صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۳۰۹۹۰
دستاوردهای بزرگ مقاومت در گفت‌وگوی صبح صادق با دکتر حسن کاظمی‌قمی

گنبد آهنین درهم شکست

پایگاه بصیرت / گروه بین الملل

هفته‌نامه صبح صادق به منظور واکاوی تحولات موجود منطقه‌ای و پرداختن به حوادث و اتفاقات اخیر همچون پیروزی مقاومت در فلسطین، مصاحبه‌ای را با جناب آقای دکتر حسن کاظمی‌قمی، سفیر اسبق ایران در عراق تحلیلگر ارشد مسائل منطقه غرب آسیا انجام داده است که ماحصل آن در ادامه می‌آید.

 

تحمیل شکست به اشغالگران در۱۲روز

در ابتدا جا دارد پیروزی مقاومت قهرمانانه ملت مظلوم فلسطین در برابر رژیم اشغالگر قدس را به حضرت ولی عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب، جبهه مقاومت و مردم مظلوم و قهرمان فلسطین تبریک و تهنیت بگوییم و درود بفرستیم به شهدای مسجدالاقصی که با مقاومت 12 روزه خود یک نقطه تحولی بر تمامی تحولات آتی منطقه به جای گذاشتند. 42 سال است که غرب آسیا و ایران در کانون یک تحول ژئوپلیتیک قرار گرفته‌اند و این عامل تأثیر خود را بر محیط امنیتی منطقه و شکل‌گیری ساختار منطقه و نظام بین‎الملل گذاشته که محصول تقابل دو جبهه استکبار صهیونیستی با محوریت آمریکا و جبهه مقاومت با محوریت ایران است.

در جبهه مقاومت، فلسطین از نمادهای اصلی این تقابل است که سردمدار این حرکت نیز امام راحل بود. ایشان در ابتدا فریاد زدند اسرائیل غده‌ای سرطانی است که باید محو شود. در حوادث منطقه نیز همه این فتنه‎ها از جنگ و ترور و جنگ‌های داخلی و شکل‌گیری گروه‌های تکفیری و آوارگی مردم فلسطین ناشی از موجودیت این رژیم و حمایت‌های جبهه استکباری از این رژیم است و تا زمانی که این موجودیت وجود دارد، منطقه روی آرامش را نخواهد دید.

 

جنگ 12 روزه و دستاوردهای آن

این رخداد عظیم از نگاه پیامد و دستاورد، دستاوردهای راهبردی و ژئوپلیتیک مهمی داشته است و می‌توان آنها را در سطوح مختلف دسته‌بندی کرد. در ابتدا لازم است چند نکته پیرامون تحولات موجود گفته شود:

این اولین بار بود که برخلاف سایر جنگ‌ها(جنگ 2006 در لبنان، 2008، 2011 و 2014 که بیش از پنجاه روز طول کشید) نیروهای مقاومت به شکل آفندی ظاهر شدند. رژیم صهیونیستی در جنگ‌های گذشته به دنبال شکستن مقاومت مردم بود و زیرساخت‌های غزه و ساختمان‌های خدماتی را مورد هجوم قرار می‌داد تا مقاومت مردم را بشکند و نیروی آفندی در همه این موارد رژیم بود و مقاومت در موضع دفاع قرار داشت؛ اما در این نبرد 12 روزه ابتکار در دست مقاومت بود و رژیم اشغالگر به دلیل بحران سیاسی و فرافکنی و تحمیل جنگ به فلسطینی‌ها بود تا بتواند مسیر بحران سیاسی رژیم را تغییر دهد؛ چرا که با وجود چهار انتخابات هنوز موفق به تشکیل دولت نشده‌اند.

گسل‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی در رژیم صهیونیستی به شدت رو به تزاید است و ترمیم نمی‌شود. این فرافکنی در عملیاتی در حال تدارک بود و سیدحسن نصرالله در روز جهانی قدس اشاره کرد که رژیم اشغالگر اگر بخواهد در پوشش مانور اقدامی انجام دهد، با پاسخ کوبنده مقاومت روبه‌رو می‌شود. مقاومت غزه این راهبرد را با شکست مواجه کرد و طرح رژیم را به هم زد.

جنگ غزه اقدامی پیش دستانه بود و اساس طرح رژیم را به‌هم زد. رژیم صهیونیستی از زمان شکل‌گیری به دنبال جغرافیای نیل تا فرات بود و بر اساس همین رویکرد، جنگ‌های 1956 و 1967، حمله به لبنان و مصر و سوریه را شکل داد و بخشی‌هایی را از مناطق سوریه، لبنان، اردن و مصر به اشغال خود درآورد؛ ولی رژیم صهیونیستی در حال حاضر به این نتیجه رسیده که راهبرد نیل تا فرات از روش نظامی قابل دسترسی نیست و راهبرد «اسرائیل بزرگ» را در دستور کار قرار داده است.

این راهبرد مبتنی بر سلطه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گفتمانی است و علنی شدن روابط رژیم‌های مرتجع عربی با رژیم صهیونیستی نیز به همین راهبرد برمی‌گشت و در برخی کشورها رونمایی شد؛ ولی مقاومت آن را خنثی
کرد.

پیامدهای شکست اخیر برای رژیم صهیونیستی

این جنگ یک تهدید وجودی برای رژیم صهیونیستی بود. این امر در بخشی از اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی دیده می‌شود که این جنگ را یک تهدید موجودیتی و هویتی می‌دانند و نظامی که بر پایه ایدئولوژی ارض موعود و یهودیت تبلیغ می کردند، با تهدید مواجه شده و هویت رژیم صهیونیستی در حال از بین رفتن است.

در این جنگ ابهت امنیتی و اسطوره‌ای رژیم شکسته شد. در حالی که بارها بیان می‌کنند که رژیم صهیونیستی چهارمین ارتش قدرتمند دنیاست و گنبد آهنین شکست‌ناپذیر است، اما با شلیک بیش از 3 هزار موشک و اعتراف اصابت یک هفتم این موشک‌ها به سرزمین‌های اشغالی که گستره مکانی زیادی را از فرودگاه رامن و بن گورین و بسیاری از مناطق دیگر رژیم صهیونیستی را در برگرفت، این رژیم نتوانست اقدامی در مقابل این عملیات‌ها انجام دهد.

آسیب‌پذیری فناوری غربی خود را بیش از پیش نشان داد.

این مقاومت 12 روزه رژیم صهیونیستی را کاملاً در موضع «دفاع برای حفظ موجودیت» قرار داد و رژیمی که به دنبال موقعیت‌های برتر بود، به سطح حفظ موجودیت تنزل پیدا کرد و برای فلسطینی‌ها عکس این اتفاق روی داد و فلسطینی‌هایی که به دنبال حفظ موجودیت بودند، اکنون به دنبال موقعیت‌های برتر هستند.

این اقدام پیش‌دستانه قدرت مانور تجاوزگر را گرفت و می‌توان ادعا کرد رژیم صهیونیستی دیگر قادر به تجاوز به سرزمین‌های همسایه خود نخواهد بود. شاهد مثال نیز تقاضای کمک و حمایت رژیم صهیونیستی از آمریکا در جهت حفظ امنیت خود است.

باورپذیری تأمین امنیت در پناه رژیم صهیونیستی که باور حکام منطقه شده بود، شکسته شد و شکنندگی امنیت رژیم صهیونیستی در برابر غزه آشکار شد.

طرح پایدار کردن سلطه رژیم صهیونیستی بر منطقه به پایان رسید و اکنون این رژیم گرفتار مشکلات و مسائل داخلی است.

تأثیر بر مسئله مهاجرت و روند معکوس شدن آن دستاورد دیگر مقاومت 12 روزه است. موضوع مهاجرت نیز بی شک قطع خواهد شد و یهودی‌ها به سادگی حاضر به حضور در سرزمین‌های اشغالی نخواهند بود.

ایدئولوژی ارض موعود که نقطه وصل و هویت رژیم صهیونیستی و صهیونیست‌هاست، از بین رفت و به شدت تضعیف شد.

10ـ امکان شرط‌گذاری در آینده از سوی رژیم صهیونیستی برای فلسطینی‌ها از بین رفت و در نبرد 12 روزه فلسطینی‌ها شرط گذاشته و رژیم مجبور به پذیرش آن شروط شد.

 

دستاوردهای مقاومت 12روزه برای فلسطینی‌ها

می‌توان این گونه ارزیابی کرد که پس از این نبرد، در یک جهش راهبردی مقاومت از دفاع برای حفظ موجودیت به تهاجم برای کسب موقعیت ارتقا یافته است؛

اتحاد در داخل فلسطین و همبستگی گروه‌های مختلف فلسطینی، که در سخنان رهبر معظم انقلاب نیز اهمیت آن منعکس شده بود یک موضوع بسیار مهم دیگر بود که در زمان مقاومت 12 روزه به وضوح مشاهده شد که یک اتاق عمل مشترک از سوی گروه‌های جهادی در فلسطین ایجاد شد و این همبستگی در بیت‌المقدس، کرانه باختری و اراضی 1948 نیز اتفاق افتاد و منحصر به غزه نبود؛

این مقاومت در حقیقت مرگ روند سازش را رقم زد و اثبات این راهبرد که تنها راه پیروزی و کسب دستاورد در مقاومت است. تا جایی که محمود عباس اعلام کرد صلح از راه سلاح به دست می‌آید و سازش دیگر جواب نمی‌دهد.

حضور نماینده‌های عرب فلسطینی حاضر در کِنِست در تظاهرات علیه رژیم صهیونیستی و همراهی سایر ساکنان فلسطین با مقاومت حماس در کنار یکدیگر؛

تقویت باور به مسئله آزادسازی کل فلسطین و این امر که نباید به دنبال یک حکومت در مناطق 1967 و غزه بود و باید همه فلسطین آزاد شود؛

مرگ معامله قرن که به دنبال یهودی‌سازی قدس شریف بود؛

تهییج شدن آواره‎های فلسطینی حاضر در اردوگاه‌های خارج از سرزمین‌های اشغالی برای بازگشت به سرزمین خودشان.

 

دستاوردهای منطقه‌ای پیروزی مقاومت

مقاومت 12 روزه موجب افزایش قدرت بازدارندگی در سطح منطقه‌ای شد؛ زیرا ظرفیت موجود در گروه‌های فلسطینی این رژیم را به تمکین خواسته‌های‌شان وادار کرد و این امر نظم جدید منطقه، مهندسی امنیتی منطقه، آرایش سیاسی منطقه و جبهه مقاومت را تحت تأثیر قرار خواهد داد. همچنین این مقاومت سبب شد سعودی‌ها برای حل مشکلات منطقه به ایران گرایش بیشتری پیدا کنند و اینکه این کشورها باید موضوعات خود را در داخل منطقه و با کشورهای منطقه حل کنند و اشغالگران توان ایجاد امنیت را برای سایرین نخواهند داشت.

خط رونمایی سازش با رژیم صهیونیستی را با شکست روبه‌رو کرد و شکنندگی و ضعف این رژیم بیشتر شد.

تقویت همبستگی مقاومت منطقه با مقاومت فلسطین. برای نمونه، مشاهده شد که تمام عراق، مرجعیت، پارلمان، نخست‌وزیر و کرد و شیعه و سنی همه عملکرد رژیم صهیونیستی را محکوم و از فلسطین حمایت کردند. همچنین موضع مقتدرانه انصارالله یمن که به رژیم سعودی پیشنهاد آتش‎بس داد و حتی بر این مسئله تأکید کرد که هر دو به یاری فلسطینی‌ها بشتابیم. خارج شدن گروه‌های مقاومت از حالت جزیره‌ای و شکل‌گیری یک محور جدید هر روز آشکارتر می‌شود که شکل‌گیری آن با تدابیر امام(ره) شروع شد و رهبر معظم انقلاب آن را ادامه داد و شهید سلیمانی و افرادی مانند سیدحسن نصرالله و... این مسیر را ادامه دادند.

تغییر موضع برخی کشورهای عربی نسبت به رژیم صهیونیستی. برای نمونه مصر طی چند روز گذشته در تغییر موضعی آشکار مرز رفح را برای کمک‌های بشردوستانه باز کرد که این امر به منزله نگاه منفی این کشورها به امارات و سعودی است و این تغییر موضع ناشی از همین مقاومت 12 روزه بود.

برهم زدن معادلات منطقه‌ای و ناکام گذاشتن طرح‌های خاورمیانه‌ای آمریکا.

نقش رهبری ایران برای گروه‌های مقاومت در منطقه. در طول جنگ 12 روزه بارها مشاهده شد که رهبران فلسطینی به رهبر معظم انقلاب پیام دادند و ایشان نیز پاسخ متقابل دادند. این امر اتفاق ساده‌ای نبود؛ زیرا در طول سال‌های گذشته بارها تلاش شد فلسطینیان را از ایران دور کنند و این مسئله بعد از بحران سال 2011 در سوریه کاملا ًمشهود بود. اما جمهوری اسلامی ایران، فلسطین را رها نکرد و بر اساس مشی امام راحل که فلسطین باید به آغوش اسلام برگردد، در این مقاومت تنها پرچمدار حامی فلسطین جمهوری اسلامی ایران است و فلسطینی‌ها کاملاً نسبت به این موضوع آگاه شدند و فرقه‌ای(شیعه و سنی) عمل نکردن ایران بر همگان آشکار شد.

مقاومت فلسطین چهره نفاق و دروغین مرتجعین عرب در حمایت از فلسطین را نشان داد و ماهیت حقیقی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین را آشکار کرد.

 

دستاوردهای بین‌المللی مقاومت 12 روزه

مقاومت 12 روزه افول هیمنه آمریکا و انگلیس در حمایت از رژیم صهیونیستی و ناتوانی آنها در حمایت از این رژیم را آشکار کرد.

افکار عمومی دنیا دیگر قوم یهود را مظلوم نمی‌دانند و حمایت نخبگان و عموم از فلسطینیان در سطح دنیا تقویت شد و یک بسیج عمومی در سطح دنیا در حمایت از فلسطینیان شکل گرفت.

خلاصه اینکه روندی که در حال حاضر در سرزمین‌های اشغالی در حال جریان است، حاکی از سست شدن پایه‌های این رژیم است و نابودی رژیم صهیونیستی با این مقاومت سرعت خواهد گرفت" چرا که این مقاومت نشان داد کنترل اوضاع از دست رژیم صهیونیستی خارج شده و پذیرش شروط مقاومت تنها راه پیش‌ روی این رژیم بود و آمریکا و دیگران نیز دیگر به این موجودیت نمی‌توانند کمک کنند.

3‌ـ تقویت جبهه مقاومت و قدرت بازدارندگی در جهان اسلام. امروزه رژیم صهیونیستی به جای تجاوز باید به فکر دفاع برای حفظ موجودیت خود باشد. البته این وضعیت از مقاومت سال 2006 در لبنان رقم خورد و در حال حاضر تثبیت شده است.

 

جمع‌بندی

برآیند تقابل دو جبهه استکبار و مقاومت به نفع جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران رقم خورده است و تمامی طرح‌ها و راهبردهای آمریکا به شکست انجامیده است. قدرت مقاومت امروز بیشتر از هر زمانی شده است و قواعد بازی را این جمله تعیین می‌کند و مشکلات موجود نیز با امید و تلاش قابل رفع شدن است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات