صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۰۶۸۵

اخبار ویژه چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

حلوای تن‌تنانی دولت برای مردم در ۱۰۰ روز پایانی

بر اساس نوع مدیریت دولت در زمینه گران کردن کالا‌های اساسی، به نظر می‌رسد دولت در صد روز پایانی، حلوای تن‌تنانی برای مردم پخته است!
سایت الف در تحلیلی می‌نویسد: در هفته‌های اخیر فاز جدید افزایش قیمت کالا‌های مختلف در بازار به وجود آمده است. این اتفاق در حالی رخ‌داده که علی ربیعی، سخنگوی دولت روز ۱۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ در نشست خبری عنوان کرده بود: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت کالا‌ها به‌خصوص کالا‌های اساسی تا پایان کار خود ندارد.
البته برخلاف صحبت‌های سخنگوی دولت، در روز‌های اخیر قیمت برخی اقلام و کالا‌ها افزایش چشمگیری داشته است. برخی رسانه‌ها از نامه یکی از شرکت‌های بزرگ تولید روغن به سازمان بورس اوراق بهادار برای افزایش قیمت روغن خوراکی خبر داده بودند.
در بخشی از این نامه که در ۲۵ اردیبهشت‌ماه صادرشده آمده است: «بر اساس اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مقرر گردید که قیمت مصوب فروش انواع روغن ساخته‌شده از تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ به شرح ذیل افزایش یابد: انواع روغن مایع ۳۵ درصد، انواع روغن جامد ۳۰ درصد با توجه به ترکیب تولیدات و فروش شرکت متوسط افزایش نرخ فروش محصولات شرکت به میزان ۳۳ درصد خواهد بود».
موضوع تأسف‌آورتر انتشار خبری درباره احتمال افزایش ۵۰ درصدی قیمت نان می‌باشد که در روز‌های اخیر به‌صورت مکرر در رسانه‌های مختلف انتشاریافته است. این در حالی است که نان، کالایی بسیار مهم در سبد مصرفی خانوار‌ها است و بدون شک افزایش قیمت آن موجب ایجاد مشکلات فراوانی برای اقشار ضعیف جامعه به لحاظ اقتصادی خواهد شد.
علاوه بر گرانی قیمت اقلام و مایحتاج اساسی مردم مانند نان، نوعی به‌هم‌ریختگی نیز به وجود آمده است. از سوی دیگر هرروز در بازار افزایش قیمت کالایی خاص رخ می‌دهد. درحالی‌که تا دیروز افزایش قیمت گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و... بود در روز‌های اخیر گرانی روغن، شکر و نان نیز اضافه‌شده و با این روند مشخص نیست فردا نوبت گرانی چه کالا‌هایی است.
آنچه باید به تحلیل «الف» افزود، تصریح این سوال است که آیا دولتمردان قصد دارند در افکار عمومی نشاط و امید ایجاد کنند و برای انتخابات ترغیب نمایند، یا دقیقا مسیری برعکس را در پیش گرفته‌اند؟!

جهان صنعت: دولت مقصر موج تازه گرانی است

یک روزنامه حامی دولت معتقد است دولت روحانی، به یادگار گذارنده رکورد‌های تورم است.
جهان صنعت با اشاره به موج جدید گرانی‌ها و نقش سیاست‌گذاری دولت در آن می‌نویسد: دولت دوازدهم با نزدیک شدن به روز‌های پایانی فعالیت خود، فاز جدید افزایش قیمت کالا‌های اساسی را بدون هیچ استدلال منطقی‌ای آغاز کرده است. روند افزایش قیمت کالا‌های اساسی در حالی طی روز‌های اخیر کلید خورده که قرار بود براساس اظهارات ربیعی سخنگوی دولت در سه ماهه نخست امسال هیچ تغییرات قیمتی‌ای در انواع کالا‌ها اعمال نشود، اما متاسفانه دولت با نقض این موضوع، روغن را ۳۵ درصد گران کرده و زمزمه افزایش ۵۰ درصدی نان نیز به گوش می‌رسد. در این میان شاهد این هستیم که در بازار شکر نیز افزایش قیمت‌های جدیدی اعمال شده و در بازار لبنیات و بسیاری دیگر از کالا‌های اساسی نیز بروز موج جدیدی از گرانی به گوش می‌رسد اگرچه هنوز مسئولان حاضر به پذیرش واقعیت‌های موجود در بازار نیستند.
نکته قابل تامل اینکه انجمن‌ها و اتحادیه‌ها هر بار که درخواست افزایش قیمت از مسئولان مربوطه را به بهانه افزایش هزینه‌های تولید داشتند، سازمان حمایت با افزایش بیش از ۱۵ درصدی قیمت‌ها موافقت نمی‌کرد، اما در شرایط فعلی که کشور درگیر انتخابات است، مجوز افزایش بیش از ۳۵ درصدی روغن را صادر کرده است. علاوه بر این خبر‌هایی از افزایش ۵۰ درصدی نان نیز مطرح است؛ کالایی که سهم بسیار قابل توجهی در سبد مصرفی خانوار داشته و افزایش ۵۰ درصدی آن هم در شرایط فعلی هیچ استدلال منطقی ندارد.
در همین راستا شاهد این هستیم که یکی از شرکت‌های بزرگ تولید روغن در نامه‌ای به سازمان بورس اوراق بهادار از افزایش قیمت روغن خوراکی خبر داده است. در این نامه که در ۲۵ اردیبهشت ماه صادر شده، آمده است: احتراما در چارچوب ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار موارد ذیل را به استحضار می‌رساند: بر اساس اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مقرر شد که قیمت مصوب فروش انواع روغن ساخته شده از تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای انواع روغن مایع سه درصد و برای انواع روغن جامد ۳۰ درصد افزایش قیمت در نظر گرفته شود. به این ترتیب با توجه به ترکیب تولیدات و فروش شرکت، متوسط افزایش نرخ فروش محصولات شرکت به میزان ۳۳ درصد خواهد بود.

اسرائیل مقابل حماس کم‌آورد چگونه مقابل ایران تاب می‌آورد؟

یک رسانه آمریکایی در گزارشی تأکید کرد موشک‌های حماس نیمی از اتباع اسرائیل را مجبور به مخفی شدن در پناهگاه‌ها کرده؛ بنابراین اگر ایران تصمیم به حمله موشکی به اسرائیل بگیرد، تل‌آویو چگونه می‌تواند در برابر حمله تاب بیاورد؟
«شلومو بن عامی» وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی، در پایگاه اینترنتی «پراجکت سندیکیت» به شوک حملات موشکی مقاومت فلسطین پرداخت و نوشت: شعله‌ور شدن ناگهانی آتش جنگ در داخل و خارج اسرائیل، اتباع اسرائیل را که تا پیش از این در آرامش بودند، شوکه کرده است.
در طول نخست‌وزیری ۱۲ ساله بنیامین نتانیاهو، مشکل فلسطین تا حد زیادی فراموش شده بود. به نظر می‌رسید با توافق‌نامه‌های اخیر ابراهیم که به ایجاد روابط دیپلماتیک با چهار کشور عربی منجر شد موقعیت فلسطین بیشتر تضعیف شود.
جنگ‌ها می‌توانند با یک حادثه کوچک آغاز شوند، اما علت واقعی آن‌ها همیشه عمیق‌تر است. این بار جرقه جنگ را اخراج فلسطینیان از محله شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی زد. اشغال بیت‌المقدس شرقی توسط اسرائیل، اعمال کنترل تحقیرآمیز در دسترسی به مسجدالاقصی، خاطره همیشگی «النکبه» در سال ۱۹۴۸ را برای فلسطینی‌ها زنده کرد.
کسانی که در شیخ جراح منازل خود را تخلیه کردند بدون شک نمی‌توانند خانه‌های خود را در یافا و حیفا که در گذشته صاحب آن بودند دوباره به دست آورند.
بیت‌المقدس به عنوان کانون درگیری‌ها بوده است. این یک فرصت طلایی را به حماس ارائه داد تا برتری خود را بر همکاران اسرائیل در تشکیلات خودگردان کرانه باختری تأیید کند و رهبری فجیع محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان را نیز عملاً تضعیف کند. عباس تحت فشار اسرائیل و به دلیل ترس از پیروزی حماس انتخابات مجلس را لغو کرده و کنترل خود را به کرانه باختری گسترش داده است. حماس از سال ۲۰۰۶ بر غزه حکمرانی می‌کند.
با شدت گرفتن خشونت فعلی، حماس تمام نقاط لازم برای به دست آوردن برتری در جنبش ملی فلسطین را به هم متصل کرد. این گروه خود را به عنوان محافظ اصلی بیت‌المقدس و به عنوان پیشگام مبارزه ملی و مذهبی فلسطینی‌ها علیه اشغالگری یهودی اسرائیلی نشان می‌دهد.
اسرائیلی‌ها و تشکیلات خودگردان به یکباره خود را غافلگیر دیدند. حماس حمله موشکی بی‌سابقه و گسترده‌ای به شهر‌های اسرائیل انجام داد. آن‌ها حتی اورشلیم و تل‌آویو را هم هدف قرار داده و نیمی از جمعیت اسرائیل را به پناهگاه‌ها فرستادند. اسرائیلی‌ها بعد از این به این فکر فرو رفتند که با این شرایط چگونه قرار است در برابر حملات احتمالی موشکی ایران و حزب‌الله مقاومت کنند؟ حزب‌الله با دارا بودن زرادخانه‌ای با ۱۵۰ هزار موشک است قدرتش چندین برابر حماس است.

خودکفایی موشکی گروه‌های مقاومت با تدبیر سردار سلیمانی

یک روزنامه فرانسوی نوشت: نیرو‌های مقاومت فلسطین توانسته‌اند مراکز تولید موشک را قویا توسعه دهند.
لوموند می‌نویسد: سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا- فضای سپاه پاسداران ایران، ژانویه گذشته (دی‌ماه) با استناد به جمله معروف مائو گفته بود سپاه پاسداران به جای دادن ماهی به فلسطینیان ماهیگیری رابه آنان یاد داده است. پنج ماه بعد از این سخنان، سازمان حماس و جهاد اسلامی در جنگ جاری سه هزار و سیصد موشک به سمت اسرائیل پرتاب کردند. یعنی توانستند در عرض ۲۴ ساعت ۴۷۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کنند که دو برابر ظرفیت موشکی این دو گروه در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ است. منابع اطلاعاتی اسرائیل می‌گویند دو سازمان فلسطینی حماس و جهاد اسلامی در آغاز جنگ جاری دارای ۱۳ هزار موشک میان‌برد بوده‌اند که یا در ایران و یا در داخل غزه بر اساس الگوبرداری از موشک‌های ایرانی «فجر» ساخته شدند.
حماس و جهاد اسلامی با پرتاب همزمان شمار بالایی از موشک‌ها از نواحی مختلف به سوی اهداف واحد و در ارتفاع پایین پدافند موشکی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» را دور می‌زنند.
گزارشگر لوموند در ادامه افزود: حماس و جهاد اسلامی مدت‌های مدید موشک‌های ساخت ایران را با کمک شبکه‌ها، از طریق مرز زمینی مصر وارد غزه می‌کردند. اما، محاصره غزه توسط اسرائیل و مصر و قطع مناسبات سودان و ایران باعث شد ایران در راهبرد خود بازنگری کند و به جای ارسال سلاح و موشک آموزش کادر‌ها و مهندسان فلسطینی و همچنین انتقال دانش و تجارب خود به غزه را در زمینه ساخت موشک به اجرا بگذارد. ایران همین روش را در یمن و عراق برای مجهز کردن نیرو‌های مردمی شبه‌نظامی به موشک به کار گرفت. مبتکر این شیوه قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس است.
«زیاد نخاله»، رهبر جهاد اسلامی، در سال ۲۰۲۰ در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود قاسم سلیمانی شخصا آموزش فلسطینیان در زمینه ساخت موشک‌های دوربرد را تحت نظر داشت. نخاله افزوده بود «قاسم سلیمانی به ارسال سلاح بسنده نمی‌کرد، بلکه تکنولوژی و توانایی تولید موشک‌ها را در اختیار فلسطینیان می‌گذاشت.» در همین مصاحبه فرمانده جهاد اسلامی تصریح کرده بود این گروه و سازمان حماس «معتقدند که دارای هزاران موشک در غزه هستند و تکنولوژی آن‌ها در زمینه ساختن موشک تکنولوژی ایران است که به یاری برادران سپاه پاسداران در اختیار آنان قرار گرفته است.» یک منبع اسرائیلی می‌گوید: سپاه پاسداران سال‌ها مهندسان و تکنیسین‌های حماس و جهاد اسلامی را در ایران آموزش داده است. آنان همچنین برای ساختن پایگاه‌های صنعتی ساخت موشک متخصصان خود را راهی غزه کردند.

بازی فریبکارانه خاتمی این‌بار در پشت صحنه «ناسا»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فاش کرد با وجود نداشتن صلاحیت‌های لازم برای ریاست‌جمهوری، از سوی خاتمی تشویق به ثبت‌نام در انتخابات شده، اما این خواسته را رد کرده است.
سید محمد صدر گفته است: آقای خاتمی توصیه ثبت‌نام داشتند. قضیه من از دو سه ماه پیش مطرح است که من نه می‌گفتم. آقای خاتمی به من گفتند حالا شما نه نگو. خیلی دوستان دیگر هم اظهار لطف داشتند، ولی من خودم را ذی‌صلاح برای این بخش ندانستم.»
وی که در زمان دولت اصلاحات، معاون وزیر خارجه بود، تصریح کرد: غیر از بحث لیست ۱۴ نفره اصلاح‌طلبان دوستان زیادی آمدند با من صحبت کردند. از بزرگان و احزاب و حتی جوانان از من خواستند بیایم. من به همه آن‌ها گفتم این مسئولیت را نپذیرفتم، چون بزرگ‌ترین مشکلات کشور مشکلات اقتصادی است. وضعیت مردم خوب نیست و خیلی رنج می‌برند. مشکلات اقتصادی داشتیم و کرونا باعث شد بیشتر شود. فشار روحی بر مردم وارد شده است و طبق آمار‌هایی که داده می‌شود ۳۰ تا ۴۰ درصد و حتی ۵۰ درصد مردم زیر خط فقر هستند؛ بنابراین کسی که می‌آید واقعا باید اقتصاد بلد باشد و آن را خوب بشناسد. کسی که می‌آید صنعت، کشاورزی، ارز و بانک و مالیات را باید خوب بداند تا فکری به حال مشکلات کند.
رئیس‌جمهور آینده باید یک برنامه اقتصادی جدی داشته باشد که بتواند آنچه حق مردم است را تامین کند. من به واقع در خودم ندیدم. ممکن است من الفبایی از مسائل سیاست داخلی و خارجی بلد باشم، ولی آن کسی که می‌آید باید به سمت حل همه‌جانبه مسائل مردم برود. من دیدم اگر بیایم ممکن است به مردم جفا کرده باشم.
اظهارات سید محمد صدر در حالی منتشر شده که اخیرا روزنامه زنجیره‌ای آرمان، از قول حسین انصاری‌راد (عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم) نوشت: آقای خاتمی در پایان دوره ریاست‌جمهوری خود گفت رئیس‌جمهور تدارکاتچی است.
یادآور می‌شود بنابر اخبار موثق، خاتمی تماس‌های پنهانی متعددی با برخی افراد دیگر نظیر سیدحسن خمینی و محمدجواد ظریف برای نامزد شدن در انتخابات داشته و این در حالی است که در صورت باور داشتن به «تدارکاتچی و بی‌اختیار بودن رئیس‌جمهور» اولا نباید به چنین کاری مبادرت می‌کرد و ثانیا از افراد واجد صلاحیت‌های ریاست‌جمهوری برای ثبت‌نام دعوت می‌کرد، نه کسانی مانند سید حسن خمینی یا جواد ظریف و صدر که در تراز مدیریت اقتصادی و اجرایی و سیاسی دولت نیستند؛ بنابراین به نظر می‌رسد هدف خاتمی و مشاورانش از این ترفند، افزایش شمار ردصلاحیت‌شدگان جبهه اصلاحات و مظلوم‌نمایی از این طریق بوده تا از پاسخگویی درباره سوءمدیریت تیم روحانی و جهانگیری (که آن‌ها هم توسط اصلاح‌طلبان) به مردم تحمیل شده‌اند، فرار کنند.
گفته می‌شود ظریف هم جوابی مشابه جواب صدر را به خاتمی گفته است. خاتمی در جریان نقش‌آفرینی پنهانی انتخاباتی، ریاست «نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان» را به بهزاد نبوی سپرد؛ کسی که ادعا کرده بود رئیس‌جمهور ۱۵ درصد اختیارات بیشتر ندارد!

********************

روزنامه وطن امروز **

نامه جدید رئیس دفتر سیاسی حماس به رهبر انقلاب

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در نامه‌ای جدید به رهبر معظم انقلاب اسلامی به تشریح جنایات وحشیانه اشغالگران صهیونیست علیه قدس، محله شیخ جراح، مسجد‌الاقصی، غزه و سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ پرداخت. به نوشته مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، هنیه در این نامه تصریح کرد: با توجه به تشدید تجاوزات و جنایات رژیم اشغالگر علیه ملت و مقدسات فلسطین، تماس‌های گسترده‌ای با طرف‌های مختلف برقرار کردیم و از آن‌ها خواستیم مانع پیشبرد جنایات و اهداف شوم دشمن شوند و هشدار دادیم که این جنایات قطعا از سوی ملت و مقاومت فلسطین بی‌پاسخ نخواهد ماند.
در ادامه این نامه آمده است: اصرار سران جنایتکار رژیم صهیونیستی بر تداوم تجاوزات خود علیه ملت، سرزمین و مقدسات فلسطین، مستلزم پاسخی قاطع و مشروع از طریق مقاومت در نوار غزه بود. اسماعیل هنیه در این نامه اظهار داشته که امروز دشمن جنایتکار با کشنده‌ترین سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی به طور شبانه‌روزی علیه مردم غزه دست به وحشیانه‌ترین جنایات می‌زند و در کنار آن فجیع‌ترین جنایات را هم در حق تظاهرات‌کنندگان در قدس، کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ مرتکب می‌شود. هنیه در ادامه نامه تصریح کرد: ما در برابر این جنایت‌های بی‌وقفه، خواستار تحرک فوری و بسیج مواضع اسلامی و عربی و بین‌المللی به منظور اتخاذ مواضعی قاطع و واداشتن دشمن صهیونیستی به توقف جنایات خود علیه مردم تحت محاصره غزه، توقف هر گونه تجاوز علیه ساکنان قدس و مقدسات آن و پایان دادن به هر گونه تعدی علیه مسجد‌الاقصی و نمازگزاران فلسطینی در داخل آن هستیم. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، نزدیک به ۱۰ روز پیش نیز طی یک نامه به رهبر معظم انقلاب، تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی را تشریح و بر ادامه راه مقاومت تا آزادسازی قدس تأکید کرد و اتخاذ موضع قاطع جهان اسلام برای حمایت از ساکنان قدس و توقف جنایات اشغالگران اسرائیلی را خواستار شد.

***

آیت‌الله جنتی:
قانون، شرایط داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را معین کرده است

دبیر شورای نگهبان با تأکید بر اینکه قانون شرایط داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را معین کرده است، گفت: فردی که تقوا دارد یعنی همه واجبات را انجام می‌دهد و کار دیگری انجام نمی‌دهد. آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری اظهار داشت: ما نمی‌توانیم از خودمان چیزی به جز قانون بگوییم و قانون هم شرایط داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را معین کرده و شرایط سنگینی است. وی خاطرنشان کرد: داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری باید مدیر، مدبر و باتقوا باشد و در جای دیگر مانند انتخابات مجلس به عنوان مثال، به یاد ندارم شرط «تقوا» آمده باشد. دبیر شورای نگهبان با تأکید بر اینکه شرط تقوا یکی از ملاک‌های اصلی در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری است، گفت: فردی که تقوا دارد یعنی همه واجبات را انجام می‌دهد و کار دیگری انجام نمی‌دهد. آیت‌الله جنتی در پایان گفت: مردم شریف بدانند بار سنگینی بر دوش داریم، بررسی فردی که صلاحیت وی تأیید می‌شود به این معناست که فردی متدین است و واجبات شرعی را انجام می‌دهد و دست به گناه نمی‌زند.

***

ایران در ساخت موتور‌های هوایی پیشرفته به بلوغ رسیده است

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: ایران با تلاش متخصصان و دانشمندان متعهد خود به بلوغی رسیده است که توانسته هزاران فروند هواگرد و پهپاد و موشک را با موتور‌های ساخت ایران آماده بهره‌برداری کند. سرلشکر محمد باقری با حضور در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع که امیرسرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و امیر نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش نیز وی را همراهی می‌کردند، از خط تولید موتور ملی اوج بازدید کرد و در جریان آخرین پیشرفت‌ها و دستاورد‌های متخصصان صنعت هوایی وزارت دفاع در حوزه موتور‌های هوایی قرار گرفت. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اهمیت موتور به عنوان یک موضوع حیاتی و بسیار مهم در حوزه هواگرد‌ها و موشک‌ها تصریح کرد: موتور‌های محصولات هوایی جزو مهم‌ترین بخش‌ها و به عنوان گلوگاهی حساس به لحاظ فناوری هستند که در جهان کشور‌های معدود و انگشت‌شماری قادر به تولید آن هستند. سرلشکر باقری افزود: جمهوری اسلامی ایران با تلاش متخصصان و دانشمندان متعهد خود به بلوغی رسیده که توانسته است با اتکال به قدرت لایزال الهی و اعتماد‌به‌نفس و اتکا به ظرفیت‌های داخلی به حوزه خطیر طراحی و تولید موتور‌های هوایی پیشرفته وارد شده و هزاران فروند هواگرد و پهپاد و موشک را با موتور‌های ساخت ایران آماده بهره‌برداری کند و این موضوع برای نیرو‌های مسلح و کشور بسیار مایه فخر و مباهات است.

***

ارتش رزمایش دفاع سایبری برگزار کرد

رزمایش دفاع سایبری «فتح ۱» با هدف ارتقای توان مقابله با تهدیدات سایبری ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. به گزارش فارس، امیر دریادار سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش در جریان برگزاری این رزمایش با بیان اینکه موضوع توسعه توان دفاع سایبر، در دستور کار ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، گفت: همزمان با افزایش قدرت دفاع سایبری، به دنبال این هستیم که توان مقابله با تهدیدات سایبری ارتش را ارتقا دهیم. امیر سیاری گفت: موضوع سایبر امروز به عنوان بُعد پنجم صحنه نبرد مطرح است و یکی از مؤلفه‌های اثرگذار در ارتقای توان رزم ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.
دریادار سیاری در ادامه با اشاره به اینکه فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) روی این موضوع تأکید فراوان دارند، خاطرنشان کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت موضوع سایبر در ارتقای توان مقابله با تهدیدات، اقدامات گسترده‌ای انجام داده و با پرورش نیروی انسانی بویژه جوانان خلاق، توانمند و ماهر در بحث سایبر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

********************

روزنامه خراسان**

تذکر شرعی دولت درباره شرایط اهدای عضو

طبق نامه روز‌های اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از نهاد‌های دولتی، با اشاره به درخواست‌های صورت گرفته برای درج مشخصه‌ای مبنی بر رضایت به اهدای اعضای سالم دارنده کارت ملی در صورت فوت یا مسلم شدن مرگ مغزی، تاکید شده است پس از اجرای این موضوع نیز انتخاب گزینه تمایل به اهدای عضو، در حکم وصیت نامه فرد مذکور نیست و رضایت اولیای دم پس از مرگ مغزی برای اهدای عضو ضروری است.

فراموشی مشوق مالیاتی در سال رفع موانع تولید

گزارش یک نهاد مسئول نشان می‌دهد در حالی که بر اساس قانون مصوب خرداد سال ۹۸ مجلس، تعدادی از دستگاه‌های دولتی موظف شده بودند به میزان افزایش عمق ساخت داخل، اشتغال ایجاد شده یا افزایش صادرات کالا‌ها و خدمات تولیدی در مشارکت ایرانی ـ خارجی، مشوق‌ها و تسهیلاتی در حوزه‌های مختلف از جمله مالیاتی به تولیدکنندگان ارائه کنند، هنوز ابعاد این موضوع به تایید هیئت وزیران نرسیده است و تولیدکنندگان از چنین ابزاری کم بهره اند.

********************

روزنامه ایران**

عمان: معطل احیای برجام مانده‌ایم

خبر اول اینکه، وزیر نفت و گاز عمان می‌گوید برای اجرایی شدن توافق معطل مانده خط لوله صادرات گاز ایران به عمان، منتظر نتایج مثبت از مذاکرات وین و احیای برجام است. به‌گزارش عصرایران، محمد بن‌حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان در مصاحبه‌ای با وب سایت «اس‌پی‌گلوبال» با اشاره به این موضوع گفت: کشورش مایل است پروژه معطل مانده واردات گاز از ایران را بار دیگر احیا کند و همچنین در حال بررسی گسترش شبکه خط لوله خود به یمن است. او افزود: من خوشبین هستم که اگر در اواخر سال‌جاری هم نباشد، شاید بزودی در مورد احیای دوباره آن پروژه صحبت خواهیم کرد. از نظر عمان فرصت‌های زیادی برای استفاده مناسب از آن پروژه وجود دارد. گفتنی است ایران و عمان در سال ۱۳۹۲ توافق کردند صادرات گاز مایع ایران به عمان از طریق خط لوله زیر بستر دریا انجام شود. در آن توافق سال ۱۳۹۶ به‌عنوان سال نهایی تکمیل پروژه در نظر گرفته شده بود، اما این پروژه به‌دلایل مختلف از جمله مخالفت‌های امارات با عبور خط لوله از حریم دریایی این کشور و نیز به قدرت رسیدن ترامپ و خروج امریکا از برجام معلق مانده است.

چرا لحن بن سلمان نسبت به ایران تغییر کرد

خبر دیگر اینکه، یکی از شاهزادگان سعودی بازگشت احتمالی واشنگتن به برجام را دلیل تغییر لحن ولیعهد عربستان نسبت به ایران می‌داند. به گزارش ایسنا به‌نقل از خبرگزاری ناس، عبدالرحمن بن‌مساعد، شاهزاده سعودی می‌گوید که برخی متغیر‌های بین‌المللی باعث تغییر لحن محمد بن‌سلمان نسبت به جمهوری اسلامی ایران شده است. این شاهزاده سعودی که از طریق کلاب‌هاوس در یک نشست شرکت کرده بود خاطرنشان کرد: درخصوص روابط با ایران برخی رویکرد‌های بین‌المللی درحال تغییر است، زیرا امریکا آماده بازگشت به برجام است. عبدالرحمن بن‌مساعد در ادامه گفت: برخی درمورد دلیل تغییر لحن محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در رابطه با ایران سؤال می‌کنند، دلیل تغییر لحن محمد بن سلمان نزدیک شدن زمان بازگشت به برجام است، زیرا عربستان تلاش می‌کند که در این توافق حضور داشته باشد و سناریوی توافق قبلی که در سال ۲۰۱۵ امضا شد تکرار نشود؛ توافقی که میان ایران و جامعه بین‌المللی بدون مشارکت کشور‌های منطقه انجام شد. وی همچنین تأکید کرد که هر اتفاقی رخ بدهد عربستان حامی مسأله فلسطین خواهد ماند و موضع خود را تغییر نخواهد داد.

امریکا باید ۷۰۰ تحریم ایران را بردارد

دست آخر اینکه، ‎خبرگزاری رویترز در تحلیلی به بررسی لغو تحریم‌های امریکا برای احیای برجام پرداخت. به گزارش ایلنا، رویترز نوشت، براساس احتساب‌های انجام شده چیزی در حدود ۷۰۰ تحریم مربوط به ایران وجود دارد که امریکا باید آن را لغو کند. در واقع برای اینکه ایران نفت خود را صادر کند، لغو بسیاری از این تحریم‌ها الزامی و اجتناب‌ناپذیر است. لغو این تحریم‌ها ممکن است انتقادات زیاد داخلی را برای بایدن به‌همراه داشته باشد. اما بایدن برای احیای برجام چاره‌ای جز پذیرش این خطر ندارد. علاوه بر تحریم صنایع نفتی، تحریم بانک مرکزی هم از تحریم‌های مهم است چرا که این تحریم ارتباط این بانک با جهان بین‌الملل را قطع کرد.

********************

روزنامه شرق**

نامزد انتخابات ۱۴۰۰ سِمت جدید گرفت

باشگاه خبرنگاران: سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مردم فریمان، سرخس و بخش‌های احمدآباد و رضویه و عضو شورای نظارت بر صداوسیما از سوی مجلس شورای اسلامی، در جلسه اخیر این شورا به‌عنوان نماینده شورای نظارت بر صداوسیما از طرف نمایندگان قوای مجریه، مقننه و قضائیه در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب شد و همچنین حسام‌الدین آشنا دیگر کاندیدا برای عضویت در این کمیسیون بود. بنا بر این گزارش، شورای نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری برابر ماده ۶۲ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزد‌های انتخابات از امکانات عمومی و نظارت بر کلیه مباحث مربوط به تبلیغات انتخابات تشکیل می‌شود و اعضای این کمیسیون را دادستان کل کشور، وزیر کشور، یکی از اعضای شورای نظارت بر صداوسیما، یکی از اعضای حقوق‌دان شورای نگهبان به‌عنوان ناظر و رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌دهند. گفتنی است سیداحسان قاضی‌زاده پیش از این نیز در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری (سال ۹۶) عضو این کمیسیون بوده است.

کاندیدای مدافع فیلترینگ تغییر عقیده داد

شرق: ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و از مدافعان فیلترینگ تلگرام که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده، در مخالفت با فیلترینگ صحبت کرده است. به گزارش خبر فوری به نقل از خبرآنلاین او در پاسخ به سؤال‌هایی درباره فیلترینگ گفته است: تا آنجایی که من در جریان هستم چیزی قرار نیست فیلتر شود. فیلترینگ کم‌کم در حال منتفی‌شدن است؛ باید در کنار پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی، نمونه‌های داخلی را رشد بدهیم. شورای عالی فضای مجازی در مورد فیلترینگ هیچ ورودی نداشته است. نظر غالب بر این است که اینستاگرام فیلتر نشود. در قانون صراحت نداریم که فروختن فیلترشکن غیرمجاز است. او با اشاره به سخنان آذری‌جهرمی درباره مافیای vpn گفته است که شاید آقای جهرمی ارتباط و اطلاعاتی از مافیای vpn دارد، اما من معتقدم در این حوزه مافیایی وجود ندارد. انحصار در فضای مجازی خطرناک است. متأسفانه هیچ گفت‌وگویی با پلتفرم‌های خارجی انجام نشده، اما مجوز‌های لازم برای گفتگو با اینستاگرام، گوگل و سایر بستر‌ها صادر شده است. ما نتوانستیم نظرات خودمان را به پلتفرم‌های خارجی القا کنیم؛ متأسفانه دولت این کار را نکرد.

حمله سعید جلیلی به سیدمحمد خاتمی

باشگاه خبرنگاران: سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگویی رسانه‌ای با بیان اینکه آسیب‌هایی جدی در «فرهنگ سیاسی» کشور وجود دارد، تصریح کرد: آسیب‌های امروز در فرهنگ سیاسی کشور فراتر از جناح‌های سیاسی یا قوه‌ای خاص از قوای کشور است. جلیلی در جمع‌بندی سخنان با اشاره به اینکه نباید مسئولان پشت ضعف‌های یکدیگر پنهان شوند، تصریح کرد: اگر مسئولی ضعف دارد، نباید مسئول دیگری بگوید من این کار را انجام ندادم، چون دیگری ضعیف بود؛ عده‌ای می‌گفتند اگر لوایح دوقلو تصویب بشود، ما همه مسائل را حل می‌کنیم؛ دو سال کشور را معطل لوایح دوقلو گذاشتند، نتیجه‌ای عایدشان نشد و بعد هم به کلی یادشان رفت، اما دو سال کشور را معطل کردند. وی افزود: رئیس‌جمهور وقت در آن زمان نامه‌ای را تحت عنوان «نامه‌ای برای فردا» منتشر کرد که بله نتوانستیم فلان کار را انجام بدهیم یا آن کار دیگر اگر انجام نشد به خاطر ضعف جای دیگری بود و.... من همان زمان مطلب مفصلی نوشتم که بر فرض این حرف‌ها درست باشد، شما ۱۰ کار مهم دیگر را که می‌توانستید انجام بدهید، چرا انجام ندادید؟ جلیلی در پایان گفت: شرط اول در کار سیاسی، رفتار و کلام صادقانه است؛ اگر صداقت حاکم باشد، انتخاب افراد بر اساس رفاقت‌ها و علایق شخصی صورت نخواهد گرفت و با تبعیت از فرهنگ صحیح سیاسی کشور کم‌هزینه و کارآمد اداره خواهد شد.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی:
در کمال بی‌طرفی صلاحیت کاندیدا‌ها بررسی می‌شود

خبر آنلاین: آیت‌الله آملی‌لاریجانی گفت: گاهی ردصلاحیت‌ها مستند به عدم احراز شرایط است و گاهی هم مستند بر آن که ما احراز می‌کنیم، شخص فاقد شرط است؛ این بحثی است که در شورای نگهبان داریم. صادق آملی‌لاریجانی، درباره ردصلاحیت کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در شورای نگهبان گفت: اعضای شورا را می‌شناسیم و سابقه آنان را می‌دانیم. ان‌شاءالله با کمال دقت و بی‌طرفی کامل و بر منوال دیانت و اخلاق [صلاحیت‌ها را]بررسی کرده و تمام وظیفه خود را انجام می‌دهیم.

**************************************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات