صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۰۸۲۰

اخبار ویژه دوشنبه ۳ خرداد ماه

روزنامه کیهان **

نه به آن ارزانی‌های شب انتخابات نه به این رها کردن قیمت‌ها!

یک روزنامه اصلاح‌طلب با نکوهش سوء مدیریت اقتصادی دولت، این مدیریت را ضد دعوت مردم به مشارکت در انتخابات توصیف کرد.
سردبیر آفتاب یزد در یادداشتی با عنوان «آقایان مسئول! مردم با گرانی پای صندوق نمی‌آیند» نوشت: می‌خواهم گریزی به بحث‌ها و تحلیل‌های داخل «تاکسی» بزنم! آنجا که تا قیمت کالایی کاهش پیدا می‌کرد و یا خبر گرانی فلان خدماتی تکذیب می‌شد آقای راننده و مسافرین متفق‌القول می‌گفتند، چون شب انتخابات است فعلا گران نمی‌کنند و یا ارزان کردند تا مردم رای بدهند. عرض کردم بحث‌های داخل «تاکسی»، ولی باید بپذیریم در عالم واقع نیز تا همین چند سال پیش چنین بود. یعنی همانطور که در شب انتخابات در عرصه‌های فرهنگی قدری مسئولان مهربان‌تر می‌شدند و در حوزه اقتصاد نیز سعی می‌شد قدری قیمت‌ها کنترل شود و اگر بناست کالایی و خدماتی گران شود موکول گردد به بعد از برگزاری انتخابات.
اما حالا چه؟! به لیست گرانی‌ها در چند روز اخیر توجه کنید. ثانیه به ثانیه قیمت کالا‌های مختلف رو به افزایش است و کسی نیز پاسخگو نیست.
عرضم عطف به یکسری کالا‌های خاص و یا فی‌المثل خودرو و مسکن نیست بلکه قیمت مایحتاج مردم این روز‌ها به شدت و حدت رو به افزایش است و مسئولان مرتبط نیز یا توجیه می‌کنند و یا سکوت.
نکته مهم در این میان اینجاست طیف موسوم به اعتدالی که کلیددار دولت است و حامیان آنان که اصلاح‌طلبان هستند اتفاقا بیش از پیش باید نگران دلخوری جامعه در این باب باشند.
اعتدالیون و اصلاح‌طلبان حیات و ممات‌شان به طبقه متوسط و طیف خاکستری جامعه وصل است و اگر روزی روزگاری دلخوری و قهری رخ دهد دیگر در خواب باید صندلی‌های بهشت، بهارستان و پاستور را ببینند.
قصدم این نیست که دولت، مردم را شب انتخابات گول بزند بلکه نکته اینجاست دولت فعلی حتی در ظاهر و به صورت تصنعی نیز تلاشی برای کنترل گرانی انجام نمی‌دهد.‌ای کاش حداقل به حرمت دستور رئیس‌جمهور که تاکید داشت در سال جدید نباید کالایی و خدماتی گران شود قدری در این زمینه ملاحظه‌کاری رخ می‌داد.
اکنون در شرایطی که باید اخبار داغ انتخاباتی را پوشش دهیم و تحلیل کنیم هر روز با موج جدید اخبار گرانی و تورم روبرو هستیم. تولیدکننده‌های مواد غذایی و خدمات‌دهنده‌ها با بهانه و بی‌بهانه گران و گران می‌کنند و از دولت نیز صدایی برنمی‌خیزد. الحق و الانصاف خود را جای آن بازنشسته و کارگری بگذارید که حقوق ثابت دارد. آیا در او شوق و ذوقی برای مشارکت سیاسی باقی می‌ماند؟! بر فرض که هر شب ۱۰۰ هزار نفر هم گرد یک کاندیدا در کلاب هاوس جمع کردید به منی که ماهیانه دریافتی‌ام کفاف یک وعده گوشت قرمز نمی‌دهد چه؟

دولت سود کرد، اما بازار بورس را به‌هم ریخت

کارشناسان برخلاف نظر آقای روحانی معتقدند تصمیمات و دخالت‌های غیرکارشناسانه دولت، بازار بورس را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.
به گزارش روزنامه جام‌جم، آقای روحانی، رئیس‌جمهوری هفته گذشته در جلسات هیئت دولت اعلام کرد دولت از بازار سرمایه فقط حمایت کرده و دخالتی نداشته، اما کارشناسان بورس معتقدند این اظهارات به دور از واقعیت است و دولت در سال گذشته درآمد‌های زیادی از طریق واگذاری سهام خود و همچنین اعطای کدبورسی کسب کرد تا بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند.
این در حالی است که رئیس‌جمهوری در ۱۶ مرداد سال گذشته صریحا اعلام کرده مردم همه چیزشان را به بورس بسپارند، اما کمتر از دو هفته پس از این اظهارنظر ریزش بازار سرمایه شروع شد و این روند ادامه داشت. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند آنچه در بازار سرمایه اتفاق افتاده هم به نفع دولت بوده و هم به نفع برخی سهامداران. اقداماتی هم که اکنون از بازار سرمایه می‌شود به نوعی برداشت از جیب همه مردم به نفع عده‌ای خاص است که این روند باید اصلاح شود.
جام‌جم همچنین از قول کارشناسان اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر دولت موجب رشد شاخص بورس شده اقدام غیرکارشناسی انجام داده، اما اتفاقی که در واقع روی داده، انفعال دولت و وزارت اقتصاد در رشد افسارگسیخته بورس به تبع آن هجوم مردم به این بازار در قیمت‌های بسیار گران بوده است. دولت خواسته یا ناخواسته بخشی از سهام خود را در قله شاخص گران به مردم فروخته و موجب زیان بسیار گسترده مردم شده است. بیمه‌گری کلان، دعوت بی‌منطق مردم به بورس، انفعال و ضعف وزارت اقتصاد موجب رشد حباب شاخص در نیمه اول سال ۹۹ شد و از سوی دیگر، سوءمدیریت و حمایت‌های غلط دولت از بازار سرمایه در نیمه دوم سال ۹۹ هدررفت منابع عمومی را به‌دنبال داشت، حمایت‌هایی که ذی‌نفعان انگشت‌شمار داشت و موجبات زیان مضاعف مردم را فراهم کرد.
پوشیده نیست که دولت سال گذشته درآمد زیادی از بازار سرمایه کسب کرد و بخشی از سهام دولتی به مردم واگذار شد. عرضه و تقاضا بهترین ملاک برای تعیین قیمت است و بازار سرمایه این موضوع را به خوبی درک کرده بود، اما یک‌باره دولت با دخالت‌های مستقیم در بازار به نیتجه رسید که قیمت‌ها پایین است و یک‌باره تصمیماتی اتخاذ کرد که باعث به‌هم‌ریختگی بازار شد. دلیل اصلی این دخالت هم جبران کسری دولت بود و از افزایش قیمت سهام نفع می‌برد.
دولت در بازار دو نقش دارد که یکی سیاست‌گذاری و دیگری نقش بازیگر به عنوان سهامدار است که در هر دوی این‌ها اتفاقاتی افتاد که خوب نبود. در بخش سیاست‌گذاری بازار سرمایه آماده این همه مهمان نبود و نرم‌افزار بازار سرمایه کم آورده بود. از سوی دیگر هزینه کارمزد معاملات حدود یک درصد است که نسبت به حجم بالای معاملات در سال گذشته رقم بسیار بالایی است.

استقراض از مردم یا تحمیل تورم به مردم؟!

آیا دولت، جیب مردم را هم جزو ردیف‌های بودجه‌ای خود حساب کرده است که وزیر اقتصاد می‌گوید به جای استقراض از بانک مرکزی، از مردم استقراض کردیم؟!
روزنامه جوان با طرح این سؤال نوشت: در حالی که طی هشت سال فعالیت دولت روحانی حجم نقدینگی از مرز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به مرز ۳ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این رشد حجم نقدینگی بدون رشد اقتصادی بوده و به همین دلیل تورم بسیاری از تعادل‌ها را در اقتصاد به هم زده، وزیر اقتصاد مدعی شد که دولت در این سال‌ها هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشته است. در سایه کوتاهی مراکز آماری در انتشار آمار‌های اقتصادی هر روز روایت‌های جدید و ضد و نقیضی در رابطه با عملکرد مالی دولت منتشر می‌شود، اما افکار عمومی این موضوع را می‌فهمد که هزینه‌های معیشت به شدت بالا رفته است، به طور نمونه اگر مردم در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ می‌توانستند به واسطه کمی پس‌انداز و قرض یک خانه در مناطق جنوبی شهر خود خریداری کنند، این امکان دیگر از آن‌ها سلب شده است و حتی خرید خودرو نیز برای بسیاری از خانوار‌ها امری غیرممکن است.
در هشت سال اخیر آنقدر حجم نقدینگی بالا رفت که ۶۰ میلیون نفر از مرم سال گذشته از منظر مجلس مشمول اخذ یارانه معیشتی شناخته شدند.
دراین میان هر چند وزیر اقتصاد مدعی است دولت در این سال‌ها استقراضی از بانک مرکزی نداشته، اما چه دولت مستقیم از بانک مرکزی استقراض کند و چه از نظام بانکی و مالی استقراض کند و این منابع را باز نگرداند، نتیجه آن می‌شود که حجم نقدینگی بدون پشتوانه جهش می‌کند و آثار منفی این رویداد در زندگی مردم نمایان می‌شود، از این رو اگر دولت اثبات هم کند که از بانک مرکزی استقراض نداشته فرقی به حال مردم نمی‌کند.
برخی از تحلیلگران می‌گویند پایه پولی طی سه سال و نیم اخیر که تحریم‌ها بازگشت حدود صد درصد رشد کرده است، این رشد هم تورم ایجاد کرد و هم اینکه پول زیادی را در بازار‌ها روانه کرد و دولت از سال ۹۸ تا مرداد ۹۹ این نقدینگی را به بازار سهام هدایت کرد، سپس این نقدینگی با افزایش عرضه سهام نصیب شرکت‌های حقوقی شد و به نظر می‌رسد این شرکت‌ها از مرداد ماه سال ۹۹ خرید اوراق بدهی را کلید زدند.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه برای تأمین منابع بودجه سال ۹۹ یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نشد، گفت: اوراق فروختیم و از مردم برای تأمین مالی استقراض کردیم.
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه همایش اقتصاد هوشمند در جمع خبرنگاران در مورد استقراض دولت از بانک مرکزی اظهار داشت: سال ۹۹ از نظر تأمین مالی بحرانی‌ترین و موفق‌ترین سال بوده و از بودجه ۵۷۱ هزار میلیارد تومانی فقط ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را از طریق فروش نفت تأمین کردیم. وزیر اقتصاد با بیان اینکه بدون یک ریال استقراض از بانک مرکزی توانستیم بودجه سال ۹۹ را تأمین کنیم، گفت: به جای اینکه از بانک مرکزی قرض بگیریم، اوراق فروختیم و از مردم برای تأمین مالی استقراض کردیم. همچنین در بخش مالیات در سال گذشته تحقق ۱۰۷ درصدی داشتیم.

********************

روزنامه وطن امروز **

نتایج احراز صلاحیت نامزد‌های ریاست‌جمهوری سه‌شنبه اعلام می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نتایج احراز صلاحیت نامزد‌های ریاست‌جمهوری سه‌شنبه اعلام می‌شود. عباسعلی کدخدایی پس از نشست دیروز این شورا درباره روند بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران گفت: برخی آقایان به شورای نگهبان مراجعه کردند و برخی دیگر به صورت مکتوب مطالبی را اضافه کردند. وی افزود: طبیعتا ما باید طبق قانون اگر نکته‌ای را برای خود دارای ابهام می‌بینیم یا مطلبی هست که فرد ثبت‌نام‌کننده لازم می‌بیند توضیح دهد، باید با اعضا صحبت کند. سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ما در طول هفته گذشته به همراه اعضای شورای نگهبان ملاقات‌هایی داشتیم و همچنین به صورت مکتوب مطالبی را دریافت کردیم که در جلسات شورای نگهبان هم مطرح شده است. وی در ادامه با اعلام اینکه نتایج احراز صلاحیت نامزد‌های ریاست‌جمهوری سه‌شنبه اعلام می‌شود، گفت: خوشبختانه این دور با توجه به توضیحی که داده شده بود، عموما کاندیدا‌ها برنامه‌های خود را ارسال کرده بودند و برنامه‌ها هم موثر بود. برنامه‌هایی که خودم دیدم یا به اعضا ارائه کردیم، آقایان بر اساس همان برنامه‌ها اعلام نظر کرده بودند.

***

دستگیری عاملان انفجار سراوان توسط وزارت اطلاعات

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات اعلام کرد با تلاش سربازان گمنام امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف در ادارات کل اطلاعات سیستان‌و‌بلوچستان و آذربایجان غربی، ۳ تیم تروریستی متلاشی و عاملان انفجار تروریستی اول فروردین سال جاری سراوان شناسایی و دستگیر شدند. این انفجار کور تروریستی که در میدان کوزه سراوان رخ داد، منجر به شهادت یک نوجوان ۱۶ ساله بلوچ و زخمی شدن چند عابر بی‌گناه شد. عناصر این تیم وابسته به گروهک تروریستی جیش‌الظلم، آموزش نظامی را در یک کشور خارجی دیده بودند و با هدایت گروهک، اقدام به این جنایت کردند. از این تیم که به دنبال اقدامات تروریستی دیگری بود، یک قبضه کلت کمری و ۶۰ کیلو مواد منفجره به همراه ریموت کنترل و چاشنی انفجاری، کشف و ضبط شد. یک تیم دیگر نیز در سیستان‌و‌بلوچستان شناسایی و با دستگیری آن‌ها از چند اقدام ایذایی و تروریستی جلوگیری شد. این تیم با هدایت گروهک تروریستی جنایتکار مستقر در اروپا، به دنبال اقدامات تروریستی در سطح استان و انفجار وحشیانه در اماکن مذهبی، برای تفرقه‌افکنی و اختلافات مذهبی بود. از سرکرده شرور این تیم تروریستی که سابقه قاچاق مواد مخدر و قتل دارد، ۲ قبضه کلت کمری و ۲ قبضه کلاش به همراه مقادیری ابزار و مواد ساخت بمب کشف شد. همچنین یک تیم مسلح که برای اخاذی و اقدام تروریستی از اقلیم کردستان عراق وارد کشور شده بود، تحت رصد قرار گرفت و پس از درگیری مسلحانه در منطقه مرزی ارومیه، ۲ نفر از آن‌ها کشته شدند و یک نفر متواری شد. از این تیم تروریستی، ۲ قبضه کلاش، نارنجک، مواد انفجاری و مهمات به دست آمد. وزارت اطلاعات به گروهک‌های تروریستی هشدار می‌دهد هر گونه اقدام علیه امنیت کشور، با واکنش قاطع و موثر مواجه خواهد شد. ضمن اینکه کشور‌هایی که مأمن فعالیت این گروه‌های تروریستی هستند، باید پاسخگوی اقدامات تروریستی آن‌ها نیز باشند.

***

نگرانی فرمانده سنتکام از پهپاد‌های کوچک گروه‌های مقاومت

فرمانده سازمان تروریستی سنتکام ضمن اشاره به عقب بودن آمریکا از روش‌های مقابله با پهپاد‌های گروه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا، تداوم عملیات‌ها علیه نظامیان آمریکایی در عراق را «خطرناک» توصیف کرد. «کنث فرانکلین مک‌کنزی» رئیس سازمان «فرماندهی مرکزی ایالات متحده» (موسوم به سنتکام) و فرمانده نظامیان تروریست آمریکایی در غرب آسیا درباره فناوری هواپیما‌های بدون سرنشین کوچک که در اختیار ایران و گروه‌های مقاومت منطقه است، ابراز نگرانی کرد. مک‌کنزی در مصاحبه با خبرنگارانی که حین سفر به منطقه غرب آسیا او را همراهی می‌کردند، گفت پیدا کردن راه‌های مؤثر برای مقابله با حملات پهپادی مشابه هدف قرار گرفتن نظامیان آمریکایی در یکی از پایگاه‌های عراق، اولویت سازمان تروریستی سنتکام است. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، وی با اذعان به اینکه آمریکا فاصله زیادی با راهکار نهایی برای مقابله با پهپاد‌های کوچکی دارد که مورد استفاده گروه‌های مقاومت عراقی است، هشدار داد استفاده از این پهپاد‌ها توسط این گروه‌ها در سال‌های آینده بسیار بیشتر خواهد شد.

***

فتح خرمشهر یک نقطه عطف تاریخی بود

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح در پیامی سالروز آزادسازی خرمشهر را گرامی داشت. در بخشی از این پیام آمده است: «فتح خرمشهر»، فراتر از یک پیروزی و افتخار در عرصه نبرد با دشمن اشغالگر در حقیقت یک نقطه عطف مهم و تاریخی در عرصه‌های درخشش ایران و ایرانی برابر توطئه‌های دائمی استکبار جهانی، از دفاع‌مقدس در جنگ ۸ ساله تحمیلی تا دفاع‌مقدس امروز مدافعان حرم در جنگ‌های نیابتی و مقابله با تروریسم تکفیری به شمار می‌رود. در بخش دیگری از این پیام با اشاره به پیروزی مقاومت فلسطین در نبرد با رژیم صهیونیستی و با یاد و نام سپهبد شهید قاسم سلیمانی و سپهبد شهید صیاد شیرازی آمده است: به آحاد ایرانیان مومن، انقلابی و شجاع اطمینان می‌دهیم نیرو‌های مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران در سایه هدایت‌های حکیمانه مقام شامخ ولایت و رهبری و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی و وحدت، همدلی و حمایت شما مردم شریف و قهرمان، راهبرد قدرت‌افزایی دفاعی، تهاجمی و بازدارنده را دستور کار دائمی خود دانسته و با اشراف اطلاعاتی و آمادگی‌های همه‌جانبه برای رویارویی قاطعانه و سلحشورانه با هر نوع تهدید علیه استقلال، تمامیت ارضی و امنیت ملی کشور عزیزمان مهیا و مجهز بوده و به فضل الهی اجازه نخواهند داد از اردوگاه دشمنان خبیث و مکار، گزندی به این سرزمین مقدس برسد.

********************

روزنامه خراسان**

شکر دیگر نرخ مصوب ندارد

ایسنا - معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان با تاکید بر این که افزایش قیمت نان قبل از اعلام نرخ جدید غیرقانونی است، علت افزایش قیمت شکر را رو به اتمام بودن ذخایر شکر وارد شده با ارز دولتی دانست و گفت: با توجه به این که شکر هم اکنون با ارز نیمایی وارد می‌شود دیگر مشمول نرخ گذاری تثبیتی نیست.

بی اعتنایی بازار به قیمت‌های جدید خودروسازان

اقتصادنیوز - قیمت‌های جدید برخی از خودرو‌ها روز گذشته در حالی اعلام شد که بازار خودرو‌های پرطرفدار بی اعتنا به قیمت‌های جدید و بدون تغییر در بازار عرضه شدند. به گفته فعالان بازار خودرو، انتظار برای مشخص شدن نتایج مذاکرات وین از یک سو و ریز نوسان‌های نرخ دلار از سوی دیگر سایر عوامل را تحت تاثیر قرار داده و موجب شده اند تا بازار در روز‌های انتظار به سر ببرد.

رکورد تراکنش‌ها شکست

ایسنا - بانک مرکزی اعلام کرد: افزایش تراکنش‌ها در سال گذشته بسیار بی سابقه بود، از یکم اسفند ۹۹ به بعد روند افزایش تراکنش‌ها صعودی بود؛ هر روز به جز جمعه‌ها بالای ۲۲۰ میلیون تراکنش شاپرک در شبکه به انجام رسید. روز ۲۰ اسفند ۲۳۱ میلیون تراکنش ثبت شد و حتی پنج شنبه ۲۱ اسفند که تعطیلی عید مبعث بود ۲۱۶ میلیون تراکنش شاپرک انجام شد.

********************

روزنامه ایران**

رد شایعه بازداشت نظامیان ارمنستان در ایران

خبر اول اینکه، سفارت تهران در ایروان ادعای برخی رسانه‌های ارمنستانی را درباره بازداشت نظامیان این کشور در ایران رد کرد.
به گزارش ایرنا، بنا بر گزارش «رادیو جمهوری ارمنستان»، سفارت ایران در ارمنستان با رد گزارش‌هایی درباره ادعای حضور ۱۶۰ نظامی ارمنستانی در ایران و بازداشت آن‌ها توسط ایران همچنین اعلام کرد: «شایعات درباره اینکه ۱۶۰ نظامی ارمنستانی هم اکنون در ایران هستند و طرف ایرانی برای استرداد آن‌ها پیش شرط‌هایی تعیین کرده، نادرست و بی‌اساس است». پیش از این برخی رسانه‌های ارمنستانی گزارشی منتشر کردند مبنی بر اینکه این ۱۶۰ نظامی ارمنستان در جریان جنگ ۴۴ روزه (با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی) وارد مرز ایران شده بودند و ایران آن‌ها را دستگیر کرده است. این ادعا‌ها در شرایطی مطرح شده که جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی با همسایگان خود دارد و همواره در جریان جنگ اخیر بر سر منطقه قره باغ کوهستانی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر لزوم اجتناب از جنگ و گفتگو تأکید کرده است.

اعلام نگرانی امریکا از قدرت پهپادی ایران

خبر دیگر اینکه، «فرانک مک کنزی»، فرمانده نیرو‌های امریکایی در خاورمیانه و آفریقا که به عراق سفر کرده است، در اظهاراتی ضمن اذعان به قدرت پهپادی ایران اعلام کرد، امریکا باید اقدامات بیشتری برای مقابله با پهپاد‌های کوچک ایران انجام دهد.
به گزارش فارس، مک کنزی در خصوص قدرت پهپادی ایران گفت: ایران در سال‌های آینده قدرت خود را در این بخش افزایش خواهد داد و از پهپاد‌های کوچک در سطحی گسترده‌تر استفاده خواهد کرد. او افزود: ما سخت در تلاش برای جبران ضعف‌های خود به منظورمقابله مؤثر با پهپاد‌ها هستیم. پهپاد‌های کوچک و ارزان قیمت، به سختی شناسایی می‌شوند و شکست آن‌ها مشکل است. تلاش‌ها برای یافتن راه‌هایی جهت قطع ارتباط و کنترل بین پهپاد و اپراتور آن، بهبود حسگر‌های رادار برای شناسایی سریع تهدید هنگام نزدیک شدن و یافتن روش‌های مؤثر الکترونیکی و جنبشی برای پایین آوردن این پهپاد‌ها در جریان است.

جنایات استکبار سرفصل کتاب‌های درسی می‌شود؟

دست آخر اینکه، طرح الزام دولت به تعیین سرفصل جنایات استکبار جهانی درکتاب‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها اعلام وصول شد.
به گزارش ایرنا در جلسه علنی روز یکشنبه طرح استفساریه ماده ۶۰ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و الزام دولت به تعیین سرفصل جنایات استکبار جهانی درکتاب‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها اعلام وصول شد. همچنین طرح اجرای پروژه‌های ریلی با تهاتر نفت خام، اصلاح مواد ۱۸۲ و ۱۸۴ آیین‌نامه داخلی مجلس و اصلاح مواد ۳۶۸ و ۴۳۵ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی به‌صورت عادی اعلام وصول شد.

********************

روزنامه شرق**

هفته‌نامه فارین‌پالیسی تشریح کرد:
چگونه اروپا طرفدار اسرائیل شد

اروپا که برای چندین دهه روابطی سرد با اسرائیل داشت، در تازه‌ترین منازعه بین اسرائیل و فلسطینیان تغییر موضع داده است. مجموعه‌ای از دلایل اقتصادی، ژئوپلیتیکی و مسائل داخلی اروپایی‌ها عامل این چرخش انکارناپذیر است. فارین پالیسی در گزارشی تحلیلی نوشت: اروپایی‌ها موضع رسمی‌شان در زمینه منازعه را تغییر نداده‌اند و هنوز هم بر ازسرگیری روند صلح، پایان‌دادن به اشغالگری و راه‌حل دوکشوری در چارچوب مرز‌های ۱۹۶۷ تأکید دارند؛ اما مسئله فلسطین اولویتش را در روابط کلی اروپا با اسرائیل از دست داده است. نخستین دلیل این چرخش، تغییر ماهیت خاورمیانه است. با وجود بالاگرفتن خشونت‌های اخیر، امروزه به‌ندرت می‌توان دیپلماتی اروپایی را یافت که مسئله اسرائیل و فلسطین را کلیدی برای گشایش تمام تنش‌ها و منازعات منطقه نداند. بهار عربی ۲۰۱۰، جنگ داخلی سوریه با تمام تبعاتش در اروپا (از‌جمله حملات تروریستی و افزایش مهاجرت) همگی به اولویت‌های اصلی خاورمیانه تبدیل شده‌اند. بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی در محافل خصوصی اذعان می‌کنند که توافق آبراهیم تیر خلاصی به تمرکز اروپا بر مسئله اسرائیل و فلسطین بود. پس از این توافق، وزیر خارجه اسرائیل به نشست شورای اروپا در برلین دعوت شد؛ افتخاری که برای نخستین بار به دیپلماتی اسرائیلی داده می‌شد. همچنین، عملکرد اسرائیل در زمینه‌های اقتصاد و فناوری توجه اروپاییان را جلب کرده است. اما اصلی‌ترین تغییر از قلب جوامع اروپایی برخاسته و نماد نگرشی عمیق‌تر است. اروپایی‌ها که در چند سال اخیر با حملات تروریستی روبه‌رو شده‌اند، به شکل روزافزون، با اسرائیل احساس همبستگی می‌کنند. ۱۵ سال پیش کاملا عادی بود که ناظران نسبت به انزوای دیپلماتیک روزافزون اسرائیل در صورت عدم یافتن راه‌حلی پایدار و صلح‌آمیز برای مسئله فلسطین هشدار دهند. اما این پیش‌بینی‌ها درست از آب در‌نیامد. اکنون اسرائیل بیش از هر زمان دیگری با اروپا و ایالات متحده و همچنین با هند، روسیه و آفریقا شراکت اقتصادی و سیاسی دارد. با توجه به مسائلی مانند حملات تروریستی، نگرانی‌های مربوط به هویت و مهاجرت، اعتراض جریان اصلی سیاست‌مداران اروپایی نسبت به مرز‌های ناکارآمد و سقوط آزاد احزاب میانه‌رو و چپ، اروپایی‌ها الگوی پیشین‌شان در رفتار با مسئله اسرائیل و فلسطین را زیر سؤال برده‌اند. رهبران اروپایی اکنون خواهان یک اتحادیه اروپایی ژئوپلیتیک هستند که با زبان قدرت سخن بگوید؛ چه بسا گرایش‌ها به طور کلی به سوی اورشلیم تغییر مسیر داده باشند.

*****************************************

،،،

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات