صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۲۹۷۲۵

هشدار برجامی کنگره آمریکا به بایدن

رسانه‌های غربی معتقدند که از الان( با اعلام غنی‌سازی 60 درصدی از سوی ایران) معادلات مربوط به مذاکرات هسته‌ای به صورتی متفاوت از قبل پیش می‌رود. تفاوتی که قطعا به سود اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده نیست
حمله خرابکارانه رژیم اشغالگر قدس به نیروگاه نطنز و متعاقبا، اعلام رسمی غنی‌سازی 60 درصدی از سوی جمهوری اسلامی ایران، منجر به وحشت مقامات کاخ سفید و سناتورهای آمریکایی در قبال شرایط موجود شده است. گویا مقامات آمریکایی که تا قبل از این حوادث( که به چراغ سبز سازمان سیا به موساد  نیز صورت گرفته است )، تصور می‌کردند به‌صورت همزمان قدرت «تضعیف برنامه هسته‌ای ایران » و «خرید زمان در مذاکرات برجامی» را دارا هستند، بسیار دیرهنگام به‌اشتباه خود پی برده‌اند. درهرحال، عزم ایران مبنی بر حفظ ظرفیت‌های هسته‌ای خود ، دیگر جایی را برای مانور سیاسی غرب در قبال یک پرونده حقوقی ( احیای یک توافق بین‌المللی به نام برجام) باقی نخواهد گذاشت!
نامه تعداد قابل‌توجهی از سناتورهای کنگره به جوبایدن رئیس‌جمهور آمریکا، در حقیقت هشداری به کاخ سفید در خصوص وخامت اوضاع و ناتوانی واشنگتن نسبت به کنترل آن محسوب می‌شود. سناتورهای دموکرات طی نامه‌ای خطاب به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در شرایطی که مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای احیای توافق هسته‌ای در جریان است از تلاش‌های واشنگتن برای بازگشت به برجام حمایت کردند.
این سناتورها که تیم کاین سناتور ویرجینیا و عضو کمیته‌های روابط خارجی و نیروهای مسلح سنا و کریس مورفی سناتور کنتیکت و رئیس کمیته‌های فرعی خاور نزدیک، جنوب آسیا، آسیای میانه و ضدتروریسم در رأس آن‌ها قرار دارند، پس از حوادث اخیر( حادثه خرابکارانه در نطنز و اعلام  غنی‌سازی 60 درصدی توسط ایران )  نامه خود را به جو بایدن ارائه داده و در آن از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برای خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای در سال 2018 انتقاد کردند.در بخشی از این نامه آمده است :«خساراتی که در چهار سال گذشته ایجاد شد کشور ما را با چالش‌های متعددی در سراسر دنیا مواجه کرد. تردیدی نیست که یکی از اولویت‌های زودهنگام و ضروری درزمینهٔ امنیت ملی شما باید بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باشد. ما به‌طور قوی از بازگشت به برجام و استفاده از رویکرد پایبندی در برابر پایبندی به‌عنوان نقطه آغاز تنظیم مجدد روابط با ایران حمایت می‌کنیم.»واقعیت امر این است که مقامات آمریکایی و متعاقبا تروئیکای اروپایی  نسبت به آنچه در قبال برجام و مذاکرات وین می‌گذرد، دیگر دید ایجابی و مثبتی( از منظر منافع خود ) ندارند. آغاز پروسه غنی‌سازی 60 درصدی از سوی جمهوری اسلامی ایران به‌وضوح نشان داده است که تهران در این معادله، با دستانی بسته حضور نخواهد داشت! از سوی دیگر، اکنون غرب باید میان «احیای واقعی برجام از طریق رفع تضمین شده تحریم‌ها» یا « استمرار تنش‌های فعلی» تصمیم‌گیری کند.بدیهی است که در این معادله، خرید زمان و اتلاف وقت از سوی واشنگتن و تروئیکای اروپایی نیز به سبک و سیاق آنچه پس از حضور جوبایدن در کاخ سفید مشاهده کردیم، امکان‌پذیر نخواهد بود .نامه سناتورهای آمریکایی به جوبایدن، به‌مثابه زنگ خطری است که این سناتورها برای دولت و دستگاه سیاست خارجی ایالات‌متحده به صدا درآورده‌اند. 
رسانه‌های غربی معتقدند که از الان( با اعلام غنی‌سازی 60 درصدی از سوی ایران) معادلات مربوط به مذاکرات هسته‌ای به صورتی متفاوت از قبل پیش می‌رود. تفاوتی که قطعا به سود اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده نیست!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات