صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۰۴۰۰
نگاه بیل گیتس به دسترسی کشورهای دیگر به واکسن کرونا

راز  واکسن

پایگاه بصیرت / محمد صالح نادری

شاید «بیل گیتس» بنیانگذار شرکت مایکروسافت را فرد نیکوکاری بشناسیم که افزون بر کمک‌هایش به پیشرفت فناوری در جهان، در چند سال گذشته با تأسیس خیریه‌های بسیار در پی کاهش فقر و کمک به کودکان و بیماران سراسر دنیا به ویژه آفریقا بوده است. گیتس به همراه همسر سابق خود ملیندا (در هفته پیش خبر جدایی آنها اعلام شد) بنیاد گیتس را راه‌اندازی کرده‌اند که در سیاتل واشنگتن قرار دارد و طبق گزارش‌ها بزرگ‌ترین بنیاد خصوصی جهان است که تاکنون حدود 50 میلیارد دلار صرف کارهای در ظاهر خیریه کرده است.

اما آیا بنیاد به اصطلاح خیریه گیتس و اطرافیانش کاملاً در پی کمک به ریشه‌کنی بیماری‌ها و فقر از جهان هستند؟ شاید پاسخ به این پرسش کمی پیچیده باشد، بنابراین بهتر است کمی درباره اظهارنظرهای بیل گیتس بیشتر بدانیم.

پدر بیل گیتس عضو بنیادی با نام «والدینی برنامه‌ریزی شده» بوده است که هدف آن ویرایش قدرت تولید مثل در انسان‌ها بوده است! طبق نظر گردانندگان این بنیاد، بیشتر انسان‌ها تولیدکنندگانی بی‌فایده هستند که مانند علف هرز می‌توان آنها را از ریشه کند! در واقع بسیاری از انسان‌ها بودن یا نبودن‌شان فرقی ندارد و باید برای زندگی بهتر ژن‌های خوب‌تر حذف شوند! بنابراین زمانی که متوجه می‌شویم بیل گیتس طرفدار روش‌های محدودکننده زاد و ولد در جهان است، نباید تعجب کنیم. باید گفت اهداف اعلامی بنیاد گیتس کاملاً ظاهری است. این بنیاد در سال 2010 سهام شرکت «مونسانتو» را خریداری کرد که شرکتی آمریکایی و چندملیتی در صنایع کشاورزی، صنایع شیمیایی و زیست‌فناوری است؛ شرکتی پیشرو در زمینه مهندسی ژنتیک که در سال 1901 تأسیس شده است. مونسانتو شرکتی بدنام است که در دوران فعالیت خود محصولاتی، مانند عامل نارنجی را تولید کرده است که عامل نسل‌کشی در کشورهای جنوب شرق آسیاست. حال ارتباط یک بنیاد خیریه با شرکتی بدنام که هرسال در حال پرداخت غرامت به شاکیان خود است، چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

بنیاد گیتس حدود 80 درصد از فعالیت خود را در بخش زیست‌تکنولوژی متمرکز کرده است که نتیجه آن تولید سمومی بوده است که میزان تولد کودکان ناقص‌الخلقه را بسیار بالا برده است. گیتس در جایی می‌گوید: «اگر واکسیناسیون کودکان رو به خوبی بتوانیم انجام دهیم، جمعیت جهان 15 درصد کاهش پیدا خواهد کرد!» اما چگونه؟ گزارش‌ها حکایت از آن دارد که برنامه‌های واکسیناسیون این بنیاد در کنیا و هند موجب عقیم شدن زنان و فلج شدن کودکان شده است. برنامه‌هایی که مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی هم هست!

اما امروز پای گیتس به کرونا و شکل‌گیری آن باز شده است و نقش او در واکسن‌های تولیدی سؤال‌برانگیز است. دو ماه پیش از همه‌گیری کرونا در جهان، در اجلاس اقتصادی داووس، بنیاد گیتس و دانشگاه جان‌ هاپکینز آمریکا احتمال یک همه‌گیری جهانی را شبیه‌سازی کردند! این برنامه با عنوان رخداد  201شناخته می‌شود و مانوری تمرینی بوده است که حتی ویروس استفاده شده در آن، نوعی کرونا بوده است. در این مانور، 65 میلیون نفر از انسان‌ها جان‌شان را از دست می‌دهند. این ویروس تمرینی، از نوعی خوک در برزیل به انسان منتقل و در جهان پخش می‌شود. درست دو ماه بعد از این مانور، سر و کله کووید19 در جهان پیدا می‌شود!

اظهارات متناقض بیل گیتس همیشه برای این بنیاد دردسر ساز بوده است. او که چندین سال پیش گفته بود 15 درصد جمعیت جهان را باید با واکسیناسیون کاهش دهیم، مدتی قبل ادعا کرده بود برای اجرای عدالت باید واکسن کرونا ابتدا در اختیار فقرا قرار گیرد! شاید تا اینجا اظهارنظری خیرانه باشد، اما هفته پیش گیتس در پاسخ به پرسشی که آیا فرمول تهیه واکسن را می‌توان در اختیار کشورهای فقیر قرار داد، بدون درنگ جواب «نه» را می‌دهد! هرچند پس از آن حرفش را توضیح می‌دهد که دلیل این کار عدم امکان تولید واکسن در این کشورهاست.

بسیاری از افراد بهانه گیتس را برای در اختیار قرار ندادن فرمول نپذیرفتند. «استفان برانی» نویسنده خبرگزاری گاردین نوشت: «این میلیاردر ادعا می‌کند که عینک بدبینی بر چشم ندارد، اما نگاه ناخوشایندی به جهان دارد. ما نمی‌توانیم واکسن بیشتری تولید کنیم، نمی‌توانیم سود خود را به خطر بیندازیم، نمی‌توانیم فناوری خود را در اختیار کشورهای فقیر قرار دهیم؛ آنها باید پس مانده غذای ما را بخورند. واقعا نگاه زشتی به دنیا دارد.»

شاید برخی فکر کنند که دلیل قرار ندادن فرمول تولید واکسن در اختیار دیگر کشورها، سود هنگفتی است که گیتس و دیگر دوستان سرمایه‌دارش از این واکسن‌ها می‌برند، اما باید گفت محتویات این فرمول و تأثیری که بر روی بدن افراد می‌گذارند با عمومی شدن آن افشا خواهد شد. شاید گیتس نمی‌خواهد دیگران بدانند که این واکسن‌ها دقیقا چه کاری انجام می‌دهند!

بنیاد گیتس یکی از بزرگ‌ترین کمک‌کننده‌ها به سازمان بهداشت جهانی است و دومین سازمانی است که بیشترین کمک‌ها را به آن نهاد انجام می‌دهد؛ اما در پس آن حقوق انحصاری بسیاری دارد و در بسیاری از نقاط دنیا، در حال فعالیت‌هایی است که هدف آن بهبود ژن‌هاست! بنیادی که رؤسای آن اعتقاد به حذف گونه‌های ضعیف دارند، آیا می‌تواند به دنبال کارهای بشردوستانه باشد؟ اما حالا در هفته پیش با اعلام خبر جدایی بیل گیتس از همسرش ملیندا، شاید زمان آن رسیده باشد که نگاه‌ها بیشتر معطوف به پشت پرده‌های این بنیاد شود و اخبار بیشتری بیرون بیاید. طلاقی که می‌توان آن را پر هزینه‌ترین طلاق دنیا‌ نامید و با انجام آن مسائل مالی این بنیاد مرموزتر باقی می‌ماند!

 

این خَیِر خودخواه!

«بیل گیتس» از ابتدای شیوع بیماری همه‌گیر کووید19 به دلایل گوناگون در صدر اخبارها قرار گرفته است. او به دلیل مواضع خود در تولید و توزیع واکسن برای این بیماری تجلیل، تمسخر و مورد انتقاد شدید قرار گرفت. اظهار نظر جدید او که می‌گوید فناوری تولید واکسن کرونا نباید در اختیار دیگران مانند هند قرار داده شود، او را دوباره در معرض انتقادات شدیدی قرار داده است.او دلیل این اظهار نظر خود را عدم امکان انتقال فناوری به این کشورها و نبود کارخانه واکسن در آنها بیان می‌کند. هر دو دلیل مبهم و غیر الهام‌بخش است و برای هر شخصی باورپذیر نیست. حتی اگر دلایل گیتس را به مثابه چالش‌هایی قانونی در نظر بگیریم، اما اینکه او از هند به منزله کشوری که توان تولید واکسن ندارد، نام می‌برد، خواب از سرمان می‌پراند!

هند؟ واقعاً؟ اگر گیتس در اظهار نظر خود از كشور خاصی نام نمی‌برد، شانس این را داشت كه از کنار حرف‌های او رد شویم، اما با توجه به اینکه هند بالاترین ظرفیت تولید واکسن در جهان را دارد، نظر گیتس اعتبار خود را از دست می‌دهد.

در ابتدای سال جاری، دبیرکل سازمان ملل متحد، «آنتونیو گوترش» ظرفیت تولید واکسن هند را بهترین دارایی امروز جهان در مبارزه با کرونا دانست. بنابراین اینکه گیتس می‌تواند به عنوان یک چالش به این مسئله اشاره کند، عجیب است!

گیتس می‌گوید که تولیدکنندگان واکسن خودشان کار انتقال فناوری را انجام می‌دهند. پس چرا از او پرسیده نمی‌شود این فناوری را به هند و دیگر کشورها انتقال دهند؟

این اولین باری نیست که گیتس به دلیل درگیری با واکسن در سراسر جهان در معرض خطر قرار می‌گیرد. با تکامل بیماری همه‌گیر و ورود چشم‌انداز جدیدی از جهان پس از کرونا، بسیاری به چگونگی سود گیتس از این واکسن‌ها پرداخته‌اند. اکنون تعداد فزاینده‌ای از مردم در سراسر جهان این روایت را مطرح می‌کنند که گیتس آگاهانه واکسن را به سمت سودآوری سوق داده است؛ به جای اینکه به دنبال واکسیناسیون عمومی در جهان باشد.

بر اساس گزارش‌ها، بنیاد بیل و ملیندا گیتس حامی دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا برای تولید واکسن کرونا و ارائه به کشورهای سراسر جهان بوده است. در این گزارش‌ها ذکر شده است که دلیل عمده مجوز انحصاری توزیع واکسن به جای توزیع عمومی آن همین شراکت است.

شاید اینها حدس و گمان باشد و نتوان گیتس را به دلیل این گناهان مجازات کرد، اما برخی مدارک به دست آمده به حقانیت آنها اشاره دارد که نشان می‌دهند گیتس همزمان با همه‌گیری کرونا، از طریق کسب و کارهای مرتبط با آن سود سرشاری را می‌برد. چنین دلایلی شاید بتوانند این موضوع را که چرا گیتس تلاش می‌کند فرمول واکسن‌ها را اختصاصی نگه دارد، بهتر نمایان کند!

سارتاک دوگرا

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات