صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۹۶۹۱

سعودی‌ها پیام را دریافت می‌کنند؟

پایگاه بصیرت / محمدرضا بلوردی

تجاوز ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن در حالی هفتمین سال خود را پشت سر می‌گذارد که چشم‌انداز روشنی برای این جنگ وجود دارد. این در حالی است که هدف اولیه سعودی‌ها به دست آوردن یک پیروزی قاطع در جنگی کوتاه‌مدت و در عین حال بازگرداندن دولت به اصطلاح مشروع یمن به قدرت بود. در این میان علاوه بر هزینه‌های سنگین ادامه جنگ برای سعودی‌ها و هم‌پیمان اصلی آنها، یعنی امارات متحده عربی، آنچه به چالشی جدی برای سعودی‌ها تبدیل شده است، بهره‌برداری جنبش انصارالله یمن از پهپادهایی است که در چندین نوبت از آنها برای هدف قراردادن مراکز مهم و حیاتی عربستان و در عمق خاک این کشور استفاده شده و خسارات سنگینی هم برای ریاض در پی داشته و حتی توانسته است روند پالایش و صادرات نفت این کشور را مختل کند.

یگان پهپادی انصارالله در عملیات‌های متعددی که انجام داد، توانست اهداف مورد نظر خود را که عمدتاً تأسیسات نفتی شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) است، در مناطق مختلفی از این کشور و از جمله در ریاض، جده، دمام، رأس تنوره و جازان هدف قرار دهد. حملاتی که افزون بر خسارت‌هایی که به بار می‌آورد، بخشی از آن از جمله حمله به تأسیسات مورد نظر در ریاض پایتخت عربستان فشار روانی بالایی به سعودی‌ها وارد می‌کند و در عین حال بخش نفت این کشور را که وابستگی بالایی به آن دارد، تحت تأثیر قرار دهد. این در حالی است که سامانه دفاع هوایی عربستان هم با وجود هزینه‌های هنگفتی که به این کشور تحمیل کرده، در موارد متعددی توفیقی در مقابله با این گونه حملات انصارالله نداشته است.

استفاده نیروهای یمنی از پهپادهای بمب‌گذاری شده و موشک‌های بالستیک برای ضربه زدن به تأسیسات سعودی یک پیام آشکار برای مقامات ریاض دارد با این مضمون که تا وقتی جنگ علیه یمن ادامه داشته باشد، اجازه ورود مواد غذایی و سوخت به این کشور داده نشود و جلوی فعالیت آن برای استفاده از منابع انرژی موجود گرفته شود، تأسیسات و زیرساخت‌های عربستان هم امنیت نخواهند داشت و هر لحظه ممکن است مورد حمله قرار می‌دهد.

تردیدی نیست که رهبران عربستان سعودی متوجه مفهوم این پیام هستند، اما نسبت به آن بی‌توجهند و شخصیت‌های تصمیم‌گیرنده در خصوص این جنگ مانع از این می‌شوند که آنچه لازم است اتخاذ شود. در وضعیت کنونی مقامات ریاض انتظار دارند دولت بایدن راه حلی پیش پای آنها قرار دهد تا به این ترتیب خروج آنها از این جنگ فرسایشی شکل آبرومندانه‌ای داشته باشد و طرف ناکام این جنگ تلقی نشوند. هرچند تضمین موقعیت نیروهای همسو با عربستان سعودی در داخل یمن از دیگر مواردی است که باید در گفت‌وگوهای احتمالی درباره آن توافق حاصل شود؛ امری که باتوجه به وضعیت پیچیده‌ای که صحنه یمن پیدا کرده است و در عین حال ملاحظات متفاوتی که دو کشور امارات متحده عربی و عربستان سعودی در این زمینه دارند، چندان آسان نخواهد بود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات