صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۰۶۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) رئیس‌جمهور [ی]یکی از پُرمشغله‌ترین و پرمسئولیت‌ترین دستگاه‌ها است... عمده نزدیک به همه مدیریت‌های کشور که هزاران مدیریت است، در اختیار رئیس قوه مجریه است. همه بودجه مصوّب کشور در اختیار رئیس‌جمهور است. مدیریت‌های دیگر در جنب قوه مجریه درواقع چیزی نیستند. (۰۱/۰۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

اهمیت موقعیت‌شناسی در انتخابات

یکی از مؤلفه‌های اصلی بصیرت و ازجمله مواردی که در زمان‌های مهم و سرنوشت‌ساز مانند انتخابات می‌تواند خود را نشان دهد (موقعیت‌شناسی) است. امر مهم و خطیری که هرچه آحاد مردم نسبت بدان توجیه گردند هم در میزان مشارکت و هم در انتخاب اصلح تأثیرگذار خواهد بود. موقعیت‌شناسی دارای 2 شاخص اصلی زمان‌شناسی و مکان‌شناسی است:

1- زمان‌شناسی: مقام معظم رهبری در خصوص زمان‌شناسی می‌فرمایند: «بعضى‌ها احساس مسئولیت داشتند در دوران مبارزات امّا نمی‌فهمیدند این را کجا خرج کنند؛ جایى خرج می‌کردند که به ضرر حرکت عظیم مبارزاتىِ امام بزرگوار بود؛ بعد از انقلاب هم همین‌جور؛ تا امروز هم همین‌جور است. بعضى‌ها احساس دارند، احساس مسئولیت می‌کنند، انگیزه دارند امّا این انگیزه را غلط خرج می‌کنند؛ بد جایى خرج می‌کنند اگر این رکن نباشد، امربه‌معروفش هم اشتباهى درمى‌آید، جهادش هم اشتباهى درمى‌آید، امرِ مورد اهتمامش هم دچار خطا می‌شود و به کج‌راهه مى‌افتد».

 2- درست نشناختن محیط هم یکی از موانع پیش رو است. رهبر معظم انقلاب در این زمینه معتقدند: «بعضی‌ها هستند محیط را درست نمی‌شناسند؛ وقتی ما محیط را نشناختیم، احتمال خطا و اشتباه برایمان زیاد است؛ وقتی‌که جنگاور و رزم‌آور ندانست کجا قرار دارد، دشمن کجا است، دوست کجا است، ممکن است سر اسلحه‌اش را به‌طرف دوست بگیرد، به خیال اینکه دارد به دشمن شلیک می‌کند؛ محیط را باید شناخت، جبهه‌بندی‌ها را باید دید، باید شناخت. بعضی از کارهایی که بعضی‌ها می‌کنند، مثل شخصی است که در سنگر خوابش برده، حالا بیدار شده و می‌بیند صدای تق‌وتوق می‌آید، نمی‌داند دشمن کدام طرف است، دوست کدام طرف است، همین‌طور بی‌هوا توپخانه را یا خمپاره را یا تفنگ را آتش می‌کند به یک سمتی؛ اتفاقاً به سمت دوست شلیک می‌شود. بعضی‌ها کارشان این‌جوری است؛ نمی‌فهمند با چه کسی دارند مبارزه می‌کنند؛ بنابراین شناخت محیط خیلی لازم است».

 بر همین اساس، در موقعیت خطیر انتخابات باید هم زمان‌شناس بود و هم مکان‌شناس؛ بدین معنا که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. کنشگرانی که در مسیر انقلاب اسلامی گام برمی‌دارند باید متوجه این شاخص‌های مهم باشند و به خاطر مطامع حزبی و جریانی در فرایند انتخابات رفتاری نداشته باشند که به‌جای رونق به انتخابات و حل معضلات کشور، چالش آفرین و سازنده دوقطبی‌های کاذبی باشند که فضای کشور را غبارآلود کنند تا دشمن از این فضا ماهی خود را بگیرد! (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                                 

ابعاد نهان جنگ غزه

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر این رژیم گفت: «اهداف ما از جنگ کنونی، برقراری آرامش، تقویت نیروهای میانه‌رو در منطقه و به چالش کشیدن ظرفیت راهبردی حماس است و به همین منظور به حملات علیه حماس ادامه می‌دهیم». این گزاره وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بسیار مهم است؛ زیرا همان‌گونه که مطرح کرده است، این جنگ بیش از آنکه در پاسخ به مسائل اخیر و مسجدالاقصی باشد، در پاسخ به یک سری از مسائل و در ابعادی فراتر از مسائل فلسطین است.

گزاره‌های خبری: 1- در کنار موضع وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، «مراف میکائیل»، رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی در توییتی نوشت: «ما اینک در نقطه‌ای هستیم که حماس تاکنون این اندازه قدرتمند و خطرناک نبوده است. ارتش اسرائیل به نقطه بن‌بست رسیده و هیچ تعریف جامع و راهبردی برای برون‌رفت از عملیات غزه وجود ندارد». این موضع‌گیری نشان از قدرت حماس در ابعاد مختلف نظامی و حتی سیاسی دارد. 2- در راهبرد امنیتی رژیم صهیونیستی، سه تهدید اصلی تعریف شده است: الف) حماس که به‌عنوان تهدیدی درونی (درون سرزمین‌های اشغالی) مطرح شده است؛ ب) حزب‌الله که به‌عنوان تهدیدی بیرونی و در جبه‌های شمالی و شرقی رژیم مطرح است؛ ج) ایران که رژیم صهیونیستی به‌عنوان تهدیدی فراتر از تهدیدهای دیگر برای خود متصور کرده است. همان‌گونه که مشاهده می‌شود، اکنون صهیونیست‌ها به تهدید نزدیک یعنی حماس مشغول هستند. این بحث کاملاً در مواضع مقامات این رژیم مشاهده می‌شود و به‌گونه‌ای متوجه شده‌اند که قدرت حماس در درون سرزمین‌های اشغالی به‌مراتب بالاتر از مسائلی است که به آن فکر می‌کنند.

گزاره‌های تحلیلی: با توجه به چالش‌های کنونی رژیم صهیونیستی در ابعاد سیاسی و نظامی و عدم مقابله با تهدیدهای کنونی، این رژیم تصمیم به حملات کنونی علیه حماس گرفته است. در سخنان مقامات صهیونیست دو مؤلفه بیش از همه مشهود است و باید به آن پرداخته شود. اول؛ قدرت حماس. رونمایی حماس از دستاوردهای نظامی‌اش در جنگ کنونی بسیار برای صهیونیست‌ها غافلگیرکننده بوده است. این رژیم معتقد است که چنانچه حماس در درون سرزمین اشغالی قدرت‌نمایی کند، هرگونه مقابله و عکس‌العمل در برابر آن مشکل خواهد بود. به همین منظور تمام توان خود را برای مقابله با حماس به کار گرفته است. دوم؛ تقویت نیروهای میانه‌رو. این گزاره در سخنان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مشهود است. حال با توجه به این مسئله باید به این دو نکته پرداخته شود که منظور گانتس از نیروهای میانه‌رو در منطقه چه کسانی هستند؟ و هدف از تقویت نیروهای میانه‌رو چیست؟ به‌احتمال‌زیاد آن چیزی که گانتس از آن به‌عنوان نیروهای میانه‌رو یاد کرده، در منطقه برخی کشورهای عربی همچون امارات است. برخی رسانه‌ها خبری تاکنون خبر از دست داشتن امارات و کمک این کشور به رژیم صهیونیستی در درگیری‌های کنونی در فلسطین اشغالی داده‌اند تا جایی که از پیشنهاد دولت امارات به طرح حمله زمینی به رژیم صهیونیستی نیز سخن به میان آمده است. هدف از تقویت نیروهای میانه‌رو نیز کاملاً مشهود و معلوم است؛ رژیم به دنبال یک توازن قوای منطقه‌ای بر اساس سیادت رژیم اسرائیل و سپس هم‌پیمانان منطقه‌ای آن است. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

خبر ویژه

حامیان فلسطین از انگلیس تا آمریکا!

هزاران نفر از مردم انگلیس در شهرهایی ازجمله لندن، بریستول، بیرمنگام، کمبریج و لیورپول عصر شنبه به خیابان‌ها آمدند و فریاد آزادی فلسطین سر دادند. هزاران نفر از مردم آمریکا نیز در شهرهای لس‌آنجلس، نیویورک، واشنگتن، دالاس، سن‌خوزه و شیکاگو با به دست گرفتن پرچم‌ها و دست‌نوشته‌هایی، ضمن اعلام همبستگی با مردم فلسطین، خواستار توقف خشونت صهیونیست‌ها شدند. در دیگر کشورهای غربی همچون فرانسه نیز طرفداران ضد جنگ و ملت مظلوم فلسطین به تجمعات اعتراضی دست‌زده‌اند که با برخورد پلیس همراه بوده است.

▼ اخبار

اعلام آمادگی تهران برای کنار گذاشتن اختلافات با همسایگان

وزیر امور خارجه کشورمان با حضور  در نشست اضطراری مجازی وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی و آخرین تحولات فلسطین، خطاب به کشورهای شرکت‌کننده در این نشست گفت: «امروز قتل‌عام کودکان فلسطینی پس‌ازآن «عادی‌سازی» ادعایی انجام می‌گیرد. این رژیم جنایتکار و آدمکش یک‌بار دیگر ثابت کرده است که تحرکات دوستانه در قبال این رژیم، تنها به تشدید قساوت‌های آن منجر می‌شود. تنها هدف تحرکات نفاق‌آمیز اسرائیل، تفرقه‌افکنی میان مسلمین و منزوی کردن مردم فلسطین است. اشتباه نکنید: اسرائیل تنها زبان مقاومت را می‌فهمد و مردم فلسطین کاملاً از حق دفاع از خود و سرپیچی از قلدری‌های این رژیم نژادپرست برخوردار هستند. این اقدامات وحشیانه بار دیگر ثابت کرده است که تنها مسیر مسالمت‌آمیز به سمت صلح، برگزاری یک همه‌پرسی میان تمام ساکنان فلسطین ازجمله فلسطینی‌های آواره‌شده و پناه‌جویان است. رویکرد شنیع برخی از دول غربی در برابرانگاری قربانیان و مجرمین، ما را وادار می‌سازد تا به کاستی‌های خود در پیشبرد آرمان مشترکمان نگاهی بیندازیم. ما باید یک کارزار «نهادینه‌شده» حقوقی و سیاسی علیه رژیم آپارتاید صهیونیستی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کنیم». ظریف در پایان تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران، مانند همیشه، دست دوستی خود را به‌سوی همه شما دراز می‌کند. ما آماده‌ایم تا تمام اختلافات را کنار گذاشته و در دفاع از حقوق مردم فلسطین با توسل به هر ابزار مشروع سیاسی و قانونی، متحد شویم».

در آستانه فاجعه بزرگ!

«مراف میکائیل» رهبر حزب کار رژیم اسرائیل در توییتی نوشت: «ما اینک در نقطه‌ای هستیم که حماس تاکنون این اندازه قدرتمند و خطرناک نبوده است. ارتش اسرائیل به نقطه بن‌بست رسیده و هیچ تعریف جامع و راهبردی برای برون‌رفت از عملیات غزه وجود ندارد». در همین ارتباط «افرایم هالیوی» رئیس سابق موساد گفت: «ما در آستانه فاجعه قرار داریم. این، تاریکی پیش از پرتگاه است». حماس یکی از دو گروه اصلی مقاومت در فلسطین است که در حمله رژیم صهیونیستی به محله شیخ جراح و مسجدالاقصی ساکت ننشست و تاکنون به اذعان رسانه‌های صهیونیستی بیش از 3000 موشک و راکت به مواضع صهیونیستی شلیک کرده است. حماس همچنین با هدف قرار دادن زیرساخت‌های رژیم اشغالگر قدس، معادله جنگ را به نفع خود رقم‌زده است. در آخرین مورد از این هدف‌گیری‌های موفق، شبکه 12 رژیم صهیونیستی خبر داد که حماس ده‌ها موشک به‌سوی چاه‌های گازی رژیم صهیونیستی در دریا شلیک کرده است. شبکه‌ کان نیز خبر داد که این حمله، موجب توقف فعالیت سکوی گازی تمار شده است. شبکه 11 رژیم صهیونیستی هم در گزارشی گفت که جنبش حماس زیردریایی‌هایی دارد که قادر به حمل مواد منفجره به وزن 50 کیلوگرم است. در پی این نوع عملیات‌های موفق، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در مطلبی نوشت: «تشدید تنش‌ها به پایان برسد یا نه حماس به آنچه می‌خواست رسید؛ به‌ویژه اینکه تصاویر حملات آن به تل‌آویو و انتقام‌گیری از حوادث قدس موجود است، شعارنوشته‌های بزرگ در تمجید حماس و رهبران آن و دفاع حماس از قدس و ناموس فلسطینیان در مسجدالاقصی وجود دارد و در طولانی‌مدت پیروزی ضمنی برای حماس خواهد بود، جنبشی که به اسرائیل حمله می‌کند و عامل بازدارنده‌ای برای آن است».

بُغضی که بعد از ۸ سال ترکید!

در حالی جهانگیری هنگام قرائت بیانیه انتخاباتی‌اش، زمانی که به موضوع فقر رسید بغض کرد و از برنامه‌اش برای مبارزه با فقر گفت! که فقری که الآن گریبان‌گیر مردم شده، ناشی از سیاست‌های اقتصادی و ارزی است که در دولت روحانی اجرا شد و اتفاقاً آقای جهانگیری هم جزء مدیران ارشد اجرایی آن بوده است. در دولتی که آقای جهانگیری ۸ سال مسئولیت ارشد داشتند، قیمت ارز حداقل ۱۰ برابر شد که همین اتفاق تلخ موجب شد تا شاهد گرانی‌های افسارگسیخته در بازارهای مسکن، خودرو، طلا و کالاهای اساسی باشیم. هنوز زمان زیادی از صف‌های طولانی مرغ نگذشته است و مردم فراموش نکرده‌اند که دقیقاً در ایام پیک کرونا، چطور مجبور شدند به لطف سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی و عواقب دلار جهانگیری، ساعات طولانی در صف‌های خرید مرغ دولتی بایستند! این ماجرا البته هنوز هم برای روغن جامد تکرار می‌شود!

اخبار کوتاه

بررسی صلاحیت 40 شخصیت در شورای نگهبان/ سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: «چیزی حدود ۴۰ نفر طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک خود را به وزارت کشور داده‌اند، یعنی بقیه افرادی که مدارک اعلامی را تحویل ندادند اصلاً بررسی نمی‌کنیم چون آن ثبت‌نام را به رسمیت نمی‌شناسیم». عباسعلی کدخدایی افزود: «مبنای ما برای بررسی صلاحیت‌ها، قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری است. ملاک ما رأی نهایی اعضای شورای نگهبان است و ۷ رأی مثبت برای احراز صلاحیت لازم است».

فقط ابراز تأسف!/ روز شنبه وزارت خارجه کشورمان از تصمیم ظریف برای لغو سفرش به وین در واکنش به موضع دولت اتریش در حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی و برافراشتن پرچم‌های این رژیم بر ساختمان‌های مقر دولت در وین خبر داد. وزارت خارجه اتریش این مسئله را تأیید کرد و افزود «این لغو (سفر) روابط ما (ایران و اتریش) را که به‌طور سنتی خوب است و کانال‌های باز ارتباطی با ایران را تغییر نمی‌دهد؛ اما ما ابراز همبستگی با اسرائیل را به سفرهای دیپلماتیک سایر کشورها وابسته نمی‌کنیم». اتریش به‌عنوان یک کشور بی‌طرف برای ادامه مذاکرات برجامی انتخاب شده بود، اما اکنون با مشاهده این موضع جانب‌دارانه آیا نباید دستگاه دیپلماسی کشورمان مذاکره در وین را متوقف کند و کشور دیگری را برای ادامه مذاکره برگزیند؟

قالیباف: همدیگر را تخریب نکنید/ رئیس مجلس خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «مشارکت پایین در انتخابات، هیچ برنده‌ای ندارد؛ مردم با استفاده از حق خود برای ریل‌گذاری دستگاه اجرایی، آینده را با مشارکت خود بسازند. حضور پرشمار نامزدهای شاخص، طلیعه انتخاباتی با مشارکت بالا است. نامزدها از تخریب یکدیگر و طرح ادعاهای غیرمنصفانه علیه رقیبان بپرهیزند. تبدیل شور انتخاباتی به مشارکت بالا زمانی اتفاق می‌افتد که نامزدها راهکارهایی برای حل برون‌رفت از مشکلات ارائه کنند».

دانش‌آموزان پایتخت در چاقی هم رکورددار شدند!/ معاون تربیت‌بدنی وزارت آموزش‌وپرورش گزارش داد: «بیشترین دانش‌آموزان خیلی لاغر در استان‌های سیستان ‌و‌ بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و کرمان هستند. بیشترین دانش آموزان دارای اضافه‌وزن در شهر تهران هستند که مقام اول را دارد، این به دلیل کم‌تحرکی و زندگی آپارتمان‌نشینی است. همچنین استان‌های مازندران، گیلان، خوزستان و شهرستان‌های تهران در وضعیت چاقی رتبه‌های نخست را کسب کرده‌اند.

واریز یک‌چهارم مبلغ مصوب دولت برای حمایت از بورس/ بر اساس مصوبات حمایتی دولت از بازار سرمایه که شامل واریز ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه به این بازار بود، بانک مرکزی برای مرحله اول ۵۰ میلیون دلار از این مبلغ را به‌حساب صندوق ‌تثبیت بازار سرمایه واریز کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات