صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۹۶۹۰

چشم‭ ‬طمع‭ ‬غرب‭ ‬به‭ ‬صندوق‭ ‬رأی‭ ‬

واقعیت آن است که بخشی از نگاه غربی‌ها به برجام همیشه داخلی بوده و می‌خواستند از آن برای اثرگذاری بر تحولات سیاست داخلی ایران استفاده کنند. ب

روزنامه «کار و کارگر» در تاریخ 21 فروردین 1400 مصاحبه‌ای را با «فیلیپ تیئبو» سفیر کشور فرانسه در ایران به عنوان تیتر یک خود منتشر کرد. سفیر فرانسه در این مصاحبه در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره بحث احیای برجام تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید: «همان‌طور که گفتم، مذاکرات فعلی وین، نتیجه سال‌ها تلاش همه طرف‌های باقی‌مانده در برجام است و رئیس‌جمهور مکرون نیز بارها از این توافق حمایت کرده است؛ حتی برای حفظ برجام، آقای مکرون طرحی را ارائه کرد که متأسفانه کنش‌گرانی در ایران و آمریکا مانع از اجرایی‌شدن آن طرح شدند؛ ولی فرانسه تمام تلاش خود را برای حفظ برجام داشته است. حتی آقای ظریف را در اوج تنش‌های ایران و آمریکا به اجلاس جی ۷ دعوت کردیم تا پنجره مذاکرات را باز نگاه داریم و خوشبختانه تا امروز پنجره مذاکرات بسته نشده است. در حال حاضر هم همین روند طی می‌شود و هدف هم این است که تا قبل از شروع انتخابات در ایران شاهد احیای کامل توافق هسته‌ای باشیم.» جمله پایانی سفیر به عنوان تیتر یک روزنامه مذکور انتخاب شده است.

چشم‭ ‬طمع‭ ‬غرب‭ ‬به‭ ‬صندوق‭ ‬رأی‭ ‬

آنچه سفیر فرانسه در تهران با گستاخی به یک روزنامه داخلی می‌گوید، البته موضوع جدیدی نیست. واقعیت آن است که بخشی از نگاه غربی‌ها به برجام همیشه داخلی بوده و می‌خواستند از آن برای اثرگذاری بر تحولات سیاست داخلی ایران استفاده کنند. برای نمونه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2015، در گفت‌وگو با «توماس فریدمن» روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز در پاسخ به پرسشی درباره دلایل بنیادین برداشتن تحریم‌های ایران می‌گوید: «رفع تحریم‌ها می‌تواند سبب تقویب طبقه متوسط در ایران شود که از ادامه رفتارهای آسیب‌زای ایران در عرصه بین‌الملل جلوگیری کند.» کسانی که علاقه‌مند هستند بیشتر در این مورد بدانند و تحقیق کنند، کافی است عبارت برجام و نرمالیزاسیون را با هم جست‌وجو کنند تا با مواضع و تحلیل‌های جالب توجهی در این زمینه مواجه شوند. این اظهار نظر سفیر فرانسه شاهد و سند دیگری مبنی بر بدعهدی و نفاق اروپایی‌ها در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران است. اروپایی‌ها هرگز به تعهدات برجامی خود عمل نکردند و پس از خروج آمریکا از توافق نیز صرفاً با دادن وعده و وعیدهای توخالی سعی در تکمیل جورچین آمریکا داشتند. به اذعان آقای ظریف، آنان در طول این سال‌ها حتی به یکی از تعهدات یازده‌گانه خود پس از خروج ترامپ از برجام عمل نکردند. حال چگونه و چرا برای احیای سریع برجام، آن هم پیش از انتخابات ایران به تکاپو افتاده‌اند؟! فارغ از وقاحت و سیاست مداخله‌جویانه غربی‌ها که روند همیشگی آنان در مواجهه با سایر کشورهاست، برخی مواضع و رفتارهای داخلی نیز در جسارت‌بخشی به آنان بی‌تأثیر نیست. متأسفانه برخی جریان‌ها و چهره‌های سیاسی داخلی با خدشه‌دار کردن منافع ملی، مسائل فراجناحی و ملی را به ابزار رقابت سیاسی در سپهر داخلی کشور تبدیل کرده و سعی دارند از این نمد کلاهی برای کسب پست و مقام بسازند. اقدامی که هزینه آن را کشور و ملت می‌دهند. وقتی برخی داخلی‌ها چنین نسبت به منافع ملی غیرمسئولانه رفتار می‌کنند، اظهاراتی شبیه آنچه سفیر فرانسه می‌گوید، غیرمنتظره و عجیب نیست. اظهارات سفیر فرانسه نشان می‌دهد، در زمینه مذاکرات برجامی باید بسیار دقیق و موشکافانه برخورد کرد و اجازه نداد طرف غربی با عملیات روانی و بازی‌های رسانه‌ای، زمینه را برای عقب‌نشینی ایران از شروط منطقی و خطوط قرمز قطعی خود فراهم کند. رسانه‌ها در این زمینه نقشی مهم و اساسی دارند و آن رسانه‌هایی که در زمین حریف بازی می‌کنند، اگر نگوییم همکار و همدست حریف عهدشکن و حیله‌گر هستند، با چنین اقداماتی در خوشبینانه‌ترین حالت صلاحیت نقش‌آفرینی در زمین افکار عمومی را ندارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات