صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۲۹۹۲۹
نگاهی به اهمیت مؤلفه امنیت در انتخابات

آرامش پای صندوق رأی

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

یکی از دغد‌غه‌های مهم نظام اسلامی در همه انتخابات‌ها، حفظ آرامش انتخابات است. آرامش انتخابات به معنای نبود جنب و جوش و هیجانات رقابت‌های انتخاباتی نیست، بلکه به معنای آن است که این شور و هیجان تا آنجایی باید ادامه یافته و اوج گیرد که امنیت انتخابات را تهدید نکند! امنیت، مقدمه ضروری و اولیه هر اقدام اجتماعی است و بدون آن هیچ رفتار مدنی شکل نخواهد گرفت.

از سویی دیگر انتخابات همواره باید مظهر وحدت و انسجام ملی باشد و لازمه و نشانه آن وجود آرامش در انتخابات است. ایجاد تشنج، درگیری و ناامن‌سازی فضای انتخاباتی، اقداماتی است که از تبدیل فرصت انتخاباتی به تهدید برای انسجام و امنیت ملی کشور حکایت دارد؛ اقداماتی که به طور معمول با تحرکات و سناریوهای طرح‌ریزی شده در بیرون از مرزها و حمایت ایادی داخلی دشمن و غفلت و سوء‌تدبیر جناح‌های سیاسی داخلی و گاه هواداران نامزدها به وجود می‌آید.در طول 42 سال گذشته، ناامن‌سازی انتخابات یکی از مهم‌ترین سناریوهای دشمنان این ملت بوده است. اگر در انتخاباتی شاهد آن هستیم که انتخابات بدون مناقشات امنیتی محقق شده، نه به آن دلیل بوده است که دشمنان قصد ناامن‌سازی نداشته‌اند! بلکه به دلیل آن است که بسترها برای تحقق سناریوی دشمن فراهم نشده و آنان ناکام مانده‌اند!

در طول سالیان اخیر یکی از مهم‌ترین هشدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه به مسئله آرامش در انتخابات بوده است. برای نمونه، معظم‌له در آستانه انتخابات مجلس ششم از وجود دست‌هایی برای ایجاد اختلاف و تشنج در انتخابات یاد می‌کنند و می‌فرمایند: «احتمالاً دست‌هایی در كار است كه در آستانه‌ انتخابات، محیط كشور را محیط متشنّج كند؛ اگر نتواند تشنّج عملی هم به‌وجود آورد، محیط تشنّج فكری و ذهنی و بحران‌سازی مصنوعی كند. این دست‌ها، دست‌های خدومی نیستند؛ دست‌های خودی‌ها نیستند؛ دست‌های بیگانه و دست‌های خائنند. ملت ایران باید هوشیار باشد و بحمدالله هست.»

یکی از ابزارهایی که موجب دوقطبی‌سازی‌های جنجالی و پوچی است که رقابت را از یک انتخاب عقلایی به تعصبات جناحی و سیاسی بدل می‌کند و سطح رقابت‌های سیاسی را به منازعه و صف‌آرایی تمام عیار و بازی برد‌ـ باختی تبدیل می‌کند که هر طرف بازنده انتخابات شد، گویا همه چیز خود را باخته است، لذا حاضر به پذیرش نتیجه انتخابات و پیروزی رقیب نخواهد بود. در چنین شرایطی بستر برای ناامن‌سازی فراهم آمده است و می‌تواند در فردای انتخابات به تنش و درگیری و اردوکشی‌های خیابانی ختم شود. این بازی با تحریک عواطف و احساسات جامعه همراه است و تلاش دارد بیشتر افکار عمومی را تحریک کند تا آنکه عاملی برای هدایت و راهنمایی آنان شود. در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اظهاراتی صریح‌تر در دیدار با دانش‌آموزان‌ و دانشجویان به‌مناسبت روز سیزدهم آبان اعلام می‌دارند: «از امروز تا روز انتخابات، هر كسی احساسات مردم را در جهت ایجاد اختلاف به كار بگیرد، قطعاً به كشور خیانت كرده.»

برجسته‌سازی مشکلات معیشتی و اقتصادی که حاصل ناکارآمدی دولت‌هاست نیز بستری برای بهره‌برداری فرصت‌طلبان به منظور ناامن‌سازی انتخابات است. در این میان گاه برخی تصمیمات نادرست یا خائنانه نیز بهانه را به دست فتنه‌گران داده و می‌تواند به مثابه جرقه‌ای عمل کرده و در آستانه انتخابات اوضاع کشور را درگیر تنش و آشوب کند. در این زمان مسئولان امر باید تدبیر بیشتری به خرج داده و در آستانه انتخابات با تحفظ بیشتری عمل کرده تا فرصت‌طلبان ناکام بمانند.

آنچه در سال 1388 و در ماجرای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم اتفاق افتاد، حرکتی خصمانه برای ایجاد ناامنی و برهم زدن آرامش و امنیت انتخابات بود که متأسفانه این سناریو به دلیل همراهی برخی جریان‌های سیاسی داخلی به ثمر رسید و چهره انتخابات باشکوه ملت با فتنه‌گری مخدوش شد!

در این مقطع از انتخابات نیز هرچند امید دشمن برای ایجاد ناآرامی به یأس تبدیل شده است، اما نباید فراموش کرد که دشمن بیکار ننشسته و از هر فرصتی برای تحقق اهدافش سوءاستفاده خواهد کرد، بنابراین باید از گذشته درس گرفت و دشمن را در نطفه خفه کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حسنی
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
1
0
رآی گیری باید در کمال آرامش انجام شود مردم حق دارند و دولت بی تدبیر و ستاد کرونا مسخره نباید جلوی انتخابات رو به هر نحویی بگیرند تازه باید روحانی و تمامی کابینش ریز و درشت محاکمه شوند
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات