صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۳۰۶۳۵
عضو اتاق بازرگانی تهران تشریح کرد

متقاضیان چند ماه معطل ارز می‌مانند/ سودجویان مانع کاهش قیمت کالاها

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید دو عامل مهم و تاثیرگذار اجازه نمی‌دهد آنطور که قیمت‌ها با رشد نرخ دلار بالا می‌روند، با افت آن نیز سریعا کاهش پیدا کنند.

مهرداد عباد در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بر خلاف آنچه که از سوی بانک مرکزی القا می‌شود که صادرکنندگان ارز خود را در سامانه نیما عرضه می‌کنند و به میزان عرضه آن ها تقاضا وجود ندارد و واردکنندگان ارز نمی‌خواهند، برای نتیجه گیری در این رابطه باید تمام ابعاد ماجرا را در کنار یکدیگر نگاه کرد.

وی با اشاره به فرایند طولانی و دشوار ثبت سفارش و واردات، توضیح داد: متاسفانه ما می‌بینیم که در میان دستگاه‌های اجرایی بعضا هیچ هماهنگی وجود ندارد. یعنی بانک مرکزی شرایط عرضه ارز را به شکل مستقل اجرایی می‌کند و وزارت صمت نیز فرایند ثبت سفارش و اعطای مجوز را در مسیر خود دنبال می‌کند. به این ترتیب لزوما میان بازگشت ارز صادرکنندگان به سامانه نیما و تقاضای فعال واردکنندگان هماهنگی وجود ندارد.

عضو اتاق تهران ادامه داد: به این ترتیب نباید این جوسازی صورت بگیرد که ارز در سامانه نیما هست ولی خریداری ندارد. ما واردکنندگانی داریم که چند ماه است به دنبال نهایی کردن خرید و دریافت ارز هستند اما موانع مختلفی در مسیر و راهشان وجود داشته و هنوز به سامانه نیما نرسیده‌اند. از این رو ارز موجود در کشور تقاضا دارد و قطعا واردکنندگان آن را می‌خرند اما اگر در چند روز میزان تقاضا پایین آمده، باید در مشکلات جاری و سیاست‌های محدودکننده تجارت آنها را دنبال کرد.

عباد با بیان اینکه فعالان اقتصادی پیش از آنکه به کاهش نرخ ارز نیاز داشته باشند، از دولت ثبات در بازار را می‌خواهند، بیان کرد: وقتی قیمت ارز ناگهان به ۲۵ هزار تومان می‌رسد، سپس به ۲۰ هزار تومان بازمی‌گردد و باز نوسان دارد، در چنین شرایطی نه امکان برنامه ریزی وجود دارد و نه فعالان اقتصادی ریسک کاهش قیمت کالای خود را می‌پذیرند که همین موضوع، باعث می‌شود وقتی قیمت دلار پایین آمد، بسیاری از فروشندگان به راحتی ریسک پایین آمدن قیمت را نپذیرند.

وی با اشاره به برخی سودجویی‌ها در بازار ایران، گفت: عامل دوم کاملا به سودجویی و منافع شخصی افراد ارتباط دارد. بسیاری با افزایش قیمت دلار کالای خود را گران می‌کنند اما وقتی ارز ارزان می‌شود، مقاومت می‌کنند. این بر خلاف اصول حسابداری و انصاف است و همین مقاومت اجازه نمی‌دهد که حتی اگر کاهش قیمت ارز نفعی هم برای مردم داشته باشد، در کوتاه مدت آن را به طور کامل لمس کنند.

در هفته‌های گذشته قیمت ارز با رسیدن خبرهایی مثبت از مذاکرات هسته‌ای کاهشی نسبی را تجربه کرد اما در روزهای گذشته بار دیگر در حوالی کانال ۲۲ هزار تومان ثابت مانده است.

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات