صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۳۱۰۲۹

بايدها و نبايدها

مواجهه با انتخابات براي نيروهاي انقلاب بالاخص آنان که در کسوت پاسداري قرار دارند،  نيازمند توجه به ملاحظاتي است که مي‌تواند آنان را هم در انجام وظيفه و تکليف انقلابي موفق داشته و هم از آفات و آسيب‌هاي احتمالي به دور دارد.

 

الف. اقدامات خاص در خانواده بزرگ سپاه و بسيج

1- برگزاري برنامه‌هاي بصيرتي حضوري و غيرحضوري متناسب با شرايط، براي پاسداران، سربازان، بسيجيان و خانواده‌هاي آنان جهت نقش‌آفريني فعال، کم‌نظير و در تراز انقلاب اسلامي در انتخابات1400

2- تبيين ملاک‌ها، معيارها و شاخص‌ها بدون ذکر مصداق، براي انتخابي صحيح، شايسته و تکليف‌محور که در تحقق دولت اسلامي تأثير داشته باشد.

3- ساماندهي و انسجام‌بخشي به همه عناصر، عوامل و ابزارهاي تبليغي و رسانه‌اي سپاه و بسيج، براي شکل‌دهي به فضاي پرشور و نشاط انتخاباتي و برانگيختن انگيزه‌ها براي حضور در انتخابات

4- استفاده حداکثري از فضاي مجازي و فعال‌تر نمودن شبکه‌هاي اجتماعي موجود

5- راه‌اندازي جهاد اميد‌آفريني و نهضت تبيين در کشور با رويکرد تقويت اميد در مردم نسبت به آينده

6- تبيين، تبليغ و ترويج گفتمان امام و رهبري در جامعه نسبت به موضوع انتخابات و مسئوليت‌پذيري سياسي مردم

7- تلاش همه‌جانبه براي شکستن جريان تحريف‌ و يأس‌آفرين به ويژه نسبت به انتخابات

8- اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي عمومي نسبت به ترفندهاي دشمن که با هدف کاهش مشارکت انجام مي‌گيرد، از جمله ترفند سالم نبودن انتخابات و بي‌فايده بودن رأي مردم.

9- تعامل تأثيرگذار با حوزه‌هاي علميه، دانشگاه‌ها و ديگر سازمان‌ها و نهادها، در راستاي تبليغ حضور حداکثري و آگاهانه در انتخابات

10- کمک‌گيري از ظرفيت نخبگان و معتمدين محلي براي مشارکت‌آفريني حداکثري

11- تلاش براي تقويت وحدت ملي و همبستگي اجتماعي و نمايش آن در انتخابات

12- استمرار توجه ويژه به حل مشکلات معيشتي اقشار آسيب‌پذير به ويژه در شرايط کرونايي با تقويت رزمايش‌هاي کمک‌هاي مؤمنانه

13- افزايش سطح رضايتمندي در افکار عمومي با تبيين دستاوردهاي انقلاب

14- تلاش براي تقويت انسجام در جريان انقلابي به عنوان يک ضرورت بدون ورود به مصاديق

 

ب. اقدامات مشترک و عمومي

  1. داشتن نگاه فرصت‌محور به انتخابات؛ نظام اسلامي به تمامي انتخابات‌ها به عنوان فرصتي براي تقويت ارکان نظام مردم‌سالار ديني نگاه کرده و خواهان آن است که انتخابات به شايسته‌ترين حالت برگزار گردد. در واقع با برگزاري انتخابات مطلوب نظام اسلامي، حيات مردم سالاري ديني قوت مي‌گيرد. اين نگاه بايد به درستي در جامعه تبيين گردد.
  2. تبيين اهميت انتخابات سال 1400 به خاطر خاص بودن آن؛ چون انتخابات 1400 در شرايط خاص ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي انجام مي‌شود و در اين انتخابات علاوه بر انتخاب رييس جمهور همزمان مردم در پاي صندوق‌هاي راي، نمايندگان خود را براي مديريت شهري و شوراهاي شهر و روستا نيز انتخاب مي‌کنند. در کنار دو انتخابات کليدي، در برخي از حوزه‌هاي انتخاباتي شاهد برگزاري انتخابات ميان دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري نيز خواهيم بود که حاصل آن وجود چهار صندوق راي براي اولين بار در برخي شعبه‌ها خواهد بود. مضاف بر اين براي اولين باري است که دغدغه کاهش مشارکت در انتخابات احساس مي‌شود. پيش از اين همواره انتخابات رياست جمهوري يکي از پرشورترين انتخابات کشور بود. ضمن آنکه ترکيب آن با انتخابات شوراها بر ميزان مشارکت آن نيز افزوده بود. اما اين روزها به دليل وجود مشکلات فراوان اقتصادي و ضعف کارآمدي دولت مستقر و تداوم شرايط کرونايي انگيزه بخشي از توده ها براي شرکت در انتخابات کاسته شده است.
  3. تلاش براي تحقق مشارکت حداکثري؛ تلاش براي حضور گسترده و حداكثري توده‌هاي ملت در پاي صندوق‌هاي راي در تمامي انتخابات براي نظام اسلامي يک اصل است كه همه توان و ظرفيت‌هاي نظام اسلامي براي تحقق آن بايد به كار گرفته شود. در اين زمينه همه دستگاه‌ها، نهادها، مسئولين و شخصيت‌ها و ابزارهاي موثر بايد با همه توان وارد ميدان گردند. براي 9 دسته از طيف غائبين احتمالي انتخابات، بايد براي هر کدام برنامه هاي خاصي را دنبال کرد تا افزايش مشارکت سياسي صورت گيرد. اقداماتي از قبيل آگاه‌سازي، اميدآفريني، اعتمادسازي و ايجاد رضايتمندي در دستور کار باشد.
  4. تبيين شاخص‌هاي دولت اسلامي؛ فرا رسيدن ايام انتخابات رياست جمهوري فرصتي براي بازخواني شاخص‌هاي دولت اسلامي و تراز انقلاب اسلامي است. بدون شک با تشکيل دولت اسلامي مشکلات کشور مرتفع خواهد شد و مسير براي تحقق عيني تمدن ممتاز اسلامي فراهم خواهد شد. در اين ميان شاخص‌هاي دولت مطلوب نظام اسلامي همچون: دولت کارآمد، انقلابي، شجاع و عزتمند، جهادي، پرکار و پرنشاط، تحول‌آفرين، شايسته‌سالار، مردمي و خدمتگزار، فسادستيز و دولت قانون‌گرا، بايد به درستي مورد تبيين قرار گيرد.
  5. توليد گفتمان جذاب و فراگير؛ يکي از مهمترين الزامات موفقيت جريان انقلابي در مسير تحقق دولت اسلامي، آن است که اين جريان بايد بتواند مردم را با خود همراه ساخته و آراء آنان را در سبد راي خود ببيند. لازمه جذابيت و اعتماد سازي براي يک گفتمان توجه به موارد زير است:

1/5- گفتماني جذاب و مورد اعتماد خواهد بود که برآمده از نيازهاي واقعي جامعه باشد.

2/5- اين گفتمان بايد بتواند به زبان نسل جوان امروز کشور که همگي متولدين  پس از انقلاب و بطور خاص دهه 1370 و 1380 هستند آشنا بوده و به آن زبان سخن بگويد.

3/5- اين گفتمان بايد بتواند پاسخگوي سوالات ذهني افکار عمومي باشد و هيچ ابهامي را در مسيري که براي پيشرفت و آباداني کشور طرح ريزي کرده است باقي نگذارد.

4/5- اين گفتمان بايد توان دفاع عقلاني از خود را داشته باشد و در مواجهه با شبهاتي که گفتمان‌هاي رقيب و معارض مطرح مي‌کنند، بدون پاسخ نگذارد.

5/5- گفتمان انقلابي براي فراگير شدن بايد از همه ابزارهاي رسانه اي بالاخص در فضاي مجازي بهره گيرد.

6/5- گفتمان انقلابي براي کسب جذابيت نيازمند تجهيز شدن به زبان هنر است.

  1. حفظ آرامش انتخابات؛ يکي از دغد‌غه‌هاي اساسي نظام در تمامي انتخابات برگزاري انتخابات در کمال آرامش و امنيت است. از اين منظر انتخابات همواره بايد مظهر وحدت و انسجام ملي باشد و لازمه و نشانه آن وجود آرامش درانتخابات است. تشنج، درگيري و ناامن سازي فضاي انتخاباتي، اقداماتي است که از تبديل فرصت انتخاباتي به تهديدي براي انسجام و امنيت ملي کشور حکايت دارد. اقدامي که معمولا با تحرکات و سناريوهاي طرح ريزي شده در بيرون از مرزها و حمايت ايادي داخلي دشمن و غفلت و سوء تدبير جناح‌هاي سياسي داخلي و گاه هواداران نامزدها بوجود مي‌آيد. در همين راستا بايد تلاش کرد تا انتخابات در فضاي آرام و با صفا انجام گيرد و دور از تشنّج و درگيري و فضاي نفرت باشد. همچنين سلامت انتخابات در فرايند (مرحله پيش از انتخابات ، حين انتخابات و هم پس از نتايج انتخابات توجه جدي قرار گيرد. در واقع تمام فرآيند انتخابات از زمان آغاز فعاليت سياسي جناحها تا اعلام و تائيد نتايج نهايي انتخابات بايد موردتوجه قرار گيرد. در تمامي اين مراحل موضوع قانونگرايي و پايبندي به ضوابط قانوني بايد کاملا رعايت شود.در سلامت رقابت‌هاي انتخاباتي مسائلي از قبيل پرهيز از دروغ، تهمت و افترا، تخريب، بزرگنمايي مشکلات، اسراف، هزينه‌کردهاي غيرشرعي، دادن وعده‌هاي غيرواقعي، خريد راي و ... نمونه‌اي از مسايل است که توجه به آن مي‌تواند متضمن سلامت انتخابات باشد.
  2. شناخت جنگ رواني و مديريت افکار عمومي؛ يکي از مهمترين مولفه‌هاي موثر در انتخابات، توانايي کنترل و مديريت افکار عمومي است. ادوار انتخابات گذشته نشان داده که شگردهاي جنگ رواني دشمن و رقابت رسانه‌اي جريان هاي سياسي در انتخابات در ايران از پيچيدگي هاي فراواني برخوردار است که شناخت آنها نيازمند هوشمندي و بصيرت و تيزبيني است. يکي از سناريوهاي رسانه‌اي "رقيب هراسي" که با هدف اغواي افکار عمومي کليد خورده است، مساله حضور نظاميان در انتخابات است. نکته قابل تامل آنکه رسانه‌هاي بيگانه نيز در تقويت اين سناريو وارد ميدان شده و آنان نيز براي موفقيت و اثرگذاري اصلاح طلبان آتش تهيه مي‌ريزند! در سناريو رقيب هراسي ايجاد دوقطبي سازي‌هايي کذايي امنيت – معيشت، جنگ - صلح ، دوگانه سرهنگ – حقوقدان، دوگانه اقتدارگرايي – مردم سالاري، دوگانه مخالفين آزادي – موافقين آزادي مجددا طرح مي‌گردد. همين سناريو احتمال دارد همچون انتخابات‌هاي گذشته عاملي براي خطاي محاسباتي مردم در پاي صندوق راي باشد. بدان معنا که مردم اولويت‌ها و شاخص‌هاي واقعي خود را براي انتخاب رييس‌جمهور کنار بگذارند و به اشتباه به گزينه‌اي دل بسپارند که با شاخص‌هاي خودشان نيز فاصله داشته، اما مطلوب اصلاح‌طلبان است. براي برون رفت از اين وضعيت و ممانعت از کارگر افتادن سناريوهاي اغواگرانه و طرح‌هاي فريب تازه، نيروهاي انقلابي ضمن حفظ و تقويت وحدت و انسجام خود، لازم است با زبان نرم و لين و با منطقي باور پذير، شرايط کشور و سناريوهاي دشمنان بيروني و همکاران داخلي آنها را تبيين نمايند.
  3. تبعيت همگاني از عملکرد شوراي نگهبان در فرآيند انتخابات؛ شوراي محترم نگهبان علاوه بر وظيفه نظارت بر تدوين قوانين در مجلس شوراي اسلامي، نظارت بر کليه انتخابات کشور را نيز برعهده دارد و موظف است صلاحيت همه نامزدهايي که جهت شرکت در هر انتخاباتي (به جز انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا ) در وزارت کشور ثبت نام مي‌کنند را بررسي کرده و صاحبان صلاحيت را به مردم معرفي نمايد. يکي از مهمترين مناقشاتي که در طول سال‌هاي اخير در انتخابات کشور برجسته گرديده، مساله بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي است. در فرآيند بررسي و احراز صلاحيت‌ها علي‌الخصوص در انتخابات رياست جمهوري، موضوع بسيار مهم اين است که شروط رجل سياسي و مذهبي و مدير و مدبر بودن بر اکثر نامزد ها صدق نمي‌کند. در چنين وضعيتي همگي بايد طبق قانون اساسي شوراي نگهبان را فصل‌الخطاب دانسته و خود را ملزم به تبعيت از شوراي نگهبان بدانند. رهبر معظم انقلاب اسلامي در دفاع از قانون انتخابات و جايگاه شوراي نگهبان مي فرمايند: «سازوكار انتخابات در كشور ما، سازوكار مستحكمي است. اينكه گوشه و كنار بعضي‌ها اعتراض‌هايي مي‌كنند، واقعاً غير منطقي است؛ واقعاً بي‌جا است. حضور شوراي نگهبان در قانون اساسي - كه امام هم مكرر روي آن تأكيد مي‌كردند - حقيقتاً يك حضور مباركي است. تشخيص شوراي نگهبان، تشخيص يك عده انسانهاي عادل، بي‌طرف و بصير نسبت به صلاحيت‌ها است؛ اين يك چيز مباركي براي ما و براي همه‌ي آحاد ملت است.»(7/2/92)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات