حضور حداکثری و شوق‌انگیز مردم در انتخابات تلاش خواهد کرد. نماینده ولی‌فقیه در سپاه با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح به‌هیچ‌وجه وارد دسته‌بندی‌های سیاسی نمی‌شوند، افزود: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان نهاد پاسدار انقلاب و ارزش‌ها و دستاوردهای آن، در حفاظت از انقلاب و نظام اسلامی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند و دشمنان بدانند که فضاسازی‌های آن‌ها باعث انفعال ما نخواهد شد. دکتر حاجی‌صادقی با اشاره به تدوین دکترین رفتار سیاسی سپاه گفت: «از مجموعه معاونت سیاسی به‌ویژه برادر باسابقه و ارزشمند، سردار دکتر جوانی تقدیر و تشکر می‌کنم، هم زحمت تدوین دکترین رفتار سیاسی سپاه را کشیدند و هم در چارچوب آن عمل کردند و موفق هم عمل کردند». نماینده ولی‌فقیه در سپاه در ادامه بابیان اینکه مواضع معاون سیاسی سپاه موضع مجموعه سپاه است، تصریح کرد: «در مسائل سیاسی هماهنگی خوبی در سپاه وجود دارد و آنچه که معاون سیاسی اعلام می‌کند، همان چیزی است که مجموعه سپاه و نمایندگی ولی‌فقیه به‌عنوان متولی این امر درباره آن اتفاق‌نظر دارند»

▼ اخبار

عجله نباید کرد!

مذاكرات ايران و گروه ۱+۴ در حالی در وين انجام می‌شود كه «سياست قطعی» ايران در رابطه با نحوه تعامل و سياست جمهوری اسلامی مشخصاً در عالی‌ترین سطح بیان‌شده است. مبنای اين سياست، بازگشت به تعهدات برجامی پس از رفع همه تحریم‌ها و راستی‌آزمايی آن است. منطق تلاش و اقدام جهت لغو تحریم‌ها به شکل فوری، نبايد باعث تعجيل و عدم رعايت منافع ملی و درازمدت كشور [همچون ماجرای برجام] شود. منطق «عدم عجله» مورد تأکید مقام معظم رهبری، ناشی از اين واقعيت است كه ظرفيت تحريمی آمریکا بيش از ميزان فعلی نيست و كشور علی‌رغم آسيب ديدن از این شرایط در سال‌های گذشته، در وضعيت باثبات مقابله و بی‌اثرسازی تحريم قرار دارد و از سوی ديگر می‌توان با تکیه‌ بر تغييرات مديريتی كشور در ماه‌های آينده و توجه به توان داخلی، بسياری از آثار تحریم‌ها را كاهش داد. در سطح ديگر نيز با تقويت سياست نگاه به شرق جمهوری اسلامی و رويكرد راهبردی به روابط با قدرت‌های غيرغربی، می‌توان منافع ازدست‌رفته را ترميم و شرايط بهتری را مهيا نمود. عدم لحاظ منافع ملی در مقطع فعلی و اتصال مذاكرات به نتیجه انتخابات و آثار کوتاه‌مدت آن می‌تواند باعث ورود كشور به چرخه مذاكرات طولانی و بی‌نتیجه‌ای شود كه صرفاً جهت مهار رفتار جمهوری اسلامی توسط آمریکا به‌عنوان يك راهبرد اصلی طراحی‌ شده است. (ابوذر گوهری)

استقبال اصلاح‌طلبان از اظهارات انتخاباتی احمدی‌نژاد

روزنامه سازندگی- ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران- در گزارشی با عنوان «محمود تهدید می‌کند»، نوشت: «محمود احمدی‌نژاد که این روزها حضور بسیار جدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دارد، می‌گوید نمی‌توان مردم را در این وضعیت سخت و بدبختی نگه داشت و این فنر به‌زودی در خواهد رفت». این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «احمدی‌نژاد گفته است تمرکز همه تصمیمات در حکومت اشتباه است. در وقت انتخابات در باب مسببان وضع مردم سخن خواهم گفت و از کسی نمی‌ترسم». این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «رد صلاحیت احمدی‌نژاد به معنی حذف کامل او نخواهد بود و شاید بالاخره وعده‌های گاه و بیگاه افشاگری‌اش رنگ واقعیت بگیرد و اگر خودش یا کاندیدای موردحمایتش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ رد صلاحیت شود، احتمالاً باید منتظر افشاگری‌های سریالی او علیه کاندیداهای انتخابات به‌ویژه اصولگرایان باشیم».

جزئیات خرابکاری نطنز

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گزارش داد: «یک پست برق در سایت نطنز داریم که از آنجا برق به زیرزمین می‌رود که حدود ۴۰، ۵۰ متر زیر زمین است. آن محل زیرزمین و مستحکم ساخته‌شده تا حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد. دشمن وقتی‌که ببیند وضعیت این‌گونه است، اقدام به خرابکاری سایبری یا خرابکاری از طریق افراد و در تجهیزات خواهد کرد. به‌گونه‌ای انفجار صورت گرفته است که هم سیستم توزیع برق آسیب‌دیده و هم کابلی که از قسمت دیگر می‌آید و مربوط به باطری‌هایی است که در صورت قطع برق، وظیفه برق‌رسانی به مدار را داشته است». دکتر عباسی در خصوص نحوه حادثه تیرماه سال گذشته در نطنز نیز اضافه کرد: این عمل تروریستی «به‎وسیله مواد منفجره از طریق جاسازی در یک میز سنگین و واردکردن آن به سایت نطنز رخ داده بود».

قالیباف و لاریجانی به نخست‌وزیر کره چه گفتند؟

رئیس مجلس در دیدار با نخست‌وزیر کره جنوبی گفت: «باید روابط دوجانبه ایران و کره جنوبی به قبل از سال ۲۰۱۸ بازگردد. ملت‌ها دوستان خود را در روزهای سخت می‌شناسند. اگر سفیر شما در بازار تهران از مردم سؤال کند که رفتار کره جنوبی از سال ۲۰۱۸ تاکنون چطور بوده، متوجه می‌شود که این رفتار اصلاً قابل‌قبول نیست و ذهنیت مردم نسبت به شما منفی است». علی لاریجانی، مشاور رهبر معظم انقلاب نیز خطاب به نخست‌وزیر کره‌جنوبی تأکید کرد: «منابع ما نزد بانک‌های کشور شما امانت بوده و دولت شما باید سعی کند نسبت به این موضوع امانت‌دار باشد».

اخبار کوتاه

هم‌زمانی مذاکرات وین و خرابکاری در نطنز تصادفی نیست/ «امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل نوشت: «بی‌تردید دشمنان نخواهند توانست دانش و فناوری پیشرفته ایرانی را به عقب بازگردانند. هم‌زمانی مذاکرات وین و خرابکاری دشمن را نمی‌توان تصادفی خواند. بارها پنجه‌های خون‌آشام دشمن را در پس دستکش مخملی میز مذاکرات آزموده‌ایم».

صندوق بین‌المللی پول: اثر تحریم‎‌های نفتی تخلیه شد/ صندوق بین‌المللی پول با بررسی وضعیت ۱۳ شاخص کلان اقتصاد ایران در سالی که گذشت، از رشد ۵۴ میلیارد دلاری حجم اقتصاد ایران در این سال، تخلیه اثر تحریم‌ها بر بخش نفتی و تجارت ۱۴۰ میلیارد دلاری ایران با کشورهای جهان در این سال خبر داد.

اتحادیه اروپا، ایران را تحریم کرد و ایران گفت‌وگوها را تعلیق!/ اتحادیه اروپا ۸ فرد و ۳ نهاد ایرانی را به بهانه نقض حقوق بشر به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. در واکنش به این اقدام غیرسازنده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: «ایران در واکنش به تحریم اتحادیه اروپا، گفتگوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفتگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری‎های ناشی از این گفت‎وگوها، به‎ویژه در حوزه‌های تروریسم، مواد مخدر و پناهندگان را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

مراسم انس با قرآن در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود/ در طلیعه ماه مبارک رمضان، مراسم انس با قرآن کریم با حضور رهبر انقلاب از طریق ارتباط تصویری حسینیه امام خمینی (ره) با مصلای تهران برگزار خواهد شد. این مراسم از ساعت 17 روز چهارشنبه 25 فروردین 1400 (بدون حضور جمعیت) آغاز می‌شود. مراسم به‌صورت زنده از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی قرآن پخش خواهد شد.

نمکی: سیاست‌باز نیستیم، بلدیم اما اهلش نیستیم/ وزیر بهداشت گفت: «من ارزی که سال ۹۹ گرفتم یک میلیارد و دویست میلیون یورو کمتر از سال ۹۷ آرام بود، اما شما صفی همچون صف مرغ برای دارو دیدید؟ آیا کسی آمد بپرسد وزیر فلک‌زده بهداشت ۴۷۵۰ قلم دارو را چگونه مدیریت کردید؟ هیچ‌کس نپرسید تو چطور بیمار کرونایی و غیرکرونایی را مدیریت کردی؟ این کمکی که وزارت بهداشت به آرامش و امنیت جامعه کرد را کسی نمی‌گوید. ما سیاست‌باز نیستیم؛ بلدیم اما اهلش نیستیم».

پدر دهه هفتادی که ۴۰ فرزند دارد!/ یک جوان همدانی با تولید خیارشور و زیتون، هزینه نگهداری از ۴۰ فرزندخوانده‌اش را تأمین‎ می‎کند. مهرداد فرهادی که متولد دهه ۷۰ است، هزینه خرید ماشینش را در ۲۱ سالگی به خرید یک خانه و ایجاد یک مرکز شبه‎خانواده اختصاص داد تا این بچه‎ها را به فرزندخواندگی بگیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات