صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۰۹۷۷
صادق کوشکی در مصاحبه با بصیرت:

دشمن شروع به تخریب روند انتخابات کرده است/ میزان مشارکت مردم ارتباطی با این اسم یا آن اسم ندارد

رخی با اصل شورای نگهبان مخالفند و با مطالب خود در فضای مجازی و مطبوعات، می‌خواهند از این فرصت برای انتقام از شورای نگهبان استفاده کنند که خداوند از این افراد نخواهد گذشت.

یک کارشناس مسائل سیاسی ضمن قانونی خواندن اقدام شورای نگهبان خاطر نشان کررد که دواطلبان  انتخابات ریاست جمهوری می توانند با منطق و استدلال  مشارکت عمومی را افزایش دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، چند روز پیش با ارائه لیست نهایی نامزد های تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری کشور واکنش های متعددی نسبت به افراد حاضر در این لیست به وجود آمد.

به دنبال این اتفاق بسیاری از رسانه های غربی نسبت به این موضوع بیکار ننشسته و پس از این با مضامین مختلفی در گزارشات خود به تخریب سیستم انتخابات کشور، شورای نگهبان و یا حتی چهر های حاضر در انتخابات پرداختند.

اما با وجود تمامی این اوصاف حال باید دید که وضعیت مشارکت در انتخابات 1400 چگونه خواهد بود ؛ آیا وجود احزاب و چهره های سیاسی به قطع می تواند ضامن مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری باشد یا خیر؟

حرکت شورای نگهبان در مسیر قانون

در این خصوص خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت طی مصاحبه ای با « صادق کوشکی» تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تهران به وضعیت انتخابات 1400 و میزان مشارکت مردم اشاره کرد و گفت: تا کنون و فرایند انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان به وظیفه قانونی خود عمل کرده و همیشه افرادی هستند از اجرای قانون ناراضی باشند.

  این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: کسانی که بعضاً با برخی از قوانین در تعارض قرار دارند در مرحله نخست به این موضوع توجه داشته باشند که چه ویژگی منفی دارند تا در صدد اصلاح خود اقدام کنند.

 وی ادامه داد: شورای نگهبان طی یک پرسه زمانی مشخص به بررسی دقیق پرونده و گزارش های موجود در مورد صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و طی این مدت افرادی رااحراز صلاحیت کرده اند.

 این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: در این میان بسیاری از افراد مانند آقایان لاریجانی جهانگیری و ضرغامی نسبت به این موضوع تمکین کرده و نسبت به این موضوع اعتراض نداشته اند چرا که شورای نگهبان متناسب با قانون عمل کرد نباید توقع داشت که شورای نگهبان به عنوان یک نهاد حاکمیتی از قانون تخطی کند. مقام معظم رهبری نیز همواره در صحبت خود تاکید داشته اند که مشارکت و حضور در انتخابات باید در چارچوب قانون باشد.

نگاهی بر دیدگاه های انتخاباتی ، از مشارکت بالا تا حضورافراد بی صلاحیت  

 کوشکی در ادامه مصاحبه خود ضمن اشاره به نظرات و صحبت های به میان آمده برای انتخابات گفت: در چارچوب فرایند انتخابات ریاست جمهوری عده ای معتقدند که مشارکت باید به هر قیمت بالا باشد و به تناسب  این اصل توجه ندارند که مشارکت از طریق قانونی باشد یا غیر قانونی.

 این استاد دانشگاه اضافه کرد: صحت و سلامتی انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که باید این فرایند در چارچوب قانون باشد و نمی توان به طور غیرقانونی شخصی را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کرد.

وی یاد آور شد: در کنار موضوع مذکور؛ عده ای نیز معتقدند انتخابات سال جاری مانند سال های گذشته از شور و حرارت بالایی برخوردار نیست چرا که به مانند سال‌های گذشته طیف‌های مختلفی در انتخابات حضور ندارند.

 کوشکی تاکید کرد: من با این نظر و فرضیه مخالفم چرا که اگر نامزدها در مناظره ها بتوانند با استفاده از منطق، توجیه و تبلیغ مناسب برنامه خود ارائه دهند یقینا مشارکت عمومی مردم در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت مناسبی ذیل قانون برگزار می شود.

 این استاد دانشگاه تصریح کرد : علاوه بر این موضوع مقام معظم رهبری نیست بارها تاکید داشتند که نامزدهای ریاست جمهوری در مناظرات از تهمت و افترا علیه یکدیگر بپردازند.

آیا مقام معظم رهبری از حکم حکومتی استفاده خواهد کرد

 کوشکی در ادامه مصاحبه خود در پاسخ به این سوال مبنی بر این که آیا امکان دارد مقام معظم رهبری به تناسب چنین شرایطی به مانند سال 84 حکم حکومتی بدهد، گفت: این موضوع به صلاح دید مقام معظم رهبری و ارزیابی‌های شورای نگهبان تاکنون از برخی از داوطلبین بستگی دارد و تا کنون نشانه‌ای از این وجود ندارد که رهبری بخواهند شخصی را با حکم حکومتی تاییدکنند.

 این تحلیلگر سیاسی افزود: علاوه بر این موضوع بسیاری از افراد هستند که می‌گویند به دلیل نبود جناح مقابل عملا شور و هیجان انتخابات کاسته شده و بهتر است انتخابات همراه با دیدگاه های مختلفی در جریان باشد.

داوطلبان با استدلال از برنامه خود دفاع کنند

  وی تاکید کرد: اگر نامزدهای انتخاباتی بر اساس منطق و استدلال قوی به مناظره بپردازند یقیناً مردم می توانند  نقطه نظرات متفاوت را شاهد باشد چرا که هر کسی در سلیقه تفاوت هایی در صورت اجرای کار ها دارند.

 این استاد دانشگاه تشریح کرد : اگر در فراینده مناظره داوطلبان آقای رئیسی  به مسئله ای اشاره کند آقایان  همتی و مهرعلیزاده می تواندد به نقد آن مسئله بپردازند  و یقینااین موضوع در دادگاه ا فکارعمومی مردم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 کوشکی در آخر تاکید کرد: اگر فرایند مناظره و رفتار خوب می‌تواند با بازخورد مثبتی داشته باشه اگر در مقابل جناح نیست و به نوعی شور و هیجان انتخابات گرفته می شد به ظاهر یک استدلال عوامانه و ظاهر بین آن است چرا که معیار باید برنامه و نوع ارائه نوع ارائه برنامه مد نظر باشد.

گفتنی است که مقام معظم رهبری در دیداری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مناسبت سالروز شروع به کار مجلس یازدهم به برسی کارنامه این مجلس پرداختند.

علاوه بر این ایشان ضمن تقدیر از نمایدگان مجلس شورای به مسئله انتخابات نیز اشاره و در این خصوص گفتند: عدم احراز صلاحیت برخی افراد به معنی بی‌صلاحیتی آنان نیست بلکه به این معنا است که شورای نگهبان با توجه به گزارش‌ها، امکانات و آشنایی‌های خود نتوانسته صلاحیت آن فرد را تشخیص دهد، اگر چه ممکن است آن فرد صلاحیت بالایی هم داشته باشد.

حضرت آیت الله  خامنه ای با اشاره به برخی اعتراض‌ها به شورای نگهبان افزودند: البته انگیزه این اعتراض‌ها متفاوت است. برخی اعتراض‌ها از سر دلسوزی و به دلیل نگرانی از مشارکت پایین مطرح می‌شوند، و برخی هم به دلیل آنکه نامزد مورد نظرشان احراز صلاحیت نشده، گله‌مند و ناراحت هستند که به آنها ایرادی نمی‌شود داشت، اما برخی با اصل شورای نگهبان مخالفند و با مطالب خود در فضای مجازی و مطبوعات، می‌خواهند از این فرصت برای انتقام از شورای نگهبان استفاده کنند که خداوند از این افراد نخواهد گذشت.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی صحبت های خود درباره برخی نگرانی‌ها از احتمال مشارکت پایین مردم در انتخابات ۲۸ خرداد، گفتند: من معتقدم میزان مشارکت مردم ارتباطی با این اسم یا آن اسم ندارد بلکه مردم به‌دنبال فردی هستند که دارای مدیریت و اراده قوی و کارآمدی بالا برای حل مشکلات کشور باشد و برای مردم هم مهم نیست که این فرد چه عنوانی دارد و یا از چه جناحی است، البته شاید این موضوع برای گروه‌های سیاسی مهم باشد ولی برای عامه اینگونه نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات