صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۰۴۰۲
نماینده کارگران در شورای عالی کار:

تأکید رهبری امنیت شغلی کارگران است/میزان دستمزد کارگران با وضعیت اقتصادی کشور همخوانی ندارد

نماینده کارگران در شورای عالی کار ضمن انتقاد از نبود  امنیت شغلی کارگران، به نحوه تعیین دستمزد کارگران اشاره کرد و گفت که محاسبه و تعیین دستمزد کارگران به روش غلطی محاسبه می شود و با شرایط اقتصادی کشور همخوانی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بصیرت، مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) چند روز پیش به مناسب روز جهانی کارگر در روز 12 اردیبهشت سال1400 به سخرانی پرداختند . سخنان ایشان دارای محوریت های متعددی من جمله سیاسی، اقتصادی،اجتماعی و سیاست خارجی را شامل می شد که طی این سخرانی ایشان با تکیه بر این مباحث به مسائل روز کشور اشاره هایی داشتند.

اما مهمترین بخش سخرانی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی و مسئله معیشت مردم و کارگران است که بیشترین تاکید ایشان را همراه داشت و در این سخرانی رهبر انقلاب دائما مقامات و مسولین کشور را مورد خطاب قرار می دادند.

 ایشان طی این سخرانی با تبریک روز جهانی کارگر موضوع شأن و جایگاه کارگر و لزوم حمایت همه‌جانبه از این قشر زحمتکش و تأثیرگذار را مطرح کرده و همچنین به نقش کارگران در پیشرفت اقتصادی و استقلال کشور اشاره های متعددی داشتند

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شعار سال و موضوع پشتیبانی از تولید، خاطر نشان کردند: یکی از انواع پشتیبانی از تولید، حمایت از کارگران است زیرا کارگر فعال و با نشاط، ثروت ملی ایجاد می‌کند که در نهایت زمینه‌ساز آبرو، اقتدار و استقلال کشور خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه حمایت از کارگر فقط افزایش پایه حقوقی متناسب با افزایش تورم نیست، افزودند: ارتقای سطح مهارت آموزی و تخصص کارگران، توجه به بیمه و بهداشت و درمان آنان، امنیت شغلی، برنامه‌ریزی برای مسکن کارگران و ایجاد روابط عادلانه میان کارگر، کارآفرین و دولت ابعاد دیگر موضوع حمایت از کارگر است.

ایشان برنامه‌ریزی صحیح برای احیای اشتغال و پیگیری دقیق و منضبط آن و همچنین استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال را کمک بزرگ به پیشرفت اقتصادی کشور خواندند و گفتند: ایجاد اشتغال علاوه بر برکات اقتصادی، برکات اجتماعی و سیاسی هم دارد زیرا در جامعه بویژه در نسل جوان، زمینه‌ساز نشاط و تحرک و سرزندگی و مانع از شکل‌گیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و حتی امنیتی است.

ایشان با اشاره به ابعاد چند جانبه ایجاد اشتغال در جامعه، یکی از برنامه‌های مهم و مورد انتظار از دولت‌ها را برنامه ایجاد اشتغال دانستند و با لحنی هشدارآمیز خاطرنشان کردند: افراد و کارفرمایانی که به علت منافع شخصی خود و برای استفاده از زمین و ارزش افزوده آن، کارخانه‌ها را به تعطیلی می‌کشانند، بدانند که مرتکب کار باطل و حرام شده‌اند و این کار، خیانت به مردم و کارگران و استقلال و اقتصاد کشور و ضربه به تولید ملی است.

«محمد رضا تاجیک»فعال کارگری و نماینده کارگران در شورای عالی کار، در مصاحبه ای با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، ضمن توجه به صحبت هایی مقام معظم رهبری به وضعیت کارگران اشاره کرد و گفت: اکنون  با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم ف کارگران سه مطالبه عمده دارمد که این سه مولفه عبارتند از :امنیت شغلی ، معیشت و تشکل یابی است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: امنیت شغلی همواره یکی از مهمترین و محوری ترین مطالباتی است که بر دیگر مطالبات و خواسته کارگران تاثیر به سزایی خواهد گذاشت .

وی ادامه داد: در بحث امنیت شغلی، ما شاهد قرارداد های کوتاه مدتی هستیم که این مسئله امنیت شغلی بسیاری از کارگران را تحت تاثیر قرا می دهد چرا که به خاطر چنین عاملی در بلند مدت شاهد کیفیت کار کارگران نیز کاهش یابد.

قرار داد های کوتاه مدت امنیت شغلی را از بین می برد

 تاجیک در دامه مصاحبه خود تشریح کرد : تاکنون و به تناسب اطلاعات بدست آمده، 95 درصد کارگران  با قرارداد های کوتاه مدت و موقت به کار مشغول هستند و برهه زمانی این قرار داد ها عمدتا  6 ماهه ، 3 ماهه و یا حتی ماهه است.

 این فعال کارگری همچنین خاطر نشان کرد : در تهران پایتخت سیاسی کشور، کسانی را می شناسم که با سابقه طولانی مدت در یک واحد تولید با قرارداد های موقت 6 ماهه  مشغول به کار هستند که این امر ناشی از عدم امنیت شغلی برای کارگران است

وی با توجه به نبود امنیت شغلی تاکید کرد: به تناسب چنین وضعیتی ،کارگران دیگر دغدغه شان این است که تنها شغل خودشان را حفظ کنند و نوع معیشت عضویتدر تشکل ها و مطالبه گری برایشان مهم نیست و پس از اخراج از کار ، نتیجه چنین وضعیتی ، بحران های امنیتی می شود که بعضا شاهد آن هستیم.

 تاجیک در ادامه به صحبت های مقام معظم رهبری به مناسبت روز کارگر اشاره کرد و گفت: صحبت های مقام معظم رهبری ، تماما درست و در عین حال مطالبه اصلی جامعه کارگری است و به توجه به نکاتی که ایشان ذکر کردند پیام اصلی صحبت های رهبری امنیت شغلی کارگران بود.

 نماینده کارگران در شورای عالی کار همچنین خاطر نشان کرد : مقام معظم رهبری در میان صحبت های خود  به محاسبه درآمد جامعه کارگری نسبت به نرخ تورم اشاره های مهمی داشتند  که همین موضوع به یک مشکل اساسی برای جامعه کارگری محسو ب می شود.

وی در ادامه تشریح کرد : درست است که میزان دستمزد و درآمد جامعه کارگری با نرخ تورم محاسبه می شود اما در این فرایند اشکالات بنیادین و مهمی وجود دارد که باعث ایجاد یک بار سنگین معیشتی بر روی دوش کارگران می شود.

نحوه محاسبه دستمزد غیر واقعی است

 تاجیک با بیان ایرادات نحوه  محاسبه دستمزد  کارگران خاطر نشان کرد : دستمزد کارگران هر ساله متناسب با شرایط اقتصادی کشور و با توجه به اصل 41 قانون کار تبصر 1 و 2 این اصل  که مبتنی بر تورم و معیشت است معین می شود.

این فعال کارگری همچنین ادامه داد: مرکز ملی آمارر سال گذشته نرخ تورم را 34 تا 35 در صد اعلام کرد  اما در حقیقت این آمار کمی غیر واقعی است ؛ کارشنانسان  مرکز ملی آمار گزارشی را ارائه داده بودن که به نظر می رسید این اگزارش با ایراداتی همراه بود.

وی افزود : این گزارش 2 ایراد مهم و اساسی داشت، نخست این که برای تعیین نرخ تورم و فشار آن بر جامعه کارگری می بایست کالا های تاثیر گذاری محاسب می شد که به طور مستقیم در زندگی کارگران تاثیر به سزایی دارد.

 تاجیک همچنین یاد آور شد: دولت موظف است برای تعیین نرخ تورم جامعه برای دهک های ضعیف جامعه به ویژه کارگران ، میزان تورم کالا هایی را حساب کند که به طور مستقیم در معیشت مردم تاثیر دارند نه کالا هایی که در معیشت مردم تاثیری خاصی ندارد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار  در ادامه ایرادات نحوه محاسبه نرخ تورم و تعیین دستمزد کارگران ا اضافه کرد : علاوه بر موضوع ذکر شده ، دولت نرخ تورم را با میزان متوسط در آمد که 5 میلیون تومان است محاسبه نمی کند که در چنین وضعیتی بخواهد همچین کاری را انجام دهد با احتساب نرخ تورم 40 درصدی می بایست مبلغی بالغ بر  2 میلیون باید به آن اضافه کند اما  دولت میزان نرخ تورم را با نرخ دستمزد سال گذشته که 1 میلیون و 900 هزار تومان بوده محاسبه می کند که  با احتساب 40 درصد تورم ، مبلغی بالغ بر  760 تا 800 هزار تومان به آن اضافه می شود.

وی تاکید کرد : یقینا با چنین نحوه محاسبه و چنین عملکردی  هزینه زندگی کارگران بیش از پیش افزایش خواهد داشت و علاج چنین مشکلی این است که با یک اصلح ساختاری  در تعیین دستمزد ها  بتوان معیشت  کارگران را سامان بخشید.

معیشت کارگران اوضاع مناسبی ندارد

 تاجیک در ادامه صحبت های خود تاکید کرد : وضع معیشتی  جامعه کارگری در وضعیت خوبی قرار ندارد  و باید نمایندگان تشکل های کارگری و نمایندگان کارفرمایان و دولت برای تعیین یک دستمزد مناسب به یک اجماع نهایی برسند.

 این فعال حوزه کار اذعان کرد : یقینا کسی که معیشت خوبی نداشته باشد به ناچار در گیر مسائل فکری و یا مجبور در حضور در مشاغل دیگر خواهد بود و در نهایت با تداوم چنین وضعی  بازدهی کار  شخص نیز کاهش خواهد یافت.

 تاجیک در ادامه مصاحبه خود مجددا به صحبت های مقام معظم رهبری در خصوص  اشتغال و تولید اشاره و در توصیف وضعیت اشتغال کشور به ویژه برای کارگران گفت: محوریت اقتصادی صحبت های مقام معظم رهبری  همواره به اشتغال، تولید و کار بوده و این امر جز با امنیت شغلی کارگران  چه در زمینه قرار داد و چه در زمینه دستمزد میسر نمی شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: مادامی که ما شاهد چنین وضعیتی در صنف کارگران باشیم نمی توان منتظر رشد و رونق تولید و چرخه اقتصادی  کشور باشیم چرا که  معیشت و کار  کارگران هموراه در معرض خطر است.

وی خاطر نشان کرد : یقینا کارگران اصلی ترین خریدار محصولات کارخانجات هستند و تا زمانی که قدرت خرید کارگران پایین باشد  به طور قطع نباید توقع داشته که رونق تولید  ایجاد  و چرخ اقتصادی کشور در عالی ترین  سطح باشد.

هیچ واحد تولید به خاطر عدم پرداخت دستمزد تعطیل نشده

 تاجیک در ادامه مصاحبه، در جواب به این سوال که آیا  به تناسب ادعای برخی از کارفرمایان مبنی بر  عدم توانایی در پرداخت دستمزد کارگران به دلیل شرایط اقتصادی ، می توان این عامل را جز عواملی دانست که منجر به تعطیلی واحد های تولید می شوند پاسخ داد : تحریم و شرایط اقتصادی و شیوع ویروس کرونا تاثیراتی در  تعطیلی واحد های تولید داشته اما این ادعا که به خاطر عدم توانایی دستمزد کارگران واحد تولیدی  تعطیل شود دور از ذهن استو

این فعال کارگری تشریح کرد : پرداخت دستمزد  کارگران در واحد های تولیدی  معمولی ، 10 درصد هزینه کار فرمایان را شامل می شود و این عامل در واحد های تولیدی پتروشیمی رقمی بالغ بر 3تا 5 درصد است.

 وی افزود : تاکنون  هیچ واحد تولیدی به دلیل  دستمزد کارگران تعطیل نشده و  تا کنون واحد های تولید به خاطر شیوع کرونا و تحریم دست به گریبان مشکلات متعددی من جمله تعطیلی هستند.

کارفرمایان از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند ، دولت کاری بکند

 تاجیک به وضعیت  واحد های تولید اشاره و در این خصوص تشریح کرد: مقام معظم رهبری در صحبت های خود به این موضع اشاره داشتند که کارفرمایانی به علت  سود و منافع با استفاده از زمین و ارزش افزوده آن، کارخانه‌ها را به تعطیلی می‌کشانند و تاکید داشتند که چنین افرادی  مرتکب کار باطل و حرام شده‌اند و این دقیقت مسئله مهمی است که اخیرا  بسیاری از کار فرمایان و کارخانجات  در حال انجام آن هستند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود : جامعه کارگری این تقاضا را از دولت دارد که با کنترل نرخ تورم وضعیت معیشت کارگران را سامان ببخشد چرا که قشر کارگر همواره یکی از مهمترین و آسیب پذیر ترین اقشار جامعه محسوب می شود.

وی در آخر عنوان کرد: علاوه بر مطالبه ، جامعه کارگری همواره به دنبال امنیت شغلی خود است که تاکنون این امر میسر نشده  دولت با نظارت بیشتر بر واحد های تولید از تعطیلی واحد های صنفی و صنعتی و به دنبال آن از بیکاری کارگران جلوگیری کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات