صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۹۵۹۰

واکنش کابل به خروج آمریکا؛ توانایی دفاع از افغانستان را داریم

افغانستان در واکنش به خروج نیروهای آمریکایی اعلام کرد که از زمان توافق آمریکا و طالبان در ماه فوریه۲۰۲۰، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اکثر عملیات نظامی را به‌صورت مستقل انجام داده‌ و توانایی دفاع از کشورشان را دارند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان، اعلام کرد که دولت این کشور به تصمیم اخیر جو بایدن، در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ماه سپتامبر سال جاری احترام می‌گذارد و در راستای انجام این روند، همکاری خواهد کرد.

در بیانیه ارگ، آمده است که از زمان توافق ایالات متحده و طالبان در ماه فوریه سال ۲۰۲۰، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اکثر عملیات نظامی را به‌صورت مستقل انجام داده‌اند و آنها توانایی دفاع از کشورشان در برابر تهدیدات فعلی را دارند.

ارگ افزوده است که روند کنونی صلح نیز نتیجه‌ جان‌فشانی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده و شهروندان این کشور مدیون این فداکاری‌ها هستند.

در این بیانیه آمده است که دولت افغانستان بحث خود را با ایالات متحده و سایر متحدان درباره فصل نو مناسبات، به ویژه تسریع روند صلح ادامه خواهد داد و آماده است تا این فصل جدید همکاری با آمریکا و متحدان ناتو را با در نظر داشت منافع مشترک، اعتماد و احترام متقابل آغاز کند.

همچنین شب گذشته جو بایدن با اشرف غنی در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. غنی در باره این دیدار در توییتی نوشت که جمهوری اسلامی افغانستان به تصمیم آمریکا احترام می‌گذارد و با همکاران ایالات متحده همکاری خواهد کرد تا مطمئن شود که روند انتقال به‌صورت درست انجام می‌شود.

این در حالی است که جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، گفته است که روند خروج سربازان آمریکایی از افغانستان، از اول می آغاز و تا یازدهم سپتامبر تکمیل خواهد شد.

جو بایدن چهارشنبه شب با اشاره به این که چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده است که مسئولیت حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را بر عهده دارد، گفت این مسئولیت را به رییس جمهور پنجم واگذار نخواهد کرد. وی گفت : «هدف اول ما این است که مطمئن شویم از افغانستان به عنوان پایگاه برای حمله به آمریکا استفاده نخواهد شد و ما به آن هدف دست یافتیم.»

پیشتر یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد که روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ماه مه شروع خواهد شد و هدف آن است که تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ۱۴۰۰) سال جاری (در بیستمین سالگرد حمله آمریکا به افغانستان) تمامی نیروهای آمریکایی از افغاستان خارج شده باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات