صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۰۱۳۳
کارشناس مسائل  منطقه:

انتخابات سوریه در چارچوب قانون اساسی برگزار می شود/ برگزاری انتخابات سوریه در سایه امنیت

این کشور بر اساس همان قانون اساسی که موجود است، انتخابات برگزار می کند و نشان دهنده این است که امینت برقرار است، چراکه اگر غیر از این بود، طبیعتا انتخاباتی هم وجود نداشت.
 زهرا ظهروند-خبرنگار/ رضا میرابیان کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص انتخابات سوریه گفت: این انتخاباتی که قرار است برگزار شود، بر اساس قانون اساسی جدید بوده و اگر دیگران به این قانون اساسی، ایراد می گیرند و می گویند که قانون اساسی دیگری باشد، به خود آنها مربوط می شود؛ اما تا زمانی که این قانون اساسی، عوض نشده است، انتخابات بر اساس همین قانون موجود، مشروعیت و مقبولیت دارد.

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده ای این انتخابات را بی ارزش قلمداد می کنند و می گویند مجلس بشار اسد، مشروعیت قانونی برای برگزاری چنین انتخاباتی ندارد، اظهار کرد: این افراد از ابتدای بحران سوریه در سال 2011، کلید واژه بحران سوریه را زدند مبنی بر اینکه رئیس جمهور بر حکومت سوریه،مشروعی ندارد. به خاطر داریم اولین شعارهایی که در آن زمان شروع شد، بحث رفتن  بشار اسد بود و بر این کلیدواژه پافشاری کردند.

میرابیان افزود: پیش بینی همه این بود که بشار اسد، رفتنی است و حتی برخی ها از جمله «اوباما» برای رفتن بشار اسد زمان هم تعیین کرده بودند.اما این مسئله تحقق پیدا نکرد و حالا که تحقق پیدا نکرده است یعنی به معنای این است که الزاما ایشان مشروعیت ندارد؟ قانون اساسی مشروعیت دارد، بنابراین و چون برخی ها طرح موضوع جدیدی می کردند و بنای سرنگونی نظام بشار اسد را داشتند و ایشان را غیرمشروع می دانستند.

وی در ادامه گفت: بر همین اساس می خواهند اینطور مطرح کنند هر اتفاقی که در این کشور می افتد، نامشروع و نامقبول است، در حالی که چنین چیزی نیست.انتخابات سوریه در چارچوب قانون اساسی موجود انجام می شو و کشورهای دیگر هم باید نتایج آن را بپذیرند و این پذیریش را نیز داشته باشند که با این کشور تعامل داشته باشند، اگرچه خلاف اهدافشان باشد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: نظرسنجی هایی که آمریکایی ها انجام داده اند، نشان می دهد که ملت سوریه بعد از سال 2011 و این همه کشتار و فجایع که در این کشورشان صورت گرفته و مهاجرت هایی که از سوریه  انجام گرفته، در حال حاضر عمده بحران سوریه را ناشی از دخالت های کشورهای بیگانه در کشورشان می دانند.

وی افزود: همچنین نظرسنجی های آمریکایی ها نشان می دهد که در حال حاضر موقعیت بشار اسد به مراتب از ابتدای بحران سوریه و جنگ های گذشته، به شدت افزایش پیدا کرده است؛ آمریکایی ها و ترکیه ای ها احساس می کنند سوریه توانسته امنیت و وحدت ملی را به شکل نسبی به کشورش بازگرداند، گرچه برخی مناطق همچنان تحت اشغال ترکیه و مزدوران آمریکایی است، اما اغلب خاک سوریه از اشغال خارج شده و توانسته اند امنیت کامل را حفظ کنند و این انتخابات را نیز در چارچوب یک فضای امن برگزار می کنند، لذا این انتخابات نشان دهنده این است که امینت برقرار است ، چراکه اگر غیر از این بود طبیعتا انتخاباتی هم وجود نداشت.

میرابیان گفت: انتخابات سوریه نشان دهنده این است که اوج بحران سوریه گذشته است و به سمت سرازیری قرار دارد، همچنین نشان دهنده رشد اقتصادی سوریه، امنیت سوریه و بازگشت روابط دیپلماتیک برخی کشورهای عرب از جمله عمان، امارات و برخی کشورهای دیگر با سوریه است؛ در گزارش ها آمده که حتی سعودی ها تمایل داشتند که رابطه خود با سوریه را برقرار کنند، اما ترامپ مخالفت کرده بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر می رسد، دیگر این کشورهای عربی نیستند که برای سوریه شرط تعیین می کنند که به جامعه عرب برگردد و این سوریه است که برای کشورهای عربی شرط تعیین میکند که با این شروط حاضر است به جامعه عرب برگردد، لذا به نظر می رسد که وضعیت به گونه ای است که دیر یا زود کشورهای دیگر هم ناچار هستند که روابط خود با سوریه را برقرار کنند.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات