صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۹۶۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۹ فروردین ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز ارتش در صحنه و آماده انجام مأموریت است. این آمادگی‌ها را همچنان تا سر حد نیاز افزایش بدهید و نقش‌آفرینی کنید. (۲۸/۰۱/۱۴۰۰) *روز ارتش بر دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران و خانواده‌های محترمشان مبارک باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                 

پاسخ معتبر و هزینه‌ساز!

مدتی است رژیم صهیونیستی در تقسیم کاری هماهنگ شده با آمریکا، مأمور بی‌ثبات‌سازی در حوزه جغرافیای مقاومت شده است تا زمینه برای نتیجه‌بخشی مذاکره آمریکایی فراهم شود. اقدامات این رژیم غاصب سبب شده عطش انتقام و گوشمالی این زائده جهان اسلام از سوی جوانان و مردم ایران و عموم مردم مقاوم منطقه در صدر مطالبات جایابی شود. تحلیل کم و کیف و چگونگی سیاست «انتقام» از سوی جمهوری اسلامی و گروه‌های مقاومت هدف این نوشته است.

نکات تحلیلی: 1- ایران اسلامی هم توان انتقام گرفتن از اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی و هم اراده آن را دارد؛ اما این تعلل و تأخیر در تصمیم و عزم انتقام با هر عنوانی ازجمله بررسی و مطالعه جوانب امر، نباید محاسبه اشتباه در این دشمن مبنی بر ناتوانی ایران در پاسخ به این اقدامات افسارگسیخته ایجاد کند؛ زیرا این موضوع می‌تواند اعتمادبه‌نفس ملی را تحت تأثیر القائات دشمن بر افکار عمومی، کاهش دهد. 2- جنگ روانی معاندین و مخالفان را نباید جدی گرفت؛ البته باید به ابعاد و اهداف آن توجه داشت. به نظر می‌رسد عقب‌نشینی دیروز فردی همچون ایهود اولمرت به فاصله اندکی از سخنان قبلی‌اش مبنی بر پذیرش تلویحی خرابکاری در نطنز و مبرا ساختن رژیم صهیونیستی از آن نشان می‌دهد که آن‌ها نگران واکنش انتقامی ایران هستند. فاکتور رژیم صهیونیستی سنگین شده است؛ از ترور شهید فخری‌زاده تا خرابکاری نطنز، ردپایی از تروریسم دولتی صهیونیست‌ها دیده می‌شود؛ و ایران صبور چه‌بسا تصمیم بگیرد همه این‌ها را یکجا حساب کند! 3- این رژیم به‌خوبی به توانمندی و نفوذ منطقه‌ای ایران و نقش سازنده آن در ایجاد ثبات سیاسی در منطقه واقف است و به تعبیر دبیر کل حزب‌الله لبنان، کسی که در خانه عنکبوت نشسته باید خیلی با حزم و احتیاط رفتار نماید. اقدامات تهاجمی فوری همچون حمله نیروهای مخالف رژیم اشغالگر به پایگاه اطلاعاتی موساد در اربیل، حمله به کشتی صهیونیستی هیبرون و ... آن‌هم در هنگامه‌ای که مسئولان این رژیم به همراه فرستاده ویژه آمریکا در سرزمین‌های اشغالی به بررسی ابعاد این موضوع و گمانه‌زنی نحوه مواجهه با پاسخ‌ها به این تهاجمات می‌پرداختند، نشان داد آمریکا و زائده دست‌نشانده‌اش امروز به شیر بی‌یال و اشکمی تبدیل شده‌اند که باید در رسانه‌ها و محافل سیاسی به چرایی شروع این بازی خطرناک پاسخ دهند.

نکته راهبردی: رژیم صهیونیستی در حملات آشکار و مستقیم علیه جبهه مقاومت در منطقه ناتوان و ناموفق است، اما نباید از یارگیری‌های آن از داخل و جذب عناصر مزدور غفلت کرد. در این میان، آنچه به‌مثابه پاسخ معتبر و هزینه‌ساز از جهت بازدارندگی و پاسخ به حملات صهیونیست‌ها اهمیت دارد، انجام اقدامات هزینه‌ساز برای این رژیم از سوی نیروهای مقاومت در منطقه است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                

آخرین وعده 100 روزه!

دکتر روحانی روز پنج‌شنبه (26 فروردین)، خبر از وعده‌ای 100 روزه به ملت داد و گفت: «ما در 100 روز پایانی دولت؛ سلامت، معیشت، شکستن تحریم‌ها و تکمیل طرح‌ها را در دستور کار داریم». رئیس‌جمهور دیروز نیز در دیدار جمعی از فعالان حوزه زنان و خانواده، اظهار داشت:«همچنان که در ابتدای دولت یازدهم برنامه‌ای برای صد روز ابتدایی داشتیم، امیدوارم با یک برنامه صد روزه پایانی هم قدم‌هایی را برای خدمت به مردم برداریم!».

گزاره‌های تحلیلی: یکی از برگ‌های برنده روحانی در تبلیغات ریاست جمهوری سال 92، وعده‌ای بود که برای حل مشکلات در ۱۰۰ روز اول دولت خود داد. 100 روز به پایان رسید. مردم و رسانه‌ها، منتظر تحقق وعده‌های داده شده بودند که از آقای روحانی شنیدند: «بنده وعده نداده بودم و قرار بود گزارش به مردم بدهم!». در آستانه انتخابات دور دوم ریاست جمهوری، خبرنگاری پشت تریبون قرار گرفت و از دکتر روحانی درباره وعده 100 روزه 4 سال قبلش پرسید. دکتر روحانی با دروغ بزرگ خواندن این وعده گفت: «من نگفتم مشکلات را صدروزه حل می‌کنم، من گفتم اگر به دولت برسم، گزارش صدروزه‌ای از کارهایی که کردم به مردم ارائه می‌دهم». در آستانه رسیدن به 100 روز پایانی، آقای رئیس‌جمهور بعد از طرح برنامه‌های ویژه 100 روز پایانی، مطرح می‌کند: «در باب برنامه 100 روزه، بعضی‌ها تا آخر هم نفهمیدند که ما چه می‌گوییم!؟». به نظر می‌رسد؛ آقای روحانی در روزهای پایانی عمر دولت خویش، حافظه تاریخی ملت ایران را کوتاه‌مدت فرض کرده و حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده و به دنبال زمینه‌سازی برای توافقنامه دیگری از نوع برجام نافرجام است!

نکته پایانی: به ابوسعید ابوالخیر (عارف مشهور ایرانی در اواخر قرن چهارم هجری)، گفتند؛ فلانی ادعا کرده است پرواز می‌کند. گفت؛ این‌که مهم نیست، مگس هم می‌پرد. گفتند؛ فلانی را چه میگویی؟ ادعا کرده روی آب راه می‌رود. گفت؛ اهمیتی ندارد، تکه‌ای چوب نیز همین کار را می‌کند. گفتند؛ پس از نظر تو شاهکار چیست؟ گفت؛ این‌که در میان مردم زندگی کنی ولی هیچ‌گاه به کسی دروغ نگویی، کلک نزنی٬ دلی نشکنی٬ از اعتماد کسی سوءاستفاده نکنی و کسی را از خود ناراحت نکنی؛ این شاهکار است. متأسفانه طی سال‌های اخیر وعده‌هایی داده شده است که یادآوری آن، ناراحتی مردم را دوچندان می‌کند. دکتر روحانی در تبلیغات انتخاباتی به مردم وعده داد: «آن‌چنان رونق اقتصادی ایجاد کنیم که مردم به این 45 هزار تومان احتیاجی نداشته باشند»؛ امروز این رونق را مردم در صفِ مایحتاج اولیه خود مشاهده می‌کنند و ناصواب‌تر اینجاست که هنوز هم بعد حدود هشت سال، باید از دولتمردان وعده بشنوند!!! (نویسنده: حسین عباسیان)

خبر ویژه                      

مجلس از مذاکرات وین جا ماند!

«ذوالنور» رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «پیش از آغاز مذاکرات، ظریف و عراقچی به کمیسیون آمدند و کلیاتی را دراین‌باره مطرح کردند، اما این مربوط به دور اول مذاکرات است. ما مطلقاً در جریان جزئیات مباحثی که می‌خواهند داشته باشند، نیستیم و آن‌ها قبل از مذاکرات هیچ‌ چیز را با کمیسیون مطرح نکردند و در این زمینه نظری هم از کمیسیون نگرفتند. وی خاطرنشان کرد: «آن چیزی هم که در مورد مذاکرات به ما گفته می‌شود باید مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. ما (کمیسیون) کسی را آنجا نداریم، حضرات نیز بنایشان بر تشریح نیست. آمریکایی‌ها به دنبال فرسایشی کردن مذاکره هستند. آن‌ها می‌خواهند غنی‌سازی ما را متوقف کنند و سپس با بحث‌های فرسایشی، زمان را به نفع خودشان تمام کنند. وی عنوان کرد؛ مذاکرات باید طبق اصول اعلامی رهبر معظم انقلاب انجام بگیرد و جلو برود. مجلس نیز رصد می‌کند که غیرازاین اصول، اتفاقی نیفتد».

▼ اخبار

آسیب‌های هم‌کلام شدن ایران با غرب بدعهد

«سعدالله زارعی» کارشناس مسائل بین‌المللی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: «حرف ما روشن و موضع ما حق است به‌گونه‌ای که حتی بعضی از دیپلمات‌های غربی - البته سالوسانه - به آن اذعان می‌کنند. ایران مذاکرات را انجام داده و تعهداتش را نیز انجام داده است و طرف‌های غربی تقریباً به هیچ‌کدام از تعهداتشان عمل نکرده‌اند؛ بنابراین حضور دوباره ایران در میز مذاکره با آنان معنای درستی ندارد. وقتی طرف غربی به تعهداتش عمل نکرده و ایران را به مذاکره دوباره فرامی‌خواند و طرف ایرانی فراخوان غرب را قبول می‌کند، برای طرف غربی مفهومی غیرازاین ندارد که ایران آمادگی دارد، امتیازات تازه‌ای بدهد. بر این اساس اگر حتی طرف ایرانی در پی وادار کردن طرف غربی به انجام تعهداتش باشد، حضور در مذاکرات به این هدف آسیب می‌زند. درحالی‌که ایران با عدم مذاکره و دنبال کردن اقدامات عملی استیفای حقوق ازدست رفته خود، می‌تواند طرف غربی را وادار به انجام تعهداتش کند و این به‌طور واقعی به احیاء برجام هم که مورد تأکید فراوان دولت روحانی است، منجر می‌شود... غرب معتقد است جمهوری اسلامی باید در حدی تضعیف شود که نتواند در هیچ معادله‌ای اثر تعیین‌کننده داشته باشد. درست به همین دلیل آمریکا رسماً و اروپایی‌ها عملاً از برجام خارج شدند و حالا بازگشت به آن را منوط به پذیرش «مذاکره جامع» از سوی ایران کرده‌اند. حضور تیم ایرانی در مذاکرات جدید این معنا را منعکس می‌کند که مذاکره جامع را قبول دارد و برای پای میز آمدن فقط با مشکل داخلی مواجه است و آن منظر ملی ایرانیان مبنی بر بی‌فایده بودن برجام است که اروپا و آمریکا باید با درصدی عمل به برجام این منظر ملی را تغییر دهند. این یک استراتژی صددرصد غلط و زیان‌بار و درواقع خسارت محض است که متأسفانه وزارت خارجه ما به آن سرگرم می‌باشد».

کلاب هاوس؛ پلی برای شکاف

اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» در گزارشی شبکه‌های اجتماعی را پدیده‌ای بسیار مهم و تأثیرگذار در انتخابات ایران ارزیابی کرد و کلاب هاوس را پیام‌رسان مهم انتخابات خردادماه آینده دانست. طبق تحلیل این اندیشکده، در سال ۲۰۰۹ [1388] پیام‌رسان‌های فیسبوک و توئیتر عاملی برای تأثیرگذاری بر انتخابات شدند و آشوب‌های آن سال از طریق اینترنت منتشر شد. در انتخابات سال ۲۰۱۳ هم فیسبوک و توئیتر به‌عنوان ابزار ایرانیان برای بحث در مورد نامزدها استفاده شدند. سه سال بعد و در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ مجلس، اینستاگرام به ابزار اصلی اشتراک عکس و تلگرام به ابزار اشتراک‌گذاری متن تبدیل شد. شورای آتلانتیک پس از بیان نکات فوق، کلاب هاوس را برنامه‌ای جدید برای ایرانیان توصیف کرد و افزود: «اتاق‌های این پیام‌رسان هرروزه موجب می‌شود هزاران ایرانی دیدگاه‌های خود را بیان کنند و بدون ترس نظرات و نارضایتی خود را انتقال دهند». طبق نوشته کارشناس شورای آتلانتیک، «علاقه‌مندی و تعاملی که اکنون در کلاب هاوس به چشم می‌خورد، یادآور فضای پرهیجان موجود در تهران در روزهای قبل از انتخابات سال ۲۰۰۹ [انتخابات ریاست جمهوری سال 88] است». در این گزارش می‌خوانیم: «حتی اگر این برنامه هیچ تأثیری در انتخابات پیش رو نداشته باشد، به برخی از ایرانی‌ها چیزی را می‌دهد که حداقل در شرایط کنونی ندارند: پلی برای شکاف».

آمریکا مستأصل از هدف قرار گرفتن‌های گاه‌و‌بیگاه در عراق

بر اساس اخبار منتشره، ائتلاف آمریکایی برای در امان ماندن از حملات و انفجارهای کنار جاده‌ای، برای انتقال تجهیزات خود از شرکت‌های بومی عراقی کمک می‌گیرد. بایدن در ماه‌های اول ریاست جمهوری‌اش با دستور حمله هوایی به برخی از مواضع مرزی گروه حشدالشعبی، به‌اصطلاح سعی کرد با نشان دادن ضرب شست، از شدت عملیات علیه کاروان‌ها و مقرهای نظامی خود در عراق بکاهد، اما افزایش روزبه‌روز تلفات نظامیان آمریکایی در عراق موجب شده است که کلنل واین ماروتو، سخنگوی ائتلاف آمریکایی در ادعایی جدید اعلام کند: «تجهیزاتی که [توسط کاروان‌های آمریکایی] منتقل می‌شوند، متعلق به نیروهای عراقی برای مقابله با داعش و حمایت از کشور هستند». او توجیه کرد: «هر حمله‌ای به ائتلاف، قدرت مقامات عراقی در اجرای قانون و حاکمیت قانون را از بین می‌برد». استیصال ناشی از ضربه‌پذیری از گروه‌های مقاومت مردمی موجب شده است تا آمریکا برای ماندن در خاک عراق از حربه اقدامات مستشاری و اقدام در چارچوب منافع ملت عراق برای مبارزه با داعش بهره جوید.

اخبار کوتاه

هشتگی برای به خط کردن نیروهای انقلابی/ هرچه به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، بحث وحدت نیروهای انقلابی، هم در میان نامزدهای انتخاباتی و هم در میان بدنه نیروهای انقلاب در حال داغ شدن است. توییتر هم از این فضا بی‌نصیب نمانده و در روزهای اخیر هشتگ «همه یکی هستیم» ترند شده است. کاربران از اهمیت وحدت نیروهای انقلابی سخن گفته و خواستار وحدت همه نامزدهای انقلابی در انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند.

خواسته وزیر آموزش‌وپرورش؛ مدارس حضوری باشد/ وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «علاقه‌مندیم که سال تحصیلی آینده، مدارس حضوری شود. در اجلاس وزرای آموزش ‌و پرورش جهان به همه توصیه شد که مدارس بازگشایی شوند؛ چون دور بودن دانش‎آموزان از مدرسه اختلالات زیادی ایجاد کرده است. در این اجلاس، دنیا به این جمع‎بندی رسید که آموزش حضوری جایگزین ندارد؛ بنابراین ما باید سمت آموزش حضوری برویم. باید واکسیناسیون معلمان و دانش‎آموزان جدی گرفته شود».

دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند/ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: «هیئت‌مدیره سازمان بورس مصوب کرد تا دامنه نوسان قیمت‌ها از ابتدای اردیبهشت‌ماه به مثبت ۶ و منفی سه افزایش یابد. از ابتدای اردیبهشت، دامنه نوسان جدید اعمال می‌شود و تا پایان اردیبهشت برقرار است. همچنین مقرر شد بازنگری دستورالعمل گره معاملاتی به نحوی باشد که امکان نقدشوندگی افزایش یابد».

آمادگی سپاه برای برپایی بیمارستان‌های صحرایی/ سخنگوی سپاه گفت: «مجموعه بیمارستان‌های ثابت، سیار و صحرایی سپاه آماده هستند تا متناسب با نیازمندی و درخواست وزارت بهداشت، گسترش پیداکرده و افزایش ظرفیت داشته باشند».

تکذیب خبر مهاجرت عضو کلیدی تیم واکسن برکت/ در پی شایع شدن خبر مهاجرت یکی از اعضای واکسن کرونای ایرانی برکت در فضای مجازی، رئیس مرکز اطلاع‎رسانی ستاد اجرایی فرمان امام اطلاع داد: «پروژه واکسن کوو ایران برکت عضو کلیدی ندارد و گروهی از دانشمندان نخبه در آن مشغول به فعالیت هستند. هیچ‌یک از عوامل پروژه واکسن نیز مهاجرت نکرده‌اند».

آژانس تأیید کرد!/ آژانس انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تولید هگزافلوراید اورانیوم غنی‎شده تا ۶۰ درصد را آغاز کرده و این کار را با گازدهی هگزافلوراید اورانیوم غنی‎شده تا ۵ درصد به‌طور هم‌زمان به دو آبشار سانتریفیوژی 4IR- و 6IR- در سایت نطنز انجام داده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات