صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۰۹۵۲

مردم سوریه پابرجا در محور مقاومت/پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه

بشار اسد برای چهارمین دوره، منصب ریاست جمهوری سوریه را به مدت 7 سال عهده دار گردید.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی/فرزان شهیدی


   انتخابات ریاست جمهوری سوریه چهارشنبه 5 خرداد 1400 از ساعت 7 صبح به ‌وقت محلی در سراسر سوریه برگزار شد و تا ساعت 7 عصر ادامه یافت، اما به ‌دلیل استقبال مردمی از انتخابات و حضور گسترده پای صندوق ‌های رای، زمان آن به مدت 5 ساعت دیگر تمدید شد.
«حمودا صباغ» رئیس مجلس سوریه، در یک کنفرانس زنده خبری گفت که بشار اسد برنده 95.1 درصد آرا شده و دو رقیب او، محمود احمد ماری و عبدالله سلوم عبدالله به ترتیب 3.3 و 1.5 درصد آرا را کسب کردند. به این ترتیب بشار اسد برای چهارمین دوره، منصب ریاست جمهوری سوریه را به مدت 7 سال عهده دار گردید.


رئیس مجلس سوریه میزان مشارکت را ۷۸.۶ درصد اعلام کرد و افزود بیش از ۱۴ میلیون سوری از حدود 18 میلیون واجدین شروط رای دهی، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت داشته ‌اند.


دولت سوریه هم اعلام کرد که انتخابات روز چهارشنبه به خوبی نشان داد که سوریه با وجود بیش از یک دهه جنگ و درگیری که صدها هزار کشته و ۱۱ میلیون آواره بر جای گذاشته، ثبات و مشروعیت خود را بازیافته و عملکردی طبیعی دارد.
بر اساس قانون اساسی سوریه، رئیس جمهوری سوریه وضع‌ کننده سیاست ‌های کلی دولت و ناظر بر اجرای آن است. وی همچنین موظف به صیانت از وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور و همچنین ضامن استقلال دستگاه قضایی است.


رئیس جمهوری سوریه این مسئولیت‌ ها را از طریق اختیارات گسترده‌ ای که قانون اساسی به وی تفویض می ‌کند، انجام می دهد. وی علاوه بر ریاست قوه مجریه، فرمانده کل نیروهای مسلح و رئیس شورای عالی قضایی است.
سوریه در 13 خردادماه سال 1393 نیز در حالی که جنگ و بحران هنوز در مناطقی از این کشور ادامه داشت، شاهد انتخابات ریاست جمهوری بود و بشار اسد با کسب بیش از 88 درصد آرا به پیروزی رسید.


سوریه، پابرجا در محور مقاومت
سوریه که از سال 2011 گرفتار یک بحران سخت و جنگ تمام عیار شد، سرانجام با کمک متحدان خود به ویژه ایران و روسیه موفق شد بر موج تروریسم غلبه یابد و طرح ها و رویاهای مخالفان را که در صدد براندازی نظام بودند، نقش بر آب کند.


هدف اصلی جبهه ضدسوری به رهبری غرب آن بود که در فضای ایجاد شده موسوم به «بهار عربی»، با تغییر ساختار سیاسی دمشق، این کشور را از جبهه مقاومت خارج سازند و به این ترتیب با ایجاد خلل در زنجیره مقاومت ـ از تهران گرفته تا بغداد و دمشق و بیروت و غزه تا صنعا ـ این محور را تضعیف کنند.


با این طرح، رژیم صهیونیستی نفس راحتی می کشید و از مواضع سرسختانه رژیمی که سا لهای متمادی در برابر اشغال بلندی های جولان ایستادگی کرده بود، خلاص می شد.


اما پیروزی میدانی سوریه در میادین مختلف به ویژه حلب، رقه، اطراف دمشق و درعا بار دیگر اقتدار نظام بشار اسد را که عهد کرده بود در محور مقاومت باقی بماند، تثبیت کرد.


به همین دلیل رئیس جمهور سوریه تبدیل به یک چهره محبوب و ملی شده است که در سختترین شرایط بحران، کشور و مردمش را در مقابل نبرد توفنده تروریست ها و حامیان خارجیشان رها نکرد و اینک مردم بار دیگر او را برگزیده اند تا سکان کشور را در شرایط پسابحران در دست بگیرد.


واکنش جبهه ضدسوری
مطابق معمول، جبهه ضد سوری به ویژه کشورهای غربی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سوریه نگاه خوبی نداشته و از ابتدا روند آن زیر سوال بردند.
وزیران خارجه کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا یگ روز پیش از برگزاری انتخابات سوریه، با انتشار بیانیه‌ ای آن را محکوم و تصریح کردند که این انتخابات نه آزادانه است و نه عادلانه.


آنان در بیانیه‌ خود تاکید کردند، از تمامی سوری‌ها از جمله نهادها و سازمان‌های مدنی و همچنین اپوزیسیون سوریه که روند انتخابات را به عنوان رویدادی غیر مشروع محکوم کرده‌اند، پشتیبانی می ‌کنند.


در این بیانیه همچنین تاکید شده است است تصمیم رژیم اسد به برگزاری انتخاباتی خارج از چارچوب تعیین‌ شده در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل مردود است.


از سوی دیگر، شورای اتحادیه اروپا به بهانه سرکوب مداوم مردم غیرنظامی در سوریه اقدامات محدود کننده اتحادیه اروپا علیه دولت سوریه را برای یک سال دیگر تا ۱ ژوئن ۲۰۲۲ تمدید کرد.


رسانه های معارض نیز ضمن فرمایشی و نمایشی خواندن انتخابات سوریه با اشاره به این که بشار اسد در شهر «دوما» در منطقه غوطه شرقی دمشق رای خود را به صندوق انداخت، ادعا کردند وی در شهری رای داد که در زمان جنگ بر سر ساکنان آن بمب شیمیایی ریخته بود.


برخی رسانه ها فراتر از این رفته و با توجه به جنجال های اخیر در باره رای شورای نگهبان، به مقایسه انتخابات سوریه با انتخابات ایران پرداخته و مدعی شدند هر دو انتخابات فرمایشی است.


بشار اسد هنگام انداختن رای خود به صندوق، در واکنش به موضعگیری های مخالف گفت نظر غربی ها که مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری کنونی سوریه را رد می کنند، هیچ ارزشی ندارد.


«فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه هم اعلام کرد، تنها مردم سوریه هستند که برای سرنوشت خود تصمیم می ‌گیرند و غربی ‌ها حق اظهار نظر درباره انتخابات ریاست‌ جمهوری این کشور را ندارند.


پیام ها و پیامدها
حضور گسترده مردم سوریه در پای صندوق های رای، به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا، مشروعیت نظام سوریه را بیش از گذشته تحکیم کرد و انتظار می رود این رویداد مهم، دشمنان بین المللی و منطقه ای سوریه را وادار به بازنگری در محاسبات و معادلات خود نماید.


به طور طبیعی، به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در سوریه، روند ثبات این کشور تسریع شده و نظام هم در عرصه سیاسی و هم میدانی برتری مطلق را خواهد داشت.


این در حالی است که روند سیاسی و گفت وگو بین دولت سوریه ومعارضان پیشرفت موفقیت آمیزی نداشته و تلاش هایی مانند تشکیل «کمیته تدوین قانون اساسی»، به دلیل اختلافات عمیق، هنوز به نتیجه روشنی دست نیافته است. به همین دلیل دولت سوریه نیازی به درنگ تا معلوم شدن نتایج این روند ندیده و طبق قانون اساسی فعلی، در موعد مقرر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مبادرت نمود.


با این حال نمی توان گفت جبهه ضدسوری دست از تلاش های خود برخواهد داشت. علاوه بر ادامه حمایت های میدانی از تروریست های تجمع یافته در استان ادلب در شمال سوریه،، فشارهای سیاسی و اقتصادی همچنان ادامه خواهد یافت.


به همین دلیل رئیس جمهور سوریه ماموریت دشواری در پیش خواهد داشت؛ زیرا هنوز بقایای گروه‌ های تروریستی در شمال غرب سوریه حضور دارند و بخش‌هایی از کشور تحت اشغال بیگانه است.


از طرفی، میلیون ‌ها سوری از خانه و کاشانه خود آواره شده و برای بازسازی ویرانی ‌های سال‌ های تلخ جنگ، راهی پرهزینه و طولانی در پیش است.
این در حالی است که تحریم های غرب خصوصا آمریکا، موسوم به قانون سزار (قیصر) همچنان پابرجاست و موجب مشکلات اقتصادی و معیشتی برای مردم سوریه شده است.


با این حال، نکته قابل توجه، عبور سوریه از جنگ و بحران است و مردم این کشور با همان روحیه مقاومت که سال های طاقت فرسای جنگ را پشت سر گذاردند، در مرحله پسابحران نیز آماده مقابله و عبور از چالش ها هستند.
عزم دولت سوریه و شخص رئیس جمهور با پشتوانه رای بالایی که کسب کرده، در سایه ادامه کمک های متحدان، نویدبخش آینده ای روشن برای این سرزمین جنگ زده می باشد.




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات