صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۲۹۶۹۵

خاطره‌بازی در نوروز رنگی

پایگاه بصیرت / نسیم اسدپور

سریال‌های مناسبتی چندین سال است که پرطرفدارترین بخش کنداکتور سیما به شمار می‌آیند؛ به همین دلیل مسئولان و مدیران و تولیدکنندگان نیز از این مهم غافل نشده و هر ساله سعی می‌کنند، بهترین سریال‌های خود را برای مناسبت‌های خاص، مانند نوروز و رمضان تدارک ببینند.

البته چند سالی است که برخلاف سال‌های گذشته در ایامی مانند نوروز تعداد قسمت‌های یک سریال به اندازه تعداد ایام عید نیست؛ برای نمونه امسال سریال‌هایی، مانند «نوروز رنگی» و «هم بازی» که ویژه ایام نوروز بودند تا مدتی پس از تعطیلات نیز ادامه داشتند و این اتفاق خوبی است که برخی سریال‌ها با تمام شدن نوروز، اگر داستان‌شان کشش لازم را داشته باشد، به پایان نرسد.

 

کمدی شیرین دهه شصتی که نوروزمان را رنگی کرد

«نوروز رنگی» و «هم بازی» این ظرفیت را داشتند و چه بسا بسیاری از مخاطبان دل‌شان نمی‌خواست «نوروز رنگی» به این زودی‌ها هم تمام شود؛ سریالی که آنقدر موفق عمل کرد که توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند.

سریالی که فیلمنامه‌اش برخلاف کمدی‌های چند سال اخیر تلویزیون، با داستان یک خطی کاملاً استخوان‌دار و محکم نوشته شده بود. داستان ابتدا، میانه و انتها داشت و از نبود هیچ یک از اینها رنج نمی‌برد.

داستان این سریال نوروزی روزهای پرخاطره دهه 60 را به تصویر کشیده بود و آنقدر در این کار موفق بود که بسیاری از خاطرات آن روزها و سبک زندگی آن دوران را برای مخاطبانش زنده کرد.

شخصیت‌پردازی‌های بسیار بجا و دوست‌ داشتنی از جعفر و جواد و دوستان‌شان گرفته تا تک تک افرادی که در محله آنها زندگی می‌کردند و استفاده از بازیگران بسیار توانمند که بعضی از آنها در این سریال معرفی می‌شدند، همگی کمک کرد تا مخاطب بتواند ارتباط بسیار خوبی با سریال برقرار کند.

لحظه‌های ناب و کمدی که بتواند لبخند مخاطب را به قهقهه تبدیل کند، سال‌هاست که در کمتر سریالی حتی سریال‌های پرمخاطب کمدی به چشم می‌آید، اما «نوروز رنگی» در این میدان هم خوش درخشید.

به جرئت می‌توان گفت، «نوروز رنگی» یک رقیب بسیار جدی برای دیگر سریال‌های کمدی چند سال اخیر است. در نهایت «نوروز رنگی» مورد استقبال مخاطبانش قرار گرفت و با آنکه در ابتدا کمتر کسی سریال را دنبال می‌کرد؛ اما رفته رفته طیف بینندگانش بیشتر شد، تا جایی که براساس اعلام نظرسنجی صدا و سیما، سریال «نوروز رنگی» در همان هفته اول با رضایت 82/6 درصدی «درحد زیاد»، رکورد سریال‌های شبکه پنج از سال 1397 تاکنون را شکست. به عبارت دیگر، این سریال توانست رکورد بیشترین تماشاگر و رضایت را در بین سریال‌های پخش شده از شبکه پنج سیما از سال 1397 تاکنون به خود اختصاص دهد.

 

کلیشه‌های قابل قبول «هم بازی»

«هم بازی» سریال دیگری است که پخش آن تا پیش از شروع ماه رمضان ادامه داشت. سریالی با داستانی کاملاً بدون هیجان خاص که زندگی و عشق چند جوان را همزمان با هم روایت می‌کرد. هر چند نبود گره و فراز و فرودهای جدی در فیلمنامه، «هم بازی» را به سریالی نسبتا خنثی تبدیل کرده بود، اما درون‌مایه عاشقانه آن باعث شد تا مخاطبان خود را داشته باشد.

شاید دلیل اصلی آن، شرایط کنونی جامعه است که از امید و نگاه به آینده روشن استقبال می‌کند و قطعاً موضوع ازدواج و عشق پاک دو جوان، همیشه این نگاه روشن به آینده را خواهد داشت.

سریال «هم بازی» مانند دیگر کارهای برادران محمودی، البته این بار در مقام تهیه‌کننده همیشه نیم نگاهی هم به مقوله تولید دارد و این بار نیز به سراغ کارآفرینی رفته بود و در میان ژانر عاشقانه، از تولید و فعالیت اقتصادی پویا هم غافل نشد و جالب این است که بیشتر شخصیت‌های کارآفرین و تولیدکننده خانم بودند. یک نکته دیگر که می‌توان از ضعف‌ «هم‌بازی» دانست، بزرگ کردن شخصیت محوری سریال، یعنی لیلا احتشام است؛ دختری خوب و قابل تحسین اما نه در این حد که همه او را در اوج و کمال می‌دیدند!

در نهایت «هم بازی» مثل بسیاری از سریال‌های دیگر در قسمت‌های پایانی بسیار کلیشه‌ای و ساده و با خوبی و خوشیِ ساختگی به اتمام رسید.

 

تلویزیون و رمضان 1400

با شروع ماه رمضان پرونده سریال‌های نوروزی به طور کامل بسته شد تا شاهد کنداکتور رمضان 1400 صدا و سیما باشیم. البته هنوز سریال‌های ماه رمضان قدم در راه نگذاشته‌اند که نبود سریالی در ژانر کمدی در بین سریال‌های رمضانی و همچنین انتخاب سریالی ماورایی و نسبتا ترسناک به نام «احضار» از شبکه اول سیما آن هم در شرایط بیماری و استرس‌های ناشی از آن و وضعیت بد اقتصادی و مشکلات ناشی از آن در جامعه، با انتقادات بسیاری همراه شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات