صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۲۹۶۳۵

چرا دستان غرب در دور جدید مذاکرات برجامی بسته بود؟/ رونمایی از تحفه نطنز در مذاکرات وین

ن‌ها صرفا محکوم هستند میان دو گزینه «بازگشت کامل به برجام» یا  « پذیرش غنی‌سازی 60 درصدی از سوی ایران» تصمیم‌گیری کنند، نه چیز دیگر!
نمایندگان ایران  دور جدید مذاکرات وین را در حالی آغاز کردند  که این مذاکرات تحت‌الشعاع دو حادثه مهم قرارگرفته است : یکی عملیات خرابکارانه رژیم اشغالگر قدس در نیروگاه نطنز و دیگری، اعلام رسمی غنی‌سازی 60 درصدی از سوی جمهوری اسلامی ایران. بدون شک، همگان اذعان دارند که اقدام بهنگام و منطقی جمهوری اسلامی ایران در آغاز غنی‌سازی 60 درصدی، واکنشی در قبال کنش تروریستی رژیم صهیونیستی بوده است. در چنین شرایطی، جوبایدن رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا و همراهانش دو گزینه بیشتر در قبال مذاکرات وین پیش روی خود نخواهند داشت: رفع واقعی تحریم‌های ایران و تن دادن به‌راستی آزمایی این پروسه توسط تهران یا استمرار تنش‌های فعلی و پذیرش هزینه‌های سخت آن برای غرب و رژیم اشغالگر قدس. بدیهی است که راه سومی در این خصوص متصور نخواهد بود! 

 غربی‌ها نگران شده‌اند 
موضع‌گیری‌های اعلام‌شده  پس از اقدام تروریستی رژیم اشغالگر قدس در نیروگاه نطنز، به‌خوبی نشان می‌دهد که بازیگران غربی قدرت پنهان‌سازی نگرانی خود را در قبال واکنش‌های جمهوری اسلامی ایران  در قبال این مسئله ندارند. بخشی از نگرانی غربی‌ها معطوف به امنیت رژیم صهیونیستی و بخشی دیگر، معطوف به اقدامات کشورمان در تسریع و تقویت فعالیت‌های هسته‌ای خود می‌باشد. 
رمزگشایی از اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آلمان، می‌تواند کمک شایانی در درک این مسئله به مخاطبان تحولات اخیر کند. هایکو ماس با اشاره به تحولات جاری در مرکز غنی‌سازی نطنز، نسبت به پیشرفت در مذاکرات احیای برجام ابراز نگرانی کرد. او با توجه به اتفاقات جدید در سایت نطنز گفت‌وگوهای وین را واجد «اهمیتی ویژه‌ » توصیف کرد.به عبارت بهتر، هایکو ماس که خود یکی از اصلی‌ترین بانیان «فرسایشی شدن مذاکرات» از ابتدای حضور دولت بایدن در کاخ سفید تاکنون بوده است، اکنون «اضطرار مذاکرات» را بیش از هر زمان دیگری حس کرده است! وزیرخارجه آلمان در این خصوص تأکید کرده است :
« خبرهایی که هم‌اینک از تهران می‌شنویم، به‌خصوص در ارتباط با تحولات اخیر در نطنز، طنین مثبتی ندارد. مذاکرات وین آسان نیست؛ هرچند تاکنون به‌صورتی سازنده و با تعامل حاضران پیش رفته است.»
اکنون هایکوماس ، ژان ایو لودریان و دیگر مقامات اروپایی به‌وضوح دریافته‌اند که «مدیریت صحنه مذاکرات وین »، آن‌هم به سود منافع ایالات‌متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی برخلاف تصور اولیه آن‌ها آسان نیست. اعلام رسمی غنی‌سازی 60 درصدی از سوی جمهوری اسلامی ایران، بازیگران غربی را در موقعیتی قرار داده است که دیگر نمی‌توان از آن‌ها به‌عنوان  «بازیگران اصلی مذاکرات برجامی جدید» یادکرد! این همان موضوعی است که واشنگتن، برلین، لندن و پاریس به‌شدت نسبت به آن هراسان هستند.

 دولت بایدن سردرگم است! 
در این میان، تلاش کاخ سفید برای ارسال پالس‌های نادرست و غلط در خصوص عملیات خرابکارانه رژیم اشغالگر قدس در نطنز، نتوانسته است کمکی به جلوگیری از تضعیف مواضع واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای کند. دولت آمریکا اعلام کرده است که این کشور در حمله به سامانه برق‌رسانی تأسیسات هسته‌ای نطنز هیچ‌گونه مشارکتی نداشته است. به‌عبارت بهتر، دموکرات‌های آمریکا درصدد آن هستند تا میان خود و موساد ، در انجام این عملیات نوعی تفکیک و تمایز قائل شوند. دو روز پس از حمله به سامانه‌ برق‌رسانی تأسیسات هسته‌ای نطنز، کاخ سفید خبرهای ناظر بر احتمال مشارکت این کشور در آن حمله را تکذیب کرده است.«نیویورک تایمز» در گزارشی که پیرامون حادثه نطنز منتشر کرده بود به نقل از دو منبع اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل مسئولیت این حمله را برعهده موساد دانسته بود.درهرحال، به نظر می‌رسد محاسبات واشنگتن در این خصوص بار دیگر نادرست از آب درآمده است. امروز کاخ سفید نه‌تنها در کنار رژیم اشغالگر قدس، مسئول حمله خرابکارانه به نطنز شناخته می‌شود، بلکه باید شاهد غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم در ایران باشد! 

سایه حادثه نطنز بر مذاکرات وین 
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید طی روزهای اخیر، دو بار  هرگونه مداخله آمریکا در  حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز را نفی کرده است. جن ساکی در نشست خبری خود همچنین از اعلام موضع در مورد نقش اسرائیل در خرابکاری در تأسیسات هسته‌‌ای نطنز نیز خودداری ورزید.او گفت: «ما هیچ‌چیز برای گفتن درباره گمانه‌زنی پیرامون علل این حادثه و یا تأثیرات ناشی از آن نداریم.»سخنگوی کاخ سفید درعین‌حال از ابراز نظر پیرامون تأثیرات احتمالی این حمله بر گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام در وین نیز اجتناب کرده است اما دیگر مقامات آمریکایی نتوانسته‌اند  نگرانی خود را نسبت به این مسئله کتمان کنند! طی روزهای اخیر، ده‌ها سناتور آمریکایی از دولت بایدن درخواست کرده‌اند تا هر چه سریع‌تر بدون آنکه زمان را تلف کند، به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد زیرا مدیریت اوضاع ( بنا به تعبیر آن‌ها) به‌مراتب نسبت به قبل دشوارتر شده است. از سوی دیگر، آغاز غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی ایران، جایی برای اتلاف زمان از سوی آمریکا و تروئیکای اروپایی یا بسط مذاکرات به حوزه‌های دیگر را باقی نخواهد گذاشت. در این میان، مقامات روسی ازجمله اولیانوف نماینده مسکو در سازمان‌های بین‌المللی تصریح کرده‌اند که اقدام جمهوری اسلامی ایران در آغاز غنی‌سازی 60 درصدی، واکنشی نسبت به عملیات خرابکارانه اخیر در نطنز بوده است. مقامات روسی و چینی هر دو اعلام کرده‌اند که مسئولیت افزایش سطح و درصد غنی‌سازی اورانیوم در ایران، بر عهده بازیگرانی است که اوضاع را ( با عملیات خرابکارانه در نطنز) پیچیده‌تر ساخته‌اند.درهرحال، سایه حادثه اخیر نطنز بر دور جدید مذاکرات برجامی در وین سنگینی کرده است. آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه اکنون بیش از هر زمان دیگری در انتظار ترسیم مختصات دقیق نقطه‌ای هستند که مذاکرات برجامی وین در آن قرار دارد.

 اکنون بر همگان مسجل است که ترسیم این مختصات، دیگر بر عهده بازیگران غربی مذاکرات وین نیست! آن‌ها صرفا محکوم هستند میان دو گزینه «بازگشت کامل به برجام» یا  « پذیرش غنی‌سازی 60 درصدی از سوی ایران» تصمیم‌گیری کنند، نه چیز دیگر!

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات