صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۰۳۴۷

اخبار ویژه 18 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

مدیران مقصر عذرخواهی کنند بی‌تدبیری‌ها ربطی به تحریم ندارد

سخنران سومین شب قدر در حرم امام رضا (ع) گفت: وارد کردن شوک به مردم و یک‌باره قیمت بنزین را بالا بردن، نوسان بورس و به خاک سیاه نشاندن عده‌ای از مردم که چنین خسارت جانی و مالی به آنان وارد آمده، چه ربطی به تحریم‌ها دارد؟
حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی چهارشنبه شب در حرم مطهر رضوی افزود: کسانی که مسئولیت اجتماعی و مدیریت کلان دارند و با یک اشتباه و سوء‌مدیریت، ضرر جانی و مالی هنگفتی به مردم و نیز خسارت به نظام و اعتماد مردم می‌زنند، به مراتب گناه بیشتری دارند و باید عذرخواهی کنند.
وی اظهار داشت: چرا بعضی مسئولان عذرخواهی بلد نیستند؟ چرا برخی مسئولان احیانا وقتی خسارات و ضربه‌ای به اعتماد مردم می‌زنند، تقصیر را گردن تحریم و دشمن و دولت قبلی می‌اندازند. نه تنها این دولت، بلکه بعضا اینطوری است و گردن این و آن می‌اندازند و بهانه می‌آورند که اختیارات نداشتیم. بورس را درش نوسان درست کردن که بعضی‌ها گرفتار شدند، این تقصیر تحریم‌هاست؟ اینکه احیانا در مسئله مسکن، مسئله خودرو، در مسئله خصوصی‌سازی بعضی از کارخانه‌های بزرگ را به کسانی دادند که هیچ صلاحیتی نداشتند و آن کارخانه‌ها را به خاک سیاه نشاندند و تولید را زمین زدند - این مربوط به دشمن است؟ مربوط به تحریم‌هاست؟ خب چرا خطا‌های خودشان را نمی‌آیند عذرخواهی بکنند؟

رئیسی، منتخب اول مردم در نظرسنجی خبرگزاری دولت

نظرسنجی خبرگزاری دولتی ایرنا نشان می‌دهد در میان ۱۳ نامزد محتمل انتخابات ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی بیشترین رای را دارد
 ۵۳.۷ درصد از شرکت کنندگان درنظرسنجی تلفنی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)،اعلام کرده­‌اند مهم‌ترین منبع‌شان برای کسب خبر‌های انتخاباتی، رسانه ملی (صدا و سیما) می‌باشد. ۳۰.۳ درصد هم از طریق شبکه­‌های اجتماعی، اخبار انتخاباتی را پیگیری می‌کنند.
در این نظرسنجی، دیدگاه پاسخگویان درباره «مهمترین ویژگی‌­های رئیس‌جمهور آینده» مورد سنجش قرار گرفت که مشارکت‌کنندگان به ترتیب مولفه‌های مردمی بودن، داشتن سابقه اجرایی قوی، داشتن برنامه و داشتن روحیه ضدفساد را در اولویت دانسته­‌اند همچنین بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از رئیس‌جمهوری آینده انتظار دارند که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را بهبود بخشد.
نتایج این نظرسنجی نشان می­‌دهد از میان ۱۳ گزینه محتمل برای کاندیداتوری (و از جمله آذری­ جهرمی، احمدی‌­نژاد، جهانگیری، جلیلی، دهقان، رئیسی، رضایی، ظریف، قالیباف، لاریجانی، سعید محمد و محسن هاشمی)، «سید ابراهیم رئیسی» بیشترین رای را حائز است.
از سوی دیگر نتایج نشان داد، رای منفی پاسخگویان به «احمدی‌نژاد» و «جهانگیری» از همه گزینه‌ها بالاتر است و به ترتیب ۱۲.۸ درصد و ۱۲.۲ درصد افراد تاکید کرده­‌اند که قطعا به این دو رای نمی‌دهند.
‌جامعه آماری این پژوهش را خانوار‌های ساکن در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران تشکیل داده و از ۶۰۰ نفر نمونه آماری این نظرسنجی، ۵۰.۵ درصد را زنان و ۴۹.۵ درصد را مردان تشکیل داده است.
همچنین اغلب پاسخگویان در بازه سنی۳۰ تا الی ۶۵ سال قرار داشته‌­اند. ۳۴.۳ درصد پاسخگویان این نظرسنجی میزان تحصیلات خود را غیر دانشگاهی و ۲۳.۷درصد، دانشگاهی اعلام کرده‌اند.
این نظرسنجی به صورت تلفنی در نیمه نخست اردیبهشت ۱۴۰۰ خورشیدی انجام شده است.

دپوی کالا‌ها در گمرک بردن گرانی سر سفره مردم!

همزان با گرانی برخی کالا‌های اساسی و اقلام مصرفی مردم، خبر‌ها از دپوشدن حجم معتنابهی از این کالا‌ها در گمرکات کشور حکایت می‌کند.
روزنامه دنیای اقتصاد اخیرا در گزارشی خاطرنشان کرد: قیمت برنج ایرانی ظرف یک سال، از ۲۵ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان و قیمت برنج خارجی از ۱۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده که افزایش‌های ۶۰ و ۱۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.
این روزنامه همچنین می‌نویسد: بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از دلایل افزایش قیمت برنج، رسوب ۱۰۰ هزار تن برنج در بنادر و گمرک‌های کشور است.
در همین حال، معاون فنی گمرک خبر داده که ۳ میلیون تن کالای اساسی توسط ۵۰ واردکننده، در گمرک دپو شده است. جمال ارونقی به فارس گفته: بیش از ۷۴ درصد کالا‌های اساسی مشمول ارز ترجیحی در بندر امام خمینی (ره) دپو شده که متعلق به ۵۰ واردکننده است.
بررسی‌های صورت پذیرفته موجودی شش قلم کالای اساسی مشمول ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰  تومانی شامل گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا و روغن خام در بنادر و گمرکات کشور معادل ۴ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۹۸۰ تن برآورد شده است.»
معاون فنی گمرک ایران افزود: «موجودی کالا‌های اساسی مشمول ارز ترجیحی موجود در بندر امام‌خمینی (ره) برابر با ۳ میلیون و ۸۹ هزار و ۵۸۵ تن بوده و به عبارت دیگر بیش از ۷۴ درصد کالا‌های اساسی مشمول ارز ترجیحی در بندر امام خمینی (ره) دپو شده که متعلق به ۵۰ واردکننده است.»
یادآور می‌شود دپو شدن چند میلیون تن کالا در گمرکات مسبوق به سابقه است و عجیب این که بخش مهمی از این کالا‌های دپوشده، ناگهان مقارن با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، ترخیص شد! ظاهرا قرار بود ارتباط تغییرات سیاسی با کاهش قیمت کالا‌ها در کشور را تداعی کند.
به نوشته روزنامه جوان، در زمستان ۹۹، دپو ۲۰۰ هزار تن برنج خارجی در گمرک که به ارز نسبتا ارزان ثبت سفارش و وارد کشور شده، اما بانک مرکزی به دلیل تغییر نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به نیمایی (۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان) باعث شد تا ترخیص این کالا‌ها به مشکل بخورد. مشکلاتی که ناشی از عدم هماهنگی بین وزارت صمت، وزارت اقتصاد (گمرک) و بانک مرکزی بود.
احتمال می‌رود یک علت دپو شدن مجدد برخی کالا‌های اساسی، فضاسازی برای مذاکرات و انتخابات پیش‌رو باشد.

دنیای اقتصاد: سیاست‌های دولت علت اصلی تورم در بازارهاست

یک روزنامه حامی دولت با انتقاد از سیاست‌گذاری غلط دولت، به کنایه نوشت: گویا از نگاه مسئولان دولتی، همه در وقوع مشکلات اقتصادی مقصرند، جز دولت!
دنیای اقتصاد می‌نویسد: جهش بورس باعث جهش دلار می‌شود یا جهش دلار باعث جهش بورس؟ جهش مسکن به‌دلیل جهش بورس اتفاق افتاد یا عامل دیگری در کار بود؟ بورس عامل تورم است یا سپر تورمی؟
این‌ها سوالاتی هست که در یک سال اخیر محل مجادله بین محافل اقتصادی مختلف بوده است. واقعیت آن است که جهش بازار‌های دارایی اعم از سهام، مسکن و ارز بیش از آنکه تحت تاثیر یکدیگر باشند از عامل مشترک دیگری اثر می‌پذیرند که همان رشد بی‌ضابطه نقدینگی یا همان موتور تورم است.
آنچه باعث جهش بازار‌ها در یک سال اخیر شده، شتاب گرفتن موتور نقدینگی بوده است که البته رشد بیشتر سهم بخش سیال آن نسبت به بخش غیرسیال (شبه‌پول) اثر تخریبی مضاعف آن را در پی داشته است.
موتور تورم که روشن شد، هیچ بازاری قادر به جلوگیری از ظهور آثار آن در قیمت کالا‌های مختلف نخواهد بود. تنها کاری که می‌توان کرد این است که با اثرگذاری سیاستی روی ترکیب پول و شبه‌پول، ظهور کامل تبعات رشد نقدینگی را به تاخیر انداخت؛ اما نمی‌توان این آثار را ازبین برد؛ بنابراین هیچ بازاری نه می‌تواند عامل جهش بازار‌های دیگر باشد و نه سپر یا ضربه‌گیر تورم. مثلا بازار مسکن در سال ۱۳۸۶ یکی از شدیدترین شوک‌ها را تجربه کرد؛ ولی باعث جهش سایر بازار‌ها نشد و فقط متعاقب آن تعدادی از قیمت‌های نسبی مثل اجاره مسکن افزایش یافت. در مثالی دیگر می‌توان به بورس ونزوئلا اشاره کرد که در سال‌های اخیر جهش‌های خیره‌کننده‌ای داشته است؛ اما این جهش‌ها سپر تورم‌های افسانه‌ای ونزوئلا نشده است.
بر همین اساس، آنچه باعث جهش قیمتی بازار‌های مختلف می‌شود که بعضا شکل اضافه‌پرش به خود می‌گیرد نه تحولات بازار‌های دیگر که سیاست‌های اقتصادی دولت است. اگر دولت اصل بودجه متعادل (تعادل دخل و خرج) را رعایت نکند و کسری خود را به خزانه بانک مرکزی (خلق پول) تحمیل کند یا اگر نظام بانکی هزینه ناکارآمدی خود را به بانک مرکزی تحمیل کند، نتیجه هر دو وضعیت، روشن شدن موتور نقدینگی و به‌دنبال آن جهش سریالی بازار‌ها خواهد بود.
نقشی که سیاست‌گذار می‌تواند ایفا کند آن است که از تبدیل جهش به اضافه‌پرش در یک بازار که معمولا به‌دلیل تخمین غیرواقعی از انتظارات تورمی اتفاق می‌افتد، پیشگیری کند و گرنه ریسک سقوط پسینی و ابرنوسان در کمین خواهد بود. یکی از بهترین شاخص‌ها درخصوص تشخیص جهش و اضافه‌پرش.
عملیات بازار باز بهترین ابزار برای پیشگیری از اضافه‌پرش بازارهاست و بزرگ‌ترین خطای سیاست‌گذار، غفلت از به‌کارگیری این ابزار در اوایل سال گذشته برای پیشگیری از ریسک ابرنوسان بوده است. به‌عبارت دقیق‌تر، سیاستگذاران اقتصادی چندین خطای پیاپی را مرتکب شده‌اند که ابتدا باعث جهش سپس اضافه‌پرش و متعاقبا ابرنوسان بازار‌ها شدند؛ اما متاسفانه در بسیاری از تحلیل‌ها، خطا‌های سیاست‌گذار نادیده گرفته شده و آدرس‌های غلط و القایی سیاستگذاران برجسته می‌شود.
نقد اشتباهات سیاست‌گذاران نه برای مچ‌گیری بلکه برای اصلاح و بهبود کیفیت سیاستگذاری ضروری است و این، تنها راه نجات مهم‌ترین بازار کشور یعنی بورس است. البته آب رفته را نمی‌توان به جو برگرداند؛ اما می‌توان چرخه اشتباهات را که باعث زمین‌گیر شدن بورس شده است، متوقف کرد. هدایت جریان پولی کشور به بورس (در ابعادی فراتر از بازار ثانویه) منوط به جذاب‌سازی بورس همزمان با حذف جذابیت‌های گمراه‌کننده از بازار‌های مسکن، طلا و ارز است. به‌عبارت دقیق‌تر، نقشه راه حرکت به این مقصد فراتر از آزادسازی بورس از منگنه دامنه نوسان و قیمت‌های دستوری است و باید شامل مهار انتظارات تورمی برای جلوگیری از پناه بردن به طلا و ارز و نیز، وضع مالیات سالانه بر املاک و سایر مالیات‌های مکمل برای جلوگیری از ملّاکی و سفته‌بازی روی ملک باشد.

آرمان: رئیس‌جمهور آینده باید مدیریت اقتصادی دولت را تغییر دهد

یک روزنامه حامی دولت با قطع امید از روحانی، ابراز امیدواری کرد رئیس‌جمهور آینده برای اصلاح محیط کسب و کار و رونق تولید همت کند.
آرمان در یادداشتی به قلم یک کارشناس اقتصادی نوشت: دلیل شرایطی که اقتصاد ایران در آن گیر افتاده، یکی رکود است و دیگری تورم و تحریم. در حال حاضر باید برای رفع تحریم‌ها، خروج از رکود و بازدارندگی بیشتر را در اولویت قرار دهیم. رئیس‌جمهور آینده باید برای خروج از رکود، اصلاح محیط کسب و کار را در دستور کار خود قرار دهد. محیط کسب و کار هم در جنبه‌های مختلف باید اصلاح شود.
یکی از جنبه‌های این موضوع نیز راحت‌تر دست یافتن افراد به مجوز‌های محیط‌های کسب و کار است. فعال اقتصادی باید بداند که علاوه بر اینکه می‌تواند به مجوز‌ها دسترسی آسانی داشته باشد، با دردسر کمتری و مشکلات کمتری مواجه خواهد شد و باید بتواند با تسهیلات راحت‌تری مواجه شود و ممیز‌های مالیاتی کمتر او را اذیت کنند و بتواند بازار فروش مناسب‌تری داشته باشد. یعنی در همه بخش‌ها بتواند با مشکلات کمتری مواجه شود. لازمه آن نوعی فعال شدن دیپلماسی اقتصادی است.
رئیس‌جمهور آینده باید تورم را کنترل کند؛ برای کنترل تورم در ایران باید منشأ آن را بشناسیم. به عبارت دیگر باید ببینم این تورم چه منشأ‌هایی دارد. یکی از اصلی‌ترین منشأ‌های تورم، افزایش نقدینگی از طریق بانک‌ها است و یکی از طریق کسری بودجه دولت است. دولت در سال‌های متمادی دچار کسری بودجه پیدا و پنهان است و باید اصلاح ساختاری در زمینه بودجه‌ریزی رقم بزنیم. در بحث بودجه‌ریزی و نظام دخل و خرجمان باید بتوانیم هزینه‌هایمان را به قدر درآمدهایمان تنظیم کنیم. اولاً هم باید تحولی در نظام درآمدی خود ایجاد کنیم که می‌شود تحول در نظام مالیاتی کشور. باید نظام مالیاتی ما متحول شود. در حال حاضر نظام مالیاتی ما ممیز محور است که هم فساد را افزایش می‌دهد، چون شفاف نیست و هم اینکه کسب و کار‌ها را آزار می‌دهد، باید به این سمت برویم که مالیات‌ها را سامانه محور دریافت کنیم. یعنی سامانه‌ای داشته باشیم که نظام بانکی، گمرک، ثبت اسناد حتی هواپیمایی و به عبارتی همه دستگاه‌ها در کشور به صورت الکترونیکی به سامانه مالیاتی در کشور متصل باشند. اتصال این دستگاه‌ها و سازمان‌ها به نظام مالیاتی می‌تواند بسیاری از مشکلات مالیاتی در کشور را از بین ببرد. در این سامانه هر فرد چرخش مالی داشته باشد.
مشخص خواهد شد. در صورتی که میزان دارایی‌های افراد مشخص باشد، سازمان مالیاتی می‌تواند بر آن اساس از افراد مالیات بگیرد. در نظام مالیاتی کشور هم باید تحولاتی اتفاق بیفتد. یکی از این تحولات این است که مالیات ما در حال حاضر بیشتر مالیات از مشاغل است. مثلاً می‌گوییم کشاورزان و هنرمندان معافند. در صورتی که نظام مالیاتی ما باید مبتنی بر مجموع درآمد باشد. یک کشاورز ممکن است میلیاردر باشد و گردش مالی روزانه ده‌ها میلیونی داشته باشد یا یک هنرمند که همه معاف هستند، قرارداد میلیاردی برای یک یا چند ماه داشته باشد. در همین بودجه امسال حداقل حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی از بودجه عمومی پول می‌دهیم که این هزینه است. این صندوق‌ها قرار بود روی پای خود بایستند و به معنای واقعی کلمه صندوق باشند. این هزینه در بودجه اعمال شده است. یعنی برخلاف همه جای دنیا که دولت فقط حقوق کارمند می‌دهد و مستمری بازنشستگی توسط صندوق بازنشستگی پرداخت می‌شود، اینجا هم کارمند و هم بازنشسته از بودجه دولتی حقوق می‌گیرند. پس دولت باید در مدیریت هزینه‌های عمومی تجدیدنظر کند. الان صندوق‌ها به دلیل مشکلات مدیریتی که داشته‌اند، گیر افتاده‌اند و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی را مجبوریم به آن‌ها بدهیم. ولی در مقابل این پرداخت‌ها از آن‌ها چه اصلاحی می‌خواهیم.

********************

روزنامه وطن امروز **

امروز موازنه قدرت در فلسطین و منطقه به نفع مقاومت است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به مناسبت روز جهانی قدس نوشت: امروز موازنه قدرت در فلسطین و منطقه به نفع مقاومت است که می‌تواند ملت فلسطین را به گام نهایی و آرمانی خود بیش از هر زمان دیگری نزدیک کند. محمدباقر قالیباف در پیامی ضمن گرامیداشت روز جهانی قدس، نوشت: عمیقا معتقدم مقاومت و وحدت میان گروه‌های فلسطینی تنها گزینه‌های مردم فلسطین در مبارزه با رژیم کودک‌کش و غاصب صهیونیستی است و صهیونیست‌ها به هیچ وجه حقوق بشر و طرح‌های دموکراتیک را درک و مراعات نمی‌کنند. همه ما وظیفه داریم ملت فلسطین را در این جهاد مقدس یاری رسانیم. وی تاکید کرد: امروز موازنه قدرت در فلسطین و منطقه به نفع مقاومت است که می‌تواند ملت فلسطین را به گام نهایی و آرمانی خود بیش از هر زمان دیگری نزدیک سازد. تحقق این آرمان، وظیفه همه فلسطینیان و تمام گروه‌ها و نهاد‌های سیاسی و مقاومتی و مردمی فلسطین و امت اسلامی است.

***

ظریف یکشنبه به مجلس می‌رود

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه یکشنبه در جلسه کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس حضور خواهد یافت. به گزارش تسنیم، موضوع جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر امور خارجه توضیحات ظریف درباره فایل صوتی درز کرده و بررسی سوالات نمایندگان از عملکرد وزارت امور خارجه است.

***

سردار قاآنی ادامه‌دهنده مسیر حاج‌قاسم در حمایت از فلسطین است

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران با اشاره به نقش جمهوری اسلامی در حمایت از مساله فلسطین بیان کرد: تهران مساله فلسطین و قدس را یک تکلیف دینی و الهی می‌داند و به همین دلیل با جبهه مقاومت پیوندی محکم دارد؛ این پیوند نه امروز بلکه از آغاز انقلاب شکوهمند اسلامی شکل گرفته و تاکنون ادامه یافته است. ضمن آنکه به دلیل اقدامات عملی تهران در حمایت از فلسطین، می‌توان آن را شریک حقیقی و واقعی مقاومت فلسطین دانست. خالد قدومی با بیان اینکه سردار قاآنی پس از شهید حاج‌قاسم سلیمانی مسیر مقاومت را با قوت ادامه می‌دهد، تصریح کرد: بعد از شهادت حاج‌قاسم شاهد بودیم سردار قاآنی جبهه مقاومت را حمایت کرده‌اند و این حمایت تا به امروز ادامه دارد. وی تاکید کرد: سردار سلیمانی اعتقاد راسخ به آرمان قدس و فلسطین داشت و اقدامات ایشان در منطقه علیه دشمن صهیونیستی آنقدر موثر و عملی بود که دشمن برای شهادت ایشان جشن گرفت.

***

مجلس هفته آینده ۲ روز جلسه علنی دارد

عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، با اشاره به جلسات علنی هفته آینده قوه مقننه، گفت: مجلس شورای اسلامی هفته آینده پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود ۲ روز جلسه علنی خواهد داشت. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی با بیان اینکه جلسات روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد، ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا همچنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جلسات علنی برگزار خواهد شد. عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و طبق تصمیم هیات‌رئیسه، قرار بر این است تا اطلاع ثانوی کمیسیون‌های مجلس تشکیل نشود.

***

تشکیل کمیته‌ای برای نظارت بر قانون لغو تحریم‌ها در مجلس

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از تشکیل کمیته‌ای متشکل از برخی اعضای این کمیسیون و کمیسیون انرژی برای نظارت بر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: این کمیته برای بازدید از مراکز هسته‌ای کشور تشکیل شده و بازدید‌هایی نیز انجام شده است. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور با بیان اینکه بازدید‌ها از مراکز هسته‌ای در قالب کمیته تشکیل‌شده ادامه خواهد یافت، افزود: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نیز در حال اجرایی شدن است و مجلس بر آن نظارت دارد. نماینده قم در مجلس تصریح کرد: کمیته تشکیل شده پس از بازدید‌هایی که از مراکز هسته‌ای خواهد داشت، گزارشی از روند اجرای قانون راهبردی را به کمیسیون امنیت ارائه خواهد داد تا در صورت لزوم گزارشی برای قرائت در صحن مجلس تدوین شود. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره پایان فرصت غربی‌ها برای انجام تعهدات خود در برجام، اظهار داشت: طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، سوم خرداد فرصت غربی‌ها به پایان می‌رسد که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین قطعا جمهوری اسلامی ایران متناسب با این قانون اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

***

افراد غیرمسؤول از دخالت در انتخابات شورا‌ها خودداری کنند

رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های استان اظهار داشت: از تمام مسؤولان می‌خواهم ضمن خویشتنداری، از چالش‌های سیاسی و ایجاد تشویش در افکار عمومی بشدت پرهیز کنند و اجازه دهند روند قانونی و درستی که قانون‌گذار برای بررسی صلاحیت داوطلبان شورا‌های اسلامی مشخص کرده است، پیش رود.
به گزارش تسنیم، احمد نادری افزود: این روند از طریق استعلام از مراجع ذی‌صلاح و فرآیند بررسی صلاحیت تمام داوطلبان در شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف توسط هیأت‌های نظارت انجام می‌شود و بهتر است دیگران اجازه دهند این روند پیش برود و با اظهارنظر‌های شخصی، سیاسی و حزبی مانع این روند و اختلال در آن نشوند.

********************

روزنامه خراسان**

تصویب «حق مسکن ۴۵۰ هزار تومانی کارگران» در کمیسیون اقتصادی دولت

تسنیم – دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره مصوبه حق مسکن کارگران گفت: مطابق آخرین اخبار، مصوبه حق مسکن در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده است و امیدواریم برای تأیید نهایی به هیئت دولت ارجاع شده باشد.  
هادی ابوی افزود: به‌نظر می‌رسد که با تصویب این مصوبه در کمیسیون اقتصادی دولت، این موضوع برای تصمیم‌گیری نهایی و طرح به  هیئت دولت ارجاع شده است. با توجه به اهمیت موضوع امیدواریم طی جلسات آینده در هیئت دولت تصویب شود. هم اکنون حق مسکن کارگران ۳۰۰ هزار تومان  در ماه است.

آمار‌های باور نکردنی از مصرف برق برای استخراج بیت‌کوین

فارس - بیت‌کوین پرطرفدارترین ارز مجازی در جهان به شمار می‌رود و برای استخراج آن برق زیادی مصرف  و پیش‌بینی می‌شود، این روند طی چند سال آینده افزایش چشمگیری داشته باشد. به گزارش هایپ بیست، طی چهار روز گذشته ۱۳۳ تراوات ساعت برق در جهان برای استخراج بیت‌کوین مصرف شده است.  
به طور کلی برق مورد نیاز برای استخراج بیت‌کوین در جهان نزدیک به میزان برقی است که تمام کشور‌های جهان مصرف می‌کنند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۴ برق مصرفی برای استخراج بیت‌کوین از مجموع برق مصرفی ۱۲۱ کشور در جهان فراتر رود.

رشد سرسام‌آور داج‌کوین، ششمین ارز دیجیتال بزرگ جهان

مهر - قیمت داج‌کوین، ششمین ارز دیجیتال بزرگ جهان، با جهشی آسمان‌خراش‌گونه روبه رو شده و طی تنها دو  روز ۵۰ درصد جهش کرده است.  
به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، قیمت داج‌کوین تحت تأثیر گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال رشد آن قرار گرفت و پس از جهش ۳۰ درصدی روز پنج شنبه، دیروز ۲۰ درصد دیگر جهش کرد. قیمت هر داج‌کوین که دیروز برای اولین بار در تاریخ از ۵۰ سنت فراتر رفته بود، در معاملات امروز از ۷۰ سنت هم فراتر رفت. داج‌کوین تحت تأثیر اظهارات ایلان ماسک که یکی از طرفداران این ارز دیجیتال است نوسانات مثبت زیادی را تجربه کرده است.

سقوط سرمایه‌گذاری‌های خارجی به کمترین میزان ۱۵ سال اخیر

فارس - براساس آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، شیوع ویروس کرونا حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی را به کمترین میزان ۱۵ سال گذشته کاهش داد که تنها یک درصد تولید ناخالص داخلی جهان را شامل می‌شود.  
بر اساس اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی طی سال گذشته در بیشتر کشور‌ها کاهش یافته و در اتحادیه اروپا تا ۷۰ درصد افت داشت. براساس این آمار، چین بزرگ‌ترین مقصد سرمایه‌گذاری خارجی برای دومین بار طی شش سال گذشته بود که جایگاه نخست را از آمریکا تصاحب کرد. چین ۲۱۲ میلیارد دلار و آمریکا ۱۷۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داشتند و پس از آن هند و لوکزامبورگ در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

********************

روزنامه ایران **

سفیر امارات به تهران برمی‌گردد؟

 خبر اول اینکه، منابع آگاه ایرانی به العربی الجدید گفتند که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بزودی به امارات می‌رود و احتمالاً این دیدار در پایان هفته آینده انجام خواهد شد. به گزارش «انتخاب»؛ این منابع با اشاره به اینکه طی دوره اخیر تماس‌هایی بین تهران و ابوظبی برقرار شده و این دیدار در نتیجه این رایزنی‌ها صورت می‌گیرد، اظهار داشتند که سفر ظریف به امارات «تقریباً قطعی شده و در دستور کار وزیر امور خارجه ایران قرار گرفته است.» منابع آگاه ایرانی در مورد دستور کار این دیدار گفتند، هدف آن بازگرداندن روابط به وضعیت قبلی، تقویت روابط و کاهش تنش‌ها در منطقه است و به احتمال زیاد امارات متحده عربی سفیر خود را به تهران بازگرداند. از سال ۲۰۱۶ و به دلیل حمله به سفارت عربستان در تهران و همچنین کنسولگری عربستان در مشهد، توسط معترضین ایرانی به اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی شیعه سعودی، روابط دیپلماتیک ایران و عربستان قطع شده است. در آن زمان، امارات متحده عربی نیز روابط خود با ایران را به دلیل این حادثه تنزل داده بود. سفر آینده ظریف اولین سفر یک مقام ارشد ایرانی به امارات از زمان متشنج شدن روابط از ۵ سال پیش تاکنون است.

مذاکرات ایران و عربستان ادامه دارد

 خبر دیگر اینکه، خبرگزاری فرانسه به نقل از چند منبع از جمله منابع نزدیک به دربار سعودی و یک منبع غربی گزارش کرد که مقام‌های سعودی قصد دارند در ماه جاری میلادی (مه) مذاکرات بیشتری را با مقام‌های جمهوری اسلامی برگزار کنند. به گزارش فارس، بنابر گزارش رسانه‌ها، یک هیأت سعودی به ریاست «خالد بن علی الحمیدان» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی در تاریخ ۹ آوریل (۲۰ فروردین ماه) در بغداد با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کردند. طبق این گزارش، یک منبع نزدیک به دربار سعودی در‌خصوص روند مذاکرات عربستان و ایران گفت که پس از سال‌ها اختلاف میان جمهوری اسلامی ایران و ریاض، عربستان انتظار چندان زیادی از حصول پیشرفت در گفتگو با ایران ندارد. این منبع سعودی با اشاره به ادامه مذاکرات ریاض و تهران گفت که دست‌کم مذاکرات میان دو طرف، «به دولت بایدن نشان می‌دهد که ما منطقی و آماده گفتگو هستیم». خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که تلاش ریاض برای برقراری روابط دیپلماتیک با تهران نشان می‌دهد که عربستان به این مسأله پی برده است که سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران با هدف گرفتن امتیاز از جمهوری اسلامی، کارایی نداشته است. روزنامه الاخبار چاپ بیروت هم در همین باره نوشته: به نظر می‌رسد یکی از دلایل شتاب عربستان برای داشتن مذاکره دوباره‌ای با ایران، بازگشت ایالات متحده به مذاکرات هسته‌ای با ایران است، بویژه آنکه روز به روز روشن‌تر می‌شود که هدف از این مذاکرات، احیای استراتژی امریکا برای تغییر تمرکز آن از خاورمیانه به نقاط دیگری است. بر اساس منابع این روزنامه عربی، ظاهراً هیأت سعودی حاضر در بغداد به این موضوع هم اشاره کرده که برخلاف تصورات، بن سلمان وهابی نیست و از شیعیان کراهت ندارد.

ردصلاحیت نامزد زرتشتی به اتهام عدم التزام به اسلام

 دست آخر اینکه، سپنتا نیکنام در «کلاب هاوس» از رد صلاحیتش در انتخابات شورای شهر خبر داد. به گزارش انتخاب، سپنتا نیکنام در کلاب هاوس گفت: به عنوان یک فرد زرتشتی، به‌خاطر عدم التزام به اسلام در انتخابات شورای شهر تهران رد صلاحیت شده‌ام. سپنتا نیکنام پس از دو دوره عضویت در شورای شهر یزد، این‌بار از تهران کاندیدا شده است. وی برای نمایندگی ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران داوطلب شده بود. وی تنها عضو زرتشتی شورا‌های چهارم و پنجم شهر یزد بوده است. پیش از این سپنتا نیکنام در اینستاگرامش از ثبت‌نام خود برای انتخابات شورا‌های شهر تهران خبر داده بود.

********************

روزنامه شرق**

تمدید وضعیت اضطراری  در سوریه و عراق

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد وضعیت اضطراری مربوط به سوریه و عراق و چند کشور آفریقای مرکزی را برای یک سال دیگر تمدید می‌کند.

استعفای سخنگوی کاخ سفید

جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، اعلام کرد قصد دارد در عرض حدودا یک سال دیگر از سمت فعلی‌اش در دولت جو بایدن، یعنی دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، کناره‌گیری کند. به گزارش ایسنا، به نقل از ایندیپندنت، جن ساکی، دبیر مطبوعاتی و سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد: فکر می‌کنم از الان تا یک سال دیگر یا حدود یک سال دیگر فرصتی برای اینکه کسی دیگر این شغل را به دست بیاورد، وجود داشته باشد.

سفر چاووش اوغلو به عربستان

وزیر خارجه ترکیه برای مذاکره درباره راه‌های بهبود روابط دوجانبه در روز‌های آینده به عربستان می‌رود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دو مسئول ترکیه‌ای اعلام کردند رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور و سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان، در تماس تلفنی روز سه‌شنبه توافق کردند مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه و فیصل بن‌فرحان، همتای سعودی او، ۱۱ ماه می‌مذاکراتی باهم داشته باشند.

دور جدید مذاکرات آمریکا و عراق

هم‌زمان با آغاز دور جدید مذاکرات راهبردی واشنگتن و بغداد از روز گذشته گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد تداوم حضور نظامی آمریکا در خاک عراق تلاشی بیهوده برای وارد‌کردن این کشور در جرگه عادی‌سازی روابط است و واشنگتن تنها زبان زور را می‌فهمد.

پیام نخست‌وزیر عراق به بشار اسد

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق از طریق فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد‌الشعبی، پیامی به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه فرستاد. بر اساس بیانیه نهاد ریاست‌جمهوری سوریه این پیام درباره روابط دوجانبه، موضوعات مهم مشترک، آخرین تحولات سیاسی و امنیتی به‌ویژه عملیات مبارزه با تروریسم و همکاری موجود میان دو کشور برای مقابله و نابودی کانون‌های تروریستی باقی‌مانده در منطقه مرزی است.

بررسی آموزش نظامیان افغان

مقام‌های ارشد پنتاگون گفتند آمریکا ۱۲ هواپیمای نظامی دیگر را به جهت حمایت از سربازان آمریکایی و ائتلاف در فرایند خروج نهایی آن‌ها از افغانستان در ضمن تشدید فشار‌های شبه‌نظامیان طالبان بر نیرو‌های دولت کابل، به خدمت گرفته است.

بازداشت وزیر دارایی قطر

دادستان کل قطر با صدور بیانیه‌ای از بازداشت علی شریف العمادی، وزیر دارایی این کشور، به اتهام ایراد خسارت به اموال عمومی و سوء‌استفاده از قدرت خبر داد.

سفر رئیس موساد به بحرین

رسانه‌های بحرین روز گذشته نوشتند «یوسی کوهن»، رئیس دستگاه اطلاعات خارجی اسرائیل، پنجشنبه به منامه سفر کرد و با «عادل الفاضل»، رئیس دستگاه امنیت ملی و «احمد عبد‌العزیز الخلیفه» رئیس دستگاه امنیت راهبردی بحرین دیدار و گفتگو کرد.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات