صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۳۱۱۴۵
وزیر خارجه قطر:

اختلافات میان ایران و کشورهای همسایه با گفتگو قابل حل است

به نقل از الجزیره، «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر اعلام کرد: ما به همه قوانین بین‌المللی پایبندیم. هجمه‌ای برای خدشه‌دار کردن وجهه قطر جریان است. تعاملات ما در کمال شفافیت است. ما بر این باوریم که امکان حل هر درگیری از طریق نظامی وجود ندارد و باید راه‌های دیپلماتیک را مورد توجه قرار داد.

آل‌ثانی بیان کرد: درباره ابتکار عربی و کمیته‌های چهارجانبه برای حل درگیری در خاورمیانه توافق وجود دارد. قطر یک‌میلیارد و 40 میلیون دلار برای بازسازی غزه از سال 2012 هزینه کرده است. امکان حل اختلافات میان ایران و کشورهای همسایه از طریق گفتگو وجود دارد.

وی در حاشیه همایش بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ که از دیروز آغاز به کار کرده است، تأکید کرد: نباید میان ایالات متحده آمریکا و ایران تنشی باشد.

آل‌ثانی در ادامه همچنین با تأکید بر اینکه می‌توان اختلافات میان ایران و کشورهای منطقه را با گفت‌وگوی مستقیم حل کرد، اظهار داشت: توصیه ما گفت‌وگوی منطقه‌ای بر اساس منافع مشترک است. امکان حل اختلافات با ایران و کشورهای همسایه از طریق گفت‌وگوی مستقیم وجود دارد. دیدگاه قطر دستیابی به چارچوب  امنیتی منطقه‌ای است.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر با بیان اینکه درخصوص ابتکار عربی و کمیته چهارگانه برای حل منازعات در خاورمیانه توافق وجود دارد، اظهار داشت: اتهام‌زنی اسرائیل به قطر در تأمین مالی برخی سازمان‌های تروریستی بخشی از کارزار فریبکارانه علیه دوحه است.

وی تأکید کرد: هرگونه اقدام درباره توسعه شهرک‌سازی و بیرون راندن ساکنان محله «شیخ‌جراح» در قدس اشغالی منجر به ادامه تنش می‌شود.

وی از نقش قطر در تحقق صلح در منطقه و نقش میانجی که ایفا کرده است خبر داد و از جمله آنها را میانجی‌گری میان آمریکا و طالبان افغانستان اعلام کرد.

آل‌ثانی درباره سوریه گفت: قطر تا زمانی که تغییری در سوریه ایجاد نشده است، برای ازسرگیری روابط با دمشق تلاش نمی‌کند.

وی درخصوص تحولات لبنان اظهار داشت: بحران در لبنان برای همه نگران‌کننده است و این کشور با وضعیت مخاطره‌آمیزی دست به گریبان است.

وی درباره تحریم قطر از سوی چهار کشور عربی هم ابراز کرد: تحریم قطر حادثه تأسف‌باری بود و در شورای همکاری خلیج فارس شکاف ایجاد کرد. شورای همکاری خلیج فارس طی چهار سال گذشته با مشکلاتی مواجه بوده است. ما در راستای حمایت از شورای همکاری خلیج فارس حرکت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه قطر در پایان گفت: دوحه کاملاً آماده میزبانی از جام جهانی 2022 است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات