صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۳۰۴۷۹

اخبار ویژه 22 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

نتیجه بی‌انضباطی مالی: تحویل دولت با تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی!

یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید: روحانی دولت را با تورم ۴۵ تا ۵۰ درصدی در نیمه سال تحویل می‌دهد.
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «تورم ۵۰ درصدی در نیمه نخست ۱۴۰۰» نوشت: بیشتر اقتصاددانان معتقدند برای کنترل تورم در اقتصاد ایران، باید رشد نقدینگی هدفگذاری شده و به زیر ۲۰ درصد برسد؛ ضمن اینکه بسیاری از کشور‌ها برای رشد نقدینگی در اقتصادشان هدفگذاری انجام داده و براساس آن عمل می‌کنند. جایی که تورم ثبت شده برای سال ۱۳۹۹ در مرز ۴۳ درصد شد وپیش‌بینی تورم در نیمه نخست ۱۴۰۰ به گزارش اخیر پژوهشکده آمار از ۴۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود! و این به معنای این است که با وجود افزایش حقوق پایه کارگران و کارمندان طی چند ماه آینده قدرت خرید بسیاری از آحاد جامعه باز هم کمتر و کمتر خواهد شد.
البته در این وادی، تورم ناشی از سیاست‌های پولی یا تورم پولی، تورم وارداتی به دلیل واردات محور بودن اقتصاد، افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات وارداتی، نوسانات ارزی، تورم حاصل از بی‌انضباطی‌های مالی دولت را نیز باید در نظر داشت.
در این میان برداشت‌های اخیر دولت مدعی «تدبیر و امید» از صندوق توسعه ملی به مانند این است که بانک مرکزی پول چاپ کرده را هم باید در نظر داشت. در واقع همین بی‌انضباطی‌های مالی به کسری بودجه ختم می‌شود؛ در این حالت همیشه طرف هزینه‌ها انجام شده و دولت باید منابعی برای کنترل هزینه‌ها داشته باشد و در نهایت نیز مجبور به استقراض از بانک مرکزی یا برداشت از بانک‌ها و صندوق توسعه ملی می‌شود. کما اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد که بدهی دولت به بانک مرکزی و بانک‌ها در ۲ سال اخیر به شدت بالا رفته است.
با توجه به تمام این جهات نیز هست که موضوع بررسی وضعیت تورم چه در سطح جهان پس از شیوع کرونا و به‌ویژه ایران که اگرچه اَبَرتورم ۳ رقمی نداشته است، اما جزو تورم‌های بزرگ دنیاست، آن‌هم در حالی که رکود اقتصادی نیز حکمفرماست! تورمی که موجب شده است تا پژوهشکده آمار نیز تورم سال جاری را در ۳ سناریوی بدبینانه افزایش جهشی تورم، خوشبینانه ثبات قیمت‌ها و حد وسط این دو حالت پیش‌بینی کند.
بر اساس سناریوی سوم که احتمال تحقق آن بیشتر است، روند افزایشی نرخ تورم سالانه ادامه داشته و در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۵/۱ درصد می‌رسد.

وقتی متهم سوء مدیریت بازار مدعی تشکیل دولت کارآمد می‌شود!

وزیر کار و رفاه روحانی، وعده تشکیل دولتی شبیه دولت خاتمی را می‌دهد، چون می‌داند که مردم چه قدر از دولت روحانی ناراضی هستند، اما یادشان نیست که دولت روحانی همان ادامه دولت دو دهه قبل خاتمی است. این سخنان البته تلویحاً اعتراف به ناکارآمدی و عدم محبوبیت دولت روحانی است.
روزنامه جوان با اشاره به اعلام نامزدی محمد شریعتمداری و اظهارات عجیب و غریب وی نوشت: محمد شریعتمداری که هم‌اکنون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت روحانی است، در نشست «جبهه اصلاحات ایران» از دولتی گفت که تصمیم دارد تشکیل بدهد. عبارت «دولت سوم خاتمی را تشکیل می‌دهم» از سخنان شریعتمداری تیتر رسانه‌های اصلاح‌طلب بود. «شریعتمداری در این جلسه آدرس‌هایی از دولتی که در نظر دارد ارائه کرد؛ دولتی که او نام آن را «دولت سوم خاتمی» گذاشته و معتقد است می‌تواند مشکلات کشور را حل‌وفصل کند.
شریعتمداری در این جلسه از آمار‌های ناامیدکننده‌ای گفته است. از افزایش جمعیت زیر خط فقر و ناامیدی ۷۰ درصد مخاطبان وزارت خانه‌اش -وزارت رفاه- نسبت به آینده گفته است. اما آن‌ها را نه حاصل مدیریت خود، بلکه اثر تحریم‌ها دانسته است. اما در عین حال، او برای‌اشاره به دوران موفق مدیریتی خود و همکارانش از دو دولت روحانی که در هر دو آن‌ها وزیر بوده، عبور کرده و می‌گوید: «یک دوره مدیریت موفق در دوره هشت ساله ریاست خاتمی بوده است.
شریعتمداری در حالی از دو دولت روحانی عبور می‌کند و از دولت سوم خاتمی می‌گوید که اگر قرار بر نسبت شخص او با دولت‌ها باشد، او یقیناً با دولت روحانی نسبت بیشتری دارد تا دولت خاتمی؛ حتی اگر مدح و ثنای او در مورد دولت خاتمی را درست بدانیم! او در دولت خاتمی هشت سال وزیر بازرگانی بوده است. در دولت روحانی علاوه‌بر مسئولیت دو وزارتخانه و معاونت اجرایی و سرپرست وزارتخانه‌ای دیگر و... ریاست ستاد انتخاباتی روحانی را هم در انتخابات سال ۹۶ برعهده داشت. در حالی که در انتخابات دوم خرداد ۷۶ او از حامیان ری‌شهری، رقیب خاتمی بود. از سویی او در سال ۹۷ با خطر جدی استیضاح توسط مجلس مواجه شد، اما با استعفا توانست از استیضاح مجلس در سمت وزیر صمت بگریزد و سپس این وزیر استیضاحی و مستعفی در اقدامی تأمل‌برانگیز و عجیب از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی کار معرفی شد! دلایل استیضاح او که با استعفا از آن فرار کرد، بدین شرح بود: عدم کنترل و مدیریت بازار و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و احتکار کالا، عدم مدیریت صحیح بر تأمین مواد اولیه واحد‌های تولیدی، عدم پیشگیری از گران‌فروشی محصول واحد‌های صنعتی بزرگ که به نوعی وابسته به دولت هستند، عدم انجام کامل وظایف قانونی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وجود فساد و رانت در واردات خودرو و ثبت سفارش برای دریافت ارز و عدم نظارت بر صنایع خودروسازی کشور که سبب گران‌فروشی، احتکار خودرو و به هم ریختگی بازار.
موضوع این است که مردم اکنون با اثرات دولت روحانی به طور مستقیم دست و پنجه نرم می‌کنند و نمی‌شود در مورد محسنات خیالی دولت تدبیر و امید گفت؛ اما از پایان عمر دولت خاتمی ۱۶ سال می‌گذرد و مردم چندان یادشان نیست در آن سال‌ها چه گذشت؛ لذا می‌شود از آن دوران قصه گفت و مردم را جذب کرد. وگرنه حاصل مدیریت امثال شریعتمداری‌ها همین دولت روحانی است.

مشاور خاتمی: اکثریت مردم اعتمادی به اصلاح‌طلبان ندارند

عضو شورای مشورتی خاتمی گفت: بی‌اعتمادی اکثریت جامعه به اصلاح‌طلبان یک واقعیت تلخی است.
عبداله ناصری در گفتگو با روزنامه آرمان تصریح کرد: جریان اصلاحات به دو بخش اصلاح‌طلبان مردم‌محور و قدرت‌محور تقسیم می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که «تحلیل شما از شرایط و موقعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو چگونه است و از آنجایی که آن‌ها با کاهش چشمگیر اعتماد عمومی رو‌به‌رو هستند برای بازیابی سرمایه اجتماعی باید اصلاح‌طلبان چه کار‌هایی انجام دهند؟»، گفت: بی‌اعتمادی اکثر جامعه به اصلاح‌طلبان یک واقعیت تلخی است که از سال ۹۶ شدت گرفت. به همین دلیل بار‌ها بر این نکته تاکید کرده‌ام که انتخابات ۱۴۰۰ یک وقت طلایی برای اصلاح‌طلبان است. در پیروزی آن‌ها در این انتخابات تردید دارم، اما بهترین فرصت برای بازسازی اجتماعی است. بعضی از دوستان اصلاح‌طلب متاسفانه دچار یک توهم تاریخی هستند که اگر فلانی نشد، بهمانی بهتر از یک اصولگراست. این توهم یک مردم‌فریبی هم است. برای همیشه این نگاه «میان بد و بدتر یکی را» باید از بین برود. نکته مهم‌تر این است که این انتخابات بهترین موقعیت برای پالایش اصلاح‌طلبان است. وقتی برخی مدیران اعتقادی به اصلاح‌گری ندارند، اصلاح‌طلبان حکومت‌محور همان اصولگرایانند. من کرباسچی و کواکبیان را به روحانی و لاریجانی نزدیک‌تر می‌دانم تا به امین‌زاده و آرمین. برخی شاید بگویند این رویکرد موجب انشعاب و انشقاق خواهد شد. ایرادی ندارد، هویت جبهه‌ای اساسا هویت حزبی را بی‌معنا کرده است و احزاب اصلاح‌طلب باید از این پس درون‌حزبی و طبق باورشان کنشگری کنند.
این فعال اصلاح‌طلب درباره قضاوتش نسبت به نامزدی جهانگیری، محسن هاشمی و پزشکیان می‌گوید: در مورد این سه بزرگواری که نام بردید من با عرض معذرت و صراحتا نکاتی را عرض می‌کنم. آقای پزشکیان فردی غیراصلاح‌طلب، مستقل، شجاع و پاکدست است. آقای جهانگیری اصلاح‌طلب غیرجامعه‌محور، قوی، ولی باسابقه در دولت تدبیر و امید جایگاه رای در میان مردم مثل گذشته شاید ندارد. آقای هاشمی یک اصلاح‌طلب کارگزارانی صادق است و حتما عملکردش در شورای شهر خیلی بهتر از عملکرد دیگران در دولت بوده است، ولی باید بپذیریم با همه نگرش‌های خوب و مقبول فائزه خانم و آوانگاردی او، خانواده هاشمی در فقدان پدر نتوانستند خود را درون جامعه مورد توجه قرار دهند.

خانه‌سازی در دولت روحانی نصف و مسکن ۶۵۰ درصد گران شد

کاهش ۵۰ درصدی ساخت‌وساز و افزایش ۶۵۰ درصدی قیمت مسکن در کنار رشد سرسام‌آور قیمت اجاره‌بها، گوشه‌ای از کارنامه دولت روحانی در حوزه مسکن است.
روزنامه وطن امروز در بازخوانی کارنامه ۸ ساله دولت روحانی در بخش مسکن نوشت: سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به اذعان کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی یکی از شاخص‌های پویایی اقتصاد محسوب می‌شود و به‌عنوان یکی از صنایع مهم کشور، نقش تاثیرگذاری در رونق و جهش اقتصاد دارد. صنعت ساخت‌وساز مسکن، به طور مستقیم و غیرمستقیم به ۳۰۰ صنعت بزرگ و کوچک وابسته است و همین امر نشان می‌دهد که در صورت حل چالش‌های صنعت ساخت‌وساز و مسکن، چرخ صنایع دیگر نیز به حرکت در خواهد آمد. اما نگاهی به وضعیت حال حاضر کشور در حوزه مسکن نشان می‌دهد دولت یازدهم و دوازدهم طی ۸ سال گذشته نه‌تن‌ها نتوانسته به وظایف قانونی خود در بخش تأمین مسکن عمل کند، بلکه با سیاست‌گذاری‌های ناکارآمد، به افزایش قیمت مسکن، انباشت تقاضا و کمبود مسکن دامن زده است.
اولین وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی، عباس آخوندی بود که از همان ابتدای وزارتش اعلام کرد اعتقادی به مسکن مهر ندارد و این طرح را اساسا از پایه مزخرف و اشتباه می‌داند.
سیاست‌گذاری آخوندی در حوزه مسکن، اما تنها به بی‌توجهی او به مسکن مهر خلاصه نمی‌شد؛ آخوندی در دوران وزارت خود یکی از مخالفان سرسخت اجرای مالیات بر خانه‌های خالی بود و همین امر موجب شد تا سهم تقاضای سرمایه‌ای و سوداگرانه در بازار مسکن افزایش پیدا کند و مسکن از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شود.
درست در بحبوحه زمانی که وضعیت مسکن مهر در دولت یازدهم بلاتکلیف بود و تکمیل و تحویل واحد‌های آن برای مالکان مسکن مهر در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، طرح جدیدی از سوی وزارت راه‌و‌شهرسازی در حوزه مسکن ارائه شد. حسین عبده‌تبریزی، مشاور وزیر راه‌و‌شهرسازی در آبان ۹۲ از اجرای طرح جدیدی با نام «طرح جامع مسکن اجتماعی و حمایتی» خبر داد! در بهمن‌ماه سال ۹۵ طرح مسکن اجتماعی رسما جایگزین مسکن مهر شد، اما این طرح هرگز اجرایی نشد؛ بنابراین تولید مسکن در دوره وزارت آخوندی بشدت کاهش یافت. بر اساس داده‌های آماری بانک مرکزی، سال ۹۲ تعداد ۸۳۴ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شد، این در حالی است که تعداد واحد‌های مسکونی ساخته شده در سال ۹۴ با کاهش ۲۸۴ هزار واحدی به ۵۴۸ هزار واحد مسکونی رسید. سال ۹۵ نیز تعداد ۳۸۲ هزار واحد مسکونی در کشور تکمیل و ساخته شد و این، یعنی کاهش بیش از ۵۰ درصدی تولید مسکن طی ۳ سال.
ماحصل این سوء‌مدیریت، افزایش ۶۵۰ درصدی قیمت مسکن در دولت روحانی بوده است.
بر اساس این آمارها، سهم مسکن در هزینه خانوار‌های کشور در سال ۱۳۹۸ در بالاترین مقدار خود قرار گرفته و به میزان ۳۶ درصد رسیده است که نسبت به سال ۸۸ معادل ۳/۴ درصد رشد داشته است. بر اساس آخرین اطلاعات منتشره بانک مرکزی، این شاخص برای شهر تهران در سال ۱۳۹۶ معادل ۴۹ درصد بوده است.

میراث اقتصادی روحانی برای رئیس‌جمهور بعدی

رئیس‌جمهور بعدی چند چالش مهم اقتصادی شامل تورم، رشد منفی اقتصادی، نظام بانکی، نظام مالیاتی، دیپلماسی اقتصادی منفعل، بازار بی‌ثبات سرمایه را از دولت روحانی تحویل می‌گیرد.
به گزارش روزنامه فرهیختگان سال‌هاست در همایش‌ها و گفتگو‌های متفاوت، درباره فهرست‌های بلندبالایی از مشکلاتی که بانک‌ها با آن مواجه هستند و چالش‌هایی که بانک‌ها خلق‌کننده آنند، صحبت می‌شود. درست مانند تاکید دولت یازدهم و دوازدهم روی کلیدواژه «اصلاح نظام بانکی» که درعین برداشتن گام‌های خفیف در این مسیر، موفقیت چندانی نصیب دولت و عافیتی نیز سهم بانکداری کشور نکرد. بی‌نتیجه بودن این تلاش‌ها عمدتا ناشی از عدم تفاهم بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر بر سیستم بانکی با وزارت اقتصاد به‌عنوان نماینده اقتصادی دولت و همچنین کشمکش‌های فراوان دو نهاد مذکور با سیستم بانکی است.
آنچه بیشتر به چشم آمده، حضور ذی‌نفعان و تعارض منافع بسیار در این بی‌بساطی شبکه بانکی است.
مرور صورت‌های مالی بانکداران به‌خوبی نشان می‌دهد زیان‌دهی، تشدید خلق نقدینگی، عدم تسهیلات‌دهی باکیفیت و ریسک بالای دارایی‌ها... ویژگی‌های مشترک اغلب این بانک‌هاست.
از طرف دیگر، ضریب فزاینده که حاصل تقسیم نقدینگی بر میزان پایه پولی است، به ۷/۶ یعنی بالاترین سقف تاریخی خود در طول اقتصاد کشور رسیده است. این ضریب بدین معنی است که به ازای هر یک تومان خلق‌شده در بانک مرکزی (چاپ‌شده) ۷/۶ تومان در سیستم بانکی خلق نقدینگی انجام شده است. به نظر می‌رسد وام‌دهی و عدم برگشت آن، مصادیق بریزوبپاش‌های سیستم بانکی بوده است که با بالا بردن ضریب فزاینده توانسته نرخ رشد نقدینگی و میزان آن را به‌طور دائمی افزایش دهد.
بانک‌ها در بسیاری موارد برای اینکه نقدینگی موردنیاز خود و بنگاه‌های خود و مشتریان دانه‌درشت را برای مصادیق پربازده ذکرشده خلق کنند، محدود به ذخایری که نزد بانک مرکزی دارند، نیستند و بدون‌توجه به ذخایر خود و ارزش آن یا در مواردی حتی بدون داشتن ذخایر اقدام به خلق نقدینگی کرده و سپس ذخایر موردنیاز خود را در بازار بین‌بانکی یا از بانک مرکزی استقراض کرده یا با پیشنهاد سود بالاتر، اقدام به جذب سپرده و درنهایت ذخایر موردنیاز می‌کردند. سیستم بانکی از طریق خلق نقدینگی و به‌طور هم‌زمان به‌دلیل فعالیت‌های گسترده واسطه‌گری و بنگاه‌داری نامولد سهم بزرگی در تورم و بی‌ثباتی اقتصاد دارد. بر همین اساس در سال ۹۹ تسهیلات بانکی ۷۵۰ هزار میلیاردتومان افزایش داشته (درمجموع ۱۳۰۰ میلیاردتومان بوده است) که عمده آن صرف تسهیلات‌دهی نامولد برای فعالیت‌های مالی و سفته‌بازی شده است.
همچنین براساس آخرین آمار‌های ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت ۱۳۹۰ از ۶۸۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۰ به ۵۲۳ هزار میلیارد تومان در پایان آذرماه ۱۳۹۹ رسیده که موید کوچک شدن ۲۰ درصدی اقتصاد است. درواقع رشد منفی و تورم فزاینده، اقتصاد را وارد فاز تعمیق رکود تورمی کرده است. دولت فعلی هم روزگاری با شعار آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنیم روی کار آمد و حاصل کار این روز‌های اقتصاد کشور شد.

********************

روزنامه خراسان **

دردسر وعده‌های مسئولان دولتی به کارمندان

یک مقام مسئول دولتی در نامه روز‌های اخیر خود خطاب به تعدادی از مدیران نهاد ریاست جمهوری اعلام کرده پس از اجرای مصوبه مورخ ۲۹ فروردین هیئت دولت در خصوص تعیین ضریب حقوق کارکنان، مغایرت‌هایی با اظهارات برخی مسئولان دولتی در خصوص میزان افزایش حقوق امسال مستخدمان دولتی ایجاد و موجب بروز گلایه‌هایی از سوی این کارکنان شده است که بر این اساس، نیاز است مصوبه مذکور به میزان انتظارات ایجاد شده بر اساس اظهارات مقام ذی صلاح دولتی، اصلاح شود!

هشدار درباره نحوه پرداخت فوق العاده‌ها

یک نهاد نظارتی در ابلاغیه جدید خود خطاب به تعدادی از نهاد‌های اقتصادی در دولت، از آن‌ها خواسته است با توجه به تاکیدات مندرج در تبصره ۱۹ و ۲۰ قانون بودجه امسال، کلیه ادارات و سازمان‌های دولتی که به نیرو‌های خود پرداخت‌هایی مثل حق نظارت، فوق العاده نوبت کاری یا حق ماموریت پرداخت می‌کنند، باید ضمن رعایت دقیق سقف تخصیص اعتبارات این بخش، مبالغ مذکور را در فایل اطلاعات حقوق پرسنل خود درج و ارسال کنند در غیر این صورت درج نکردن این موارد به پرداخت نشدن مزایای مذکور منجر خواهد شد.

********************

روزنامه ایران **

توصیه برجامی ۵۰ عضو کمیته ملی حزب دموکرات

خبر اول اینکه، بیش از ۵۰ عضو کمیته ملی حزب دموکرات در نامه‌ای به جو بایدن رئیس جمهوری امریکا خواستار بازگشت به برجام و برداشتن تمام تحریم‌هایی شدند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده با سوء نیت علیه مردم ایران وضع کرد. به گزارش ایرنا، این افراد شامل اعضای کمیته ملی دموکرات و سران این حزب شامل کیث الیسون دادستان کل مینه‌سوتا و باربارا لی عضو مجلس نمایندگان از کالیفرنیا می‌شوند. این نامه، نخستین نامه سیاسی کمیته ملی حزب دموکرات و مقامات دیگر است که درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به دولت ارسال می‌شود. در این نامه آمده است: ما از شما می‌خواهیم نگذارید مدافعان رویکرد شکست خورده ترامپ نسبت به ایران، فشار وارد آورند. ما نتیجه این سیاست را دیده‌ایم؛ یک برنامه هسته‌ای بزرگ ایران و یک خطر بزرگ برای جنگ با ایران.

هشدار سپاه به نیرو‌های امریکایی در خلیج فارس

خبر دیگر اینکه، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه، در اطلاعیه‌ای ادعای اخیر سخنگوی وزارت دفاع امریکا پیرامون نزدیکی شناور‌های نیروی دریایی سپاه به شناور‌های دریایی این کشور در تنگه هرمز را نادرست و فرار به جلو دانست و تأکید کرد: بهتر است امریکایی‌ها از رفتار غیرحرفه‌ای پرهیز و با تمکین قوانین و مقررات دریانوردی امنیت خلیج فارس را به مخاطره نیندازند. به گزارش سپاه نیوز، در ۲۰ اردیبهشت شناور‌های گشتی نیروی دریایی سپاه در حین اجرای مأموریت‌های جاری و متعارف روزانه خود در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران با ۷ فروند شناور دریایی امریکایی‌ها در تنگه هرمز که به ارتکاب رفتار‌های غیر حرفه‌ای مانند پرواز بالگرد، شلیک فلیر و تیراندازی بی هدف، بی مورد و تحریک کننده مبادرت ورزیدند، روبه‌رو و ضمن رعایت فاصله قانونی در چارچوب دستورالعمل‌ها و مقررات دریانوردی به رفتار مخاطره آمیز و غیرحرفه‌ای آن‌ها تذکر و اخطار داده شد که آن‌ها نیز با اصلاح رفتار، مسیر خود را ادامه دادند. با این حال سی ان ان گزارش داده که روز دوشنبه، شش شناور امریکایی در حال اسکورت یک زیردریایی و ناو یو‌اس‌اس جورجیا در تنگه هرمز بودند که با گروهی متشکل از ۱۳ قایق تندروی سپاه مواجه شدند. این قایق‌ها با سرعت زیادی به سوی شناور‌های امریکایی حرکت می‌کردند و تا فاصله حدود ۱۳۷ متری نزدیک می‌شدند. گارد ساحلی امریکا پس از انجام تمام اقدامات لازم شامل به صدا درآوردن بوق هشدار، برقراری ارتباط رادیویی و استفاده از دیگر راه‌های ارتباطی، ناوچه مائوئی اقدام به شلیک ۳۰ تیر اخطار کرد. پس از دومین دور شلیک تیر اخطار، قایق‌های سپاه منطقه را ترک کردند.

حمایت امریکا از گفتگو میان ایران و عربستان

شنیدیم که، یک مقام ارشد وزارت امورخارجه امریکا گفت که واشنگتن از گفتگو میان ایران و عربستان سعودی حمایت می‌کند، اما نقشی در آن ندارد. به گزارش ایسنا «جویی هود» دستیار موقت وزیر امورخارجه امریکا در یک نشست در اندیشکده بروکینگز گفت که دولت بایدن از تلاش‌های عراق برای میزبانی گفتگو‌ها میان تهران و ریاض حمایت می‌کند، اما واشنگتن نقشی در آن نخواهد داشت. وی ادامه داد: بسیار حائز اهمیت است که سعی کنید گفتگو‌های آزاد داشته باشید تا شرایط را از تنش خارج کند. امریکا از این رایزنی‌ها پشتیبانی می‌کند، اما کاری با آن ندارد و امیدواریم که میزبانی بغداد به شکل گیری نقشی مثبت برای عراق در منطقه کمک کند.

جبهه پولیساریو ادعای ضد ایرانی را رد کرد

دست آخر اینکه، دبیرخانه ملی جبهه پولیساریو ادعا‌های وزیر امورخارجه مراکش درخصوص حمایت نظامی ایران از این جبهه را بی‌اساس خواند. به گزارش ایسنا «اوبی بوچرایا» عضو دبیرخانه ملی جبهه پولیساریو در امور اروپا و اتحادیه اروپا این موضوع را در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد.
وزیر امور خارجه مراکش روز پنجشنبه گذشته در گفتگو با رئیس کمیته روابط عمومی امریکا-اسرائیل (AIPAC)، بزرگ‌ترین لابی صهیونیستی در امریکا مدعی شده بود که جبهه پولیساریو از ایران اسلحه و نیز آموزش‌های نظامی برای نیرو‌های خود دریافت می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز پیشتر از این ادعای یاد شده را تکذیب کرده بود.

**************

روزنامه شرق**

امیر قطر به عربستان رفت
تنش‌زدایی در جده

در ادامه روند تنش‌زدایی میان قطر و عربستان، امیر قطر به دعوت ملک سلمان، پادشاه عربستان، به جده سفر کرد. این برای دومین‌بار در سال ۲۰۲۱ است که «شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» به عربستان سفر می‌کند. امیر قطر در ماه ژانویه هم در نشست شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی عربستان حضور یافت و گام‌های اولیه برای رفع تنش میان ریاض و دوحه در همین نشست برداشته شد.
عربستان سعودی و سه کشور متحدش شامل مصر، امارات متحده عربی و بحرین، در سال ۲۰۱۷ با متهم‌کردن قطر به نزدیک‌شدن به ایران، حمایت از تروریسم و پشتیبانی از گروه‌های افراطی ازجمله اخوان‌المسلمین، داعش و القاعده، روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با این کشور قطع و تمامی راه‌های زمینی، هوایی و دریایی خود را با قطر مسدود کردند. در این میان، ایالات متحده نه‌تن‌ها حاضر به همراهی با عربستان نشد، بلکه به ریاض فشار آورد تا رابطه متشنج خود با قطر را با هدف به انزوا کشاندن حکومت ایران، بهبود بخشد. تحریم عربستان و متحدانش علیه قطر، این کشور ثروتمند در حوزه نفت و گاز را بیش از گذشته به ترکیه، ایالات متحده و ایران نزدیک کرد.
شیخ تمیم در بدو ورود به جده، مورد استقبال محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی قرار گرفت؛ فردی که گفته می‌شود قطع رابطه عربستان و قطر و تحریم این کشور ایده او بوده، اما پس از حدود چهار سال نتیجه‌ای برای ریاض در پی نداشته است. ملک سلمان و شیخ تمیم در نشستی در جده با حضور محمد بن‌سلمان، روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کردند. دیوان امیری قطر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد دو طرف درباره روابط دوجانبه و راه‌های تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف رایزنی کردند.
مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران و درگیری‌های اخیر در قدس و همچنین افزایش درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس در نوار غزه، از‌جمله موضوعات مورد مذاکره دو طرف بوده است. علاوه بر این، رایزنی‌هایی نیز درباره وضعیت یمن و راه‌های پایان جنگ این کشور و روند صلح افغانستان و خروج قریب‌الوقوع نیرو‌های خارجی از این کشور انجام شد.
امیر قطر در حالی به عربستان سفر کرده که مقام‌های سعودی اخیرا آغاز گفتگو‌های رسمی با تهران برای تنش‌زدایی از روابط دو کشور را با میزبانی عراق در بغداد آغاز کرده‌اند. پیش از آنکه بغداد میزبان گفتگو‌های تهران و ریاض شود، از قطر به‌عنوان میانجیگر احتمالی نام برده می‌شد. روابط میان دوحه و تهران، یکی از عوامل اصلی اختلاف‌ها میان قطر و کشور‌های تحریم‌کننده به رهبری عربستان بود. عربستان، امارات، بحرین و مصر زمانی که تحریم‌های خود علیه قطر را کلید زدند، ۱۳ شرط برای ازسرگیری روابط با دوحه اعلام کردند که یکی از این شروط، قطع رابطه با تهران بود.
اما قطر نه‌تن‌ها شروط عربستان را اجرا نکرد، بلکه از ریاض و شورای همکاری خلیج فارس خواست روابط خود با ایران را بهبود ببخشند. در تازه‌ترین تحول، محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر، با اشاره به توافق قریب‌الوقوع ایران و ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای، گفت کشور‌های حوزه خلیج فارس باید با ایران بر سر یک ساختار جهت رسیدگی به نگرانی‌ها و کاهش تنش‌های منطقه‌ای به توافق برسند.

گام‌های محتاطانه

از زمان توافق عربستان و متحدانش از یک سو و قطر از سوی دیگر برای عادی‌سازی روابط، گام‌های محتاطانه‌ای از سوی ریاض برداشته شده است، از‌جمله از‌سرگیری سفر هوایی بین این کشور‌ها و بازگشایی تنها مرز زمینی قطر با عربستان سعودی. اما قطر اقدامات گسترده‌ای برای راضی‌کردن عربستان به سازش انجام داده است. ناظران اعتقاد دارند دوحه در حال آماده‌سازی برای مرحله جدیدی در رابطه خود با عربستان است و صبر و مماشات در برابر اقدامات ریاض، بخش کلیدی این مرحله را تشکیل می‌دهد. در آن سو نیز رهبران عربستان اعتقاد دارند قطر هنوز گام‌های درخور توجه برای نشان‌دادن تعهد خود به بهبود روابط را برنداشته و اقدامات جدی‌تری را از سوی دوحه انتظار دارند. ریاض می‌گوید اکنون توپ در زمین قطر است و دوحه باید تعهد عملی خود را در زمینه ارتقای روابط دوجانبه نشان دهد و مهم‌ترین گام، همراهی با عربستان در ایستادگی علیه اقدامات ایران در منطقه است.
در همین حال، «مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه نیز برای یک سفر دو‌روزه به عربستان سعودی رفت تا گام‌های آنکارا و ریاض هم برای پایان‌دادن به تنش در روابط خود جدی‌تر از قبل شود. در روز‌های گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز با ملک سلمان، پادشاه عربستان، تماس تلفنی برقرار کرده بود.
ترکیه روابط خود را با عربستان از اکتبر سال ۲۰۱۸ و در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، در کنسولگری عربستان در استانبول قطع کرده بود و وزیر خارجه ترکیه بلندپایه‌ترین مقام ترکیه است که پس از تنش سال ۲۰۱۸ میان دو کشور به عربستان سفر کرده است.

********************

روزنامه وطن امروز**

امت اسلامی ایستاده و در نهایت به پیروزی خواهد رسید

رئیس مجلس با اشاره به جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی در هتک حرمت مسجداالقصی خطاب به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: کجا هستید که هر روز مردم فلسطین بویژه کودکان به خاک و خون کشیده می‌شوند؟ رژیم صهیونیستی حقوق بشر را رعایت نمی‌کند، ولی بداند که امت اسلامی ایستاده و به پیروزی خواهد رسید. محمدباقر قالیباف در آغاز جلسه علنی مجلس در نطق خود اظهار داشت: جنایت‌هایی را که رژیم غاصب صهیونیستی در هتک حرمت مسجداالقصی و به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم فلسطین بویژه کودکان آن سرزمین کرده است، محکوم می‌کنیم. وی افزود: این رژیم حقوق بشر را رعایت نمی‌کند و هر روز جنایت‌هایی را که علیه فلسطینی‌ها انجام می‌دهد می‌بینیم، اما این سوال وجود دارد که حقوق بشر جهانی کجاست که کاری انجام نمی‌دهد. رئیس مجلس تصریح کرد: آن‌ها مطمئن باشند در برابر نسل کشی‌ای که انجام می‌شود، امت اسلامی ایستاده اند و مردم غزه همواره علیه رژیم اشغالگر قدس اقدام می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: سران عربی که به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، باید بدانند امت اسلامی و شهدای مقاومت در مقابل این جنایت‌ها ایستادگی کرده و به پیروزی خواهند رسید. همچنین قالیباف با اشاره به اقدام تروریستی علیه دانش آموزان یک مدرسه در غرب کابل گفت: حرکت تروریستی که در افغانستان رخ داده، باعث شهادت تعداد زیادی از دختران و کودکان شده است، لذا این اقدام را محکوم کرده و به همه مسلمانان بویژه مردم عزیز افغانستان و خانواده‌های شهدای این جنایت عرض تسلیت دارم.

حزب الله عراق اعلام کرد:
دست داشتن انگلیس در تعرض به کنسولگری ایران در کربلا

حزب الله عراق در بیانیه‌ای با اشاره به تعرض اخیر به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا اعلام کرد این توطئه‌ها در سفارت‌های انگلیس در بغداد و بیروت طراحی می‌شود. دفتر سیاسی جنبش حزب الله عراق در بیانیه‌ای در رابطه با تعرض اخیر به کنسولگری جمهوری اسالمی ایران در کربلا، با تاکید بر اینکه نیرو‌های شر و تخریب با تحریک گروه‌های فریب خورده و منحرف بار‌ها تلاش کردند امنیت و ثبات عراق را بر هم بزنند، اعلام کرد: اتفاقات اخیر کربلا نتیجه تسویه حساب‌ها میان گروه‌های توطئه گر و گروه‌های دیگری است که جوانان عراقی را به کام مرگ می‌کشانند. در بخشی از این بیانیه با اشاره به حمله به دفاتر هیات‌های حج و زیارت ایران و آتش زدن پرچمی که لفظ جلاله روی آن قرار دارد، تاکید شده است این اقدامات، گروه‌هایی را که پشت آن قرار دارند، رسوا می‌کند. در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: دشمنان گمان نکنند ما در غفلت هستیم، حقایق را برای ملت عزیزمان برملا خواهیم کرد. این توطئه‌ها در اقدامی مداخله جویانه و آشکار در سفارتخانه‌های انگلیس در بغداد و بیروت طراحی می‌شود و این کشور استعمارگر و پست و تمام نیرو‌های بین المللی، منطقه‌ای و محلی ناچار به پرداختن بهای این توطئه‌ها هستند.

انتقاد چین از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در شرایط همه گیری «کووید-۱٩»

سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، کوبا، ونزوئلا و سوریه، خواستار لغو تمام این تحریم‌ها شد. هوآ، چون یینگ در نشست خبری هفتگی خود گفت: آمریکا به رغم موعظه کردن درباره حقوق بشر، خود در حال نقض آن است. به عنوان مثال در شرایط همه گیری «کووید-١٩» تحریم‌های یکجانبه را علیه کوبا، نزوئلا، سوریه و ایران لغو نکرد و نیاز آن‌ها را برای مهار ویروس و نجات جان مردم نادیده گرفت. بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه چین، وی افزود: این رفتار به میزان زیادی حقوق اولیه مردم این کشورها، شامل حق حیات، سلامتی و ارتقای زندگی را تهدید کرده است. هوآ، چون یینگ تصریح کرد: حقوق بشر نباید دستاویزی برای سرکوب سایر کشور‌ها باشد. ایالات متحده باید فوری رفتار خود را تغییر دهد و همه تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی را لغو کند. این خواست جامعه جهانی نیز هست.

احضار ۲۰ نفر در رابطه با فایل صوتی ظریف

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران با اشاره به پرونده انتشار فایل ظریف گفت: در ارتباط با این موضوع، پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد. بعد از تشکیل این پرونده، کارگروهی تخصصی از ناحیه مرجع قضایی و وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه تشکیل شد. در این رابطه، تقسیم کار خوبی میان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه انجام شده و بخشی از پرونده به وزارت اطلاعات و بخش دیگر به سازمان اطلاعات سپاه محول شده است. غلامحسین اسماعیلی ادامه داد: دستور ممنوع الخروجی جمع زیادی از افرادی که در این فرآیند نقش داشتند، صادر شده است. همچنین تاکنون قریب به ۲۰ نفر از افرادی که در این فرآیند نقش داشتند، احضار شده اند و از آن‌ها تحقیقات به عمل آمده است. در مجموع درباره نحوه برون رفت این فایل از مجموعه دولت تحقیقات خوبی انجام شده و نتایجی نیز به دست آمده است، اما به لحاظ اهمیت موضوع و لزوم دقت در این حوزه، کار تحقیقات همچنان مجدانه ادامه دارد و ما تا حصول نتیجه نهایی، پرونده مورد اشاره را در کارگروه قضایی، اطلاعاتی و امنیتی پیگیری خواهیم کرد و نتایج با تکمیل تحقیقات ارائه خواهد شد.

*********************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات