سیاسی >>  انتخابات >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۱۱۳۳
خط امام - 3

امام خمینی: علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد !

اگر رئيس جمهور ... شايسته و متعهد به اسلام و دلسوز براي كشور و ملت باشند، بسياري از مشكلات پيش نمي‌آيد؛ و مشكلاتي اگر باشد رفع مي شود.

يکي از منابع مهم هدايتگر ملت که از حضرت امام خميني(ره) به يادگار مانده است، وصيت نامه سياسي - الهي ايشان است که مرور آن مي‌تواند راهگشاي مردم و مسئولين در بزنگاه‌هاي مختلف باشد. در اين متن گوهربار، در مورد موضوع مهم انتخابات نيز توصيه هايي از ايشان به جاي مانده است که در آستانه برگزاري انتخابات مي‌تواند راهگشا باشد. حضرت امام مي‌نويسند:

«وصيت من به ملت شريف آن است كه در تمام انتخابات، چه انتخاب رئيس جمهور و چه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و چه انتخاب خبرگان براي تعيين شوراي رهبري يا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصي كه انتخاب مي‌كنند روي ضوابطي باشد كه اعتبار مي‌شود، مثلاً در انتخاب‌ خبرگان براي تعيين شوراي رهبري يا رهبر، توجه كنند كه اگر مسامحه نمايند و خبرگان را روي موازين شرعيه و قانون انتخاب نكنند، چه ‌بسا كه خساراتي به اسلام و كشور وارد شود كه جبران پذير نباشد. و در اين صورت همه در پيشگاه خداوند متعال مسئول مي‌باشند.»

اين عبارات به خوبي اهميت انتخابات و ضرورت هوشياري و بصيرت ملت در آن را مشخص مي نمايد و ايشان را نسبت به عواقب جدي نگرفتن انتخابات و بي‌توجهي به معيارها انذار مي دهد.

بنيانگذار جمهوري اسلامي با مسئول خواندن همه اقشار ملت نسبت به آينده انتخابات، با اشاره به حوادث تلخ دوران مشروطه و خارج شدن کار از دست ملت و به انحراف کشيده شدن نهضت ياد کرده و با صراحت اعلام مي‌دارند:

«از اين قرار، عدم دخالت ملت از مراجع و علماي بزرگ تا طبقه بازاري و كشاورز و كارگر و كارمند، همه و همه مسئول سرنوشت كشور و اسلام مي‌‌باشند؛ چه در نسل حاضر و چه در نسلهاي آتيه؛ و چه بسا كه در بعض مقاطع، عدم حضور و مسامحه،‌ گناهي باشد كه در رأس گناهان كبيره است. پس علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد و الاّ كار از دست همه خارج خواهد شد. و اين حقيقتي است كه بعد از مشروطه لمس نموده‌ايد و نموده‌ايم. چه هيچ علاجي بالاتر و والاتر از آن نيست كه ملت در سرتاسر كشور در كارهايي كه محول به اوست بر طبق ضوابط اسلامي و قانون اساسي انجام دهد؛ و در تعيين رئيس جمهور و وكلاي مجلس با طبقة تحصيلكردة متعهد و روشنفكر با اطلاع از مجاري امور و غيروابسته به كشورهاي قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوا و تعهد به اسلام و جمهوري اسلامي مشورت كرده، و با علما و روحانيون با تقوا و متعهد به جمهوري اسلامي نيز مشورت نموده؛ و توجه داشته باشند رئيس جمهور و وكلاي مجلس از طبقه‌اي باشند؛ كه محروميت و مظلوميت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فكر رفاه آنان باشند، نه از سرمايه‌داران و زمينخواران و صدرنشينان مرفه و غرق در لذات و شهوات كه تلخي محروميت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمي‌توانند بفهمند. و بايد بدانيم كه اگر رئيس جمهور و نمايندگان مجلس، شايسته ومتعهد به اسلام و دلسوز  براي كشور و ملت باشند، بسياري از مشكلات پيش نمي‌آيد؛ و مشكلاتي اگر باشد رفع مي شود. »

اين هشدار مرجع عاليقدر شيعه که عدم حضور در انتخابات در بعض مقاطع، مي‌تواند‌ گناهي باشد كه در رأس گناهان كبيره است، انذاري است که بايد در مورد آن با دقت فراوان تامل نمود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات