صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۰۴۸۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ایجاد حرکتی جهشی و جهادی همراه با نوآوری در روش‌ها و کارکرد‌ها در همه عرصه‌های حکمرانی و بخش‌هایی از سبک زندگی عمومی، کاملاً ضروری است. مشارکت بالا در انتخابات ۲۸ خرداد و تبیین آثار مهم این مشارکت در درجه اول اهمیت است. (۲۱/۰۲/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 ▼حرف روز     

ابهامات فراوان در بزرگ‌ترین انتخابات اقتصادی کشور

بزرگ‌ترین انتخابات اقتصادی کشور برای انتخاب اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد امسال و به‌صورت الکترونیکی در حال برگزاری است. در این انتخابات قرار است افرادی که اداره سهام عدالت را به روش غیرمستقیم انتخاب کرده‌اند و دارای کد سجام هستند، با شرکت در انتخابات اعضای هیئت‌مدیره این شرکت‌ها انتخاب نمایند. قرار است برای هر شرکت ۵ عضو اصلی و ۲ عضو علی‌البدل انتخاب گردند که دست‌کم ۱۶۰ عضو هیئت‌مدیره، توسط مردم انتخاب و مدیریت شرکت‌ها را به عهده خواهند گرفت. کمیسیون اقتصادی مجلس به اصل برگزاری و شیوه‌های اجرایی آن 13 اشکال گرفته و آن را به وزیر اقتصاد ارسال کرده است و با هماهنگی مسئولان ارشد سازمان بازرسی کل کشور از وزیر اقتصاد خواسته در صورت عدم رفع این مشکلات و اصرار وزارت اقتصاد و دارایی بر برگزاری انتخابات هیئت‌مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت استانی طبق روال در نظر گرفته‌شده، کمیسیون اقتصادی طرح دوفوریتی ابطال این انتخابات را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

نکات تحلیلی: 1- جا داشت اول اساسنامه جدید این شرکت‌ها در مجامع قانونی به تصویب می‌رسید و آنگاه در فکر انتخاب مدیران می‌بودند.2- در خصوص شیوه تأیید صلاحیت داوطلبان عضویت هیئت‌مدیره سهام عدالت هم ابهاماتی وجود دارد. تأیید یا عدم‌تأیید افراد از سوی سازمان بورس و نیز عدم وجود یک سیستم نظارتی قانونی برای نظارت بر تأیید صلاحیت‏‌ها جهت جلوگیری از شائبه دولتی نمودن تأیید صلاحیت‌‏ها ضعف جدی این انتخابات است.3- متأسفانه اطلاع‌رسانی عمومی به‌ویژه از طریق صداوسیما، در خصوص نحوه برگزاری این مجامع به‌صورت الکترونیک و یا حضوری صورت نگرفت و نبود راهکار جایگزین در صورت عدم دسترسی الکترونیک به مجمع در زمان برگزاری اشکال جدی این دوره از انتخابات بود.

نکته راهبردی: اولاً تصمیمی که در شورای عالی بورس برای نحوه برگزاری مجامع به‌منظور انتخاب هیئت‌مدیره در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گرفته‌شده باید دقت و مراقبت بیشتری صورت می‌گرفت تا قانون به بهترین روش اجرا می‌شد. ثانیاً انتخابات در این حد گسترده و فراگیر باید دستگاه‌های نظارتی مانند دادستانی در استان‌ها و سازمان بازرسی کل کشور بر تخلفات و فرآیند انتخابات ورود جدی‌تری داشته باشند. چون روند کنونی به معنای کاهش اختیارات سهامداران خردی است که سهام عدالت دارند. مضاف بر این یک سری هماهنگی با نهادهای مرتبط علی‌الخصوص مجلس نیاز بود. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                              

استراتژی شعار انتخاباتی

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 با شعارهای گوناگون در حال رونمایی هستند؛ برخی از این شعارها آن‌گونه فریبنده هستند که به قول رهبر معظم انقلاب: «یک چیزی می‌گویند، بدون اینکه امکانات کشور را در نظر بگیرند یا حتّی بدانند». معظم له روز گذشته نیز در ارتباط تصویری با جمعی از دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی و اساتید دانشگاه‌ها تأکید کردند: «بایستی کسانی بر سر کار بیایند که معتقد به مردم باشند.

گزاره خبری: شعار انتخاباتی یک نسخه کوتاه شده از وعده‌ها و موضوع کمپین انتخاباتی برای کسب رأی مردم است و همین شعار می‌تواند رأی مردم را به‌حساب نامزد انتخاباتی واریز کند و یا چشم‌انداز دولت را برای 4 یا 8 سال تعیین کند. در دوره‌های ریاست جمهوری ایران شعارهای مختلفی بیان شده است؛ مثلاً بنی‌صدر شعار خود را بشارت‌دهنده اقتصاد توحیدی قرارداد؛ شعار شهید رجایی، ساده زیستی و عدالت بود و آیت‌الله خامنه‌ای، شعار محراب و جبهه را انتخاب کرده بود و این جمله هم بر روی برگه‌ها و دیوارنوشته‌های تبلیغاتی حک شده بود که حکومت اسلامی آن حکومتی است که مردم را به فکر کردن دعوت می‌کند و هدایت ذهن مردم را به عهده می‌گیرد. مرحوم هاشمی رفسنجانی از شعار سازندگی بهره برد و محمود احمدی‌نژاد عدالت اجتماعی را برگزید و در آخرین مورد نیز، دکتر روحانی از شعار اعتدال و مذاکره پرده برداشت.

گزاره‌های تحلیلی: شعار و رفتار انتخاباتی در سرنوشت کشور و حل مشکلات مردم بسیار اهمیت دارد؛ به‌گونه‌ای که یک رئیس‌جمهور رنگ انتخاباتی را تا پایان 8 ساله ریاست جمهوری حفظ می‌کند، یا اینکه رئیس‌جمهور اصلاحات که با شعار سیاسی جامعه مدنی رأی آورد، هیچ‌گاه خود را متعهد به حل مشکلات اقتصادی مردم نمی‌دانست و اطرافیان او می‌گفتند که مردم به شعار آزادی، جامعه مدنی و گفتگوی تمدن‌ها رأی داده‌اند و حل مشکلات اقتصادی از مسیر سیاسی باید پیموده شود. یکی از دلایل شرطی شدن اقتصاد کشور ما که به تصمیمات داماد ترامپ گره خورده بود، انتخاب همین شعار انتخاباتی بود که همه اقتصاد، سیاست، دیپلماسی و آموزش کشور به آمریکا و غرب باید پیوند می‌خورد و رئیس‌جمهور روحانی تأکید داشت که باید با آمریکای کدخدا بست تا مشکلات حل شود! بنابراین لازم است با چشم باز به حمایت از کاندیدای اصلح و شعار انتخاباتی وی برویم، زیرا قرار است این شعار حداقل 4 سال در زندگی و معیشت ما، امنیت و اقتصاد جامعه و اجتماع و فرهنگ کشور سایه اندازد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

خبر ویژه                      

حمایت رسانه ملی از رئیسی؟!

برخی منتقدان در روزهای اخیر به انتقاد از بازتاب سخنان رئیس دستگاه قضا در رسانه ملی پرداخته و به‌زعم خویش آن را حمایت صداوسیما از کاندیداتوری آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری تحلیل می‌کنند. مدیرکل روابط عمومی صداوسیما با تأکید بر عدالت رسانه‌ای در آستانه انتخابات، توضیحاتی را در این زمینه مطرح کرد. محمدحسین رنجبران نوشته است: «در یک سال اخیر از صد درصد سهم سه قوه روی آنتن رسانه ملی بیش از ۷۰ درصد سهم قوه مجریه، بیش از ۲۰ درصد سهم قوه مقننه و کمتر از ۱۰ درصد سهم قوه قضاییه بوده است؛ و در آستانه انتخابات هم سیاست‌گذاری رسانه ملی این بوده که فارغ از حضور هرکدام از سران قوا در این عرصه، اخبار آن‌ها را پوشش می‌دهد؛ مثل رئیس‌جمهور مستقر که در سال ۹۶ خودش نامزد انتخابات بود و طبق روال برنامه‌های او پوشش داده می‌شد».

▼ اخبار

روحانی: مشکل از ترامپ بود ، به ما نگویید ناکارآمد!

رئیس‌جمهور دیروز در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه، با دفاع از عملکرد 8 ساله دولت، گفت: «سیاه‎نمایی‎ها باعث شده که مردم دستاوردهای دولت را ندانند. بعد از برجام در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم. محال است که این دستاورد بزرگ در تاریخ مستور بماند. توانمندی کشور در حوزه سلامت نسبت به کل تاریخ ایران ۲ برابر شده است. ترامپ برجام را زیرپا گذاشت و باعث شد که فشارهای زیادی به کشور تحمیل شود. عده‌ای به‌جای اینکه بگویند آمریکا و ترامپ جنایت کردند به دولت تهمت می‌زنند که ناکارآمد بوده است». سخنان رئیس‌جمهور در خصوص تهمت‌ها و سیاه نمایی‌ها راجع به عملکرد دولت در حالی است که نمود عینی این خدمات در زندگی مردم ملموس است و نمی‌توان با هیچ قدرت رسانه‌ای آن را تحریف کرد! نتایج عملکرد دولت در کشور را نه در یادداشت‌ها و تحلیل‌های رسانه‌ها، بلکه در وضعیت گل‌وبلبلی که در معیشت مردم دیده می‌شود، می‌توان دید!

مشکل دولت با مصوبه شورای نگهبان!

دیروز در اولین روز از آغاز ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری، مجدداً شاهد ثبت‌نام چهره‌های بی‌ربط با سکان ریاست جمهوری، از نوجوان گرفته تا پیرمرد 85 ساله توسط وزارت کشور بودیم؛ موضوعی که به نظر می‌رسید با مصوبه اخیر شورای نگهبان دیگر شاهد آن نباشیم؛ اما دیروز با کمال تعجب، سخنگوی دولت به دفاع از این رویه نامیمون پرداخت و گفت: «وزارت کشور باید بر اساس قانون درباره ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری عمل کند. وظیفه دولت اجرا و پاسداشت قانون اساسی است. آنچه رئیس‌جمهور و معاونت حقوقی ریاست جمهوری گفته است، ملاک عمل وزارت کشور برای ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات است». در همین زمینه، سخنگوی شورای نگهبان برای اصلاح نگاه دولت و تأکید بیشتر بر لزوم اجرای مصوبه شورای نگهبان، گفت: «شورای نگهبان به‌هیچ‌عنوان ادعایی ندارد که قانون‌گذاری کرده است و درواقع این یک مصوبه‌ای است که ما در طول انتخابات چنین تصمیماتی را داریم و به وزارت کشور اعلام می‌کنیم و وزارت کشور هم باید آن را اجرا کند. در دوره گذشته، تشخیص اعضای شورای نگهبان این بود که انتخابات نباید از ساعت ۲۴ عبور کند. این مصوبه را به وزارت کشور اعلام کردیم و وزارت کشور نیز اجرا کرد».

مجید مجیدی: کاش می‌مردیم و مرگ عدالت وانسانیت را نمی‌دیدیم!

کارگردان مشهور کشورمان طی یادداشتی به کشتار دخترکان افغانستانی در سکوت جامعه جهانی واکنش نشان داد و نوشت: «صدایی از شما برنخاست. شمعی روشن نشد. پرچمی نیمه‌افراشته نشد. سازمان‌های جهانی بیانیه ندادند و هیچ سیاست پیشه‌ای نخروشید و هیچ هشتگی به راه نیفتاد. به قرن بیست‌ویکم خوش‌آمدید با شعارهای رنگارنگ و با شعورهای کم‌رنگ، به قرنی که رنگ خون انسان‌ها فرق دارد و آدمیان بر اساس ملیت و آیینشان ارزش‌گذاری می‌شوند. اگر غربی باشی ارجمندی و اگر افغانستانی باشی فراموش شده‌ای و اگر شیعه و مسلمان باشی کسی نگران خون بر زمین ریخته‌ات نمی‌شود. متأسفم که در زمانه‌ای زندگی می‌کنم که عدالت واژه بی‌معنای این عصر بیهودگی است. گاهی آرزو می‌کنم چه می‌شد در زمانه ما هم کسی چون علی (ع) بود که چنان نگران ربودن خلخال از پای بانویی حتی غیرمسلمان می‌شد که مرگ را سزاوار می‌دید. کاش می‌مردیم و مرگ عدالت و انسانیت را نمی‌دیدیم و چنین سکوت نکبت‌بار را در شهادت غمبار ده‌ها دختر مظلوم قوم هزاره افغان شاهد نبودیم».

کارخانه تولید واکسن ایرانی افتتاح شد

دیروز کارخانه تولید واکسن کوو ایران برکت در البرز افتتاح شد و اولین محموله تولیدی واکسن این کارخانه تحویل وزارت بهداشت شد. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خبرهای خوش دیگری نیز داشت و گفت: «تا اردیبهشت‌ماه یک‌میلیون دُز تولید خواهد شد؛ همچنین دو خط تولید دیگر به مدار تولید واکسن کرونا داخلی اضافه خواهد شد و تا شهریور تولید به ۳۰ میلیون دز خواهد رسید». دکتر مینو محرز، استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران که خود از داوطلبین تزریق این واکسن در مرحله سوم بالینی بود، خطاب به مردم گفت: «دیگر نگران نباشید، واکسن ایرانی کرونا هم به میدان آمد و با خیال راحت بزنید».

اخبار کوتاه

کنترل یک شهر از دست اشغالگر خارج شد/ شهردار شهر اللد در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد: «کنترل شهر کاملاً ازدست‌رفته و خیابان‌ها شاهد جنگ داخلی میان فلسطینیان و صهیونیست‌هاست. ارتش را برای کنترل اوضاع اعزام کنید». خبرها حاکی از آن است که دیروز برخی شهروندان آمریکایی نیز با برپایی تظاهراتی، به حمایت از فلسطینیان پرداخته و علیه صهیونیست‌ها شعار دادند. برخی کاربران توییتری با انتشار عکس‌هایی از اصابت راکت‌های مقاومت به سرزمین‌های اشغالی، گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را به سخره گرفته و نوشتند: «حجم اصابت و دقت راکت‌های مقاومت اسلامی به‌مراتب نسبت به قبل افزایش یافته است و گنبد آهنین «گند» زده است».

مهم‌ترین نگرانی اصلاح‌طلبان برای اجماع روی جهانگیری/ یک عضو جبهه اصلاحات ایران اعلام کرد: «با توجه به قطعی شدن تقریبی عدم نامزدی آقای ظریف و احتمال بالای عدم احراز صلاحیت تاجزاده، اسحاق جهانگیری مهم‌ترین فردی است که اصلاح‌طلبان احتمالاً روی او اجماع کنند. مهم‌ترین نگرانی اصلاح‌طلبان درباره آقای جهانگیری، وضعیت نامناسب او در نظرسنجی‌ها و چسبندگی شدید او به دولت آقای روحانی است. بااین‌حال اصلاح‌طلبان شرایط را رصد می‌کنند تا اگر با حمایت ظریف و دیگران شانس جهانگیری قابل‌توجه بود، روی او اجماع کنند. جبهه اصلاحات بعد از پایان ثبت‌نام‌ها، دراین‌باره دوباره رأی‌گیری خواهد کرد».

قالیباف: اجماع مهم‌ترین مسئله است/ رئیس مجلس با حضور در جلسه انتخاباتی فراکسیون انقلاب، تأکید کرد: «تعدد کاندیداها در جبهه انقلاب، با اجماع و انسجام سازگار نیست. از همه افرادی که خود را در معرض نامزدی قرار داده‌اند، برای انسجام بیشتر دعوت می‌کنم. الآن وقت آزمون برای همه و خصوصاً برای خواص جریان انقلابی است. اینکه بعضی خود را فراتر از تصمیم جبهه انقلاب اصلح تلقی کنند راه به جایی نمی‌برند».

برجام مانع اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای نمی‌شود!/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «چنانچه آمریکا به برجام بازگردد بازهم ایران را در حوزه‌های دیگری نظیر فعالیت‌های منطقه‌ای، انرژی هسته‌ای «حقوق بشر» و «تروریسم» تحت‌فشار قرار خواهد داد و امکان تحریم وجود دارد. هیچ بندی در برجام نیست که استفاده از تحریم‌ها جهت رسیدگی به آن حوزه‌ها را ممنوع کند و ما سیاست پاسخگو کردن تهران را ادامه خواهیم داد».

احضار ۲۰ نفر در مورد فایل صوتی ظریف/ سخنگوی قوه قضاییه خبر داد: «تیم‌های تخصصی از ناحیه مرجع قضایی و ضابطین متشکل از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه تشکیل شده است. جمعی از کسانی که در این فرایند نقش داشتند دستور ممنوع‌الخروجی آن‌ها از کشور صادر شده است و قریب به ۲۰ نفر احضار شدند. نتایجی به‌دست‌آمده، اما به لحاظ اهمیت موضوع، کار تحقیقات مجدانه ادامه دارد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات