صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۰۱۵۷
حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، مسئول دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب در گفت‌وگو با صبح صادق

انتخابات پرشور مؤلفه‌ اصلی تحقق ایران قوی است

انتخابات و حضور و مشارکت مردم در عرصه انتخاب، نقش مهم و تأثیرگذاری در سرنوشت مردم و تقویت قدرت بازدارندگی یک کشور دارد؛ کشور ما که مورد خصومت و کینه‌توزی دشمنان قرار دارد، با انتخابات گرم و پرشور و حضور حداکثری مردم می‌تواند طمع دشمنان را کمتر کند؛ چراکه آنها در می‌یابند این انقلاب و نظام از پشتوانه عظیم مردمی برخوردار است و نمی‌توانند با اقدامات خود به اهداف شومی که در سر می‌پرورانند، برسند. در همین خصوص و درباره تأثیر انتخابات و مشارکت مردم در تحقق ایران قوی با «حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم» مسئول دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

 

با توجه به مطالبات رهبر معظم انقلاب در خصوص ایران قوی، مقوله انتخابات چه تأثیری در تحقق این مهم خواهد داشت؟

برای هر کشور و جامعه‌ای، دو گونه مؤلفه برای قوت و قدرت آن کشور وجود دارد که یکی از آنها، مؤلفه ملی و منابع زیرزمینی و روی زمین و وضع اقتصادی است که بُعد سخت قدرت ملی کشور را شکل می‌دهد. بُعد دیگر، بعد نرم قدرت یک کشور است که بحث مردم، مشارکت و حضور مردم، میزان التزام و باور مردم به هویت ملی خود و در پی آن، مشارکت مردم در جامعه و یک نوع علقه هویتی بین مردم، کشور و جامعه است. این دو مؤلفه اساسی هستند؛ اما مؤلفه دوم یعنی حضور مردم اثرگذارتر است؛ چراکه اگر کشوری همه منابع غنی زیرزمینی، روزمینی و فناوری و این قبیل ظرفیت‌ها را داشته باشد، اما دلبستگی و حضور مردم به کشورشان کمرنگ باشد، این کشور قطعاً نمی‌تواند در عرصه تعاملات جهانی قوی باشد. البته امروز، غرب مؤلفه‌ای که بیشتر تحقق قدرت سلطه را افزایش داده، همان قدرت سخت و دانش و فناوری برای ابزارهای جنگی است که به عاملی برای قدرت در غرب تبدیل شده است؛ اما در کشور ما به منزله یک کشور اسلامی، حضور و مشارکت مردم عامل اساسی قوت‌بخشی به کشور است و بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی این است که حاکمیت ملی را در کشور تحقق بخشید و کشور به صاحبان آن که مردم هستند، برگشت. بنابراین انتخابات نماد این حرف است که مردم، صاحب قدرت و کشور هستند، لذا دشمنان ما سعی می‌کنند این مهم‌ترین نقطه قوت ما را تضعیف کنند. به همین دلیل حضور و شرکت مردم در انتخابات که یکی از مؤلفه‌های قدرت است، به جهت مهم بودن عنصر نرم در شکل‌گیری قدرت ملی کشور، بسیار مهم است.

چه دلیلی دارد که دشمنان می‌خواهند مهم‌ترین نقطه قوت کشور ما را تضعیف کنند؟

به هر حال قبل از انقلاب اسلامی، کشور برای مردم نبود و بیگانگان بر آن مسلط بودند و عده‌ای از اشراف و افرادی که ثروت‌های بادآورده داشتند، احساس صاحب بودن برای کشور می‌کردند و قدرت، وابسته دربار و نظام سلطنت بود که کشور را برای خود می‌دانستند؛ به همین دلیل در قبل از انقلاب همه پادشاهان، کشور را ملک خود تلقی می‌کردند و مردم را رعیت خود می‌دانستند؛ انقلاب اسلامی این رویه را ۱۸۰ درجه تغییر داد و دقیقاً یک چرخش اساسی در اینجا ایجاد کرد. یادمان نرفته که حضرت امام(ره) قبل از انقلاب وقتی ضرروت انقلاب را تبیین می‌کردند، این موضوع مطرح بود که کشور باید به دست مردم برگردد و تمام دستاوردهای دیگری که انقلاب اسلامی داشته، بر همین زیرساخت استوار است، به همین دلیل دشمنان ما می‌خواهند خود صاحب کشور باشند؛ شرکت نکردن در انتخابات به این معناست که صاحبان کشور، راه را برای غاصبان و کسانی که می‌خواهند کشور را به تصرف خود در بیاورند، هموار کنند، همچنین کسانی که مخالف انتخابات هستند، می‌خواهند مردم حضور نداشته باشند و خود زمام کشور را به شکل دیکتاتوری در دست بگیرند و با ظاهر غرب‌گرایی و تجددگرایی سعی کنند کشور را به غرب وابسته کنند و کشور را بار دیگر برده کشورهای سلطه‌گر کنند که این معادله خیلی روشنی است. به همین دلیل هر کسی که نغمه مخالفت با انتخابات سر می‌دهد، حتماً در زمین دشمن بازی می‌کند. حضرت امام(ره) در وصیت‌نامه خود، تأکید بسیار بر انتخابات داشته‌اند و اینکه اقشار مختلف مردم، علما، مراجع، نخبگان، دانشگاهیان و همه و همه باید در انتخابات شرکت کنند و امروز به مثابه یک وظیفه واجب تلقی می‌شود. امام(ره) با آن نگاه حکیمانه خود دریافته بودند که اگر مردم از صحنه غایب شوند، آنچه که جای مردم را پر می‌کند، چیزی نیست جز استبداد، وابستگی، انحطاط، عقب‌ماندگی و ضعف ملی؛ در هر انتخابات این مسئله مشارکت مردم وجود دارد و دشمنان ما همواره گوش به زنگ هستند که زمان انتخابات تردیدهایی در جامعه ایجاد کنند و بهانه‌های خیلی سطحی را برای شرکت نکردن مردم در انتخابات عَلم کنند. در همین حال بزرگ‌ترین سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که شرکت ضعیف مردم در انتخابات، به نفع چه کسانی تمام خواهد شد؟ به عبارتی چه کسانی از حضور کمرنگ مردم در انتخابات استفاده خواهند کرد که مشخص است رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا از حضور ضعیف مردم در عرصه انتخابات سوءاستفاده خواهند کرد. نکته مهم‌تر این است که در طول ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نشان داده شده است این مردم هستند که در میدان انتخابات تعیین می‌کنند چه کسی زمام‌دار کشور شود. در انتخابات مختلف تا زمانی که مردم حضور فعال، پررنگ و حداکثری دارند، خود به خود کسانی از صندوق، انتخاب شده‌اند که بیشترین رأی را پشت سر خود داشته‌اند. البته ممکن است کسانی که انتخاب شده بودند، در یک جاهایی اشتباه کرده باشند یا در برخی مسائل مدیریت ضعیف داشته باشند، اما هیچ کدام از اینها دلیل موجهی برای شرکت نکردن در انتخابات نیست. به عنوان تجربه و عبرت باید این را در ذهن خود داشته باشیم که ضمن شرکت در انتخابات، از فهرست مورد تأیید شورای نگهبان، افرادی را که قوی‌تر، بهتر و بانشاط‌ تر هستند انتخاب کرد که برآیند این حرکت ملی، حتما بهترین انتخاب هم خواهد بود.

بنابراین حضور حداکثری مردم در انتخابات، در تشکیل ایران قوی می‌تواند بسیار مهم باشد؟

حضور حداکثری مردم مهم‌ترین مؤلفه است؛ به عبارتی مهم‌ترین مؤلفه قدرت ملی ما حضور مردمی است؛ در قضیه ترور شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی دشمنان تصور می‌کردند توانسته‌اند سردار بزرگ تأثیرگذار در میدان تعاملات دیپلماتیک ما را از ما بگیرند که حضور مردم صحنه را عوض کرد و دشمنان متوجه شدند ملت ما واقعاً پشت جبهه مقاومت ایستاده است. ملت با انتخاب بسیار هوشمندانه و آگاهانه در این مقطع بسیار مهم و سرنوشت‌ساز در جهان اسلام با حضور خود در مراسم تشییع این شهید والامقام نشان داد از جبهه مقاومت، دفاع و حمایت می‌کند و با این انتخاب هوشمندانه راه امام و شهدا را دنبال می‌کند. این نکته بسیار مهمی است که حضور مردمی در مراسم شهید سلیمانی محاسبات دشمن را به هم ریخت و از بسیاری از توطئه‌ها پیشگیری کرد. به خاطر داریم که در دو ماه آخر دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، حرف‌های خیلی خطرناکی زده می‌شد و دشمنان توطئه‌های بسیار خطرناکی داشتند، آنچه موجب شد آنها عقب‌نشینی کنند و این جنگ بسیار خشن و خصمانه اقتصادی در طول این ۴ سال شکست بخورد، همین حضور مردم در استقبال از پیکر خونین شهید سلیمانی بود و این حضور باید در روز انتخابات، به برگ رأی تبدیل شود تا بتواند کاملاً معنای خود را برساند. در حقیقت، ترجمه آماری و مشهود حضور مردم در استقبال از پیکر شهید سلیمانی، همان حضور مردم در پای صندوق‌های رأی است. خوشبختانه انتخابات در کشور ما همیشه رقابتی بوده و همواره از سلیقه‌های مختلف، کاندیداهایی حضور داشته‌اند و این فضای باز در حالی شکل گرفته که در یک کلمه می‌توان گفت دشمنان انتخابات، دشمنان جامعه باز و آزاد در کشور هستند و هیچ گاه حاضر نیستند در یک گفت‌وگوی علمی و منطقه‌ای شرکت و اثبات کنند که شرکت نکردن در انتخابات به نفع ما خواهد بود؛ این گزاره، کاملاً غلط است که کسی بگوید شرکت نکردن در انتخابات به نفع ما خواهد بود؛ در حالی که به نفع دشمنان ماست، لذا حواس مردم باید خیلی جمع باشد و تک‌تک ما باید این را در جامعه بازگویی و تبیین کنیم و استدلال کنیم که در این فضای بسیار سخت جنگ روانی که دشمن سعی می‌کند حتما آن را ایجاد کند، خدایی نکرده مسیر حق و درست گم نشود و دچار اشتباه نشویم که جبران‌ناپذیر است، باید با صدای بلند بگوییم دشمنان انتخابات و مشارکت مردم در روز رأی‌گیری، دشمن این هستند که ایران، یک جامعه باز مردم‌سالار باشد که خود مردم، سرنوشت خود را رقم بزنند که به هیچ وجه نباید از این مهم‌ترین دستاورد شهدای مقاومت و انقلاب غفلت کنیم.

نامزدهای انتخابات با توجه به برنامه‌ها و شعارهایی می‌دهند یا گاهی اوقات دوگانه‌هایی که در سطح جامعه ایجاد می‌کنند، چقدر در تحقق ایران قوی تأثیر دارند؟

این نکته را توجه کنیم که نقش اساسی بر عهده مردم است؛ به هر حال مردم باید شعارها، برنامه‌ها، کارنامه، عقبه سیاسی و فکری نامزدها را بررسی کنند و به بهترین فرد رأی دهند. البته قطعاً فهرستی که شورای نگهبان تأیید خواهد کرد، واجد حداقل شرایط صلاحیت هستند که شورای نگهبان آنها را تأیید می‌کند که همین موضوع، عنصر اعتمادبخش به مردم است. مردم باید حواس خود را جمع کنند تا خدایی نکرده در رقابت‌های جناحی و حزبی اصل مسئله فراموش نشود؛ اگر نامزدی به گونه‌ای سخن بگوید که بخواهد سایر نامزدها را کاملاً منفی نشان دهد، مشخص است که کار درستی انجام نمی‌دهد و به اعتقاد بنده، هر یک از نامزدها ضمن احترام به سایر نامزدها و پذیرش حداقل صلاحیت نامزدها، از خود دفاع کند و برای مردم هم باید این نقطه اعتمادبخش تلقی شود. خوشبختانه انتخابات در کشور ما به گونه‌ای است که افراد منفی، وابسته، خائن و افرادی که هیچ صلاحیتی ندارند، نمی‌توانند تأیید شورای نگهبان را به دست آورند. بنابراین کسی که هیچ شناختی هم نسبت به کاندیداها ندارد، بالاخره به کسی رأی می‌دهد که دارای آن حداقل‌های صلاحیت است. پس نکته مهم تأکید بر حضور حداکثری مردم است و نکته بعدی کاندیداها هستند که باید یک رقابت اخلاقی و منطقی را شکل دهند. نامزدها قطعاً برنامه‌ها و تحلیل‌های متفاوتی با یکدیگر دارند و ممکن است اولویت‌ها و راهکارهای‌شان برای حل مسائل کشور متفاوت باشد و قطعاً بعضی از کاندیداها، نسبت به مدیریت اقتصادی کشور در سال‌های گذشته و نسبت به مدیریت کرونایی انتقاد خواهند داشت؛ ممکن است برخی از کاندیداها به برجام و پیامدهای آن انتقاد سخت داشته باشند که همه درست و قابل پیش‌بینی است؛ نکته مهم این است که هیچ کدام از این انتقادها نباید حالت خصمانه به خود گیرد و از موازین انصاف، عدالت و اخلاق فاصله گیرد؛ جامعه ما باید جامعه‌ای نمونه در جهان باشد، چون ما ادعا می‌کنیم و معتقد هستیم قدرت اصالت ذاتی ندارد؛ اگر قدرت، مقدمه خدمت در جامعه، استقرار عدالت و مقدمه پیشرفت برای کشور باشد، ارزشمند است، و  الا چرا کسی با این همه دردسرها و مشکلات بخواهد رئیس‌جمهور شود. بنابراین مردم باید بتوانند از تبلیغات کاندیداها و رقابت آنها، این را استشمام کنند که کاندیداها واقعاً با توانمندی‌های مختلف و تفاوتی که در جناح‌بندی سیاسی دارند، همگی آمده‌اند که بر اساس آن برداشت‌ها، به مردم خدمت کنند که این نکته بسیار مهمی است و می‌توانند یک فضای رقابتی سالم و برانگیزنده را برای مردم ایجاد کنند؛ بنابراین از این نظر، کاندیداها بسیار مهم هستند و شورای نگهبان باید یک نوعی التزام اخلاقی و فرهنگ سیاسی مطلوب را به نامزدها گوشزد کند. در واقع نظارت شورای نگهبان در بحث انتخابات، یک نظارت حداکثری بوده که امر بسیار مثبتی است و یک ضمانت اجرا برای کاندیداهاست که در دوره رقابت‌ها، از حد قانون، اخلاق و انصاف خارج نشوند.

بسیاری بر این باورند که حضور گسترده در انتخابات شرط لازم برای تشکیل ایران قوی است، اما شرط کافی نیست و حضور گسترده و پرشور باید با انتخاب هوشمندانه کامل شود، نظر شما چیست؟

دولت‌های مختلف که با انتخاب مردم همواره بر سر کار آمدند اگرچه هر کدام ضعف و نقص‌هایی داشتند؛ اما در مسیر تشکیل ایران قوی قدم برداشتند، در این ۴۳ سال قدرت ملی ما به یاری خداوند متعال و به پشتوانه خون شهدا، پشتوانه مکتب امام(ره)، اعتقادی که جامعه ما به انقلاب اسلامی دارد، با رهبری‌های رهبر فرزانه انقلاب و حضور میدانی نخبگان و دانشمندان متعهد و حوزویان انقلابی، وضع رو به رشدی را داشته است، البته چالش‌های ما با دشمنان‌مان هم به همین نسبت عمق پیدا کرده است و این عمق‌یابی چالش‌های ما با دشمنان، نشان‌دهنده پیروزی ماست، همچنین نشان‌دهنده این است که خط انقلاب پیش می‌رود، ان‌شاءالله با حرکت‌های جدی مردم و با تشخیص درست و قاطعانه مردم، یک دولت حزب الهی، انقلابی، با نشاط، جوان و کارآمد شکل بگیرد و ان‌شاءالله این حلقه کامل‌تر خواهد شد و این دستاوردها در عرصه عمل خود را بیشتر نشان خواهد داد.

اگر بخواهیم علاوه بر مشارکت مردم در انتخابات و اثر آن در تحقق ایران قوی، به موارد دیگر قدرتمندتر شدن ایران بپردازیم، به چه نکاتی اشاره می‌فرمایید؟

همانطور که گفتم حضور مردم یک وجه انتخابات است، اما همان‌گونه که تا امروز در عرصه‌های مختلف مواردی مانند تشکل‌های مردمی، تشکل‌های حزب‌اللهی، مجموعه‌های جهادی در عرصه‌های مختلف دانشجویی، طلبه، دانش آموزی و خیرین حضور داشته‌اند و توانسته‌اند بنیان‌های جامعه را محکم کنند، باید همچنان همین رویکرد را تقویت کرد؛ در حقیقت بیش از اینکه دولت کار مستقیم انجام دهد و بخواهد با مردم رقابت کند، باید در عرصه‌های مختلف اقتصادی و تولیدی در کنار و کمک حال مردم باشد تا آحاد مردم در اداره جامعه نقش جدی‌تری داشته باشند. همان گونه که نام‌گذاری امسال به عنوان رفع موانع و ایجاد زمینه‌ها و پشتیبانی‌ها از تولید است، باید این نکته را به همه موارد دیگر تسری داد، یعنی دولت اساساً باید کاری کند که حضور مردم در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، تربیتی و در قالب‌های جهادی و با انگیزه انقلابی تقویت شود و رفع موانع کند. همچنین دولت باید حضور مردم در عرصه‌های اقتصادی، تولیدی و جهادی را که با مقررات و ضوابط کمرنگ شده،مورد توجه قرار دهد و در واقع به مؤلفه اصلی یک جامعه اسلامی که مردم در عرصه عمل حضور دارند، توجه کند. حضور پررنگ مردمی که با تکیه بر ایمان دینی و ارزش‌های الهی به دنبال امام خود حرکت می‌کنند، در عرصه‌های مختلف برای جامعه قدرت‌ساز است و مؤلفه‌های ایران قوی را افزایش خواهد داد که در این خصوص، جوان‌ها نقش اساسی‌تری را ایفا می‌کنند و باید خود را در میدان عمل وارد کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات