صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۰۱۰۶

اخبار ویژه 11 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

وعده رونق اقتصادی دادند حالا می‌گویند جلوی قحطی را گرفتیم!

در حالی که سوءمدیریت دولت در ۸ سال گذشته، سفره مردم را کوچک کرده، عجیب است که روحانی و جهانگیری منت نیامدن قحطی را سر مردم می‌گذارند! وعده دولتمردان در انتخابات، رونق اقتصادی و سرشار کردن مردم از درآمد در حد بی‌نیاز شدن از یارانه بود، یا جلوگیری از قحطی؟!
روزنامه وطن امروز در گزارشی در این‌باره نوشت: با وجود شرایط بغرنج و آزاردهنده تورم اقلام خوراکی و ناتوانی بخش قابل توجهی از مردم در تامین نیاز‌های اولیه خود، هفته گذشته اسحاق جهانگیری و حسن روحانی در تعابیری نزدیک به هم، منت ونزوئلایی نشدن و نبود قحطی را بر سر مردم گذاشتند.
به طور کلی روایت شرایط «بدتر» در وضعیت «بد»، از استدلال‌های دولت روحانی برای توجیه عملکرد است. شاید انتظار هم این است که مخاطب از شرایط کنونی با این استدلال راضی باشد. با این دست فرمان اگر در کشور قحطی هم می‌شد، روحانی خطاب به مردم می‌گفت اجازه ندادیم آفریقا شود؛ البته تمام این موارد در حالی بیان می‌شود که قرار بود آنچنان رونق اقتصادی ایجاد شود که...
در ۸ سال گذشته نرخ تورم عمومی کالا‌ها به بالاترین میزان خود پس از دهه ۷۰ رسید، رتبه اول تورم مربوط به دولت مرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی است که حالا دولت حسن روحانی با تورم ۳۶/۵ درصدی یک پله پایین‌تر قرار دارد.   البته این دولت با ثبت رکورد تورم نقطه به نقطه بیش از ۶۰ درصدی اقلام خوراکی در اسفندماه سال گذشته، رتبه نخست تورم اقلام خوراکی را نصیب خود کرده است.
غیر از تورم و گرانی، عجز در توزیع کالا‌های اساسی مانند روغن و مرغ و حتی در برخی موارد نان و اقلام کنسروی باعث ایجاد صحنه‌های تلخی شد. کالا‌هایی که بدون تاثیر از تحریم‌های اقتصادی، مشمول ارز ترجیحی بوده و به میزان کافی و حتی بیشتر از سنوات گذشته برای آن‌ها اعتبار در نظر گرفته شده بود.   برای درک این موضوع می‌توان به ریز آمار مصرف اقلام خوراکی مرکز آمار مراجعه کرد. طبق گزارش‌های این مرکز، سرانه مصرف برنج در کشور از سال ۹۲ تا ۹۹ از ۳۸ به ۳۳ کیلوگرم، گوشت دام از ۱۱ به ۷ کیلوگرم، لبنیات از ۱۱۵ به ۱۰۶ کیلوگرم، روغن از ۲۲ به ۱۹ کیلوگرم و قند و شکر از ۲۲ به ۱۶ کیلوگرم کاهش یافته است.
در این ۸ سال درآمد مردم کاهش یافت. درآمد سرانه در یک دهه اخیر از ۹/۲ میلیون تومان در سال ۹۰ به ازای هر نفر، به ۸/۴ میلیون تومان در سال ۹۸ کاهش یافته است.

آسیب بی‌تدبیری کرونایی به اقتصاد کشور و کارگران

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید سوء تدبیر کرونایی دولت، خسارت هنگفتی به اقتصاد کشور وارد کرد.
وحید شقاقی شهری به روزنامه آرمان گفته است: بهترین فرصتی که می‌توانستیم کرونا را مدیریت کنیم تا کمترین تبعات اقتصادی و تبعات منفی را به کسب‌وکار‌ها وارد کند، همان تعطیلات نوروز بود. خود به خود در تعطیلات عید نوروز بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد کسب‌وکار‌ها همیشه تعطیل هستند و ما می‌توانستیم در همین تعطیلات ۱۵ روزه کشور را قرنطینه کنیم و، چون فوتی‌های ناشی از کرونا به کمتر از ۶۰ نفر در روز رسیده بود اگر قرنطینه می‌شد احتمال داشت حتی فوتی‌ها به زیر ۲۰ نفر در روز هم برسد و با شروع سال جدید از ۱۵ فروردین به بعد، با کمی مراعات و هشدار‌های لازم کسب‌وکار‌ها می‌توانستند فعالیت خودشان را ادامه بدهند. این حداقل‌ترین تصمیم‌گیری‌ای بود که در شرایط عادی می‌توانست گرفته شود، اما متوجه نمی‌شوم چرا ۱۵ روز تعطیلات کشور را قرنطینه نکردیم، حالا هم می‌خواهند مشاغل گروه‌های ۲ و ۳ و ۴ را دو هفته تعطیل کنند، مفهوم این تصمیم این است که در مجموع یک ماه کسب‌وکار‌ها تعطیل خواهند شد و تعطیلی یک ماهه در این شرایط وخیم اقتصادی که بسیاری از بنگاه‌ها به دلیل کاهش قدرت خرید مردم موجودی انبارشان افزایش پیدا کرده و درآمد آن‌ها هم راکد شده است. در این شرایط سیاست‌گذاری که مدیریت این مسئله را در دست دارد باید به مردم و کارشناسان اقتصادی و اجتماعی ایران پاسخ بدهد که دلیل این تصمیم چیست؟ باید بگویند چه شد که ۱۵ روز فرصت طلایی‌ای را که ۶۰ تا ۷۰ درصد کسب‌و‌کار هم تعطیل بودند، از دست دادیم؟ حالا که کسب‌وکار‌ها می‌خواهند بعد از دو هفته تعطیلات شروع به کار کنند به دلیل گسترش کرونا و افزایش فوتی‌ها و سرایت‌ها دوباره باید همه کشور به تعطیلی و قرنطینه فرو برود که بزرگ‌ترین ضربه را به کسب‌وکار‌ها وارد کرده که در سال‌های اخیر هم به دلیل تحریم‌ها و کاهش قدرت خرید مردم آسیب دیده است. چه کسی امروز پاسخگوی زیان‌های این کسب‌وکار‌ها خواهد بود؟ علاوه‌بر اینکه افراد شاغل و حقوق‌بگیر در این مشاغل زندگی‌شان تعطیل خواهد شد، البته این تعطیلی‌ها برای سه میلیون کارمند دولت که با خانه‌نشینی هم حقوقشان را دریافت خواهند کرد، لذت‌بخش است، اما زندگی ۱۷ یا ۱۸ میلیون کارگر و فعال در بخش خصوصی دچار مشکل خواهد شد. هیچ برآوردی هم از خسارت‌های وارده به کسب‌وکار‌هایی که از تعطیلات آسیب می‌بینند وجود ندارد، تولید ملی ناخالص ایران سال گذشته بالغ بر دو هزار و پانصد هزار میلیارد تومان بوده است که ۷۰ درصد آن تقاضای مصرفی بخش خصوصی است، در حدود پنج تا ۱۰ درصد آن هم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و عملا زمانی که کسب‌وکار‌ها تعطیل می‌شود به شدت تقاضای مصرف و هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی کاهش می‌یابد، یعنی ۷۰ درصد ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان با مشکل مواجه می‌شود. یعنی کسی قرار بوده کالایی را خرید کند حالا باید دو هفته صبر کند و این باعث آسیب به تولید ناخالص داخلی است.

از تکرار ذوق‌زدگی کودکانه درباره برجام پرهیز کنید

نایب رئیس اتاق بازرگانی می‌گوید؛ فعالان اقتصادی نگران هستند که به خاطر مذاکرات، مجدداً اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید اصلاحات اقتصادی ضروری به فراموشی سپرده شود.
حسین سلاح‌ورزی که در گذشته از حامیان برجام بوده، در روزنامه همشهری می‌نویسد: توافق ایران و طرف‌های برجام حتما برای فعالان بخش خصوصی مایه خوشحالی و امیدواری است؛ اما در کنار این خوشحالی و امیدواری سایه‌ای از ترس و نگرانی هم نسبت به تبعات منفی این تحولات وجود دارد که باید جدی گرفته شود.
حبل‌المتین سیاستگذاری اقتصاد ایران، برای خروج از این شرایط دشوار و بحران‌های پی‌درپی، بی‌هیچ تردیدی سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است و مهمترین نگرانی فعالان واقعی بخش خصوصی اقتصاد کشور در مورد توافق جدید این است که مبادا گشایش‌های بین‌المللی موجب بی‌توجهی مجدد سیاستگذاران و کارگزاران حاکمیتی عرصه اقتصاد به اصول اقتصاد مقاومتی شود.
اگر بخواهیم کل آموزه‌ها و توصیه‌های نهفته در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را در یک عبارت خلاصه کنیم؛ آن عبارت «ساختن اقتصادی درونزا و برونگرا» است.
وی می‌افزاید: آنچه فعالان اقتصادی را نگران می‌سازد؛ بی‌توجهی احتمالی مدیران حاکمیتی به موضوع درونزایی اقتصاد، پس از تسهیل دسترسی به دلار‌های نفتی و سایر درآمد‌های ارزی ناشی از خام فروشی‌هاست.
ترس فعالان اقتصادی بخش خصوصی مشخصا از این است که با دسترسی به منابع آسان و ارزان ناشی از خام فروشی، مدیران حاکمیتی عرصه اقتصاد، گرفتن تصمیم‌های سختی که برای بازسازی ساختاری اقتصاد مورد نیاز است را باز هم به تعویق بیاندازند و به نمایش‌های مبتنی بر پول‌پاشی و خلق رفاه بادکنکی با توزیع  یارانه و توسعه گلخانه‌ای و دستوری صنایع غیر بهره‌ور و غیر مولد روی بیاورند.
همشهری همچنین از قول سید حمید حسینی دبیر اتاق بازرگانی ایران و عراق نوشت: در دوره قبلی به محض حضور شرکت‌های چندملیتی در حوزه صادرات فرآورده‌ها، شرکت‌های بخش خصوصی را کنار گذاشتند و از آن‌ها خواستند تا با رقبای بین‌المللی‌شان وارد رقابت شوند و وقتی اعتراض شد، اعلام کردند دست‌کم همانند شرکت‌های خارجی، نسبت به فاینانس و تامین مالی جهت صادرات فرآورده‌ها کمتر از میزان تعیین‌شده برای خارجی‌ها اقدام کنید؛ یعنی به‌طور محترمانه همه شرکت‌های داخلی را از بازار بیرون کردند و وقتی تحریم‌ها برگشت، دوباره سراغ داخلی‌ها آمدند و گفتند چرا همکاری نمی‌کنید و از فرصت بهره نمی‌برید، درحالی‌که زنجیره ارزش بخش خصوصی از بین رفته بود.
محمدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین هم خواستار پرهیز از تکرار ذوق‌زدگی بچه‌گانه درباره برجام شد.

شورای شهر را آباد کردید که می‌خواهید نامزد ریاست‌جمهوری شوید؟!

شهرداری و شورای شهری که بودجه هنگفتی در اختیارش بوده، باید در ماه‌های پایانی چهار سال فعالیت خود توضیح دهد این بودجه هنگفت کجا خرج شده است؟
به گزارش جهان نیوز، اگرچه همه نگاه‌ها به روز‌های پایانی دولت معطوف شده است، اما اخبار و گزارشات از وضعیت شورا‌های شهر بخصوص در شورای شهر تهران چندان مطلوب نیست. شهرداری تهران نیز اگرچه بودجه مطلوبی دریافت می‌کند، اما کارایی لازم را ندارد تا جایی که «محسن هاشمی» رئیس‌شورای شهر تهران نیز لب به انتقاد گشوده و عنوان کرده است: «بودجه شهرداری تهران در چهار سال قبل دو برابر بودجه شهرداری لندن بود که این بودجه با احتساب ارزش پول ملی از دو برابر به یک سوم رسیده؛ به دلیل کمبود‌ها و ضعف‌هایی که در اجرا توسط شهرداری و هم عملکرد شورا وجود داشته از شهروندان تهرانی عذرخواهی می‌کنیم!»
اگرچه رئیس‌پارلمان شهری تهران از وضعیت بوجود آمده در مدیریت خدماتی پایتخت عذرخواهی می‌کند، اما موضوع اصلی اینجاست که با وجود کم کاری مشهود شهرداری، چرا شورای شهری‌ها «پیروز حناچی» را مورد بازخواست قرار نمی‌دهند و به انتقادات رسانه‌ای و پشت تریبونی بسنده می‌کنند.
از سوی دیگر سؤال اینجاست پولی که هاشمی به آن‌اشاره کرده، اگر در تهران به خوبی خرج نشده پس به کجا رفته است و مدیریت هزینه و فایده شهرداری تهران چگونه بوده که کارایی چندانی نداشته است؟ این سؤالاتی است که با یک عذرخواهی ساده حل و فصل نمی‌شود و بایستی شورای شهری‌ها برای توبیخ شهردار دست به کار شوند. اما نگاهی به فعالیت این روز‌های شورای شهر تهران نشان می‌دهد که برخی از اعضاء به دنبال امور دیگری هستند و برای استعفا و رفتن به پست‌های جدید فعالیت می‌کنند.
محسن هاشمی اظهار امیدواری کرده است که مطالبات و انتظارات در دوره آینده شورا حل شود. جالب اینجاست که وی با اینکه رئیس‌شورای شهر تهران بوده، اما این بار برای شورا ثبت‌نام نکرده است. این استعفا‌های نمایشی تا جایی بوده است که «پرویز سروری» عضو سابق شورای شهر تهران به این موارد واکنش نشان داده و وی این استعفا‌ها را فرافکنی و رفع مسئولیت عنوان کرده است که در روز‌های آخر شورای شهر دردی از مشکلات مردم دوا نمی‌کند. سروری در این باره بیان کرده است: «در چند ماه پایان شورای پنجم تازه یادشان افتاده مشکلاتی در خدمت رسانی است و باید استعفا دهند. البته این استعفا‌ها شویی بیش نیست و به جایی هم نمی‌رسد و باید گفت که اعضای فعلی به جای کار‌های نمایشی بروند در چند ماه باقیمانده مشکلات را حل کنند.» درباره اظهارات محسن هاشمی مبنی بر اینکه بودجه ۴ سال قبل ۲ برابر بودجه لندن بوده‌اما ارزش آن اکنون به یک سوم بودجه لندن کاهش یافته گفته است، این سقوط ارزش پول ملی نیز هنر ائتلاف حاکم بر دولت و شورای شهر است.

خدعه موازی آمریکا برای وین و یمن

در مذاکرات وین دقیقا چه خبر است؟ خبرگزاری دولتی خبر آنلاین تیتر غلط‌اندازی زده با این مضمون: «خبر‌های خوب از وین؛ از گشایش برجام تا لغو تحریم.»، اما واقعیت چیست؟ آقای عراقچی گفته «ما هنوز چالش‌ها و جزییات سختی در پیش داریم و برای آن‌ها راه‌حلی نیافته‌ایم.»
اولیانوف نماینده روسیه هم می‌گوید: «هنوز موضوع لغو تحریم‌ها مشخص نشده است. هر دو طرف ایرانی و آمریکایی برای احیای کامل برجام تمایل دارند، اما هنوز مشکلات زیادی وجود دارد و موضوع لغو تحریم‌ها مشخص نشده است. مقامات واشنگتن، البته به‌طور مبهم، فهمانده‌اند که ممکن است نخستین گام را بردارند، ولی به‌طور دقیق هم گفته‌اند که لغو تحریم‌ها فقط در صورتی ممکن است که ایران شروع به بازگشت به انجام تمامی تعهدات خویش کند.»
شبکه آمریکایی بلومبرگ می‌گوید قدرت‌های جهانی در تلاشند تا برجام را تا پیش از اول خرداد، موعد پایان توافق موقت ایران و آژانس احیا کنند؛ و خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی می‌نویسد «دولت بایدن در حال بررسی عقب‌نشینی از برخی تحریم‌های اعمال شده دوره ترامپ است تا تهران را به بازگشت به توافق متقاعد کند. با این حال این مقامات عنوان کرده‌اند که (صرفا) آماده لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام هستند».
 در این میان، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: «ما به دنبال بررسی برداشتن تحریم‌هایی هستیم که با توافق هسته‌ای هماهنگ و سازگار نیست. اما حتی اگر ما به برجام بپیوندیم (که همچنان مسئله‌ای فرضی است)، ما همچنان به اجرای تحریم‌های دیگر، از جمله تحریم‌های برنامه موشکی ایران، فعالیت منطقه‌ای، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر ادامه خواهیم داد»
همزمان آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا پس از ملاقات با رئیس موساد تصریح: «چالش‌هایی در مورد ایران، از جمله در ارتباط با فعالیت‌های ثبات‌زدا، حمایت از تروریسم، حقوق بشر و برنامه هسته‌ای وجود دارد. در حالی که با ایران مذاکره می‌کنیم، همزمان، به اتخاذ اقدامات لازم علیه فعالیت‌های این کشور نیز ادامه می‌دهیم.»
این خبر‌ها در حالی منتشر می‌شود که پریروز، خبر «توافق آمریکا و اسرائیل برای تشکیل کارگروه ضدایرانی» در رسانه‌های آمریکا منتشر شد. بر اساس این خبر، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن، در دیدار با «مئیر بن شبات» همتای صهیونیست خود، ضمن تشریح آخرین وضعیت مذاکرات وین، توافق کردند کار گروهی را برای بررسی تهدید‌های ایران تشکیل دهند. بنا بر اعلام رسمی کاخ سفید، «آمریکا و اسرائیل توافق کردند یک گروه کاری بین آژانسی ایجاد کنند تا توجه ویژه را به تهدید‌های فزاینده ایران تشکیل دهند. دو طرف همچنین به مذاکره درباره نگرانی‌های جدی مشترک‌شان نسبت به پیشرفت‌های اخیر برنامه هسته‌ای ایران پرداختند. آمریکا، اسرائیل را در جریان مذاکرات وین قرار داد و بر علاقه شدید واشنگتن در رایزنی نزدیک با اسرائیل در موضوع هسته‌ای تأکید کرد. طرفین در مورد تهدید قابل توجه رفتار‌های تهاجمی ایران در منطقه توافق کردند و مقامات آمریکایی بر حمایت بی‌دریغ رئیس‌جمهور بایدن از حق دفاع از اسرائیل تأکید کردند. ایالات متحده در تعهد خود به امنیت اسرائیل تسلیم ناپذیر است.»
از سوی دیگر، آمریکا هیئتی را هم برای بررسی تحولات عراق و یمن، به این دو کشور فرستاده و به نظر می‌رسد در تلاش است از طریق برخی دولت‌های همسو، روند پیشروی پیروزی‌ها و پیشروی مقاومت یمن در مارب را کُند نماید.
آن‌ها که تاکنون در آتش جنگ یمن می‌دمیدند، حالا درصدد اعلام آتش‌بس فریبکارانه برای توقف پیروزی مقاومت یمن و بازسازی توان مضمحل شده رژیم سعودی هستند. وزارت خارجه باید احتیاط لازم را به خرج دهد. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در حال تله‌گذاری برای برجام دو- به موازات وعده درمانی فریبکارانه آمریکا درباره اصل برجام در وین- هستند! و حال آنکه در حقیقت، با ژست «امکان برداشتن تحریم‌های هسته‌ای»، در تدارک تشدید تحریم‌ها با بهانه‌های گوناگون هستند.
یادآور می‌شود برخی روزنامه‌های مدعی اصلاح‌طلبی، در روز پنج‌شنبه در تیتر‌های مشابه، به استقبال اظهارات تاکتیکی ولیعهد جنایتکار عربستان رفتند؛ و این در حالی است که تحرکات مشترک آمریکا و عربستان صرفا، سناریویی برای کشیدن ترمز پیشروی‌های مقاومت یمن و بازسازی توانایی فرسوده سعودی‌ها ارزیابی می‌شود.
تیتر برخی از نشریات و رسانه‌ها به این شرح است؛ همشهری: عربستان، مسافر جدید قطار دیپلماسی.
- سازندگی: پایان دوئل، ایران و عربستان به سوی عادی‌سازی در روابط پیش می‌روند.
- دنیای اقتصاد: راز چرخش عربستان.
- اعتماد: نسیم عقلانیت در ریاض، بن‌سلمان به لحن آشتی‌جویانه در ریاض روی آورد.
- انتخاب: برجام، بن‌سلمان را وادار کرد به مذاکره از موضع پایین تن دهد (!)
- خبرآنلاین: ظریف در منطقه و تغییر لحن عربستان، پیام ایران چه بود.
- زمینه‌های تقابل ایران و عربستان از بین رفته و به سمت نزدیکی پیش می‌روند (!)

********************

روزنامه وطن امروز **

آیت‎ الله رئیسی:
محکومان اقتصادی متواری نباید نقطه امن داشته باشند

رئیس قوه قضائیه شرط موفقیت در مبارزه با فساد را خشکاندن ریشه‌های فساد عنوان کرد و گفت: اگر ریشه فساد خشک نشود هر روز شاهد تولید یک پرونده قضایی خواهیم بود.  
آیت ‎الله سیدابراهیم رئیسی در نشست تخصصی ارزیابی روند مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور که همزمان با سالگرد صدور فرمان ۸ ماده‎ای مقام معظم رهبری برای مبارزه با فساد با حضور مسؤولان و کارشناسان دستگاه‎های ذی‌ربط برگزار شد، از عملکرد مجموعه همکاران بخش‌های مختلف قضایی در سراسر کشور که در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی نقش دارند تقدیر کرد.  
رئیس قوه قضائیه درباره محکومان اقتصادی‌ای که به خارج از کشور متواری شدند نیز تأکید کرد: این افراد حتما نباید نقطه امن داشته باشند و باید با همکاری نیروی انتظامی و پلیس بین‌الملل به کشور بازگردانده شوند و در این رابطه به هیچ عنوان نباید سستی صورت گیرد. آیت‌الله رئیسی افزود: کسانی که بیت‌المال را به یغما برده‌اند و به حقوق مردم تجاوز کرده‌اند، بدانند این مساله مشمول مرور زمان نمی‌شود و مجموعه قضایی کشور همواره به دنبال آن است که آن‌ها را برگرداند و اموال مردم را اعاده و عدالت را درباره آن‌ها اجرا کند.

***

همه باید برای رفع تحریم‌ها تلاش کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همه مسؤولان دست به دست هم دهیم و با اعتماد و تلاش با تحریم مبارزه کنیم و تلاش جدی برای رفع تحریم‌ها نیز داشته باشیم. محمدباقر قالیباف در مراسم بهره‌برداری از خانه کشتی شهید مصطفی صدرزاده، بزرگ‌ترین کمپ تمرینی کشتی در جهان اظهار داشت: شرایط اقتصادی کشور سخت است، اما نباید از مسائل فرهنگی و تربیتی غافل شویم، بویژه در این دوران کرونایی که کم‌تحرکی و ایستایی در بخش‌های مختلف به وجود آمده و باعث افزایش خستگی‌ها و آسیب‌های روحی شده است. رئیس مجلس با اشاره به اینکه باید بیش از گذشته تلاش کنیم، اظهار داشت: ابتدا باید اولویت‌مان معیشت مردم باشد و همه مسؤولان دست به دست هم دهیم و با اعتماد و تلاش با تحریم مبارزه کنیم و تلاش جدی برای رفع تحریم‌ها نیز داشته باشیم. از سوی دیگر باید تلاش جدی و مدبرانه داشته باشیم و از ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.

***

بهره‌گیری از مذاکره نیازمند دست برتر «میدان» است

سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملی در نشستی با حضور جمعی از دانشجویان، به ارائه روایتی از سیر روند مذاکرات هسته‌ای ایران با اروپا و آمریکا پرداخت. جلیلی با اشاره به این نکته که تمرکز دولت از ۱۰۰ روز اول تا ۱۰۰ روز آخر آن بر پیگیری حل مشکلات از طریق مذاکره بوده است، گفت: از سال ۹۲ فضای افکار عمومی با موضوع مذاکره پر شد و پس از حصول توافق برجام در سال ۹۴، آن را «فتح‌الفتوح»، «آفتاب تابان» و «هدیه خداوند» نامیدند؛ اکنون نیز وعده می‌دهند می‌خواهند در ۱۰۰ روز آخر نیز با مذاکره، مسائل را حل کنند. وی افزود: این روند نشان می‌دهد دولت مطابق میل و اراده خود از مذاکره به بهترین شکل بهره برده است، بنابراین اگر یک ملت ۸ سال عمر خود را مصروف یک پاسخ کرده است، باید برای ارزیابی این روند، آن پاسخ را روایت کنیم. جلیلی با بیان اینکه قدرت میدان، پشتوانه مذاکره است، تصریح کرد: بهره‌گیری از مذاکره، نیازمند دست برتر میدان است؛ زمانی می‌توان از حقوق ملت در مذاکرات دفاع کرد که مؤلفه‌های قدرت به عنوان پشتوانه مذاکرات تثبیت شده باشد. رئیس سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نتایج مهم مذاکرات در دوران مسؤولیت شما چه بود؟ اظهار داشت: نکته مهم در مذاکرات هسته‌ای آن است که طرف مقابل موضوع مذاکره را روی «حقوق ملی» ما تعیین کرده بود؛ از سوی دیگر او از اهرم فشار استفاده می‌کرد تا ما در مقابل خواسته‌هایش کوتاه بیاییم. ما گفتیم حقوق ملی، قابل مذاکره نیست. 

***

در واکنش به محتوای فایل صوتی ظریف انجام شد 
درخواست ۱۷ نماینده برای اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه مجلس

۱۷ نماینده مجلس طی نامه‌ای به هیات‌رئیسه خواستار اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره حسن روحانی، رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه بابت محتوای فایل صوتی منتشرشده از ظریف شدند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به هیات‌رئیسه مجلس خواستار اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره حسن روحانی، رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه بابت محتوای فایل صوتی منتشرشده از ظریف شد. در بخشی از این نامه آمده است: «این انتشار اطلاعات، قرار دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده کشور در اختیار افراد فاقد صلاحیت است که حسب مورد طبق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری، مباشران و معاونان این اعمال باید تحت تعقیب کیفری قرار گیرند و اعمال ایشان جرم محسوب می‌شود. برخی نیز مدعی هستند فایل صوتی ممکن است ربوده شده باشد، ولی با توجه به اینکه میزان دسترسی افراد به این فایل به صورت طبقه‌بندی شده بوده، این احتمال بعید است و در صورت ربوده شدن فایل نیز سهل‌انگاری مأموران دولتی در نگهداری از اسناد سری و محرمانه محسوب شده و بر اساس ماده ۵۰۶ مجازات اسلامی جرم است و باید مجازات شوند».

********************

روزنامه خراسان**

رکورد شکنی حباب سکه

ایسنا- محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به کاهش قیمت سکه به زیر ۱۰ میلیون تومان در هفته گذشته گفت: در هفته‌ای که گذشت، برای اولین بار حباب سکه به زیر ۱۸۰ هزار تومان رسید که طی یک سال گذشته، این میزان حباب یک رکورد جدید بود و تا ۱۶۰ هزار تومان هم حباب هر سکه تمام طرح جدید کاهش پیدا کرد. وی پیش‌بینی کرد: با توجه به تعطیلی مجدد واحد‌های صنفی در هفته پیش‌رو و به تبع کاهش تقاضا‌ها و کاهش معاملات به نظر می‌رسد که روند قیمت‌ها همچنان نزولی خواهد بود. البته عواملی دیگر نیز تاثیرگذارند؛ نظیر مذاکرات وین که تا این لحظه به نظر می‌رسد در جهت افت نرخ ارز و تقاضای طلا موثر بوده است.

پیشنهاد افزایش وام ساخت مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان

تسنیم- در حالی حدود دو هفته از افزایش وام ساخت مسکن از ۳۰۰ به ۴۵۰ میلیون تومان می‌گذرد که خبر می‌رسد افزایش این وام به ۵۰۰ میلیون تومان نیز در شورای پول و اعتبار در حال بررسی است. همچنین افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات به ۲۰ سال و کاهش سود ۱۸ درصدی به حدود ۱۳ درصد (کاهش ۵ درصدی) از دیگر مواردی است که پیشنهاد شده است.

تعیین سقف اجاره بهای ۱۴۰۰ تا ۲ هفته آینده

باشگاه خبرنگاران- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تعیین سقف اجاره بهای ۱۴۰۰ در ستاد ملی مقابله با کرونا در حال بررسی است و تا دو هفته آینده مشخص می‌شود. به گفته محمودزاده هم اکنون طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تمامی مالکان موظف هستند، قرارداد‌های مستاجران را تمدید کنند.

کمبود شکردرفروشگاه‌های آنلاین

تجارت نیوز- بعد از این که فروش شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور سهمیه‌بندی شد، حالا در فروشگاه‌های آنلاین هم این محصول  ناموجود شده است! از سوی دیگر شکر در بازار سنتی هم کمیاب است یا با قیمت بالا فروخته می‌شود.

********************

روزنامه ایران **

تکذیب ادعای بازرسی از دفاتر مقام‌های دولتی

   خبر اول اینکه، شایعات منتشر شده درخصوص بازرسی از دفاتر مقام‌های دولتی به‌دلیل سرقت فایل صوتی مصاحبه وزیر امور خارجه تکذیب شد. یک مقام آگاه در دفتر سخنگوی دولت شایعات منتشر شده در فضای مجازی درخصوص بازرسی از دفاتر مقام‌های دولتی را به‌دلیل سرقت فایل صوتی مصاحبه وزیر امور خارجه کاملاً کذب و بی‌اساس دانست و تأکید کرد: این شایعات کذب در ادامه عملیات روانی گسترده رسانه‌های معاند پیرامون سرقت گفتگو‌های پروژه تاریخ شفاهی دولت است و هدفی جز تشویش مردم و اختلاف افکنی میان مسئولان نظام ندارد. به گزارش «ایران» وی تصریح کرد: با دستور ریاست محترم جمهور مسئولیت پیگیری این پرونده با وزارت اطلاعات است و بدیهی است هرگونه اطلاع‌رسانی در این زمینه با شفافیت تمام صورت خواهد گرفت.

استقبال عمران خان از مواضع عربستان درباره ایران

  خبر دیگر اینکه، نخست‌وزیر پاکستان در پیامی توئیتری از اظهارات اخیر ولیعهد عربستان سعودی درباره «روابط خوب» با ایران استقبال کرد. به گزارش ایسنا، عمران خان در پیامی توئیتری گفت: ما از پیش قدم شدن عربستان سعودی برای صلح با ایران استقبال می‌کنیم. ایران همسایه ما است و عربستان دوست نزدیک ما. این اقدام صلح جویانه موجب تقویت امت اسلامی خواهد شد. بر اساس این گزارش، اظهارات نخست‌وزیر پاکستان در پی این مطرح می‌شود که ولیعهد عربستان روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گویی اظهار کرد کشورش خواهان روابط خوب با ایران است.

بازداشت ۱۰ تکفیری در استان کرمان

  شنیدیم که، دادستان مرکز استان کرمان گفت: ۱۰ نفر از عناصر تکفیری و ضدانقلاب با رصد اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در کرمان بازداشت شدند. به‌گزارش تسنیم دادخدا سالاری اظهار داشت: ۱۵ قبضه سلاح جنگی نیز با تلاش اداره‌کل اطلاعات استان کرمان در سال گذشته کشف شده است که این سلاح‌ها مربوط به عناصر تکفیری و ضدانقلاب و عاملان جرایم سازمان‌یافته بوده است. وی با اشاره به جزئیات بیشتر این پرونده‌ها گفت: عناصر تکفیری دستگیرشده قصد اقداماتی از جمله ترور، اقدامات ایذایی، ایجاد ناامنی و تحرکات و اقدامات خشن نظامی به‌قصد ناامن جلوه دادن کشور و القای ناامنی در ایران را داشتند که با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی شدند. وی افزود: تعدادی از این عناصر تکفیری از خارج کشور به‌قصد ایجاد ناامنی وارد استان شدند و تعدادی نیز در داخل کشور تحت هدایت و آموزش اقدامات خرابکارانه از خارج از کشور قرار داشتند.

نادران: تغییرات بودجه
با هماهنگی شورای نگهبان بوده است

  دست آخر اینکه، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: بودجه دستکاری نشده است. به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما، الیاس نادران افزود:​ همه تغییرات اعمال شده بر بودجه، با هماهنگی شورای نگهبان انجام گرفته است. او ادامه داد: شورای نگهبان روی برخی اعداد و ارقام و جداول نظر داشتند که نظرات آن‌ها در کمیسیون تلفیق و هم در صحن علنی مجلس باید مورد اعمال نظر قرار می‌گرفت. نادران تصریح کرد: متأسفانه در روز‌های اخیر در فضای مجازی بی‌اخلاقی‌هایی صورت گرفت مبنی بر اینکه مجلس مصوبه‌ای داشته و کمیسیون تلفیق، مصوبه مجلس را تغییر داده است. به اطلاع مردم شریف ایران می‌رسانم که آنچه در فضای مجازی پخش شده کذب محض است اطمینان می‌دهم آن چه انجام می‌شود در چارچوب اختیارات قانونی بوده است.

********************

روزنامه شرق**

سفر الکاظمی به واشنگتن

یک منبع در دولت عراق اعلام کرد مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور، در سفر آتی خود به واشنگتن برخی مسائل مهم و حساس را بررسی خواهد کرد و دور چهارم گفت‌وگوهای استراتژیک عراق و آمریکا نیز انجام خواهد شد.

آغاز خروج نیروهای آمریکایی  از افغانستان

نیروهای آمریکایی خروج از افغانستان را به‌عنوان بخشی از برنامه دولت جو بایدن برای ترک کامل این کشور پس از ۲۰ سال درگیری و جنگ آغاز کرده‌اند. کمتر از صد نیرو به‌همراه تجهیزات نظامی عمدتا توسط هواپیماها منتقل شده‌اند.

فرار هزاران میانماری به تایلند

هزاران نفر از روستاییان اقلیت «کارن» در میانمار از سر اجبار و به‌دلیل افزایش درگیری‌ها بین شبه‌نظامیان کارن و ارتش میانمار مجبور شده‌اند به تایلند بگریزند.

حمله به پایگاه نیروهای ترکیه‌ای در سوریه

خبرگزاری کردی هاوار گزارش داد یک هواپیمای «ناشناس» پنجشنبه‌شب پایگاه نیروهای ترکیه‌ای در اطراف منطقه عین عیسی را بمباران کرد، اما میزان خسارت‌ها مشخص نیست. منطقه تل ابیض در شمال استان رقه سوریه، صحنه درگیری‌های مداوم بین نیروهای ترکی و یگان‌های مدافع خلق کرد است.

گناهکار شناخته‌شدن فعال هنگ‌کنگی

فعال حامی دموکراسی هنگ‌کنگ به ‌همراه چهار نفر دیگر بابت شرکت در یک اجتماع غیرقانونی در چهارم ژوئن سال گذشته میلادی گناهکار شناخته شد.

سفر بلینکن به اوکراین

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، قرار است در روزهای آینده به اوکراین سفر کند. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین کی‌یف و روسیه در بالاترین سطح خود قرار دارد.

ناوالنی با چهره‌ای نحیف در دادگاه

الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین، از طریق لینک ویدئویی از سلول زندانش و برای نخستین‌بار از زمان پایان‌دادن به اعتصاب غذا با چهره‌ای نحیف در دادگاه حاضر شد و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را «یک پادشاه سارق و برهنه» خطاب کرد.

اعمال محدودیت‌های فرانسه برای لبنانی‌ها

وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد پاریس اقداماتی را برای محدودیت در ورود به خاک فرانسه برای «لبنانی‌های ممانعت‌کننده در روند سیاسی» آغاز کرده است.

رئیس‌جمهوری کره‌‌جنوبی میهمان بایدن

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، قرار است ۲۱ ماه می‌ سال جاری میلادی برای دیدار با جو بایدن همتای آمریکایی خود و بررسی نگرانی‌های مشترک به کاخ سفید بیاید.

ازسرگیری مذاکرات  لبنان-اسرائیل

مذاکرات تعیین مرزهای دریایی لبنان-اسرائیل هفته آینده از‌ سر گرفته می‌شود. وزارت انرژی اسرائیل اعلام کرد این رژیم و لبنان در حال بررسی ازسرگیری مذاکرات درباره مرزهای دریایی‌شان هستند.

*********************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات