صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۳۰۵۲۹
بصیرت گزارش می دهد:

آغاز رسمی ماراتون ریاست جمهوری ؛ تا سال1404 چه کسی مستاجر پاستور خواهد بود؟

مردم ایران از سال 96 تا آخرین روز های دولت تدبیر و امید همواره تحت فشار شدیدترین فشار های اقتصادی بوده و طی چهار سال اخیر به واسطه عملکرد ضعیف دولت معیشت همه اقشار جامعه به شدت لطمه دیده است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

گروه سیاسی/ ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری در حالی آغاز شده که هنوز همه احزاب و طیف های سیاسی تا لحظه ثبت نام چهره های مطرح سیاسی در تکاپو هستند چرا که بدست گرفتن قوه مجریه می تواند دستاورد مهمی برای احزاب محسوب شود . حال باید دید به تناسب مطالبات مردم تا سال 1404 چه کسی سکان دار قوه مجریه خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایران به طور رسمی با شروع ثبت نام های نامزد های ریاست جمهوری از روز سه شنبه 21 اردیبهشت شروع و این ماراتن عملا در روز های آخر خرداد به پایان می رسد .

البته شروع رقابت ها و فعالیت های انتخاباتی نامزد های ریاست به طور کلی از اواخر سال 1399 شروع و در ماه های ابتدایی سال1400 این نوع فعالیت ها گسترش چشمگیری داشت.

اکنون با شروع نام نویسی نامزد های ریاست جمهوری، فرایند انتخابات وارد مرحله ای شده است؛ تاکنون دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب هر کدام نامزد ها و لیست هایی را ارائه و معرفی کرده اند و بعضاٌ بعضی از افراد مستقل  نیز فعایت های انتخاباتی خود را اغاز کرده اند.

جدای از این صف آرایی های سیاسی،  مقام معظم رهبری نیز به مانند ادوار گذشته توصیه هایی را برای نامزد های ریاست جمهوری داشتند و طی سخنرانی خود در ابتدای سال 1400 مولفه های مهمی را به تناسب وضعیت و اولویت های کلان کشور برای نامزد های انتخابات ریاست جمهوری تبیین نمودند.

مقام معظم رهبری در تبیین مولفه های نامزدهای ریاست جمهوری به ویژگی هایی مانند: کفایت و با ایمان بودن ، عدالت‌خواه و ضد فساد بودن ، دارای عملکرد انقلابی و رویکرد جهادی، معتقد به توانمندی‌های داخلی ، معتقد به جوانان به‌عنوان پیشران حرکت عمومی کشور و امیدوار به آینده را مطرح نمودند که هر نامزدی که این مولفه ها را داشته باشد می تواند وضع کشور را به نوعی  ثبات ببخشد.

 با وجود چنین  مولفه هایی، از صبح روز سه شنبه ماراتون ریاست جمهوری  آغاز شده و تاکنون اعضای ستاد اتتخابات وزارت کشور شاهد حضور افراد متعددی از ناشناس تا سرشناس برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری هستند

نگاهی بر اردوگاه اصلاح طلبان، از التماس برای حضور ظریف تا حضور پر سر و صدای تاج زاده

 با نزدیکی به زمان انتخابات ریاست جمهموری،   اصلاح طلبان همواره  یکی از مهمترین طیف های سیاسی کشور محسوب می شوند که در فرایند انتخابات نقش آفرینی به سزایی دارند. آخرین پیروزی آنها در سال 96 و با حمایت از «حسن روحانی »به ثمر رسیده است.

اکنون بعد از چهار سال و عملکرد ضعیف دولت روحانی ، چهره های سیاسی اصلاح طلب سرخورده از حمایت های به وجود آمده از حسن روحانی  در سال 96 به دنبال کسب آبروی سیاسی برای احزاب و طیف سیاسی خود هستند. اکنون آنها در تکاپو هستند افراد موجهی را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کنند .

«محمد جواد ظریف»وزیر امور خارجه دولت تدبیر و امید در صدر لیست اصلاح طلبان قرار دارد وطی ماه های اخیر بسیاری از چهره های اصلاح طلب  اصرار زیادی به آمدن او به عرصه انتخابات ریاست جمهوری داشته اند . تاکنون محمد جواد ظریف از حضور در انتخابات ریاست جمهوری سر باز زده و طی مصاحبه ها و جلساتی که داشته خاطر نشان کرده که در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

اخیرا نیز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دولت تدبیر و امید در جلسه خصوصی با رئیس دولت اصلاحات و «سید حسن خمینی» نوه امام خمینی (ره) مجددا از عدم تمایل به حضور در انتخابات ابراز کرده و در اقدام جدیدی ،طی یک پیام در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از عزم جدی خود برای عدم حضور در انتخابات خبر داده است و این اقدام ظریف  به منزله آب سردی بر روی جسم اصلاح طلبان تلقی می شود .

اما از اعضای دولت تدبیر و امید تنها این محمد جواد ظریف نیست که مورد نظر اصلاح طلبان قراردارد بلکه « اسحاق جهانگیری»معاون اول رئیس جمهور نیز یکی از نامزد های مورد نظر اصلاح طلبان است. همان کسی که در مناظره های انتخاباتی سال 96 بیان می کرد که« این ما بودیم که ماشین اقتصادی کشور را را انداختیم» ولی اکنون همه ما شاهد حرکت این ماشین از روی سفری معیشت مردم هستیم.

 به نظر می رسد در صورت عدم تمایل محمد جواد ظریف ، اصلاح طلبان اجماعی  بر روی  اسحاق جهانگیری داشته باشند اما با این تفاوت که دیگر مانند انتخابات سال 96 دیگر پیاده نظام نبوده و حالا  به عنوان یک مهره اصلی ایفای نقش می کند.

یکی دیگر از چهره های حاضر در میان اصلاح طلبان« سید مصطفی تاج زاده »چهره جنجالی اصلاح طلبان و وزیر کشور دولت اصلاحات است که برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده است.

تاج زاده همواره جزو یکی از مهم ترین چهره های اصلاح طلب شناخته می شود و این فعال سیاسی اصلاح طلب در سخنرانی و یا در بسیاری از توئیت های خود علنا علیه مواضع کلان جمهوری اسلامی ایران موضع منفی گرفته و دائما در حال تخریب سیاسی شورای نگهبان بوده است.

به نظر می رسد که سید مصطفی تاج زاده به واسطه سوء پیشینه و پرونده امنیتی که از سال 89 دارد، در مرحله برسی صلاحیت های نامزد های ریاست جمهوری تایید صلاحیت نشده و به همین دلیل از ماراتون انتخابات حذف گردد.

سید مصطفی تاج زاده در 29 فروردین 1389به حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب  تهران به ریاست  قاضی صلواتی ،  به اتهام اجماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت های تبلیغاتی علیه نظام مجرم شناخته و اکنون این سابقه  کیفری می تواند دلیل مهمی برای رد صلاحیت او تلقی شود

یقینا پس از رد صلاحیت این نامزد اصلاح طلب برای بار دیگر شورای نگهبان به مانند سال های گذشته مورد آماج حملات توئیتری این چهره سیاسی قرار خواهد گرفت.

اما فارغ از حضور یا عدم حضور تاج زاده در انتخابات 1400 همچنان اعلام کاندیداتوری چهره های جنجالی اصلاحات هنوز ادامه دارد . « محمود صادقی »یکی دیگری از چهره های اصلاح طلبی است که با حضور در وزارت کشور در سومین روز از ثبت نام ها  رسما  وارد عرصه رقابت برای کسب کرسی ریاست جمهوری شد.

محمود صادقی همواره یکیاز جنجالی ترین چهره های اصلاح طلب محسوب می شود و وی همانند مصطفی تاج زاده دارای سابقه کیفری و پرونده های متعدد قضایی است که هر یک از این پرونده ها می تواند برای صلاحیت وی در انتخابات ریاست جمهوری مانعی تلقی شود.

وزرای احمدی نژادی به صف شده اند

تا کنون علاوه بر حضور اصلاح طلبان ، انتخابات 1400 شاهد رویکرد و اتفاق تازه در خود بوده است.  در این دوره چهره هایی حضور می یابند که خود را مستقل معرفی کرده و شعارشان احیای معیشت مردم است اما سابق کاری ویژه ای دارند.

«رستم قاسمی»،« صادق خلیلیان» «محمد عباسی»، «محمد حسن نامی» به ترتیب وزاری نفت ، کشاورزی ، ورزش و جوانان و ارتباطات دولت دهم هستند که حضور جدی در انتخابات ریاست جمهوری دارند .

این اشخاص با وجود مستقل خواندن خود به نوعی یادگاری از دولت دهم و شخص محمود احمدی نژاد محسوب می شوند که همین نکته می تواند امتیاز مثبتی برایشان در نزد مردم باشداما از سوی دیگر می تواند برایشان دردسر ساز هم باشد.

البته رستم قاسمی وزیر نفت دولت احمدی نژاد جزو یکی از افرادی است که نامش در  لیست شورای وحدت اصولگرایان ثبت گردیده و می توان گفت که وی از اتهام احمدی نژادی به گونه ای مبرا است.حال باید دید وزرای دیروز و کاندیداتور های امروز در آینده چه نقشی خواهند داشت.

آقای احمدی نژاد رطب خورده را منع رطب نیست

 فارغ از حضور چهره های جنجالی اصلاحات و وزاری احمدی نژادی، حضور شخص« محمود احمدی نژاد» در روز دوم ثبت نام ها به اندازه کافی جنجال آفرین بود و می توان به جرئت گفت که محمود احمدی نژاد در جنجال آفرینی گوی سبقت را از سایرین ربود.

یقینا روز دوم ثبت نام ها به واسطه اقدامات احمدی نژاد روز پر تنشی بود. از درگیری  همراهان  احمدی نژاد با مامورین حاضر در وزارت کشور تا  مصاحبه مطبوعاتی تند وی از مهمترین شاهکار های رئیس جمهور سابق کشورمان است که یقینا با رد صلاحیت وی تا چندین روز خوراک رسانه برای شبکه های معاند و غربی فراهم خواهد کرد.

محمد احمدی نژاد که روزی تایید شده شورای نگهبان بود در دومین روز از ثبت نام ها در نطق و مصاحبه  مطبوعاتی  عنوان کرد که با رد صلاحیت وی ، انتخابات را به رسمیت نخواهد شناخت وعملا این انتخابات باطل محسوب می شود .

ای کاش در این روز ها شخصی باشد که که سال های 84 و 88 را برای وی یاد آوری کند که اگر امروز وی لقب رئیس جمهور سابق را به یدک می کشد به اول به واسطه مردم وتایید سیستمی است که وظیفه حراست از آرای مردم را دارد.

ای کاش یک نفر در این روز ها به محمود احمدی نژاد بگوید که آقای رئیس جمهور سابق ، رطب خورده را منع رطب نیست. چگونه سیستمی را زیز سوال میبرید که روزی خودتان از این سیستم وارد حیاط پاستور شده اید.

 حالا باید دید رئیس جمهور سابق کشورمان که روز خدمتگذار مردم بود امروز شعارش این است که می خواهد به مردم خدمت کند بر سر دوراهی کسب قدرت و انسجام کشور چگونه عمل خواهد کرد . باید دید که برای احمدی نژاد کرسی پاستور مهم است یا ثبات سیاسی کشور.

لاریجانی کجاست؟

در بحبوحه فضای انتخاباتی کشور علاوه بر نام محمد جواد ظریف ، نام فرد دیگری که مکررا توسط اشخاص و احزاب یه میان می آید نام«علی لاریجانی» رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و مشاور رهبری در امور بین الملل که می تواند با اعلام کاندیداتوری تنور ریاست جمهوری را داغ تر کند.

 با وجود انکار چهره های  سیاسی اصلاح طلب ، به نظر می رسد علی لاریجانی در غیبت محمد جواد ظریف همگام با اسحاق جهانگیری نامزد مورد نظر  اصلاح طلبان باشد.

علیرغم رد طرح توسل به نامزد اجاره ای ، این امر دور از ذهن نخواهد بود که اصلاح طلبان بار دیگر  با حربه نامزد اجاره ای وارد عرصه انخابات شوند و در این دوره علی لاریجانی نقشی را ایفا  کند که حسن روحانی  در سال 96 برای اصلاح طلبان به اجرا درآورد.

تاکنون حضور علی لاریجانی در هاله ای از ابهام قرار دار و حرف های ضد و نقیضی در مورد وی وجود دارد حالا باید دید در دقیقه 90 چه اتفاقی در وزارت کشور پیش خواهد آمد.

 از جبهه نیرو های انقلاب چه خبر؟

اما آن سوی میدان  نیز اصولگرایان و نیرو های انقلاب برای انتخابات ریاست جمهوری به تکاپو افتاده اند و در عین رقابت با یکدیگر دیدار هایی دارند که بیشتر جنبه هم نظری و ائتلاف  دارد تا تقابل.

تاکنون چهره هایی نظیر «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ،سید عزت الله ضرغامی رئیس سابق سازمان  صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، « سعید محمد» فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ،«امیر حسین قاضی زاده هاشمی» نماینده مردم مشهد در مجلش شورای اسلامی و عضو هئیت رئیسه مجلس، « اسد الله بادمچیان» دبیر کل حزب موتلفه اعلام کاندیداتوری کرده اند و هر یک از اشخاص صلاحیت ویژه دارند که می توانند آینده کشور را بدست بگیرند اما به نظر می رسد که هیچ یک از این افراد رئیس جمهور نخواهند شد.

سید خراسانی می آید

 هر یک از افراد مطرح در شورای وحدت اصولگرایان و نیرو های انقلاب در جایگاه خود از صلاحیت و کار آمدی ویژه ای برخوردار هستند اما جدای از اشخاص نام برده پس از ماه ها صحبت و رایزنی بالاخره« سید ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضاییه  راضی به حضور در انتخابات ریاست جمهوری شدند.

« منوچهر متکی» وزیر سابق امور خارجه و سخنگوی شورای  وحدت نیز در مصاحبه هایی با دیگر رسانه اعلام کرده بود که حضور رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری حضور خواهد یافت و این امر قطعی است.

چندی پیش نیز « محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بیان داشته بود که با حضور آیت الله رئیسی در انتخابات ، در انتخابات شرکت نخواهد کرد و همه افراد ودلسوزان انقلاب باید با ایشان هماهنگ باشند چرا که با وجود آقای رئیسی به صلاح جبهه انقلاب است که یک اتحاد و اتفاق نظر  برای نیروهای انقلابی بدست آید.

یقینا مردم فضای انتخاباتی سال 96 را  به یاد دارند که تیم انتخاباتی و حامیان حسن روحانی با خدعه و مطرح کردن مباحث چون دیوار کشی ، باعث عدم موفقیت رئیسی در انتخابات شدند و دود این عمل تنها به چشم کسی جز مردم نرفت.

مردم ایران از سال 96 تا آخرین روز های دولت تدبیر و امید همواره تحت فشار شدیدترین فشار های اقتصادی بوده و طی چهار سال اخیر به واسطه عملکرد ضعیف دولت معیشت همه اقشار جامعه به شدت لطمه دیده است.

 یقینا به یاد داریم که در سال 96 تیم تبلیغاتی روحانی ، دلار 5 هزار تومانی را  تبدیل به دستاویزی کرد تا به طریق آن مردم را ازآمدن رئیسی بترسانند ، شاید آن روز ها خود اعضای ستاد انتخاباتی روحانی فکر این را نمی کردند که دلار تا 30 هزار تومان هم بیاید.

اکنون زمان انتخاب فرا رسیده و مردم باید به بهترین شخص رای اعتماد داده و آینده خود را برای 4 سال به وی بسپارندگرچه در این 4 سال گذشته مردم ایران  به دلیل سوء مدیرت  دولت تحت بدترین فشار اقتصادی بوده اما با اجرای مولفه های تبیینی مقام معظم رهبری برای نامزد های ریاست جمهوری می توان امید داشت که با یک رای اعتماد درست به شخص اصلح  می توان تلخی هی گذشته را از یاد برده و فشار اقتصادی بر روی مردم را نیز ازبین ببرد.

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات