صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۲۹۵۶۵

وضعیت سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۹

ارزیابی ورود سرمایه خارجی به کشور در سال 99 نشان دهنده آن است که سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت با رشد 92 درصدی به لحاظ تعداد و افزایش 189درصدی از نظر حجم سرمایه‌گذاری روبرو بوده است.

رشد 92 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در سال 99

آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 99 نشان دهنده آن است که بیش از 2  میلیارد و 469 میلیون دلار درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در کشور تصویب شده است. این میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب مربوط به ۱۵۸ فقره طرح و پروژه است که از این نظر در هم‌سنجی با سال ۹۸ رشد ۹۲ درصدی را نشان می‌دهد.  

گزارش وزارت صمت نشان دهنده آن است که در سال ۹۹ و به لحاظ تعداد ۹۰.۵ درصدی تعداد طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی (با ۱۴۳ فقره طرح و پروژه)، ۵.۱ درصدی پروژه‌های تجاری (با هشت فقره طرح و پروژه) و ۴.۴ درصدی پروژه‌های معدنی (با هفت فقره طرح و پروژه) اختصاص داشته است.

 براساس ارزیابی های صورت گرفته از  مجموع کل 158 پروژه با ارزش 2  میلیارد و 469 میلیون دلار، 62 مورد با ارزش سرمایه‌گذاری 562 میلیون دلار به بهره‌برداری رسیده است و مابقی در مراحل اجرایی هستند.

داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعنت ، معدن و تجارت نشان دهنده آن است که سهم بخش صنعت، معدن و تجارت 29 درصد ازکل سرمایه‌گذاری خارجی مصوب کشور در سال گذشته بوده و از 158 پروژه بخش مربوط به صنعت، معدن و تجارت، بیشترین سهم مربوط به حوزه صنعت با 143 پروژه بوده است.

از سوی دیگر  از مجموع پروژه‌های انجام شده، تعداد 63 پروژه با سرمایه‌گذاری صد درصد خارجی و به ارزش بالغ بر یک میلیارد و 347 میلیون دلارانجام شده است و تعداد 78 پروژه به ارزش بیش از 557 میلیون دلار نیز با مشارکت شرکای داخلی بوده است.

پنج کشور نخست سرمایه گذار

 ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که کشورهای چین، آلمان ، امارات، کانادا و اتریش بیشترین حجم سرمایه‌گذاری را در کشور رقم زده‌اند.

با توجه به داده های اعلام شده می توان گفت چین با  ۵۴۳ میلیون دلار، آلمان با ۴۸۶.۹ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۳۶۳.۷ میلیون دلار، کانادا با ۲۷۱.۶ میلیون دلار و اتریش با ۱۱۶ میلیون دلار به ترتیب پنج کشور نخست سرمایه‌گذار در ایران بوده‌اند.

براساس داد های اعلام شده در سال گذشته  افغانستان با ۴۷، ترکیه با ۱۴، چین و آلمان با ۱۲ و امارات با ۱۰ طرح و پروژه، به ترتیب پنج کشور نخست از نظر تعداد پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران محسوب می‌شوند.

گروههای جذاب برای سرمایه گذاران
از سوی دیگر گروه‌های «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» با ۵۷۸ میلیون دلار، «ساخت فلزات اساسی» با ۳۱۳ میلیون دلار، «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» با ۲۸۵ میلیون دلار و «فعالیت‌های پشتیبانی و کمکی حمل و نقل» با ۲۸۰ میلیون دلار، به ترتیب بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۹۹ را به خود اختصاص دادند.

همچنین  چهار گروه «محصولات و مواد شیمیایی» با 31 مورد ، «ساخت محصولات لاستیک و پلاستیک» با 12 مورد، «ساخت ماشین آلات تجهیزات طبقه بندی نشده» و  «ساخت محصولات غذایی و انواع آشامیدنی ها» با 11 مورد بیشترین پول‌ خارجی را جذب کرده اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات