صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۲۹۸۷۲

اخبار ویژه 4 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

این نمودار درآمد سرانه که سند محکومیت شماست؟!

وزیر ارتباطات می‌گوید: تحریم بودن افتخار نیست.
آذری جهرمی با انتشار نموداری که کاهش درآمد سرانه از سال ۹۰ تا ۹۸ را نشان می‌دهد در صفحه مجازی خود نوشته است: تحریم چه اثری بر زندگی مردم گذاشت؟ این نمودار، درآمد سرانه هر ایرانی را از سال ۹۰ تا ۹۸ ترسیم کرده است.
مشخصا با آغاز دور اول تحریم‌ها، سفره مردم کوچکتر شده است، برجام با توقف فرآیند کوچک شدن سفره مردم، ترمیم گذشته را آغاز کرده است.
رفتار‌های ظالمانه دولت ترامپ و وضع فشار حداکثری اینگونه که در شکل فوق دیده می‌شود؛ مجددا بر زندگی مردم اثر مستقیم و منفی گذاشته است. دولت آمریکا و به‌ویژه ترامپ مدعی بود که فشار‌های او برای حمایت از مردم ایران است، اما مثل تمام دروغ‌های او، معیشت مردم ایران نشانه بود.
تحریم بودن افتخار نیست، همان‌گونه که تسلیم بودن هم افتخار نیست. مذاکرات هم جزیی از زنجیره مقاومت ملی ایرانیان علیه استکبار است که ان‌شاءالله با هدایت رهبر معظم انقلاب (حفظه‌الله) و تلاش تیم مذاکره کننده به سرانجام مطلوب ملت ایران خواهد رسید.
وی در پایان نوشت: توصیه می‌کنم پس از «پایان بازیِ» مدیران صداوسیما، این متن را چند بار بخوانند شاید متوجه بازیشان با سفره مردم بشوند».
یادآور می‌شود طبق نمودار مدنظر آذری جهرمی، «درآمد سرانه به قیمت ثابت»، در سال ۹۰ معادل ۷۳/۷ میلیون ریال، سال ۹۱ معادل ۶۲/۲ میلیون ریال و در سال ۹۲ معادل ۶۰/۵ میلیون ریال بوده است. اما همین درآمد در سال ۹۶ در اوج برجام، ۵۶/۵ میلیون ریال در سال‌های دیگر دولت روحانی ۴۸ تا ۵۲ میلیون ریال بوده است؟! بنابراین آقای آذری جهرمی باید توضیح دهد که چرا درآمد در بهترین حالت اجرای برجام، ۴ میلیون ریال کمتر از سال ۹۲ و ۱۷ میلیون ریال کمتر از سال ۹۰ بوده است؟ و آقای جهرمی چرا برای این کاهش سئوال‌برانگیز، منت سر مردم می‌گذارد؟!
در واقع به واسطه برجام، کشور هم از توانمندی‌های هسته‌ای خود که پس از یک دهه می‌توانست در مقیاس صنعتی فعالیت کند و آورده‌های عظیم اقتصادی و فنی داشته باشد، محروم شد و هم اقتصاد کشور، به بی‌سابقه‌ترین رکود‌های تورمی مبتلا گردید.
بازی با سفره مردم یعنی اینکه قدرت خرید مردم به نسبت قبل از برجام و روی کار آمدن دولت روحانی، یک هشتم شده و با این وجود، برخی مدیران بی‌سواد، اما مغرور، همچنان طلبکاری می‌کنند.

خسته نباشید به روحانی و جهانگیری در سالگرد مناظره‌های انتخاباتی

دولت روحانی نمادی از بازی با روان جامعه با آمیزه‌ای از «وحشت» و «آرزو» است.
به نوشته وطن امروز، آقای روحانی سومین مقام دولتی است که در چند هفته گذشته بابت عدم وقوع قحطی به خودش خسته نباشید و خداقوت گفته است. پیش از این اسحاق جهانگیری، معاون اول او و عباس آخوندی، وزیر سابق راه‌و‌شهرسازی نیز ادعا‌های مشابهی را طرح کرده بودند و عدم وقوع قحطی را نشانه مدیریت موفق دولت دانسته بودند. فارغ از شکاف میان این خرسندی از «عدم وقوع قحطی» در سال پایانی دولت و وعده «آنچنان رونق اقتصادی» در تبلیغات انتخاباتی سال ۹۲، سوال اصلی نه صحت‌سنجی این ادعا که چرایی طرح آن است. واقعا چرا؟ چه دلیلی دارد که یک دولت در پایان عمر ۸ ساله خود این‌گونه به سختی‌های مردم خود افتخار می‌کند؟ اگر هدف این است که به مردم بگویند بالاتر از سیاهی رنگ‌های جدیدی پیدا شده، می‌توان افتخار ثبت و حقوق مؤلفش را به نام دولت روحانی ثبت کرد؛ شاید حداقل این را بتوان در لیست سرشار از تهی دستاورد‌های دولت گنجاند و با آن یک پایان آبرومندانه برگزار کرد.
دولت روحانی نمادی از بازی کردن با روح و روان جامعه در آمیزه‌ای از «وحشت» و «آرزو» است. روزی پیش از انعقاد برجام آنقدر برای مردم آرزو خلق می‌شد تا اصطلاحا آرزودان جامعه پاره شود و روزی دیگر وقتی برجام به بن‌بست می‌خورد، یکباره در کلام رئیس‌جمهور کاشف به عمل می‌آمد که اگر برجام نبود تا الان جنگ سراسر ایران را گرفته بود!
واقعیت این است که چند هفته دیگر چهارمین سالگرد مناظرات انتخاباتی سال ۹۶ فرا می‌رسد؛ مناظراتی که آقای جهانگیری دائما از مردم می‌خواست یادشان بماند کره نداشته‌اند، قیمت دلار لحظه به لحظه بالا می‌رفته و... و در نهایت به آن‌ها وعده داد تا سال ۱۴۰۰ لذت سهامداری را بچشند و فقر مطلق را دیگر بر سیمای شهر خود نبینند. حالا، اما هیچ کدام از وعده‌ها محقق نشده، خواهی نخواهی بازگشت به همان روزها، آرزوی بسیاری از مردم شده است. در چنین موقعیتی ترساندن بیشتر آن‌ها بابت رخ ندادن جنگ، قحطی و... چه فایده‌ای دارد؟ اینکه  بگویند خدا را شکر «عوضش روحانی را داریم»؟
این روزنامه با بیان این‌که قحطی واقعی، قحطی مدیریت در دولت است می‌افزاید: در ۸ سال گذشته نرخ تورم عمومی کالا‌ها به بالاترین میزان خود پس از دهه ۷۰ رسید، رتبه اول تورم مربوط به دولت مرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی است که حالا دولت حسن روحانی با تورم ۳۶/۵ درصدی یک پله پایین‌تر قرار دارد.
البته این دولت با ثبت رکورد تورم نقطه به نقطه بیش از ۶۰ درصدی اقلام خوراکی در اسفندماه سال گذشته، رتبه نخست تورم اقلام خوراکی را نصیب خود کرده است.
غیر از تورم و گرانی، عجز در توزیع کالا‌های اساسی مانند روغن و مرغ در برخی موارد نان و اقلام کنسروی باعث ایجاد صحنه‌های تلخ شد.
در این ۸ سال مسلما قحطی را ندیدیم و حرجی بر این ادعای روحانی نیست، اما درآمد سرانه از ۹/۲ میلیون تومان در سال ۹۰ به ازای هر نفر در سال ۹۸ به ۸/۴ میلیون تومان (به قیمت ثابت سال ۹۰) کاهش یافته است. این یعنی درآمد نه تنها افزایش نیافته که کاهش هم یافته است.
فاصله غنی و فقیر با پشت پا زدن به سیاست‌های حمایت اقتصادی و ایضا تورم فزاینده هر روز بیشتر و بیشتر شد تا به خلق ضریب جینی ۴۰ درصدی رسید؛ نابرابری توزیع ثروتی که در ابتدای دهه ۹۰ با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و تبدیل یارانه‌های غیرمستقیم به مستقیم، در کنار اقداماتی مانند مسکن مهر و سهام عدالت تا حدودی بهبود یافته و در سال ۹۲ به رقم ۳۶ درصد رسیده بود.

سوءمدیریت تولید مرغ در تولید گندم تکرار می‌شود؟!

سوءمدیریت دولت در زمینه حمایت از تولید و خودکفایی گندم، انتقاد نشریات حامی و منتقد دولت را برانگیخته است.
روزنامه جوان در این باره نوشت: پس از ماه‌ها انتظار، دولت در یک بدعت تازه با دور زدن قانون به‌جای اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم از کانال شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک، در ستاد هماهنگی اقتصادی هزار تومان جایزه سرعت در تحویل، به نرخ قبل اضافه کرد. به عبارت دیگر نرخ پایه‌ای که ۴ هزار تومان قبلاً تعیین شده بود، همچنان بر قوت خود باقی ماند.
طی سال‌های اخیر قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به بهانه‌های مختلف نقض می‌شود. با اصلاح قانون خرید تضمینی در ۱۲ آذر ۹۹ و لازم‌الاجرا بودن آن برای سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ کشاورزان قدری نسبت به آینده تولید امیدوار شدند و گندمکاران هم تصور می‌کردند که با اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی مجلس، تخلفات دولت در تعیین این نرخ به پایان برسد، اما تصمیم دولت نشان داد که نه‌تن‌ها مصوبه مجلس برایشان اهمیتی نداشته، بلکه با تعیین قیمت ۵ هزار تومان برای هر کیلو گندم، زمینه را برای واردات گندم‌های ۸ هزار تومانی آماده کرده‌اند.
همچنین ماحصل اقدام غیرقانونی دولت، یعنی نرخ ۵ هزار تومان به استناد آنالیز قیمتی که مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی هم قرار گرفته، همچنان غیراقتصادی بوده و منجر به بی‌انگیزگی کشاورزان در تحویل گندم به دولت می‌شود و در نهایت دولت را ناچار خواهد کرد برای تأمین نیاز‌های کشور، بیش از نیاز ذخایر استراتژیک، اقدام به واردات کند. این موضوع در شرایط فعلی که صرفه‌جویی ارزی بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد، محل تأمل است، به‌ویژه آنکه هزینه تمام شده واردات هر کیلوگرم گندم، حتی اگر نرخ خرید داخلی هر کیلوگرم ۵ هزار و ۸۰۰ تومان باشد، ۳۰ درصد بیشتر از نرخ داخلی است. اتفاقی که متأسفانه درباره مرغ رقم خورد و در شرایطی که دولت می‌توانست با اتخاذ تصمیمات درست، مانع تضعیف و افت تولید داخلی شود، اما به‌دلیل سوءتدبیر ناچار تن به واردات مرغ داد. همچنین بر اساس برآورد تشکل‌ها، دولت در پایان سال زراعی جاری احتمالاً نمی‌تواند بیش از ۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کند و با احتساب ذخایر استراتژیک ناچار به واردات حدود ۸ میلیون تن گندم خواهد بود. در صورتی که اگر نرخ عادلانه‌ای برای گندم تعیین کند، می‌تواند کفه این ترازو را به نفع تولید داخل سنگین کند.
روزنامه آفتاب یزد هم در گزارشی می‌نویسد: با توجه به مشکلات کمبود آب و بارندگی در کشور، استفاده حداکثری از توان داخلی اهمیت فراوانی دارد، اما برخی سیاست‌های اجرایی خطراتی را در این حوزه به وجود آورده است. اگر نرخ خرید تضمینی گندم تغییر نکند، احتمال شکل‌گیری بازار سیاه و قاچاق وجود خواهد داشت. درخصوص نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورزان متأسفانه با شرایط ناگواری مواجهیم. بهای اولیه‌ای که دولت در سال گذشته تعیین کرد، مناسب نبود و با وجود اینکه تغییراتی در نرخ‌ها اعمال شد؛ هنوز نرخ مذکور عادلانه نیست.
اگر این تجربه دوباره تکرار شود و برای نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورز، قیمت عادلانه‌ای اعلام نشود، همین مقدار تولید کم که به‌واسطه کم‌آبی سال جاری، تأمین‌کننده نیاز‌ها نخواهد بود؛ یا از مرز‌ها خارج می‌شود و یا برای آن بازار سیاهی شکل می‌گیرد. نتیجه آن خواهد شد که دولت در ماه‌های آتی با قیمت بالاتری محصول را از دیگر کشور‌ها خریداری و وارد کند. این جنس مسائل قابل بررسی، چاره‌جویی و پیشگیری است و از این منظر، باید امروز دولت برای آن اقدام کند تا فردا بحران و چالشی در بازار و در بخش تقاضا رخ ندهد.
این روزنامه می‌افزاید: نبود نهاده کافی برای دامداران از یک سو و ناامیدی گندمکاران از قیمت مصوب مناسب برای خرید تضمینی گندم از سوی دیگر، موجب شده تا «اجاره مزارع سبز گندم» برای «چرای دام» در کشور افزایش نگران‌کننده‌ای داشته باشد!

محمد هاشمی: فائزه هاشمی سرتق است حرف زدن با او فایده‌ای ندارد

عموی فائزه هاشمی می‌گوید: او سرتق و حرف زدن با وی فایده‌ای ندارد.
محمد هاشمی در گفتگو با شرق و در پاسخ این سوال که آیا درباره مواضع فائزه هاشمی با وی حرف می‌زنید؟ اظهار داشت: «متاسفانه نه» و در توضیح چرایی آن گفت: ایشان سرتق است؛ البته خودش می‌گوید من سرتق هستم. خب اینچنین آدمی حرف گوش نمی‌کند؛ آدم با کسی حرف می‌زند که بداند روی او تاثیرگذار است، بنابراین روی این ملاحظاتی که هست به سمت ایشان نمی‌روم، مگر آنکه از من بخواهند با ایشان صحبت کنم.
برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «خیلی با ایشان (فائزه هاشمی) دیگر مراوده نداریم»، درباره تذکر برادر مرحومش نسبت به دیدار فائزه هاشمی با بهائیان گفت: زمانه، تغییراتی در انسان‌ها به وجود می‌آورد.
عضو سابق کارگزاران همچنین درباره کناره‌گیری سیدحسن خمینی از نامزدی انتخابات گفت: از همان روز‌هایی که بحث حاج حسن آقا مطرح بود، برخی اصلاح‌طلبان نگران وضع او بودند.
دو بعد دارد، هم رای‌آوری و هم تایید صلاحیت، اما مرحله اول آن بود که ایشان تایید صلاحیت می‌شود یا خیر.
محمد هاشمی در پاسخ این سوال که آیا «شما موافق نامزدی آقای حسن خمینی در انتخابات بودید؟» گفت: من برای ایشان نامه نوشتم که نامزد انتخابات نشود و به چند دلیل مخالف بودم که ایشان نامزد انتخابات شود. حاج حسن آقا وابسته به بیت امام (ره) هستند و شرایط امروز کشور نیز سخت است. رئیس‌جمهور شدن او نمی‌توانست شرایط را عوض کند.
مشکلات کشور روی دوش رئیس‌جمهور است، شما امروز می‌بینید که بیشتر از آنکه دولت روحانی نقد شود؛ خود ایشان مورد فشار جامعه است. من تمایل نداشتم حسن خمینی میراث‌دار تمام مشکلات کشور در حال حاضر باشد و سیبل شود.
محمد هاشمی درباره فقدان سابقه کار اجرایی برای سیدحسن خمینی گفت: آن‌هایی که حسن خمینی را نامزد کرده بودند، می‌خواستند برای او معاون قوی بگذارند. می‌خواستند از وجهه بیت امام (ره) استفاده کرده و دولت را خودشان مدیریت کنند؛ من با این موافق نبودم. من برای  ایشان نامه نوشتم و گفتم مخالفم که وارد این وادی شوید. ایشان توجه کردند، البته حرف مقام معظم رهبری نیز روی ایشان تاثیر داشت،    من هم ادله‌ای به حاج حسن آقا داده بودم.
بالاخره اصلاح‌طلبان می‌خواستند از امتیاز حسن آقا و بیت امام (ره) در مقاصد سیاسی استفاده کنند. نکته مهم آن است که امام متعلق به یک حزب سیاسی یا حتی یک قوه نیست؛ این سرمایه بزرگ حیف است فدای انتخابات شود. من مخالف بودم؛ اما آن‌سو بسیاری تشویق می‌کردند.

دولت چگونه چوب حراج به ذخائر طلا و ارز کشور زد؟

سه سال از سیاست‌گذاری ارزی دولت در حراج ارز دولتی به قیمت ۴۲۰۰ تومان گذشت.
وطن امروز در سالگرد این تصمیم نادرست نوشت: رشد شدید تقاضای واردات نخستین تاثیر اجرای سیاست تخصیص ارز دولتی در سال ۹۷ بود. طبق اذعان مسئولان دولت، ارزش ثبت سفارش واردات پس از اعلام سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی به چندین برابر سال‌های قبل افزایش یافت. رشد شدید تقاضای ارز در پی این سیاست، دولت را ناگزیر به تجدید نظر در تخصیص ارز دولتی کرد. پس از این بود که دولت اعلام کرد ارز دولتی تنها به کالا‌های اساسی تخصیص داده می‌شود. محدود شدن دامنه کالا‌های مشمول ارز ۴۲۰۰، اما نقطه پایان حواشی و جنجال‌های این سیاست نبود. رشد شدید قیمت کالا‌های مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ با وجود تخصیص ارز بسیار زیاد یکی دیگر از این حواشی و جنجال‌هاست. بسیاری از کالا‌هایی که دولت برای واردات آن‌ها ارز دولتی به واردکنندگان داد، با قیمتی نزدیک به بازار آزاد به دست مردم رسید. این اتفاق باعث شد مهم‌ترین هدف مدنظر دولت برای اجرای این سیاست از بین برود. جنجال دیگر این سیاست، نامعلوم ماندن بخش عظیمی از ارز‌های دولتی تخصیص داده شده بود. سال گذشته در همین ایام بود که رئیس پیشین دیوان محاسبات با قرائت خلاصه‌ای از گزارش تفریغ بودجه اعلام کرد سرنوشت حدود ۴/۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تخصیص داده شده نامعلوم است و به ازای آن هیچ وارداتی نشده است.
این نخستین‌بار نبود که دولت تدبیر و امید چوب حراج بر دارایی‌های بانک مرکزی می‌زند. اواخر اسفند ماه ۹۶ دولت تصمیم به پیش‌فروش سکه گرفت که به واسطه آن در مجموع ۶۲ تن طلای بانک مرکزی در قالب ۷ میلیون و ۶۵۰ هزار قطعه سکه و در دامنه قیمت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان فروخته شد.
این پیش‌فروش در حالی تا اردیبهشت‌ماه ۹۷ ادامه یافت که بهای سکه تا پایان همان سال از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم فراتر رفت. به عبارت دیگر ارزش ۶۲ تن طلای بانک مرکزی در کمتر از یک سال حدود ۳/۵ برابر شد. اکنون هم بهای سکه در دامنه ۱۰ میلیون تومان قرار دارد.

********************

روزنامه وطن امروز **

بیانیه ارتش به مناسبت سالروز تأسیس سپاه پاسداران

روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران همزمان با سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیانیه‌ای صادر کرد.   
در بخشی از این بیانیه آمده است: کارنامه درخشان این نهاد انقلابی در ۴ دهه گذشته مؤید تلاش مخلصانه و مومنانه کارکنان خدوم سپاه با تفکر انقلابی و ولایتمداری برای حفظ و حراست از انقلاب و دستاورد‌های آن است و امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران و مجموعه نیرو‌های مقتدر مسلح کشورمان دست در دست یکدیگر، چون ید واحده، سربلندی نظام و یأس و ناامیدی دشمنان را رقم زده‌اند.   
***

ضربه پاسداران گمنام امام زمان (عج) به باند بزرگ قمار

پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه، یک باند بزرگ قمار را در مشهد شناسایی و متلاشی کردند. با تلاش پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه استان خراسان رضوی، در راستای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته، یک باند بزرگ قمار در شهر مقدس مشهد با گردش مالی بالایی معادل چند میلیارد تومان، شناسایی و متلاشی شد. در این رابطه ۱۸ گرداننده اصلی باند قمار و ۸۰ نفر از مباشران که به عنوان قمارباز در این باند فعالیت داشتند، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.   
همچنین از ۱۰ مکان استقرار و فعالیت این باند، آلات و ادوات قمار، مشروبات الکلی، مواد مخدر، دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی، رایانه و نیز مقادیری مهمات جنگی کشف و ضبط شد.   
***

مقام آمریکایی:
برای عدم ترک برجام تضمین نمی‌دهیم

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: هیچ تضمین کتبی برای ماندن طرف‌های برجام وجود نخواهد داشت، اما دستورکار مذاکرات وین، تعهد کامل در برابر تعهد کامل است.   
به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، این دیپلمات ارشد آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره احتمال تضمین واشنگتن درباره پایبند ماندن به توافق هسته‌ای با ایران گفت: «درباره تضمین کتبی، فکر می‌کنم روشن است که چنین تضمینی وجود ندارد». مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که بدون فاش شدن نامش به سوالات پاسخ می‌داد، افزود: «این یک تفاهم سیاسی است که در زمان انعقاد برجام هم روشن بود حق مستقل هر کدام از مشارکت‌کنندگان است که تصمیم بگیرند می‌خواهند همچنان عضوی از آن باشند یا خیر». او در ادامه گفت: «اگر دولت بایدن به درک مشترکی با ایران و دیگر اعضای ۱+۵ برسد و تصمیم بگیرد به برجام برگردد، با حسن‌نیت خواهد بود و بدون دلیل از آن خارج نخواهد شد. اما چیزی تحت عنوان تضمین وجود نخواهد داشت».   
مقام آمریکایی توضیح داد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران تفاهماتی فنی دارند. همچنین انتخابات ایران [نزدیک]است و به همین دلیل صاحب‌نظران از رسیدن به توافق تا میانه ماه مه صحبت می‌کنند. رسیدن به توافق تا آن زمان را رد نمی‌کنم. امید ما این است که در اسرع وقت به آن دست یابیم و با نهایت سرعتی که بتوانیم پیش می‌رویم».
***

محمدجواد لاریجانی:
روند مذاکرات وین موضع دقیق ایران را هدر می‌دهد

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و معاون اسبق وزارت امورخارجه گفت: موضع ایران درباره بازگشت آمریکا به برجام توسط حکومت خوب بیان شد، ولی بد عمل شد! وقتی که گفته شد «نیاز به جلسه و گفتگو نداریم، آمریکا عمل کند، راستی‌آزمایی شود، بعد جلسه بگذارند» درست و دقیق بود. اما مذاکرات وین تمام این مبنا را هدر داده و می‌دهد!
محمدجواد لاریجانی در بخشی از یادداشت خود در خبرگزاری تسنیم نوشت: «وقتی آمریکا از برجام خارج شد، جمهوری اسلامی با سرعت تشکیل ۱+۴ را متعهد شد و این در واقع برجام نیمه‌جانی بدون آمریکا بود که تمام بند‌های مربوط به آمریکا از آن باید حذف شود. حالا آمریکایی‌ها هم از همین تکنیک دارند استفاده می‌کنند! یعنی اگر ایران و ۴ عضو می‌توانند اعلام برجام ۱+۴ کنند، آمریکا هم همین را انجام می‌دهد. آمریکا هم ۴ عضو دیگر بدون ایران درست می‌کند! مشکل شکلی که ایالات متحده دارد «خارج بودن» او از برجام است که تقلید از روش ایران را برای او ناموجه می‌نماید. البته اگر در آن موقع ما تعهدی برای خود قائل نمی‌شدیم و صرفا همراهی‌های داوطلبانه‌ای را مطرح می‌کردیم، امروز در شرایط قانونی بهتری بودیم. واقعیت تأسف‌بار این است که برجام متنی است که «چفت و بست» حقوقی ـ جز علیه ایران ـ ندارد! لذا ورود و خروج آن برای همه طرف‌ها جز ایران هزینه‌بر نیست! لذا تنها پشتوانه حقیقی آن توانمندی‌های جمهوری اسلامی است و بس».
***

امضای توافق ایران و چین نشان‌دهنده اقتدار جمهوری اسلامی است

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: امضای توافق ایران و چین و تمایل پکن نسبت به این توافق نشان‌دهنده اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.   
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر در گفتگو با فارس، ادامه داد: همانند توافق با چین که قطعا در یک فضای تفاهمی با حفظ منافع ۲ کشور ادامه خواهد یافت، با کشور‌های متعدد دیگری از جمله کشور‌های همسایه نیز می‌توانیم توافق‌های زیادی را داشته باشیم و قطعا بازنده این بازی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هستند.   

********************

 روزنامه خراسان**

۲۰ میلیون تومان جایزه برای معرفی مراکز غیرمجاز رمز ارز

تسنیم- معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی شرکت توانیر گفت: هموطنان می‌توانند با معرفی مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز‌ها تا ۲۰ میلیون تومان جایزه دریافت کنند و تاکنون ۷۰۰ میلیون تومان پاداش در این خصوص پرداخت شده است. وی تاکید کرد اطلاعات هموطنانی که گزارش مراکز غیر مجاز رمز ارز‌ها را می‌دهند محرمانه خواهد ماند و پیگیر‌ی‌ها نیز محرمانه انجام می‌شود.

سازندگان مسکن رو به تخفیف آوردند

ایسنا- قرار گرفتن در ماه نیمه تعطیل فروردین، اپیدمی ویروس کرونا، تعطیلی دفاتر املاک همزمان با موج چهارم کرونا و البته رشد سنگین قیمت‌ها بازار مسکن شهر تهران را به رکود کشانده است و دفاتر املاک از ارائه تخفیف‌های ۱۰ تا ۱۵ درصدی از سوی برخی سازندگان خبر می‌دهند.

کرمان موتور گران کرد؛ ایران‌خودرو تکذیب

ایسنا- در حالی که چند هفته از بحث‌هایی درباره افزایش قیمت مصوب خودرو‌ها برای سه ماه نخست سال جاری می‌گذرد، اما همچنان شورای رقابت منتظر اعلام نرخ تورمی فصلی از سوی بانک مرکزی و سپس تصمیم‌گیری برای قیمت خودروهاست. در این شرایط و هنوز مصوبه افزایش قیمت صادر نشده، کرمان موتور در بخشنامه جدید فروش جک S ۳، قیمت آن را افزایش داده است. از سوی دیگر شایعه افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو نیز طی چند روز اخیر به‌گوش می‌رسید، اما این خودروسازی پنج شنبه در اطلاعیه‌ای، این موضوع را تکذیب کرد.

رقم جدید صادرات نفت ایران

تسنیم- ایران با وجود تحریم‌های آمریکا ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام از طریق تغییر نام محموله‌ها و انتقال کشتی به کشتی صادر می‌کند. به گزارش اویل پرایس، این رقم کمتر از صادرات نفت ایران در ماه گذشته است، اما نسبت به سال قبل افزایش دارد.

رواج معاوضه خودرو با بیت‌کوین

تجارت نیوز-  بعد از معاوضه ویلا‌های لاکچری با بیت‌کوین حالا نوبت به معاوضه خودرو با بیت کوین رسیده است. نمونه آن آگهی معاوضه ۲۰۶ با بیت کوین در شهر مشهد است. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: دولت اعلام کرده که هر گونه خرید و فروش یا معاوضه کالا با ارز‌های دیجیتال غیرقانونی است؛ بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم خودروی خود را با ارز‌های دیجیتال معاوضه نکنند. نعمت ا... کاشانی نسب معتقد است: معاوضه خودرو با بیت کوین غیرقانونی است و چنان چه بعد از معامله خریدار یا فروشنده نسبت به دریافت ارز دیجیتال متضرر شود، مقصر خود معامله‌کنندگان هستند.

فاسد شدن ۳۰ درصد پرتقال شب عید

تجارت نیوز- ۱۰۰ هزار تن پرتقال در انبار‌ها دپو شده است. به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان، بیش از ۳۰ درصد پرتقال‌هایی که در انبار‌ها دپو شده بود، خراب شده است، زیرا پرتقال تنظیم بازار با قیمت بالاتر عرضه شد و روی دست دولت ماند.

********************

روزنامه ایران **

امریکا به رویارویی نظامی با ایران کشیده نخواهد شد

  خبر اول اینکه، ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده نیرو‌های سنتکام با تکرار برخی ادعا‌های بی‌اساس، ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای خاورمیانه خواند، ولی در عین حال گفت که کشورش هرگز به درگیری نظامی با تهران کشیده نخواهد شد. به گزارش ایلنا، وی که در کنفرانسی خبری در پنتاگون صحبت می‌کرد، با تکرار برخی ادعا‌ها در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، گفت کار‌هایی که این کشور در رابطه با غنی‌سازی اورانیوم برای کاربرد در تسلیحات انجام داده است، نهایی نبوده و آن‌ها هیچ کاری انجام نداده‌اند که برگشت‌ناپذیر باشد. مک‌کنزی با ادعای اینکه ایران به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه ادامه می‌دهد، گفت که حمایت این کشور از لبنان و همچنین برنامه موشک‌های بالستیک تهران برای واشنگتن بسیار نگران‌کننده است.

دولت اسلامی باید راه بهشت رفتن را هموار کند

  خبر دیگر اینکه، یک عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دولت اسلامی باید راه رفتن به بهشت را هموار و تعداد جهنمی‌ها را کاهش دهد، اما متأسفانه نگاه بعضی از مسئولان در این زمینه اصلاً قابل توجیه نیست. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم در حرم کریمه اهل‌بیت در قم افزود: تلاش در راستای گسترش خداترسی و تقوا میان مردم از اصلی‌ترین شاخصه‌های دولت اسلامی بر اساس آیه ۹۶ سوره اعراف است. به‌گفته استاد حوزه علمیه، راه نجات از مشکلات در صورت داشتن تقوا ایجاد خواهد شد و بر اساس آیات راه نجات خداترسی است و دولت اسلامی در مرحله اول باید خود را مستلزم به رعایت تقوا بداند و در مراحل بعدی این صفت را در جامعه گسترش دهد. وی گفت: میزان برخورداری از روحیه امید و امیدبخشی در جامعه از شاخصه‌های دولت اسلامی است و مؤمنان نیز باید در جامعه امیدوار به نصرت الهی باشند و سختی‌ها را تحمل کنند. خداوند به جبهه مقاومت امید پیروزی و نصرت را داده است در حالیکه جبهه دشمن نقطه امیدی ندارد. به گفته این عضو خبرگان، کسی که مصالح نظام را فدای اهداف شخصی کند و از سعه‌صدر برخوردار نباشد صلاحیت تصدی‌گری دولت اسلامی را نخواهد داشت.

توقیف ویژه برنامه آستان قدس از سوی صداو سیما

  شنیدیم که،  برنامه ویژه آستان قدس رضوی با عنوان «قرار سحر» برای نیمه شب‌های ماه مبارک رمضان که با اجرای فرزاد جمشیدی از ابتدای ماه مبارک، به‌صورت زنده و از طریق اپلیکیشن‌های پخش آنلاین و روبیکا منتشر می‌شد با دستور صداوسیما به همراه اول، توقیف شد! به گزارش جماران به نقل از دنیای سینما، این برنامه که در برهوت برنامه‌های امسال تلویزیون، با استقبال مردم مواجه شده و بخش‌های مختلفی از آن در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده تاکنون میزبان چهره‌های محبوبی، چون محمدرضا طالقانی، محمد معتمدی، محمد اصفهانی و... بوده و هر شب دریافت کننده هزاران پیام تصویری و ویدیویی از سوی مردم بود. برنامه‌ای ترکیبی و مناسبتی که ظاهراً برنامه‌های بی‌رونق و تکراری تلویزیون را اذیت کرده!

درگیری با یک گروهک تروریستی در مریوان

  دست آخر اینکه،  روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه از درگیری رزمندگان این قرارگاه با عناصر یک گروه تروریستی در شهرستان مریوان خبر داد. به گزارش مهر، روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) در این اطلاعیه اعلام کرد: ساعت ۲۰ اول اردیبهشت رزمندگان بومی شهرستان مریوان با عناصر ضدانقلاب درگیر شدند. در این درگیری دو نفر ازعناصراین گروه تروریستی ضد انقلاب به هلاکت رسیدند و تعدادی از آنان نیز زخمی شده و اعضای باقی مانده با توجه به شرایط منطقه متواری شدند. بنابر اعلام روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع)، در این درگیری دو نفر از رزمندگان غیور اسلام به فیض عظمای شهادت نایل شدند.

*********************

روزنامه شرق **

تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و آنکارا

وزارت دفاع آمریکا به دولت ترکیه اطلاع داده که این کشور به دلیل خرید سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، از توافق خرید هواپیما‌های جنگنده اف-۳۵ کنار گذاشته شده است. با وجود تهدید‌های آمریکا، آنکارا در سال ۲۰۱۷ توافق‌نامه خرید سامانه دفاع موشکی اس‌-۴۰۰ را با مسکو به امضا رساند و این اقدام با انتقاد‌های شدید واشنگتن روبه‌رو شد.

معرفی سومین سفیر  زن  سعودی

سفیر عربستان در سوئد و ایسلند، در حضور سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه و شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، سوگند یاد کرد. ایناس الشهوان، سومین زن از عربستان سعودی است که به‌عنوان سفیر در یک کشور دیگر مسئولیت قبول می‌کند. پیش از او، ریما بندر بن‌سلطان و آمال بنت یحیی المعلمی، در ایالات متحده و نروژ به‌عنوان سفیر انتخاب شده بودند.

تحریم‌های جدید علیه میانمار

ایالات متحده در تازه‌ترین اقدامات تنبیهی علیه میانمار، شرکت الوار میانمار و شرکت مروارید میانمار را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد. این تصمیمات در‌پی کودتای نظامیان در اول ماه فوریه سال جاری گرفته شده است.

توافق روسیه و مصر برای ازسرگیری پرواز‌ها

ریاست‌جمهوری مصر از ازسرگیری تمامی پرواز‌ها میان روسیه و این کشور خبر داد. سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در تماسی تلفنی با عبدالفتاح سیسی، همتای مصری خود، گفتگو کرده است.

هشدار مدودف

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه، اعلام کرد از زمان وقوع بحران کارائیب در قرن بیستم، دو کشور روسیه و آمریکا هیچ‌گاه تا این اندازه به جنگ نزدیک نشده بودند.

ابراز  نگرانی  فرمانده  سنتکام

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام»، در کنگره آمریکا گفت در صورت خروج نیرو‌های ایالات متحده از افغانستان و بدون حمایت آمریکا، ارتش افغانستان دچار فروپاشی خواهد شد. مک‌کنزی همچنین گفت: ما نگران قدرت نظامی حزب‌الله هستیم. ما با نیرو‌های نظامی لبنان به‌عنوان نماینده دولت تعامل می‌کنیم.

حمله حوثی‌ها  به  پایگاه ملک خالد عربستان

یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در توییتی نوشت یک پهپاد از نوع قاصف K ۲ صبح جمعه یک مقر نظامی مهم در پایگاه هوایی خمیس مشیط عربستان را هدف قرار داد.

عراق به‌دنبال ساخت رآکتور‌های هسته‌ای

رئیس سازمان کنترل منابع رادیو‌اکتیو گفت: کمیته دولتی ساخت رآکتور‌های هسته‌ای برای اهداف پژوهشی چندین نشست اولیه برای بررسی داده‌ها و دستورالعمل‌های سازمان بین‌المللی اتمی برای ساخت رآکتور‌ها برگزار کرده و در‌این‌باره گفتگو‌هایی با سفارت روسیه و فرانسه در بغداد انجام شده است.

درخواست نهاد‌های حقوقی از  بایدن

نهاد‌های حقوقی آمریکا در بیانیه مشترکی اعلام کردند حمایت غیرمشروط آمریکا از نظام مصر به این معناست که دولت مصر هرگز به خاطر نقض‌هایی که علیه حقوق بشر مرتکب شده است، مجازات نخواهد شد.

در انتظار  دیدار  با  اردوغان

کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان گفت: نشست با رئیس‌جمهور ترکیه برگزار خواهد شد، اما من در موضعی نیستم که بگویم این نشست چه زمانی برگزار می‌شود. این نشست برگزار می‌شود، چون ما نیاز به برقراری ارتباط داریم.

خوشحالی سفیر آمریکا

جان جی سالیوان، سفیر آمریکا در روسیه، در بدو ورود به کشورش گفت: آب‌و‌هوای مسکو زیبا و کاملا دلفریب است، اما از بازگشتم خوشحالم و مشتاق ملاقات با همکارانم در دولت هستم.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات