صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۲۹۶۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۸ فروردین ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک، هم با نوشته گفتیم. تشخیص مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اعمال کنیم؛ مراقبت بشود، نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین‌طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. (۰۴/۱۲/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز               

فرافکنی بهجای پاسخگویی

رئیس‌جمهور دوره دوم خرداد به کنگره «جمعیت زنان مسلمان نواندیش» پیام داده و درباره انتخابات به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته است. وی در پیام خود بیان کرده که نمی‌توان انتخابات به هر شکل و شیوه را عین مردم‌سالاری دانست؛ شرکت یا عدم شرکت مردم در انتخابات امری نیست که صرفاً با توصیه و نصیحت یا امرونهی محقق شود، بلکه باید زمینه‌های عینی آن فراهم آید! این نکته در شرایطی بیان می‌شود که اگر کسی نداند تصور می‌کند جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری همیشه در حاشیه بوده‌اند. حال‌آنکه همیشه با کاندیدای مشخص درصحنه حضور داشته‌اند و در موارد متعدد پیروز انتخابات نیز بوده‌اند. آقای خاتمی این را نیز مطرح کرده که وقتی مردم انتخاب کردند باید مطمئن باشند که خواسته‌های آن‌ها قابل تحقق است! این سخن وی حرف درستی است، اما ازقضا پاسخگوی تحقق خواسته‌های مردم در دوره‌های مختلف و خاصه هشت سال گذشته خود ایشان و جریان سیاسی اصلاح‌طلب باید باشد. آن روز که می‌گفتند «تکرار می‌کنم»، باید در فکر چنین روزهایی هم می‌بودند. جریان و عناصر سیاسی که پس از جنگ تاکنون، به‌غیراز 8 سال، مقدرات اجرایی کشور در اختیار آن‌ها بوده، باید پاسخ دهند که تا چه اندازه نسبت به تحقق خواسته‌های مردم موفق بوده‌اند. آقای خاتمی باز بر انتخابات آزاد و ارزش رأی مردم پای فشرده‌اند. انتخابات آزاد، موضوع و یا شاید اسم رمز اخلال برخی عناصر جریان اصلاحات در انتخابات پیش رو باشد. در انتخابات ریاست جمهوری که امروز عده‌ای سرگرم سیاه‌نمایی هستند، جریان سیاسی اصلاحات، غایب هیچ انتخاباتی نبوده است. مضاف بر اینکه این جریان کارنامه‌ای چندان موفق از احترام به رأی مردم ندارند. سال 84 بااینکه انتخابات به شکل کاملاً رقابتی برگزار شد و کاندیداهای مشخص جریان اصلاحات درصحنه حاضر بودند، اما نتوانستند رأی مردم را به خودشان اختصاص دهند و اتفاق مهم‌تر اما این بود که به نتیجه انتخاب تمکین نکردند و مرحوم هاشمی رفسنجانی درحالی‌که دولت اصلاحات مجری انتخابات بود، مدعی تخلف و تقلب در انتخابات شد! در سال 88 نیز عناصر و جریانی که مدعی انتخابات آزاد و دموکراسی هستند، نه نتیجه انتخابات را پذیرفتند و نه به سازوکارهای همیشگی و قانونی درون نظام برای حل مسائل تن دادند و درنهایت راه اعتراضات خیابانی را در پیش گرفتند.

نکته پایانی: از منظر برخی افراد و گروه‌های اصلاح‌طلب، انتخابات آن زمانی آزاد است که پیروز انتخابات خودشان باشند، در غیر این صورت انتخابات آزاد نیست و تن به قانون نیز نمی‌دهند.

(نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                      

قانون اقدام راهبردی و موازنه استراتژیک

«علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته با تأیید دستیابی کشورمان به اورانیوم با غنای ۶۰ درصد، این دستاورد را به همه ملت ایران تبریک گفت و اذعان داشت، ما در چارچوب قانون اقدام راهبردی عمل کردیم و فرصت غنی‌سازی ۶۰ درصد را قانون مجلس فراهم کرد.

گزاره تحلیلی: اگر فرض را بر این انگاره بگیریم که گفتمان غالب بر نظام بین‌الملل از منظر غرب بر رئالیسم (واقع‌گرایی) حاکم است، هر بازیگری که قدرت بیشتری در منازعات راهبردی داشته باشد، دست برتر و متعاقب آن آورده بیشتری را خواهد داشت. از زمان آغاز تعهدات یک‌طرفه برجامی توسط ایران، غرب با این نگاه که اکنون موازنه استراتژیک تغییر کرده و از یک‌سو ایران در شرایط ضعف قرار داشته و دیگر ابزاری برای موازنه‌سازی در اختیار ندارد و از سویی دیگر چسبندگی یک بخش از نظام به برجام، توجیه‌کننده ادامه ماندن ایران در برجام خواهد بود، از انجام تعهدات خود سر باز زد تا همچنان جمهوری اسلامی را در یک دالان پرفشار قرار داده تا بلکه برجام را توسعه دهد و امتیاز بیشتری از ایران بگیرد.

«قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» و صیانت از منافع ملت ایران، مصوب مجلس شورای اسلامی، مبتنی بر نگاه واقع‌گرایانه، شجاعانه و براساس برآورد دقیق از طراحی دشمن، تنظیم و تصویب گردید. این قانون هرچند موافقت دولت را در پی نداشت و مورد تخطئه نیز قرار گرفت تا جایی که ادعا شد پرونده ایران را به شورای حکام و از طریق آن به شورای امنیت ارسال خواهد کرد، اکنون در میانه اجرا به شکل فوق‌العاده‌ای موازنه استراتژیک ایجاد کرده است. به عبارتی شکاف درونی نظام در نحوه مواجهه با طرف بدعهد را برطرف نموده، تعهدات برجامی را متوازن ساخته و دستان جمهوری اسلامی را به‌شدت پر کرده است، در یک عبارت، ایران را در موضع قدرت قرار داده است. هزینه‌مند کردن رفتار طرف بدعهد مرکز ثقل این قانون بوده تا با حمله به مختصات ذهنی واقع‌بینانه غرب، این برآورد غلط را از ذهن آنان بزداید که جمهوری اسلامی خالی از مؤلفه‌های موازنه‌ساز بوده و بخش تصمیم‌ساز نظام توان پاسخ‌گویی ندارند و می‌توانند با حفظ فشار از ایران امتیازات بیشتری بگیرند. اکنون جمهوری اسلامی با سرعت فزاینده‌ای در حال دور شدن از طراحی‌های دشمن و هم‌زمان تولید بازدارندگی در مقابل فشارها است. تغییر موازنه استراتژیک تعیین‌کننده شرایط آتی خواهد بود؛ یا غرب می‌پذیرد با ایران کنار بیاید و به تعهدات خود به شکل واقعی عمل کند، یا اینکه جمهوری اسلامی بر این نقشه راه ترسیم‌شده مبتنی بر مقاوم‌سازی درونی و بازدارندگی در مقابل تحریم‌ها ادامه مسیر خواهد داد. (نویسنده: احمد بنافی)

خبر ویژه            

دستیابی ایران به محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد

رئیس مجلس دیروز در صفحه مجازی خود نوشت: «باافتخار اعلام می‌کنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه‌شب گذشته و در شب زیارتی سیدالشهدا(ع)، دانشمندان جوان و خداباور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد دست یابند. این موفقیت را به مردم شجاع ایران اسلامی تبریک می‌گویم؛ ارادۀ ملت ایران معجزه آفرین است و هر توطئه‌ای را خنثی خواهد کرد». رئیس سازمان انرژی اتمی نیز با تأیید این خبر گفت: «امروز نزدیک سحر به اطلاع آقای قالیباف این دستاورد بزرگ را رساندم. چهارشنبه دستور راه‌اندازی ۶۰ درصد را دادیم و آخر وقت پنجشنبه محصول ۶۰ درصد را گرفتیم، الآن ۹ گرم در ساعت محصول می‌گیریم. اکنون هر غنایی در کشور امکان‌پذیر است».

▼ اخبار

ظریف: طالبان باید تغییر کند

ظریف دیروز در نشست آنلاین «کنفرانس دیالوگ رایزینا» گفت که اگر طالبان می‌خواهد تفکر دهه ۹۰ را دنبال کند، امکان ندارد، «زیرا افغانستان جدید با افغانستان دهه ۹۰ فرق دارد». وزیر خارجه کشورمان در واکنش به خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، هشدار داد که تلاش طالبان برای ایجاد یک فضای خالی، به معنای رفتن افغانستان به یک جنگ دیگر است. ظریف همچنین گفت که مهم است که همه افغان‌ها در مورد آنچه می‌خواهند به توافق برسند و سپس در مورد جزئیات نحوه ایجاد آن کار کنند. وی اظهار داشت: «کشورهای منطقه باید به افغانستان کمک کنند تا یک دولت دموکراتیک که نماینده همه اقوام و بر پایه یک اقتصاد قوی است را ایجاد کند». وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «طالبان نباید به دنبال یک فضای خالی باشند. طالبان باید حالا گفتگوها را با مردم، دولت و گروه‌های مختلف افغانستان آغاز کنند. گفتگوهای آن‌ها باید حالا فراگیر باشد». ظریف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت که تهران سندهای انکارناپذیری در دست دارد که نشان می‌دهد، حلقات مشخص، داعش را از عراق و سوریه به افغانستان می‌برند.

پیام تبریک سردار به امیر

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیام تبریکی به فرمانده کل ارتش، ۲۹ فروردین‌ماه را یوم‌الله ظهور یک قدرت دفاعی انقلابی و مکتبی برای نظام و ملت ایران دانست و تأکید کرد: «وحدت ارتش و سپاه آرزوهای دشمن را باطل ساخته است». در متن پیام سردار حسین سلامی به امیر سید عبدالرحیم موسوی آمده است: «رجاء واثق دارم جلوه‌های زیبای "وحدت"، "اخوت" و هماهنگی وثیق و ناگسستنی "ارتش جمهوری اسلامی ایران" و "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" که با جلب رضایت "امام" و "امت"، آرزوها و خواب‌های آشفته دشمن را باطل و تعبیرناشدنی ساخته است، همچنان سند افتخار، عزت، شرف و فضیلت ما خواهد بود و به فضل الهی دست در دست یکدیگر، با هوشمندی و هوشیاری، "مشت آهنین " ملت عظیم‌الشأن ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهیم بود و تحت منویات و فرامین مقتدا و فرمانده حکیم و شجاع خود مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اجازه نخواهیم داد "امنیت" و "آرامش" کم‌نظیری که محصول خون‌های پاک شهیدان جاوید میهن اسلامی است، تحت تأثیر تهدیدات و القائات دشمنان خبیث و حیله‌گر متزلزل گردد».

«حسن خمینی» دست به دامان افعال مجهول شد

حجت‌الاسلام حسن خمینی در اولین موضع‌گیری پس از اعلام انصراف از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، گفت: «باید امید را به جامعه برگرداند، مردم خیلی ناامید و قهر هستند و حق هم دارند؛ چراکه در این سال‌ها روش‌های درستی در مواجهه با جامعه انجام نگرفت. در مملکتی که وضع مرغ آن این‌گونه است، ادامه وضع فعلی به معنای توزیع فقر است». گفتنی است، حسن آقا ازجمله چهره‌هایی بود که در انتخابات سال 92 از دکتر روحانی حمایت آشکاری داشت و با مشاهده عملکرد 4 ساله وی نیز مجدداً او را لایق انتخاب مجدد توصیف کرد!‌ اما وی اکنون با اشاره به وضعیت موجود و در شمارش مشکلات معیشتی مردم، برای فرار از معرفی عاملین این کاستی‌ها و ناکارآمدی‌ها، از افعال مجهول استفاده می‌کند.

صالحی باید پاسخگو باشد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: «آقای صالحی باید در خصوص به‌کارگیری افراد رانده شده در سازمان انرژی اتمی پاسخگو باشد». فریدون عباسی افزود: «رئیس انرژی اتمی اصرار عجیبی داشت، یک عنصر امنیتی که رانده شده بود حتماً ادامه فعالیت بدهد، که به‌جای پرداختن به بحث ضدجاسوسی به موارد دیگر می‌پرداختند. ما در دوره مدیریت خود، این افراد را کنار گذاشتیم، اما جناب صالحی پس از بازگشت به سازمان انرژی اتمی این افراد را مجدداً به‌کارگیری و به‌عنوان دستیار ویژه خود نصب کرد. صالحی باید پاسخ دهد، بگوید که چه اصراری به بودن این افراد داشته است و امور سازمان را در همه مسائل در اختیار افرادی که به امور متفرقه می‌پردازند و امور ضدجاسوسی را درست انجام نمی‌دهند، سپرده است».

اخبار کوتاه

افتتاح ابرپروژه طرح استحصال اتان در کشور/ دیروز رئیس‌جمهور به‌صورت ویدئوکنفرانسی فاز نهایی «مجتمع استحصال اتان پارسیان» با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری ستاد اجرایی فرمان امام و ظرفیت ورود روزانه ۷۵ میلیون مترمکعب گاز، معادل تولید گاز در سه فاز پارس جنوبی که تولیدات آن سالانه 3.3 میلیون تن انواع ال‌پی‌جی و کاندنسیت است را افتتاح کرد. در این مجتمع ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز دی‌اکسید کربن از گاز طبیعی گرفته می‌شود و گاز سالم‌تری به دست مردم خواهد رسید، همچنین راه‌اندازی این پروژه با ایجاد ۵۰۰۰ اشتغال مستقیم و ۲۰ هزار اشتغال همراه است.

مشکل کارآفرین با حرف حل نمی‌شود/ رئیس دستگاه قضا در نشست هم‌اندیشی با اصحاب تولید گفت: «ما مصمم هستیم فرمان مقام معظم رهبری در حمایت از تولید و رفع موانع برای رونق تولید را اجرا کنیم. اینکه به برخی کارخانه‌ها وارد می‌شویم به‌صورت نمادین است، آقایان دیگر اقدام کنند و بخش‌های دیگری که فعال نیست را فعال کنند. حل مشکل تولید با حرفی که امثال بنده اینجا می‌زنیم حل نمی‌شود، باید در میدان رفت و کنار کارآفرین نشست، حرفش را شنید و مشکلش را حل کرد».

وزیر بهداشت: باید مجالس مذهبی برگزار شود/ دکتر نمکی گفت: «دشمنان نظام می‌خواهند شیوع کرونا را به جمع شدن مؤمنان در یک مراسم گره بزنند. می‌خواهند به مبانی دینی و مذهبی گزند برسانند. باید فضا برای برگزاری بهینه مجالس مذهبی حتی نماز جمعه در مناطق قرمز فراهم شود».

رکوردشکنی خرید خانه در ترکیه توسط ایرانی‌ها/ مرکز آمار ترکیه اعلام کرد: «در سه ماه نخست سال جاری میلادی اتباع ایرانی با خرید ۱۵۹۹ واحد خانه، بزرگ‌ترین گروه بزرگ خریدار خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند. محبوب‌ترین شهرها برای خرید خانه توسط اتباع خارجی در این بازه زمانی، استانبول با ۵۰۲۴ خانه، آنتالیا با ۱۸۸۴ خانه و ازمیر با ۱۲۵۹ خانه بوده است».

نشریه آمریکایی: آمریکا قصد ندارد همه تحریم‌ها را لغو کند/ فارن پالیسی گزارش داد: «منابعی نزدیک به مذاکره‎کنندگان آمریکایی و اروپایی خبر داده‌اند که انتظار می‌رود رابرت مالی به ایران طرح کاهش تحریم‌ها به ازای بازگشت ایران به برجام را پیشنهاد دهد. این کاهش تحریم‌ها نیز به‌اندازه‌ای نخواهد بود که دولت بایدن از سوی سیاستمداران افراطی موردحمله قرار بگیرد».

نگرانی صهیونیست‌ها از تهدید ایران به انتقام/ نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با طفره‌روی از پذیرش مسئولیت حادثه اخیر در نطنز از تهدیدات مقام‌های ایرانی به انتقام‌گیری از رژیم اسرائیل ابراز نگرانی کرد. ایهود اولمرت گفت: «من مطمئن نیستم که اسرائیل این کار را انجام داده باشد و به ایرانی‌ها توصیه می‌کنم که آرام باشند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات