صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۳۰۴۹۰

رژیم صهیونیستی آماج موشک های مقاومت

رای اولین بار، مقاومت فلسطین فرودگاه بین ‌المللی «بن ‌گوریون»، را هدف قرار داد و تمامی پروازهای ورودی و خروجی این فرودگاه کاملا متوقف شد و پروازها به سمت قبرس و یونان هدایت شد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فرزان شهیدی

    ارتش و منابع نظامی رژیم صهیونیستی به شلیک صدها فروند موشک از غزه به سمت شهرها و شهرک های صهیونیست نشین اذعان کرده و گفتند که بر اثر این حملات تاکنون 5 نفر کشته و بیش از 200 نفر زخمی شده اند.

«کتائب عزالدین قسام»، شاخه نظامی حماس و «سرایا القدس» شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطین، به طور همزمان حملات شدید موشکی خود را در ابعاد بالایی که این رژیم در ۷۳ سال موجودیت خود تجربه نکرده است، آغاز کردند.

حماس مسئولیت آغاز شلیک راکت به سوی اسرائیل را پذیرفته و اعلام کرده که این اقدام واکنشی به بی ‌حرمتی صهیونیست‌ ها به حرم شریف و اخراج شماری از ساکنین محله فلسطینی ‌نشین «شیخ جراح» در شرق بیت‌ المقدس بوده ‌است.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی تاکید کرد: جنبش مقاومت اسلامی حماس تصمیم گرفته است با اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در قدس و مسجدالاقصی مقابله کند و تا زمانی که اقدامات تروریستی صهیونیست‌ها در قدس اشغالی و مسجدالاقصی متوقف نشود، حماس به مقابله با آن‌ها ادامه خواهد داد.

سازمان جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرده که در حملات راکتی از دوشنبه شب به اسرائیل سهیم بوده‌ و تهدید کرد در صورت عدم عقب نشینی اسرائیل، حملات موشکی خود را ادامه خواهد داد.

مقاومت فلسطین در حملات سنگین خود علیه اسرائیل از موشک های جدید مانند «بدر 3» استفاده کرده که گفته می شود قبلا فن آوری آن را از ایران دریافت کرده اند.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که سامانه گنبد آهنین به دلیل اختلال فنی در رهگیری موشک‌هایی که از نوار غزه شلیک شده بود، ناکام ماند.

 سایه وحشت بر تل آویو

بنا بر اعلام شبکه‌ های اسرائیل پس از آن که گروه ‌های مقاومت برای نخستین بار با ده‌ ها موشک تل ‌آویو را هدف قرار دادند، وضعیت این شهر به حالت غیرعادی درآمده و ساکنان تل ‌آویو به پناهگاه ‌ها هجوم برده و ظرفیت آنها تکمیل شده است.

این حملات، علاوه بر تل آویو سایر مناطق موسوم به «گوش دان» در مرکز اسرائیل را دربرگرفته است. تقریبا نیمی از جمعیت یهودیان اسرائیل در شهرهای مناطق موسوم به «گوش دان» زندگی می کنند. از دوشنبه شب از رفت ‌وآمد مردم در این مناطق مرکزی اسرائیل، به میزان چشمگیری کاسته شده و سه ‌شنبه شب فضای جنگی در آن کاملا محسوس بود.

از طرفی، برای اولین بار، مقاومت فلسطین فرودگاه بین ‌المللی «بن ‌گوریون»، را هدف قرار داد و تمامی پروازهای ورودی و خروجی این فرودگاه کاملا متوقف شد و پروازها به سمت قبرس و یونان هدایت شد.

از طرف دیگر، تلویزیون‌های اسرائیل فیلم انفجار وسیع در «یک منطقه حساس» در بندر «اشکلون» را پخش کردند و در برخی رسانه های صهیونیستی اعلام شد که خط لوله نفتی «اشکلون- ایلات» که پیش از انقلاب اسلامی در چارچوب همکاری نفتی ایرانی- اسرائیلی احداث شده بود، هدف قرار گرفته است.

زبانه ‌های آتش از این مکان سر به آسمان کشیده و مخازن نفتی در حال سوخت، سایر رویدادها را تحت تاثیر قرار داده است.‎ این ظاهرا سنگین‌ترین حمله راکتی به اسرائیل طی دهه‌های گذشته بوده است.‎

همبستگی اعراب مناطق 1948

به دنبال اوج گرفتن تنش در اراضی اشغالی، اعراب مناطق 1948 نیز به صفوف مقاومت علیه اسرائیل پیوسته و در یک امر کم‌ سابقه شماری از رستوران ‌های یهودیان، برخی خانه‌ های آن ها، مراکز پلیس و دستکم یک هتل، در شهرهای عرب نشین مانند شهر لود، در مرکز، شهر عکا در شمال و برخی مناطق بادیه نشین در جنوب اسرائیل را به آتش کشیده اند.

اعتراضات اعراب اسرائیلی در «لاد»، شهری در نزدیکی تل آویو به درگیری با نیروهای امنیتی انجامید که در اثر آن چندین نفر زخمی شدند. معترضان تعدادی از خودروها و کنیسه ‌ها و چندین مغازه را به آتش کشیدند. این اعتراضات در پی مراسم خاکسپاری یک عرب اسرائیلی که در جریان ناآرامی های یک روز پیشتر کشته شده بود آغاز شد.

اعتراضات و درگیری ها و نیز حریق ‌های عمدی، واکنش اعراب مناطق 1948 برای ابراز همبستگی با فلسطینیان نواز غزه و کرانه باختری بوده و به گفته رسانه‌ های اسرائیل نشانه ‌هایی از خیزش جدید و نگران کننده اسرائیلی های عرب تبار علیه این رژیم است.

 

واکنش اسرائیل

رژیم غاصب به حملات مقاومت واکنش نشان داد و نقاط مختلف غزه را بمباران کرد. بر اثر این حملات 35 فلسطینی از جمله ۹ کودک شهید شدند.

ارتش اسرائیل تهدید کرد که با همکاری شاباک (سازمان امنیت داخلی)، برنامه کشتن هدفمند فعالان سازمان‌های مسلح فلسطینی را از سرگرفته است. ارتش اسرائیل همچنین هشدار داده که در صورت لزوم، نیروهای زمینی خود را نیز وارد کارزار کرده و به بمباران هوایی اکتفا نخواهد کرد.

جنگ موشکی پس از آن آغاز شد که بیت المقدس طی روزهای اخیر صحنه درگیری های خونین بود. در بیت ‌المقدس شرقی تنها در روز دوشنبه ۵۰۰ نفر زخمی شده‌ اند. در رام‌ا لله، نابلس و الخلیل نیز درگیری میان فلسطینیان و نیروهای اسرائیل ۲۰۰ زخمی بر جای گذاشته است.

این نخستین بار بعد از عملیات ارتش اسرائیل در اواخر بهار ۱۳۹۳ در غزه (موسوم به جنگ 51 روزه) است که بحران در اراضی اشغالی به چنین ابعاد گسترده‌ ای رسیده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر دولت انتقالی رژیم اسرائیل، که این روزها به شدت سراسیمه است، پیش بینی کرد که این بحران طولانی باشد.

واکنش ها

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین، از جهانیان درخواست کرده که با حمایت از مواضع فلسطینیان، اسرائیل را برای قطع حملات به غزه و خاتمه حضور نظامیان اسرائیلی در «حرم شریف» و پایان دادن به تخلیه ساکنین محله «شیخ جراح» زیر فشار بگذارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در تماس تلفنی دوشنبه شب با محمود عباس، ضمن نکوهش شدید اسرائیل گفت که ترکیه در کنار فلسطینیان خواهد ایستاد. صدها تن از شهروندان ترکیه از آغاز این بحران، با تجمع در نزدیکی سفارت اسرائیل در آنکارا و کنسولگری اسرائیل در استانبول، از فلسطینیان حمایت می‌کنند.

اردن نیز کاردار سفارت اسرائیل در امان را احضار کرده ‌است؛ همزمان صدها اردنی برای چندمین روز پیاپی در نزدیکی سفارت اسرائیل در امان دست به تظاهرات زده و خواهان اخراج نمایندگان سیاسی اسرائیلی هستند.

اتحادیه اروپا در بیانیه ‌ای طرفین را به توقف فوری بحران فرا خواند. روسیه که با هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی مناسبات نزدیک دارد، آنها را به شکیبایی و لزوم اتخاذ گام‌ هایی برای پایان تنش دعوت کرد.

دولت آمریکا هم که حامی مهم اسرائیل محسوب می شود اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری، از شنیدن تشدید بحران، عمیقا نگران شده‌است.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود در واکنش به جنایت صهیونیست ها فرمودند این جنایات در جلوی چشم جهانیان قرار دارد و همه باید با محکوم کردن آن، به وظایف خود عمل کنند.

ایشان ضمن تجلیل از بیداری، ایستادگی و عزم جزم ملت فلسطین، تاکید کردند صهیونیست ‌ها جز زبان زور چیزی نمی ‌فهمند، لذا فلسطینی ‌ها باید با افزایش قدرت و مقاومت خود، جنایتکاران را به تسلیم شدن و توقف اقدامات وحشی ‌گرانه مجبور کنند.

 

تغییر معادله

مهمترین موضوعی که نگاه ناظران تحولات اراضی اشغالی را به خود جلب کرده آن است که مقاومت فلسطین در روند مبارزات خود، یک تحول کیفی بزرگ را آزموده است.

انتفاضه اول در سال 1987 با سنگ شروع شد و انتفاضه مسجدالاقصی در سال 2000 با سلاح سبک شکل گرفت. در جنگ های غره مانند جنگ 22 روزه و 8 روزه و 51 روزه، مقاومت از موشک های خود رونمایی کرد، اما برد آن محدود به مناطق اطراف غزه بود.

اکنون اما گروه های مقاومت از موشک هایی استفاده کرده اند که علاوه بر افزایش برد تا مناطق حساسی مانند تل آویو، به شکل نقطه زن و دقیق، اهداف مورد نظر را زیر آتش می گیرد و به این ترتیب معادله امنیتی را به شکل بی سابقه ای تغییر داده است.

فراگیری اعتراضات و انتفاضه در مناطق مختلف فلسطین از بیت المقدس و سایر شهرهای کرانه باختری گرفته تا مناطق 1948 نیز حاکی از دور جدیدی از مقاومت و مبارزه فراگیر فلسطینی ها علیه رژیم اشغالگر است.

در واقع راهبرد مقاومت و مبارزه به عنوان تنها راه اعمال فشار بر اسرائیل و بازپس گیری حقوق فلسطینی ها، بار دیگر به شکل گسترده و توام با سطح بالای کیفی، در دستور کار مقاومت قرار گرفته و اسرائیل را دچار استیصال کرده است.

هر چند رژیم غاصب در واکنش به حملات موشکی فلسطینی ها مطابق معمول دست به جنایات جدید می زند، اما با توجه به واکنش مجدد مقاومت، تداوم چنین امری برایش هزینه بر بوده و در نتیجه ناچار به عقب نشینی و یا آتش بس با میانجی گری خارجی خواهد شد.

پیام دور تازه درگیری ها در فلسطین به جهانیان آن است که فلسطین همچنان زنده است و به رغم فشار و تحریم و محاصره، به مرحله ای از توانمندی تسلیحاتی رسیده که در سایه بی تفاوتی و سکوت جهانی و نیز طرح های سازش و عادی سازی، قادر به استیفای حقوق خود و تحمیل شکست سخت به رژیم اشغالگر می باشد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات