صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۳۰۹۶۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۹ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به حرف این کسانی که ترویج می‎کنند که فایده‌ای ندارد، نرویم، نمی‎رویم پای صندوق رأی، اعتنا نکنید. این‎ها دلسوز مردم نیستند. کسی که دلسوز مردم است مردم را از رفتن پای صندوق منع نمی‎کند. (۰۶/۰۳/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

مجلس انقلابی و رضایت رهبری!

ششم خرداد به مناسبت ورود مجلس یازدهم به سال دوم فعالیتش، امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در ‌ارتباط تصویری بیاناتی درباره مجلس و عملکرد یک‌ساله آن داشتند که سرجمع این بیانات، ابراز رضایت رهبر معظم انقلاب از عملکرد مجلس یازدهم بود. در این همین راستا، رهبر معظم انقلاب در طلیعه سخنانشان در این رابطه فرمودند: «بحمدالله مجلس در یک سالی که گذشت نشان داد که هم پُرتلاش است، هم دارای همت بلند است، هم کارآمد است». بررسی نقاط قوت و ضعف کارنامه مجلس یازدهم در پایان دوره یک­ساله آن واجد نکات قابل تأملی است؛

نکات تحلیلی: 1- از مجلس شورای اسلامی انتظار جدی برای حفظ هویت مردم­سالارانه دینی با توجه به دو بعد نظارتی و قانون‌گذاری مجلس در تمام امور کشور وجود دارد. توصیه‌هایی همچون: «کار برای مردم همراه با نیّت خالص، پایبندی جدّی به تعهّد و سوگند شرعیِ آغاز مجلس، اهتمام به مسائل کلیدی و اولویّت‌دار، تعامل و هم‌افزایی با قوای مجریه و قضائیّه، پرهیز از منازعات و لزوم اتّحاد و انسجام داخلی در مقابل دشمن» و ... حقیقتاً برای هر مجموعه‌ای به‌ویژه مجلس ره‌گشاست. 2- تشریح نقاط قوّت مجلس یازدهم از سوی رهبری معنادار است. لذا نمایندگان محترم با تمرکز بر مواردی همچون: «تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم­ها با هدف پایان امتیاز دادن به غرب، تقویت پشتوانه ملی نهضت مقاومت اسلامی در منطقه، ارتباط نزدیک­تر با مردم، تمرکز بر معیشت مردم و تلاش برای تصویب قوانین مبتنی بر مشکلات واقعی جامعه» می‌توانند این رویکرد مستحسن و انقلابی را حفظ و تقویت نمایند. 3- به‌موازات بند فوق، بیان نقاط ضعف مجلس یازدهم با اشاره به مواردی همچون: «سرنوشت مبهم طرح شفافیت آرا، باوجود ایجاد انتظار در این زمینه، نظارت ضعیف بر اجرای قوانین توسط برخی نهادهای مسئول، ارائه برخی طرح­های غیرضرور و بدون برخورداری از پشتوانه کارشناسی، دریافت برخی امکانات و به‌ویژه عدم اطلاع‌رسانی شفاف در این زمینه نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

نکته راهبردی: در تحلیل عملکرد مجلس، روش صحیح همان سیره و سلوک رهبری در نقد دلسوزانه و منصفانه، باهدف اصلاح اشکالات و افزایش کارآمدی آن، بدون کمترین بهره‌برداری سیاسی و شانتاژ تبلیغاتی است. آنچه در نگاه رهبری مهم است، حل مشکلات مردم و کشف راه‌های برون‌رفت از آن‌ها از سوی همه نهادها و قوای حاکمیت است؛ چراکه مردم حاکمیت را یکپارچه می‌بینند و حل مشکلات و کاستن از نارضایتی­ها در جامعه، راه‌حلی جز اتحاد و انسجام مسئولان و عزم جزم آن‌ها برای حرکت در این مسیر ندارد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                  

انتخابات و دشمنان آن

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس به تاکتیک‌های انتخاباتی جریان ضدانقلاب و برخی از عناصر داخلی، اشاره‌کرده و فرمودند: «امروز هم (دشمنان) دارند کاری می‌کنند که اگر بتوانند، مشارکت مردم را کاهش بدهند؛ اگر چنانچه مردم مشارکت کردند، بگویند که خب این مشارکت شما فایده‌ای ندارد، معلوم است که مثلاً چه کسی انتخاب خواهد شد؛ بعدازآن هم که یک کسی که از صندوق بیرون آمد -حالا هرکسی- چه مطابق پیش‌بینی آن‌ها، چه غیر مطابق پیش‌بینی آن‌ها، خواهند گفت که خب این فایده‌ای ندارد. این را دشمن دارد دنبال می‌کند، متأسفانه در داخل [تکرار آن حرف‌ها را] من می‌بینم».

گزاره‌های خبری: تحلیل و بررسی رسانه‌های اپوزیسیون داخلی و خارجی حکایت از آن دارد که این رسانه‌ها برای مقابله با انتخابات پرشور، محورهای ذیل را در دستور کار خود قرار داده‌اند: 1- القای عدم سلامت و آزادی انتخابات و طرح ادعای اسقاط حق انتخاب از مردم از سوی نظام با توجه به نتایج احراز صلاحیت‌ها؛ 2- تحریک نامزدهای ردصلاحیت شده برای کنشگری و احقاق شخصیت و اعاده حیثیت از چهره سیاسی و اجتماعی‌شان با طرح این ادعا که در انتخابات پیش رو میزان، رأی شورای نگهبان و مقام معظم رهبری است نه رأی مردم؛ 3- دعوت به اعتراضات مدنی و استارت زدن تئوری و فضای اغتشاش با القای رسیدن مردم از شرایط نارضایتی به مرحله نخواستن؛ 4- بحرانی نشان دادن وضعیت جمهوریت در کشور با تعبیر ترجیح ثبات بر مشارکت از سوی نظام؛ 5- تبدیل کلیدواژه مشارکت پایین به یک کلیشه انتخاباتی با تکنیک تکرار و برجسته کردن برخی نظرسنجی‌ها؛ 6- القای از پیش مشخص بودن گزینه ریاست جمهوری و بی‌فایده بودن شرکت در انتخابات باهدف ایجاد دلسردی در مردم؛ 7- ایجاد تردید، بی‌اعتمادی و بی‌انگیزگی برای کنشگری و شرکت مردم در انتخابات؛ 8- تلاش برای تحریم انتخابات و کاهش مشارکت؛ 9- ارائه و القای تصویری تند و رادیکال و ناکارآمد و شعارزده از دولت آینده باهدف رغبت زدایی از فضای رأی و انتخاب؛ 10- برجسته کردن گزاره مهندسی انتخابات و سلیقه‌ای جلوه دادن نظر شورای نگهبان.

نکته راهبری: متأسفانه این روزها یکی از حلقه‌های داخلی تکمیل‌کننده پازل دشمن در انتخابات پیش رو، سخنان محمود احمدی‌نژاد در عدم پذیرش نظر شورای نگهبان، رأی ندادن در انتخابات و القای سقوط نظام است. احمدی‌نژاد 1400، یاور رهبر و نظام نیست و به‌صراحت در حال تقابل با نظام است. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

خبر ویژه                     

آبادانی روستاها؛ از حرف تا واقعیت!

رئیس‌جمهور روحانی در اظهارات اخیرشان به دفاع از اقدامات دولت تدبیر و امید پرداخت و گفت: «آن‎قدر طرح و پروژه آماده کردیم که دولت بعدی هم می‎تواند آن‎ها را افتتاح کند. اگر کسی ذره‌ای انصاف داشته باشد می‌بیند که در این دولت روستاها شکل و شمایل دیگری پیداکرده است. ما برای روستاها خیلی کار کردیم. دولت در این چند سال کار بی‎نظیری برای اشتغال روستایی انجام داده است. روستاهای ما امروز احیا و آباد شده‌اند». پرواضح است که آبادانی روستاها می‌بایست در رونق اقتصادی و افزایش سطح رفاه اجتماعی آن نمود یابد؛ این‌که شعاع آنتن دهی اینترنت در دولت تدبیر به روستاها نیز گسترش یافت، موضوع درستی است، اما آیا در مقولاتی همچون اصلاح شیوه حمایت و خرید محصولات کشاورزی، ارتقاء منزلت اجتماعی روستانشینان، اعطای تسهیلات بانکی کم‌بهره برای توسعه مشاغل روستایی شامل؛ مشاغل خانگی، اصلاح شیوه‌های اّبیاری، آموزش کشاورزان و باغداران، ترویج و توسعه دامداری مکانیزه و ...، تقویت زیرساخت‌های عمرانی روستاها با اعتبارات دولتی و ده‌ها موضوع دیگر که ازجمله مسائل و مشکلات روستاهای کشور است، طی هشت‌ساله گذشته، دولت تدبیر، تدبیر درخوری انجام داده است؟!

▼ اخبار

از قول و قرارها تا خبرهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری

جلیلی: من طرح مفصلی دارم که ۷ میلیون مرزنشین به صادرکننده تبدیل شوند. برنامه ما در محورهای ساخت مسکن با حداقل یک‌میلیون واحد در سال، طرح‌های بازسازی بافت‌های فرسوده و همچنین مسکن روستایی است. در سال 800 هزار ازدواج داریم که باید برای‌ آن‌ها مسکن تهیه کرد. بین اینستاگرام و توئیتر فرقی وجود ندارد، اگر محدودیتی هست، باید برداشته شود. ساختار اجرایی دولت نیاز به یک اصلاح جدی دارد. همتی: دولت آینده فقر را از بین می‎بریم. ما باید به مردم مبالغ قابل‌توجهی یارانه مستقیم بدهیم. با ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزارتومان مشکل مردم حل نمی‎شود. عوامل سیاسی در نظرات فنی حاکم شده است. ما تورم را ۸ تا ۱۰ درصد و رشد اقتصادی ۴ سال آینده را حداقل ۵ درصد پیش‌بینی می‌کنیم. معنا ندارد که همه توسعه و امکانات کشور در تهران و برخی شهرها متمرکز باشد. در ۴ سال می‌شود بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل کرد مگر اینکه درگیر بحث سیاسی شویم. بانک مرکزی در دولت رأی ندارد، بنابراین من نقشی در تصمیم‌گیری دولت ندارم. رئیس‌جمهور گفتند اگر می‌خواهید در انتخابات بمانید نمی‌توانید رئیس بانک مرکزی بمانید چون روی مسائل پولی ارزی تأثیر می‌گذارد. دو روز است در بانک مرکزی نیستم و دکتر کمیجانی، قائم‌مقامم کارهای بانک مرکزی را انجام می‌دهد. رئیسی: آنچه من را وادار به حضور در عرصه انتخابات کرد، مشکلات اقتصادی، ناامیدی‌ها و شرایط بازار برای تولیدکننده و مصرف‌کننده بود. ما باید جلوی خلق پول را بگیریم، زیرا نقدینگی سیل بنیان‌کن است؛ دولت پرهزینه اداره می‌شود، معتقدیم امکان کاهش جدی نرخ تورم و گرانی وجود دارد. مشکلات موجود را حاصل بی‌برنامگی و عمل نکردن به برنامه می‌دانم. سه برنامه را برای کاهش هزینه‌ها در نظر گرفتیم؛ کنترل تورم، تأمین مسکن و نظام سلامت. رضایی: خانه ‎داری را شغل می‌دانیم و به بانوان خانه‎دار حقوق خواهیم داد. من از ۲۵ سال قبل اقتصاد خوانده‎ام و سمت استاد تمامی این رشته را دارم و اگر این نبود، از اقتصاد حرف نمی‎زدم. در دولت ما هیچ تصمیمی بدون پژوهش انجام نخواهد شد و این‎گونه نیست که مردم را به بورس بیاوریم و بعد از برطرف کردن مشکلاتمان از جیبشان، آن‎ها را به حال خود رها کنیم. من با ۱۵ کشور همسایه ایران، اتحادیه اقتصادی تشکیل می‎دهم. زاکانی: با هر ۶ نامزد دیگر به شکل جدی ولی با اخلاق رفتار می‌کنم و آرزوی موفقیت برای هر یک از ۵ نامزد جبهه انقلاب را دارم ولی تمام تلاش خود را می‌کنم که خودم باشم چراکه ایده خود را ایده برتر می‌دانم. هرکسی شعار بدهد دولت هیچ‌کاره است، نشانه بی‌کفایتی اوست. دولت من دولت غلامان حلقه‌به‌گوش و ژنرال‌های خسته نیست. دوران بخور در رو هم برای رانت‌خواران را خاتمه می‌دهیم. یک کابینه از مفسدین را به دستگاه قضایی معرفی خواهم کرد.

ستاد اصلاح‌طلبان حامی رئیسی آغاز به کار کرد

جمعی از اصلاح‌طلبان، ستاد و پویشی برای حمایت از آیت‌الله رئیسی در انتخابات پیش‌رو راه‎اندازی کردند. خضر خلیلی، سخنگوی این کمپین می‎گوید: «علی‎رغم انتقادات به فرآیند بررسی صلاحیت‌ها، با حفظ چارچوب‎های نگرش اصلاح‌طلبانه، تصمیم به مشارکت در انتخابات گرفته‌ایم. آقای رئیسی اعلام کرده که نامزدی مستقل است و برنامه‌هایی مدرن و اصلاح‌طلبانه در زمینه مبارزه با فساد و رفع فوری تحریم‌ها و رفع تبعیض‌های ناروا ارائه کرده ‌است. از همه اصلاح‌طلبان دلسوز تقاضا داریم ضمن حفظ مرزبندی‌های خود، برای آغاز یک گفتگوی سازنده با آقای رئیسی پیش‌قدم شوند».

کابوس رژیم صهیونیستی در غزه

رئیس سابق گروه تاریخ در ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار کتابی به تونل‌های حفرشده توسط گروه‌های مقاومت در غزه پرداخت و این تونل‌ها را مشکل اصلی ارتش این رژیم در تمامی جنگ‌ها با نوار غزه خواند. شاؤول شای معتقد است که این تونل‌ها در هر جنگی با مقاومت در غزه، به مسئله اصلی پیش روی رژیم اشغالگر تبدیل خواهد شد. مقاومت در غزه از انتفاضه الاقصی (دوم) در سال ۲۰۰۰ با استفاده از استراتژی تونل‌ها چندین عملیات علیه ارتش اشغالگر انجام داده و آن‌ها تأثیر زیادی در عقب‌نشینی اسرائیل از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ را داشته‌اند. همچنین تمام اظهارات مقامات رژیم اسرائیل پس از آغاز جنگ 12 روزه اخیر، در راستای این ایده بود که آن‌ها به دنبال از بین بردن تونل‌های مقاومت در زیر غزه هستند.

اخبار کوتاه

حمایت هاشمی از همتی!/ «محمد هاشمی»، عضو سابق حزب کارگزاران پیشنهاد داده است که لاریجانی و جهانگیری از همتی حمایت کنند. وی همچنین سعی نموده تا راه مفری برای همتی از ناکارآمدی‌های دولت روحانی باز کند و گفته است: «عملکرد دولت روحانی به عملکرد رئیس بانک مرکزی ارتباطی ندارد، دولت باید پاسخگوی عملکرد خودش باشد». هاشمی همچنین منش و روش مرحوم هاشمی را حلال مشکلات کشور دانسته و گفته است: «معتقدم اگر ایشان امروز زنده بود، به دکتر همتی رأی می‌داد».

سردار شکارچی: کاندیداها حرفی از سربازی حرفه‌ای نزنند/ سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «پرداختن به موضوع سرباز حرفه‌ای مستلزم کار کارشناسی در ستاد کل نیروهای مسلح است. البته نتیجه این کارهای کارشناسی به‌گونه‌ای خواهد بود که علاوه بر توجه به جوانان، آسیبی هم به امنیت و منافع ملی و قدرت بازدارندگی کشور وارد نشود. کاندیداهای ریاست جمهوری به‌هیچ‌عنوان مجاز نیستند که برای جذب رأی به موضوعاتی مانند سرباز حرفه‌ای بپردازند».

از تلفات بالای سعودی‌ها تا خبر ورود یمنی‌ها به خاک عربستان/ شبکه المسیره یمن از عملیات گسترده ارتش این کشور در جیزان و خسارت سنگین به دشمن در این عملیات خبر داد. طبق این گزارش بیش از ۸۰ افسر و نظامی ارتش عربستان سعودی و مزدوران سودانی و خائن در این عملیات کشته و زخمی شدند. همچنین خبرهای میدانی حکایت از آن دارد که یمنی‎ها وارد خاک عربستان شده‌اند. پس از گزارش منابع یمنی درباره تسلط ارتش این کشور بر ده‌ها موضع در جنوب غرب عربستان سعودی، رسانه‌های یمنی فیلم این عملیات را منتشر کردند.

تحریم کننده نفت ایران، خودش از ایران نفت خرید/ اداره اطلاعات انرژی آمریکا فاش کرد، واشنگتن در چندماهه گذشته علی‌رغم تحریم‌های خود علیه ایران، ۲ بار از این کشور نفت و محصولات پتروشیمی خریده است که بخشی در دوره ترامپ و بخشی در دوره بایدن بوده است. به نظر می‌رسد، واردات تخمینی ۳۶ هزار بشکه در روز در اکتبر ۲۰۲۰ و ۳۳ هزار بشکه در روز در مارس سال جاری، نخستین خریدهایی است که آمریکا از ایران حداقل از سال ۱۹۹۳ انجام داده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در مورد چگونگی واردات از ایران در گزارش خود توضیحی ارائه نداد.

میلیاردها تومان که مافیاها از زباله پایتخت می‌خورند/ «مرتضی طلایی» عضو سابق شورای شهر تهران گفت: «تنها در یک منطقه تهران با تولید ۱۵ درصد زباله خشک، روزانه ۳۰۰ میلیون تومان پول بین مافیای زباله جابجا می‌شود و اگر این را به ۲۲ منطقه تهران تعمیم دهید، بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان گردش مالی پسماند خشک در شهر تهران است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات