صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۳۰۲۷۹
سفیر سابق ایران در لبنان:

استقلال لبنان مدیون حزب الله است/ عامل موفقیت در منطقه نیروی قدس است

که این امر با همکاری وزارت امور خارجه و سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، در قالب هماهنگی دیپلماسی و میدان به اجرا در آمد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ گفتگو با سفیر سابق در لبنان
سعید ترکاشوند- خبرنگار/سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان ضمن اشاره به جایگاه مهم سپاه قدس در برخی از وقایع سیاسی منطقه غرب آسیا به ویژه در لبنان ، خاطر نشان کرد که حزب الله لبنان موفق ترین تجربه در محور مقاومت بوده و امروز لبنان استقلال خود را مدیون  حزب الله است.
 
«محمد علی سبحانی» سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان در مصاحبه ای با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت به اهمیت استراتژیک و مهم ایران اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان قلب محور مقاومت اهمیت بالایی در منطقه دارد و به تناسب شرایط و تعارضات بازیگران سیاسی منطقه، سپاه قدس یکی از نیرو های  مهم در سیاست خارجی منطقه ای  ایران تبدیل شده است.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران افزود: امروز حزب الله لبنان به عنوان یکی از مهمترین احزاب سیاسی  لبنان شناخته می شود و این امر موجب  شده که رژیم صهیونیستی از لبنان فرار نماید.

وی ادامه داد: امروز حزب الله لبنان ضامن استقلال لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی شده است و این حزب از پایگاه اجتماعی بالایی برخوردار است و به تناسب چنین موقعیتی برخی از کشور های منطقه خواهان حذف و از بین بردن پایگاه اجتماعی حزب الله در لبنان هستند.
 
 نقطه آغازی در تولد اندیشه مقاومت در لبنان
سبحانی در ادامه مصاحبه خود به منظور تبیین جایگاه حزب الله در لبنان  به تاریخچه حمایت های ایران از لبنان اشاره کرد و گفت : سنگ بنای تشکیل حزب الله و احیای نیرو های مقاومت اسلامی در لبنان همزمان با اشغال لبنان توسط اسرائیل در سال ۱۹۸۲ بوده است.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران افزود: در آن مقطع زمانی رژیم صهیونیستی پس از حمایت از برخی از گروه های شبه نظامی وارد مرحله جدیدی شد و با تجاوز به لبنان 3/2 این کشور را به اشغال خود درآورده؛ عملا استقلال کشور لبنان از بین رفته بود اما پس از چندی و با تشکیل حزب الله و تقابل این گروه با ارتش رژیم صهیونیستی، وضعیت جنگ به شکل دیگر رقم خورد.

وی اذعان کرد: لبنان پس از خروج از قیمومیت  فرانسه همواره از طایفه گرایی و دیدگاه های قبیله ای رنج می برد و یکی از مهمترین دلایلی که باعث وقوع  جنگ داخلی لبنان شد همین عامل طایفه گرایی در این کشور است.

 سبحانی  در ادامه تشریح کرد :پس از پیروزی انقلاب اسلامی  و احیای تفکر مبارزه با اسرائیل، ایران به کمک لبنان  آمد و امام خمینی (ره ) نیز در بهمن سال 1358 در حمایت از مردم لبنان در مقابل هجوم رژیم صهیونیستی اذعان کردند که : «ما از مردم  بی پناه لبنان و فلسطین  در مقابل اسرائیل دفاع می کنیم و اسرائیل این جرثومه فساد همواره پایگاه امریکا در منطقه است.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان یاد آور شد: با واکاوی بیشتر تجاوز اسرائیل  به لبنان  باید به واقعه‌ی آزادسازی شهر «خرمشهر» در ایران و به سال ۱۹۸۲ میلادی برگردیم؛ اسرائیلی‌ها به‌شدت ازپیروزی  ایران درجنگ تحمیلی  احساس نگرانی می‌کردند.

 وی عنوان کرد: پس از آزاد سازی خرمشهر، اسرائیلی‌ها تصمیم حمله به لبنان را اتخاذ کردند. این اقدام البته دلایل خود را داشت و ارتباط عمیقی میان پیروزی‌ها در جبهه‌ی ایران و تجاوزگری اسرائیل علیه لبنان وجود داشت. این‌گونه بود که اسرائیلی‌ها وارد جنوب لبنان، منطقه‌ی البقاع، جبل لبنان و حاشیه  بیروت شدند  
 
سبحانی در ادامه صحبت ها خود به وضعیت جنگ داخلی لبنان پس از تشکیل حزب الله اشاره کرد و گفت: پس از تشکیل حزب الله و نقش آفرینی این گروه موجب پایان جنگ داخلی  وبرقراری امنیت درلبنان شد، و وضعیت به کلی تغییر کرد و نیرو های حزب الله و محور مقاومت در کنار دیگر گروه ها در عرصه نبرد به دست آورد های مهمی دست پیدا کرد .

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان همچنین افزود: پیروزهای حزب الله و انعقاد پیمان طائف، مشروعیت خاصی را برای حزب الله لبنان به همراه داشت و این حزب از اهمیت بالایی در سطح لبنان برخوردار شد.
 وی همچنین خاطر نشان کرد:ریشه و دلیل اصلی پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه با ارتش اسرائیل جایگاه استراتژیک حزب الله را بالا برد  چرا که در همان زمان حزب الله ضربات سختی را به ارتش رژیم صهیونیستی وارد کرده بود. 
دیپلمات پیشین ایران در لبنان افزود: با وقوع جنگ ۳۳ روزه، علیرغم حمایت های مقامات آمریکایی به ویژه حمایت های « کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه تندرو آمریکا از رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم نتوانست حزب الله را مغلوب کند چرا که دیگر حزب الله از قدرت نظامی و  پایگاه اجتماعی بالایی بر خوردار شده  بود.

حزب الله پایگاه اجتماعی قوی و مشروعی در میان مردم لبنان دارد
سبحانی در ادامه مصاحبه  خود در جواب سوالی مبنی بر این که  آیا تظاهراتی که بعضا از سوی جناج مقابل و مخالف حزب الله سازماندهی می شود ، می تواند  منجر به حذف این گروه در فرآیند سیاسی و خدشه به پایگاه اجتماعی آن در میان مردم لبنان شود پاسخ داد : طی 4 دهه اخیر حزب الله هموراه از محبوبیت بالایی در میان مردم لبنان اعم از شیعه ، مسیحی و مارونی برخوردار بوده چرا که مردم لبنان معتقد هستند که حزب الله ضامن استقلال این کشور در مقابل تهاجمات اسرائیل است.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان ادامه داد:مردم لبنان به خاطر  دارند که ارتش رژیم صهیونیستی چگونه  به این کشور تجاوز و حریم هوایی این کشور را با هواپیما های جنگی خود نقض می کرد.

 وی خاطر نشان کرد: اکنون بعد از ده ها سال از تاسیس حزب الله، این گروه ضامن استقلال کشور  لبنان شده و به نوعی وجود حزب الله عامل بازدارندگی برای رژیم صهیونیستی در عدم تعرض و تجاوز به این کشور تبدیل شده چرا که رژیم صهونیستی می داند که حزب الله در مقابل هر اقدامی جواب قاطعی می دهد.

سبحانی تاکید کرد: حزب الله تبدیل به یک جزء ضروری برای امنیت کشور لبنان تبدیل شده  و این تشکیلات امروز به عنوان یک حزب سیاسی و مقاومت، در فرآیند سیاسی کشور لبنان حضور دارد و به عنوان عامل امنیت منطقه و مروج  فرهنگ مقاومت  نقش آفرینی می کند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران درلبنان افزود: حذف حزب الله لبنان یک کار غیرقابل امکان است چرا که همانگونه که  مطرح شده محبوبیت و پایگاه اجتماعی حزب الله در میان همه مردم لبنان وجود دارد.
 وی همچنین خاطر نشان کرد: به تناسب ساختار اجتماعی و طایفه گرایی لبنان بسیاری از گروه های قومی و نژادی همواره وابسته به یک کشور خاصی قرار دارند به طوری که رهبران مارونی متمایل به فرانسوی ها و رهبران  اهل سنت مورد حمایت عربستان قرار دارند؛ جمهوری اسلامی ایران نیز دارای ارتباط معنوی و فرهنگی بسیار قوی با شیعیان لبنان می باشد. کشورمان همواره به عنوان یکی از مهمترین کشور های اسلامی به دنبال صلح  و ثبات در کشور های اسلامی بوده است.

دیپلماسی و میدان در لبنان مکمل یکدیگرند
سبحانی در بخش دیگر صحبت های خود به همکاری بین دستگاه دیپلماسی ایران در لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت : عامل موفقیت سیاست های ایران در لبنان نیروی قدس بوده است.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان خاطر نشان کرد: در برهه زمانی که بنده سفیر جمهوری اسلامی ایران درلبنان بودم با سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی جلسات و دیدار های بسیاری برای برسی وضعیت دیپلماسی و میدان داشتیم  و این گونه جلسات همواره تحت یک ساز و کار تعیین شده از طرف مسئولین کشور بود.

وی تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی ایران و سپاه قدس همواره در خصوص لبنان با یکدیگر گفتگو می کردند و در نهایت هیچ اختلافی میان این دو بازوی اجرای جمهوری اسلامی ایران در زمینه به اجرا در آوردن سیاست خارجی وجود نداشته است.

مردم لبنان قدردان ایران هستند
سبحانی در ادامه مصاحبه خود یاد آور شد : مردم لبنان همواره به خاطر حمایت های ایران از وحدت و تمامیت ارضی لبنان قدردان کشورمان بوده اند.

وی  در آخر عنوان داشت: حزب الله عصاره ای از اندیشه انقلاب اسلامی است و با توصیه راهبردی رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی  تشکیل شد که در همان سال ۱۳۶۱ گفت: نیروهای  اعزامی به لبنان سریعا باز گردند و مردم لبنان برای دفاع از خود آموزش داده شوند. که این امر با همکاری وزارت امور خارجه و سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، در قالب هماهنگی دیپلماسی و میدان به اجرا در آمد.
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات