صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۳۰۰۴۲
رئیس کمیته امنیت کمیسیون سیاست خارجی مجلس:

گاندوها دولت را احاطه کرده اند

عزیزی با اشاره به انتشار صحبت های وزیر امور خارجه کشورمان گفت: متاسفانه در دولت و اطراف آقایان و شخص رئیس جمهور و معاونین ایشان، گاندو زیاد است و بارها تاکید شده که در بدنه دولت نفوذ کرده اند.
زهرا ظهروند-خبرنگار/ ابراهیم عزیزی رئیس کمیته امنیت کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در واکنش به صحبت های منتشر شده وزیر امور خارجه کشور، گفت: واقعیت این است که صرف نظر از اظهارات شخص آقای ظریف که جای تحلیل و پاسخ جدی دارد، به هیچ وجه نمی توانیم اظهارات ایشان را منطبق بر حقیقت بدانیم،بلکه حتی خلاف حقیقت هم صحبت کرده است.

وی درخصوص انتشار صوت صحبت های وزیر امور خارجه اظهار کرد: موضوع انتشار اسناد دارای طبقه بندی، مقرراتی دارد و قطعا باید مورد بازخواست و پیگیری قرار بگیرند، چه کسانی که مسئول حفظ ونگهدای این اسناد بودند و چه کسانی که مسئول این پروژه بوده اند.
این کار به امنیت ملی خدشه وارد می کند. شاید برخی اسناد طبقه بندی شده که به منافع ملی و امنیت ملی خدشه وارد نکند، بعد از گذشت سالیان سال آن هم با مقررات و پروتکل خاصی، امکان نشر پیدا کنند. اما در کوتاه مدت یک اقدام خلاف امنیت ملی است و معتقد هسیتم دستگاه قضایی باید به وظیفه قانونی خود عمل کند و با مرتکبین این اقدام برخورد قانونی شود. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: نکته اصلی این است که متاسفانه در دولت و اطراف آقایان و شخص رئیس جمهور و معاونین ایشان، گاندو زیاد است و بارها تاکید شده که در بدنه دولت نفوذ کرده اند؛ چندین سال است که به دولت تذکر می  دهیم که با پروژه ای به نام نفوذ روبه رو است، لکن گوش دولت به این تذکرات، بدهکار نیست. بارها به دولت گفته شده افرادی که به شما چراغ سبز نشان می دهند، از جاهای نامطمئن به شما وصل شده اند، این ها را مراقبت کنید.

عزیزی افزود: بارها درباره دوتابعیتی ها به دولت هشدار داده شد و گفته شده که این افراد برای شما مشکل ایجاد می کنند؛ بسیاری از اوقات به آقایان مسئول گفته شد افراد نامحرم را در پروژه های امنیتی و حیاتی و مسائل مهم کشور دخیل نکنید، اما هیچ گاه دولت گوش نکرد و درمورد این مسائل پاسخگو نبوده است، دولت باید پاسخگو باشد که چرا اسناد منتشر شده است. البته در اصل موضوع حرف داریم و اینکه اساسا صحبت های آقای ظریف، تحریف واقعیت ها است و هیچ گونه منطقی ندارد و نشان دهنده این است که آقای ظریف نمی تواند میدان را به خوبی تحلیل کند.  

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ما روی صبحت های آقای ظریف، خیلی حرف داریم، تصریح کرد: صرف نظر از حرف های زده شده، ایشان باید پاسخگوی اظهارات خود باشد. بحث نگهداری و مراقبت از اسناد طبقه بندی شده هم که موضوع دیگری است و دولت و مسئولین باید پاسخگو باشند، لکن هیچ توجیهی وجود ندارد که نفوذی ها و پروژه نفوذ را جدی نگرفته اند و مسائل امنیتی را نیز مورد توجه جدی قرار نداده اند که متاسفانه هر از گاهی شاهد رفتارهای این چنینی باشیم.

عزیزی با اشاره به تبعات انتشار این صوت در این برهه زمانی حساس گفت: به طور طبیعی موضوعات مختلف، تاثیرات خود را دارد، اما اظهارات آقای ظریف در فضای بین الملل حتما تاثیرات منفی می گذارد؛ ما این اقدامات و رفتارها را منطبق بر منافع ملی و در چارچوب های راهبردی نظام نمی دانیم و قطعا لطماتی وارد می کند. البته اصل این اقدام، چه بیان این صحبت ها و چه انتشار و انعکاس آن به منظور لطمه زدن بوده است.

وی افزود: سرویس های جاسوسی همیشه می دانند چه اقدامی را چه موقع انجام دهند؛ دولت باید پروژه نفوذ را جدی می گرفت و بارها به دولت تاکید کردیم که اطراف خود را از آلودگی پاک کند. در موضوعات مهم و حساس کشور، برخی افرادی که آلوده ، وابسته، وام دار و فریب خورده هستند، باید مورد مراقبت قرار گیرند، اما چون دولت همیشه لجاجت و نگاه بدبینانه به این تذکرات داشت، باعث شده دچار مشکلات شویم.

عزیزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در گذشته هم همچین اسناد مهمی به این شکل منتشر شده بود، گفت: بنده ندیدم، اما همانطور که گفتم انتشار اسناد شاید در طولانی مدت و در مقاطعی و با رعایت یکسری چارچوب ها مانعی نداشته باشد، اما وقتی دولت، حاضر است و وزیر امور خارجه در راس کار است و اظهاراتی اینچنین از وی منتشر می شود، جای تاسف دارد و این نشان می دهد که اسناد حیاتی را نباید در اختیار دولت قرار داد. مجلس حتما این موضوع را پیگیری و بازخواست می کند و کمیته امنیت نیز وظیفه خود می داند موضوع را پیگیری کرده و گزارش جامعی از آنچه اتفاق افتاده را به صحن ارائه دهد.
 
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات