صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۰۵۷۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دستگاه‌های جاسوسی و سرویس‌های اطلاعاتی کشورهایی و از همه بدتر کشور آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی از چندی پیش تلاش می‌کنند که انتخابات آخر خرداد را بی‌رونق کنند؛ یا برگزارکنندگان انتخابات را دارند متّهم می‌کنند یا شورای محترم نگهبان را متّهم می‌کنند- یا مردم را دلسرد می‌کنند. با شدّت تمام از این کارها دارند می‌کنند. (01/01/1400) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 ▼حرف روز                 

مردم نمره می‌دهند!

قطار انتخابات 1400 با عبور از ایستگاه ثبت‌نام‌ها، یک مرحله دیگر به موعد نهایی نزدیک‌تر شد. ستاد انتخابات کشور دیروز نسبت به روزهای دیگر شاهد حضور چهره‌های شناس سیاسی بود. ابراز مواضع انتخاباتی کوتاه و گاه جنجالی برخی نامزدهای انتخاباتی در سالن کنفرانس خبری این ستاد نشان از انتخاباتی متفاوت، پیچیده و مهم دارد. شروع توفنده از سوی نامزدهای ثبت‌نام‌کننده برای تحرک اجتماعی و شور انتخاباتی خوب است، اما مشروط به شروطی که فضای سلامت انتخابات را به زشتی و تخریب نیالاید و برای مردم و کشور هزینه نسازد.

نکات تحلیلی: 1- همان‌طور که طی روزهای گذشته شاهد بودیم، ثبت‌نام برای برخی از نامزدها تبدیل به فرصتی برای فرافکنی و فرار از پاسخگویی به مسئولیت‌‌های گذشته شد و البته کاربست ترفندهای انتخاباتی رقیب‌هراسانه‌ای که از قبل روی آن‌ها کار کرده‌ بودند. این تصویر نامناسبی دال بر جنگ قدرت و بی‌توجهی به درد مردم مخابره می‌کند که اصلاً زیبنده و خواسته نظام اسلامی نیست. 2- غلبه رویکرد اصلی اقدامات رسانه‌ای و تبلیغی زودهنگام کاندیداها، سلبی و نفی‌ای بود تا ایجابی و اثبات خود! این موضوع، مضاف بر دادن سویه رادیکالی به انتخابات، تخریب و نامیدسازی را بر فضای انتخابات حاکم می‌کند. 3- علاوه بر تخریب و رقیب‌هراسی در رفتار این روزهای برخی نامزدهای انتخاباتی، نوع مواضع برخی ثبت‌نام کنندگان دیروز چیزی جزء نقد بی‌مهابای ساختارهای حاکمیتی و ترسیم تصویر دوگانه‌‌های مخرب دشمن پسند نبود و نیست. برخی در بزنگاه‌های انتخاباتی چنان از فضای آزاد سیاسی سوءاستفاده و در نقد ساختارها افراط می‌کنند که گویی از تریبون بی‌بی‌سی انگلیسی و صدای آمریکا جمهوری اسلامی را نقد می‌کنند و در همان حال برای فقدان آزادی بیان مرثیه می‌سرایند! درحالی‌که برآیند و فرایند نظام اسلامی امروز چیزی جزء محصول عملکرد و برنامه‌های همین شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی در دولت‌ها و مجالس گذشته نیست!

نکته راهبردی: راهبردی‌ترین نکته به یاد داشتن خدا ناظری در رفتارها و مواضع است و اینکه همه خیرات و برکات به دست اوست! و رفتار و تفکر ما عامل جذب این برکات است. با وسیله نامطلوب و فعل حرام نمی‌شود کار حلال و خدمت به مردم کرد. به تعبیر امام(ره) اساساً برکت نخواهد داشت. ضمن این‌که، مردم هم شاهد کارنامه گذشته، برنامه حال و آینده ما و رفتار انتخاباتی ما هستند و به ما نمره می‌دهند. (فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                         

آیا می‌توانید؟!

42 سال از تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حال شکل گرفتن است. زمان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری رأس ساعت ۱۸ روز شنبه (۲۵ اردیبهشت 1400) پایان یافت و به‌این‌ترتیب پرونده نام‌نویسی از نامزدهای این دوره انتخابات ریاست جمهوری بسته شد.

گزاره‌های تحلیلی: برای اشخاصی که وارد صحنه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند، دانستن این نکته بسیار حائز اهمیت است که بدانند؛ مردم سرنوشت خود و کشورشان را به آن‌ها می‌سپارند. این تفویض اختیارات یک ظرفیت بسیار عظیمی می‌طلبد تا دیگر تکرار برخی گزاره‌های زیر را مانند برخی روسای جمهور به دلیل ناتوانی و فرار از پاسخگویی و اظهار شرمندگی در دوره 4 تا 8 ساله شاهد نباشیم. برخی گزاره‌ها ازجمله: «دولت قبل»، «موضع‌گيري‌هاي جريان تندرو»، «دولت پنهان»، «دست‌های پنهان»، «نگذاشتند کار کنیم!»، «دولت اختیار ندارد» و درنهایت «بدشانسی: آمدن سیل، زلزله و کرونا» آن‌قدر تکرار گردید که مردم با دیدن تریبون برخی مسئولین منتخب خود، به‌جای انتظار حل مشکلات، پیش‌بینی و پیشگویی این گزاره‌ها را نُقل مجالس و دورهمی‌های خود داشته‌اند. باید دانست که جایگاه ریاست جمهوری محل آزمون‌وخطا نیست و گره کار کشور در نارسائی مدیریتی نهفته است که قطعاً انتخابات می‌تواند این نوسازی را در کشور ایجاد نماید. مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی سال جاری برای این گره‌گشایی و رهاشدگی از این گزاره‌ها و حتی علاج دردهای مزمن کشور، خطاب به ثبت‌نام کنندگان 21 تا 26 اردیبهشت 1400 فرمودند: مطلبی را می‌خواهم به داوطلبان عرض بکنم. به آن کسانی که داوطلب ریاست جمهوری می‌شوند؛ انتظار داریم سنگینی کار را بدانید؛ اگر دیدید می‌توانید، خیلی خب، وارد کارزار انتخاباتی بشوید؛ امّا این‌جور نباشد که سنگینی کار را ندانید. بدانید که مشکل کشور کجا است و مسائل کشور چیست، برای حل آن مسائل هم یک برنامه‌ای و راه حلّی داشته باشید، ولو اجمالی. مسئله‌ اقتصاد، مسئله امنیت کشور، موضوع آسیب‌های اجتماعی، مسئله سیاست خارجی، مسئله بسیار مهم فرهنگ. اگر می‌بینید می‌توانید این بار سنگین و مهم را به دوش بگیرید، بسم‌الله، وارد بشوید؛ اگر دیدید نه، وارد نشوید». (نویسنده: حسین عباسیان)

خبر ویژه         

تحلیلگر صهیونیستی؛ صهیونیست‌ها سرزمین اشغالی را ترک کنند

شامگاه شنبه شماری از صهیونیست‌ها با برگزاری تظاهراتی در تل‌آویو خواستار پایان درگیری با مقاومت شده‌اند. تظاهرات‌کنندگان شعارنوشته‌هایی با شعار «جنگ را متوقف کنید» در دست داشتند. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز دیروز گزارش داد که کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در نشستی خواستار پایان درگیری‌ها با غزه شده‌اند. وضعیت اقتصاد رژیم صهیونیستی نیز این روزها حال‌وروز خوشی ندارد؛ منابع کشتیرانی می‌گویند حداقل دو شرکت کشتیرانی به علت درگیری‌ها در فلسطین اشغالی، درخواست کرده‌اند محموله‌های نفتی خود را به‌جای بندر «عسقلان» در بندر «حیفا» تحویل رژیم صهیونیستی دهند. پیشتر نیز آسمان فلسطین اشغالی از ترس موشک‌های مقاومت خالی شده بود و بیشتر پروازهای بین‌المللی به این نقطه متوقف شده است. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اذعان کرده مقاومت توانسته این رژیم را در محاصره هوایی قرار دهد. «آری شابیط» تحلیلگر صهیونیستی نیز در تأیید حقانیت ملت فلسطین در روزنامه هاآرتص نوشت: «صهیونیست‌ها سرزمین اشغالی را ترک کنند و به موطن اصلی خود بازگردند؛ اسرائیل نفس‌های آخر خود را می‌کشد. ما در بدترین و سخت‌ترین دوره تاریخ خود هستیم، مثل‌اینکه ما راهی جز اعتراف به حقوق آن‌ها و پایان دادن به اشغالگری نداریم. باید اعتراف کرد، فلسطینیان در این سرزمین ریشه دارند؛ ازاین‌رو برای بقا باید به دنبال راه سومی برای خود باشیم. نه‌تنها در بعد عملی بلکه در بعد روحی و روانی هم همه‌چیز برای ما پایان یافته است‌، باید با دوستان خود خداحافظی کرده و برای زندگی به سان‌فرانسیسکو، برلین یا پاریس نقل‌مکان کنیم».

▼ اخبار

عزم جدی آمریکا برای بازگشت به برجام!

«فؤاد ایزدی»، کارشناس مسائل آمریکا معتقد است: «به‌هیچ‌وجه جنگ‌افروزی اسرائیل و به موازاتش تحرکات و اقدامات برخی از سناتورها باعث تغییر نگاه جو‌ بایدن نسبت حضور در نشست وین و احیای برجام نخواهد شد. چون عزم جدی در دولت بایدن برای بازگشت ایالات‌متحده آمریکا به توافق هسته‌ای وجود دارد. همان‌گونه که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم در پاسخ به سؤال مشابه شما عنوان داشت که آمریکا در مذاکرات وین به‌شدت خواهان آن است که با بازگشت به توافق هسته‌ای و احیای برجام کنترل و مدیریت جدی‌تری روی اقدامات جمهوری اسلامی ایران داشته باشد؛ یعنی نگاه غایی ایالات‌متحده حضور در نشست وین باهدف کاهش قدرت و نفوذ ایران است. به دلیل آن‌که تیم بایدن معتقد است این برجام خواهد بود که می‌تواند برنامه هسته‌ای و قدرت روزافزون ایران را مهار کند. مؤید آن هم به مواضع وزیر امور خارجه دولت بایدن بازمی‌گردد؛ آنتونی بلینکن درخواست سناتورهای جمهوری‌خواه برای خارج شدن از گفت‌وگوهای وین در حمایت از قساوت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را رد کرد. این نشان می‌دهد که بازگشت دولت بایدن به برجام برای مهار ایران تا چه اندازه برای خود آمریکایی‌ها مهم و حیاتی است».

آرایش جنگی برای فرار از ترس!

سفیر اسبق ایران در اردن می‌گوید: «امکان جنگ فراگیر [در سرزمین‌های اشغالی] هست. مخصوصاً ورود نظامیان صهیونیست به غزه می‌تواند باعث بروز یک جنگ فراگیر شود. این‌طور که در اخبار آمده و اگر این آرایش جنگی که نظامیان به خود گرفته‌اند چیزی بیشتر از یک جنگ روانی باشد و بخواهند مرزهای غزه را بشکنند و وارد آن شوند، زمینه مستعدی ایجاد می‌شود. هدف گرفتن غیرنظامیان فلسطینی در غزه و تعداد بالای شهدای فلسطینی و مخصوصاً کودکان نشان از دست‌پاچه بودن اسرائیل و نظامیانش دارد. از طرف دیگر عبور موشک‌های حماس از سد گنبد آهنین و کشته شدن تعدادی از یهودیان در سرزمین‌های اشغالی هم نشان از وخامت اوضاع دارد؛ اما مهم‌تر درگیری‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی و ازجمله شهر لد است که می‌تواند شعله جنگ داخلی را روشن کند. ضمن آنکه مردم لبنان و اردن هم در کنار مرزهای شمالی و شرقی سرزمین‌های اشغالی علاقه‌مند به شرکت و حمایت از مردم فلسطین در مقابل حملات نظامیان صهیونیست در این درگیری‌ها هستند. ازآنجایی‌که انتفاضه از سنگ‌پرانی به موشک‌اندازی تبدیل‌شده، به‌گونه‌ای سقف گنبد آهنین را سوراخ کرده. نتانیاهو دارد تلاش می‌کند که در وهله اول با آرایش جنگی یک جنگ روانی را شروع کند و در درجه بعد یک تقویت روحی و کمک روانی برای مردمی که در یک وضعیت سخت از منظر ترس از فرود موشک بر مناطقشان در پناهگاه‌ها هستند، باشد».

تعریض و کنایه رضایی به لاریجانی و جهانگیری

«علی لاریجانی» رئیس سابق مجلس ازجمله چهره‌های ثبت‌نام کننده انتخابات ریاست جمهوری بود که دیروز بعد از ثبت‌نام در بخشی از نطق انتخاباتی گفت: «حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود». همین جمله موردنقد بسیاری در فضای مجازی شد. محسن رضایی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز ازجمله این منتقدین بود که بعد از ثبت‌نام در وزارت کشور گفت: «اقتصاد پادگان یا دادگاه نیست اما جای فلسفه‌بافی هم نیست؛ اقتصاد از فلسفه‌بافی آسیب جدی دیده است». وی کنایه‌ای نیز به معاون اول دولت نیز زد که صحبت‌هایی بغض‌آلود بعد از ثبت‌نامش برای ریاست جمهوری ایراد کرد. رضایی گفت: «عده‌ای اینجا زیر گریه زدند؛ یک عده گفتند نه چکش نه کلید! پس شما کجا بودید؟ شما عامل بدبختی مردم بودید؛ اگر مجلس و دولت گذشته درست عمل می‌کردند آیا امروز گرفتار می‌شدیم؟».

اخبار کوتاه

دستگاه قضا مهم است، اما قوه مجریه مهم‌تر!/ رئیس قوه قضائیه در سخنرانی دیروز خود در ستاد انتخابات کشور، در پاسخ به افرادی که دغدغه قوه قضائیه را دارند و خواستار باقی ماندن ایشان بر ریاست این قوه، به‌جای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری بودند، گفت: «دستگاه قضا مهم است اما قوه مجریه، امر اهم و دارای اولویت است». رئیسی افزود: «بیکاری، گرانی، سفره مردم و وضعیت اقتصادی دغدغه جدی برای انسان ایجاد می‌کند. این ناامیدی‌ها در یک دولت قوی می‌تواند به امید تبدیل شود. بانیان و شرکای وضع موجود نمی‌توانند تغییردهنده وضعیت فعلی باشند. من بنای ستادهای انتخاباتی آن‌چنانی را ندارم؛ مردم خانه‌هایشان را به ستاد تبدیل کنند».

وضعیت شناسی جبهه مقاومت در اتاق گفتگو/ جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رئیس دفتر سیاسی حماس در این مکالمه تلفنی آخرین تحولات اوضاع و درگیری‌ها در غزه را بررسی کردند. سردار اسماعیل قاآنی ضمن تمجید از عملکرد بی‌نظیر و موفقیت‌آمیز مقاومت، جنایات وحشیانه اشغالگران صهیونیست را به‌شدت محکوم کرد. هنیه نیز نبرد قدس را نبرد کل امت اسلام دانست و مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت و قضیه عادلانه فلسطین را ستود. فرمانده نیروی قدس همچنین در گفتگوی تلفنی با زیاد نخاله، دبیر کل جهاد اسلامی، آخرین وضعیت میدانی جبهه مقاومت را جویا شد.

پرده‌برداری از حقوق بشر دوگانه در غرب/ «سایبرت» سخنگوی صدراعظم آلمان اعلام کرد دولت این کشور تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌ها را تحمل نخواهد کرد. وی اقدامات جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی را دفاع از خود خواند و مدعی شد «اسرائیل حق دفاع از خود در برابر حملات را دارد». فرانسه نیز که خود را کشور آزادی‌ها و آزادی بیان می‌داند، دیروز برای برهم زدن تظاهرات حامیان فلسطین از ماشین آبپاش استفاده کرد. تعدادی از فرانسوی‌های حامی فلسطین بی‌اعتنا به اعلام دولت این کشور مبنی بر غیرقانونی بودن هر نوع تجمع در موضوع فلسطین، به خیابان‌های پاریس آمده و خواستار توقف حملات به ملت مظلوم فلسطین شده بودند.

تغییر شیوه نبرد فلسطینیان به سبک رزمندگان یمنی/ یکی از نکات مهم و تفاوت‌های قابل‌توجه نبرد اخیر فلسطین، تغییر سبک شلیک راکت از نوار غزه به سرزمین‌های اشغالی بوده است. درگذشته نوع مبارزات رزمندگان فلسطینی بیشتر بر پایه حجم بالای شلیک به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین و تلاش برای اشباع کردن پدافند گنبد آهنین ارتش اسرائیل بود؛ اما در چند روز اخیر به‌خوبی می‌توان مشاهده کرد که در کنار بالا رفتن نرخ شلیک و عبور از سد سامانه‌های پدافندی دشمن، حملات راکتی مقاومت سبکی هدفمند به خود گرفته و تلاش می‌شود تا زیرساخت‌های حیاتی دشمن نیز در این مناطق هدف قرار بگیرند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات