صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۹۸۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۴ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دشمن دو هدف را در جنگ نرم دنبال می‌کند؛ یکی این است که این زنجیره تواصی به حق و به صبر را قطع کند؛ دوم اینکه حقایق را وارونه نشان بدهد که تبلیغات فراوانی هم دارند که حقایق عالم را راحت به‌عکس و به‌دروغ وارونه نشان بدهند. (۲۱/۱۲/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 ▼حرف روز                 

توهمی به نام مخالفین مذاکره!

آقای روحانی اخیراً گفته که من نمی‌توانم هضم کنم کسی که عضو ملت ایران باشد، اما با مذاکره و برداشتن تحریم مخالف باشد.

نکات تحلیلی: 1- مذاکرات فشرده سربازان عرصه دیپلماسی کشور، در رأس مورد تأیید رهبر معظم انقلاب و همه کسانی است که دغدغه کشور را دارند. دعای اخیر مقام معظم رهبری نشان داد که ایشان با کلیت کار و تلاش دستگاه سیاست خارجی برای دفاع قاطعانه از حقوق ملت ایران موافقت دارند. 2- باید به آقای رئیس‌جمهور گفت، فرد و گروه مؤثری در ایران نیست که مخالف مذاکره و رفع تحریم‌ها باشد. ازقضا آنچه مایه نگرانی است، رفتارهای عجیب‌و‌غریب شما است! یادتان هست در مذاکرات هسته‌ای در سال‌های 92 به بعد درحالی‌که تیم مشغول مذاکرات بودند، گفتید که باید مذاکره کنیم تا مسئله آب خوردن مردم حل شود؟ گفتید خزانه کشور خالی است؟ 3- اطلاعات قطعی نشان می‌دهد که در جریان همان مذاکرات، طرف غربی به دیپلمات‌های کشور گفته بودند که شما ناچار به مذاکره و توافق هستید، چون رئیس‌جمهورتان گفته که خزانه دولت خالی است! شما به سیاق گذشته و در اقدامی تأسف‌بار دل دیپلمات‌های کشور را خالی و بیان کردید، تحریم حتی در تولید مرغ و تخم‌مرغ هم تأثیر گذاشته است! 4- نگرانی برخی دلسوزان به‌جاست؛ چون تجربه تلخ برجام پیش‌روی آن‌هاست. آقای رئیس‌جمهور! مگر شما و وزیر محترم خارجه به‌صراحت نگفتید تحریم‌های ایران لغو شده است و نه تعلیق؟ مگر در سال 94 نگفتید که حتی اگر رئیس‌جمهور آینده آمریکا جمهوری‌خواه باشد و مخالف برجام، توان خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها را ندارد؟ اما دیدیم که هر دوی این اتفاق‌ها روی داد. 5- حرف دلسوزان این است؛ اقتصاد کشور را معطل مذاکرات نکنید، کاری که هشت سال است می‌کنید. هم‌اینک نیز می‌گویند در آستانه انتخابات به فکر دوگانه موافقین و مخالفین مذاکره نباشید. آن‌ها معتقدند امروز تحریم‌های ظالمانه علیه کشور رفع شود، از فردا بهتر است، اما لطفاً سیاسی‌کاری نکنید.

نکته پایانی: آقای روحانی! عناصر انقلابی حق دارند این سؤالات را بپرسند که آیا آمریکایی‌ها در مذاکرات جاری حاضرند همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که وضع کرده‌اند را بردارند؟ آیا آمریکایی‌ها در مقطع کنونی حاضرند تحریم‌ها را لغو کنند و نه تعلیق؟ آیا آمریکایی‌ها حاضرند تضمین دهند که اگر تحریم‌ها برداشته شد، رئیس‌جمهور آینده آمریکا آن نکند که ترامپ کرد؟ دغدغه اصلی این روزهای دلسوزان این پرسش‌هاست. اگر با رعایت خطوط اعلام‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب، می‌توانید تحریم‌های ظالمانه را بردارید، همین فردا این کار را بکنید. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                                   

پیامد شرارت در منطقه

عصر چهارشنبه (اول اردیبهشت‌ماه) رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر از انفجار مهیب در کارخانه ساخت موتورهای موشکی (تامر) دادند.‌ همچنین در ادامه، نزدیک ساعت 1:20 بامداد پنجشنبه (دوم اردیبهشت) همین رسانه‌ها مجدداً از اصابت موشکی به نزدیکی تأسیسات اتمی دیمونا در خاک آن رژیم خبر دادند.‌

گزاره‌های تحلیلی: 1- انفجار در کارخانه موشک‌سازی(تامر) و اصابت موشک به نزدیکی تأسیسات اتمی دیمونا دگرگون‌کننده فضای ذهنی و محاسباتی گردانندگان شرور رژیم صهیونیستی است که عادت داشته‌اند از خطوط قرمز عبور کنند.‌ این پیام آشکاری است و درعین‌حال پاسخی تعیین‌کننده به رژیمی که فکر می‌کند می‌تواند در محیط ممنوعه دیگران، بدون پرداخت هزینه قدم بگذارد.‌ این اقدام حاوی پیام آشکار از نوع بازدارنده است تا رژیم صهیونیستی بداند ریسک بازی در محیط امنیت ملی دیگران با پاسخ سخت و ویران‌کننده مواجه خواهد شد. 2- برای همه مهاجرین اسکان داده‌شده در سرزمین‌های اشغالی که از نقاط مختلف دنیا در آرزوی زندگی بهتر و امن‌تر به خاک فلسطین اشغالی آمده‌اند، امنیت، اصلی‌ترین اولویت و نیاز حیاتی است و درصورتی‌که این اصل دچار خدشه شود، هیچ‌گونه تعلق‌خاطری به این سرزمین و رژیم جعلی صهیونیستی ندارند. اکنون اصلی‌ترین تهدیدی که موجودیت این رژیم جعلی را تهدید می‌کند، تضادهای شدید اجتماعی، اقتصادی و مذهبی است که تداوم وضع موجود و افزایش ناامنی به‌طورقطع این روند را تشدید خواهد کرد. 3- آسیب‌پذیری شدید رژیم صهیونیستی در حوزه‌های راهبردی، موجب شکل‌گیری دودستگی شدید در این رژیم شده و هم‌زمان با تظاهرات روزانه در شهرهای مختلف علیه نتانیاهو، فشارهای داخلی بر این رژیم را دوچندان خواهد کرد. 4- تهدید موشکی کنونی و عدم توانایی در رهگیری و انهدام آن نشان داد، توان واقعی رژیم صهیونیستی ذیل توان ادعایی آنان قرار دارد؛ چراکه تقریباً نمایان گردید، آنچه تا پیش‌ازاین با طمطراق از خطاناپذیری سامانه دفاعی گنبد آهنین می‌گفتند، صرفاً در سطح رسانه‌ای دارای اعتبار است؛ تا جایی که لیبرمن وزیر سابق جنگ آن رژیم نیز اعتراف کرد که سامانه دفاعی ما پوسیده است.‌

جمع‌بندی: این دو رخداد بسیار مهم قطعاً واجد پیام‌های روشنی برای سردمداران شرور رژیم صهیونیستی است که تداوم شرارت می‌تواند هزینه‌هایی با ابعاد بسیار بزرگ‌تر و خطرناک‌تر برای این رژیم به دنبال داشته باشد. اگر هوش سیاسی اندک نتانیاهو نتواند پیام رخدادهای اخیر را که مهم‌ترین آن ضعف مفرط این رژیم در حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی است درک کند، معلوم نیست در آینده فرصتی برای جبران داشته باشد.

خبر ویژه          

سرنوشتی مشابه سعودی‌ها در انتظار رژیم صهیونیستی!

«جای بیخور» تحلیلگر امنیتی و سیاسی صهیونیست نوشت: «یک موشک ناشناخته از منطقه‌ای در سوریه به‌سوی دیمونا شلیک شد تا صدای آژیر خطر به صدا درآید؛ آیا این موشک را ارتش بشار اسد شلیک کرده است؟ آیا از سوی گروه‌های شبه‌نظامی شیعه شلیک شده است؟ اسرائیل در دشوارترین شرایط خود قرار گرفته است، اما رهبران اسرائیل مشغول بازی خروس‌جنگی هستند. تصاویر منتشرشده از این موشک نشان می‌‌دهد که موشک مذکور نیمی از اسرائیل (فلسطین اشغالی) را تقریباً پیموده است. در پایان باید این پرسش را مطرح کرد که آیا اسرائیل هم به سرنوشت سعودی‌ها گرفتار خواهد شد تا یک گروه شبه‌نظامی شیعه در مقابلش قدرت‌نمایی کند؟‎».

▼ اخبار

محمدجواد لاریجانی: مذاکرات وین راه قانونی کردن تمام تحریم‌ها را هموار می‌کند

«محمدجواد لاریجانی» دیپلمات کهنه‌کار کشورمان در یادداشتی تأکید کرد: «انتظارات بیان شده توسط مسئولان مانند آقایان روحانی و ظریف و صالحی درباره مذاکرات وین، با قرائن میدانی تناسب ندارد؛ می‌توانم بگویم: {پیش‌بینی آن‌ها} زیادی خوب است و عالم واقع نشانه‌های دیگری را می‌فرستد! موضع ایران در مورد بازگشت آمریکا [به برجام] خوب بیان شد، ولی بد عمل شد! وقتی‌که گفته شد نیاز به جلسه و گفت‌وگو نداریم؛ آمریکا عمل کند؛ راستایی آزمایی شود؛ بعد جلسه بگذارند؛ درست و دقیق بود؛ اما مذاکرات وین تمام این مبنا را هدر داده و می‌دهد! سیاست فعلی آمریکا و متحدان اروپایی او این است که با تطمیع و ارعاب، ایران را در این مذاکرات سرگرم نگه‌دارند و پس از مدتی جلسات اصلی با حضور آمریکا و پنج عضو تشکیل می‌شود و ایران هم مصاحبه‌های مطبوعاتی خود را دارد! احیای برجام در چنین مسیری، راه را برای قانونی کردن تمام تحریم‌ها هموار می‌نماید، زیرا متن برجام دقیقاً جاده‌صاف‌کن است: تخلف از برجام توسط ایران و مکانیزم معروف به ماشه! و بازگشت تحریم‌ها بدون نیاز به طرح مجدد در شورای امنیت!».

پیامی شفاف برای واشنگتن و تل‌آویو!

«عطوان» سردبیر روزنامه اینترنتی رأی‌الیوم در واکنش به خبر اصابت موشک به مناطق نزدیک رآکتور دیمونا، آن را پیامی روشن برای رژیم صهیونیستی و آمریکا دانست و گفت: «دوره‌ای که حملات بی‌پاسخ می‌ماند، تمام شده است. دستپاچگی اسرائیلی‌ها را به سبب این موشک شاهد بودیم. زمانی بود که آن‌ها تسلیحات خود را روی ما آزمایش می‌کردند و الآن ما سلاح‌ها را روی آن‌ها آزمایش می‌کنیم. واقعیت همین است؛ ارتش اسرائیل سردرگم و دستپاچه شده است و اعتراف کرد، آن‌ها نتوانستند این موشک بالستیک را رهگیری کنند. محتوای پیام این بود که این موشک را به دیمونا نزدیم، بلکه به اطراف آن در فاصله حدود ۹ کیلومتری زدیم. دفعه بعد دیمونا را می‌زنیم و همه تأسیسات زیربنایی حساس شما در تیررس موشک‌های ماست. این همان اسرائیلی است که گفته می‌شد همه‌جا را زیر سیطره خود دارد و قدرت بزرگی است. موشک دیمونا شاید نوید آغاز یک تغییر در قواعد درگیری باشد. این موشک از فروپاشی تمام معادله‌های قدیمی رونمایی کرد. به نظر می‌رسد که صبر راهبردی به پایان رسیده و گنبدهای آهنینی که برخی از عرب‌ها بر روی آن حساب باز کرده بودند، ثابت شد که دروغین هستند. کسانی که فرار توأم با وحشت شهرک‌نشینان به پناهگاه‌ها را دیدند، آنچه می‌گوییم را می‌فهمند؛ مقاومت پاسخ می‌‌دهد و زمان عزت در پیش است».

متهمان نزدیک به کرباسچی در پرونده «رشت الکتریک»

رئیس قوه قضائیه 16 بهمن ۹۹، در جریان سفر استانی به گیلان، از کارخانه «رشت الکتریک» بازدید و رئیس‌کل دادگستری استان گیلان را مکلف کرد که با به‌کارگیری یک تیم قضائی مجرب، با فوریت و به‌سرعت وضعیت شرکت رشت الکتریک را پیگیری کند و نحوه برخورد با متخلفان و کیفر آن‌ها را به اطلاع مردم برساند. حالا باگذشت کمتر از سه ماه از دستور و تأکیدات رئیس قوه قضائیه، سید مهدی فلاح میری دادستان مرکز استان گیلان از بازداشت متهمان اصلی پرونده کارخانه رشت الکتریک ایران و همچنین صنایع پوشش ایران خبر داد. بر اساس گفته یک منبع آگاه، غلامرضا قبه معاون غلامحسین کرباسچی در شهرداری تهران یکی از آن متهمان است. طبق گزارش برخی رسانه‌ها در فهرست مالکان رشت الکتریک نام خیرالنساء عسگریان همسر غلامحسین کرباسچی، فاطمه صدیقیان همسر عبدالله نوری، گیتا شاه‌نواز، غلامرضا قبه و سوده جبلی دختر باجناق کرباسچی به چشم می‌خورد.

کاندیدای اصلاح‌طلبی که با شعار مخالفت با اصلاحات می‌آید!

«زارع فومنی» دبیر کل حزب مردمی اصلاحات با اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: «در دولت من هیچ مسئولی که قبلاً مسئولیتی داشته و اموال خود را شفاف‌سازی نکرده جای ندارد. من کاری به اصلاح‌طلبان و آن رمال‌هایی که امروز مملکت را به این روز کشاندند و این بی‌انگیزی را رقم زدند، ندارم». فومنی با تأکید بر اینکه ما سال ۹۲ از آقای روحانی حمایت کردیم و اشتباه بود، افزود: «از مردم عذرخواهی می‌کنیم و امیدوارم عذر ما را پذیرا باشند. آقای روحانی انتخاب ما نبود، اصلاح‌طلبان به ما تحمیل کردند! الآن دولتی که روی کار است، اگر بخواهد یک روز اضافه بماند، خسارت بزرگی به ایران است».

اخبار کوتاه

ماجرای دعوای «رستم قاسمی» با مجموعه «ظریف»/ «رستم قاسمی» وزیر اسبق نفت و از کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در بخشی از مصاحبه اخیر خود با پایگاه خبری روسیا الیوم  تصریح کرد: «ایران کمک‌های مشورتی و نظامی کمی به یمنی‌ها می‌کند». روابط عمومی وزارت خارجه در اطلاعیه‌ای، با رد موضع قاسمی، یادآور شد که حمایت جمهوری اسلامی ایران از یمن یک حمایت سیاسی است. رستم قاسمی در پاسخ، ضمن انتشار کلیپی از اظهارات سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، درباره کمک‌های مستشاری ایران به مجاهدان یمنی، در صفحه توئیترش نوشت: «آقایان وزارت امور خارجه چنان درگیر بازیِ مذاکرات بی‌فرجام شده‌اند که سیاست‌های انقلاب اسلامی ایران را فراموش کرده‌اند!».

تحریم؛ سرپوشی بر سوءمدیریت‌ها/ رئیس‌جمهور در سخنان اخیر خود در حالی گرانی مرغ و تخم‌مرغ را هم به تحریم‌ها گره زده و آن را بی‌ربط از تحریم‌ها ندانست که دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران اعلام کرد: «رد پای تحریم‌ها در مشکل نهاده‌های دامی و افزایش قیمت مرغ خیلی پررنگ نبوده و بیشتر از همه، سوء مدیریت تأثیرگذار بوده است». وی افزود: «دو متولی (وزارت صمت و جهاد کشاورزی) خودشان هم با هم مشکل دارند و تولیدکننده بین این دو گرفتار شده و نمی‌داند که مشکلاتش را باید به کدام نهاد منعکس کند».

قاضی‌زاده هاشمی: دیپلماسی دولت به کشور ضرر زد/ نایب‌رئیس مجلس و داوطلب کاندیدای ریاست‌جمهوری معتقد است: «نحوه نگاه به دیپلماسی در دولت تدبیر و امید ضرر زیادی به کشور زد. وقتی عزت را در مذاکره فروختی، هرکسی به خود اجازه می‌دهد تو را ذلیل کند، همین است که حتی کره‌ای‌ها هم پول‌های ایران را به بهانه تحریم آمریکا بلوکه می‌کنند. کشور را نمی‌توان بدون مذاکره هدایت کرد؛ اصلاً! کشوری که ۱۵ همسایه بزرگ تمدن جهانی دارد مگر می‌تواند بدون دنیا زندگی کند؟».

ژنرال صهیونیستی: ایران هنوز تسویه‌حساب نکرده‌ است/ «عاموس یادلین» رئیس پژوهشکده امنیت رژیم صهیونیستی در واکنش به اصابت موشک به دیمونا، آن را پاسخ ایران به حادثه غنی‌سازی نطنز ندانست و گفت: «شرایط بسیار بغرنجی را پشت سر می‌‌گذاریم، ایرانی‌ها هنوز با ما تسویه‌حساب نکرده‌اند. بااین‌حال باید نفس راحتی بکشیم که آنچه منفجر شد، موشک ایرانی نبود».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات