صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۳۱۱۶۴

ثبات در ساختار پارلمان عراق در انتخابات آینده/ حضور حشدالشعبی برای حیات امنیتی عراق ضروری است

یک کارشناس مسائل بین المللی ضمن تاکید بر عدم تغییر ساختار و تعداد کرسی طیف ها در انتخابات آینده عراق خاطر نشان ساخت که  دولت بعدی موظف است همکاری بیشتری با حشد الشعبی داشته باشد چرا که حضور این گروه در معادلات امنیتی عراق بسیار موثر است.

سعید ترکاشوند- خبرنگار/« سعد الله زارعی » کارشناس مسائل بین الملل و استاد دانشگاه علامه طباطبایی  در گفتگویی با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت به تحولات مهم عراق و انتخابات پارلمانی این کشور اشاره کرد و گفت: زمان برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور قرار بود ابتدا قرار بود در مهرماه سال گذشته به وقوع بپیوندد. علیرغم تاکید بسیاری از چهره ها و طیف های سیاسی عراق به برگزاری انتخابات در زمان خود این امکان  وجود دارد که مجددا این امر به تعویق بیفتد.

 این کارشناس مسائل بین المللی افزود:اکنون کشور عراق در وضعیت انتخاباتی یک شرط باثباتی را سپری می‌کند و هر یک از طیف ها تعداد کرسی مشخصی دارد. سنی ها ۵۴ کرسی ، کرد ها ۶۲ و شیعیان نیز ۱۸۰  کرسی دارد و به نظر می‌رسد در این بخش شاهد مسئله ای نباشیم.

وی خاطر نشان ساخت : البته در این بین سفرها و جریان های مختلفی در میانه این گروه ها وجود دارد که امکان دارد در فرایند انتخابات حضور این طیف کمی با تغییر و تحول ایجاد شود اما آن چیزی که به نظر می رسد این است که مجلس عراق تفاوت چندانی نمی‌کند.

 مجلس آینده تغییری پیدا نخواهد کرد

زارعی اذعان کرد : با یک برسی ابتدایی می توان ذریافت که مجلس فعلی عراق با مجلس سابق این کشور تغییرات چندانی نداشته احتمالا این چینش برای مجلس آینده نیز وجود داشته باشد. اما بخواهیم تغییرات را مدنظر قرار دادیم تنها می‌توانیم بر روی برخی از طیف‌ها تمرکز کرد و در این بخش می‌توان گفت که در این دوره ۵ تا ۶ درصد تغییراتی را در ساختار پارلمان شاهد خواهیم بود.

 این کارشناس مسائل بین المللی اظهار کرد : انتخابات عراق با خروج آمریکایی ارتباط خاصی ندارد چرا که انتخابات با توافق گروه‌های عراقی در زمان به توافق رسیده انجام میشود در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق بیشترین طرفدار این مصوبه دیدگاه گروه های شیعه هستند.

 وی متذکر شد: در همه کشورها چالش‌های مختلفی در مورد انتخابات وجود دارد و  عراق نیز از این مسئله نیز مستثنا نیست. البته در چند سال اخیر تظاهرات و وقایع سیاسی مهمی در عراق به وقوع پیوسته اما با این وجود رهبران سیاسی عراق تاکید کرده اند حافظ منافع مردم عراق خواهند بود اما در راستای حفظ اقتدار و حاکمیت عراق  بازیچه دست برخی از دولت های عربی منطقه و آمریکا نخواهند شد.

مصوبه خروج نیرو های آمریکایی یک اصل تجدید ناپذیر است

 زارعی ضمن اشاره به وضعیت مصوبه خروج نیرو های آمریکایی از عراق تاکید کرد : مصوبه خروج آمریکا از عراق یک اصل ثابت و قطعی است. پارلمان بعدی چه موافق باشد چه مخالف در نمی‌توان در خصوص این مصوبه تاثیرخاصی را بگذارد.

 این کارشناس مسائل بین المللی یاد آور شد : اکنون در خصوص حضور آمریکایی‌ها در عراق طرف آمریکایی دو تضمین می خواهند. نخست امنیت کامل نظامیان این کشور در عراق بر قرار شود سپس دولت عراق  اجرا کاپیتولاسیون قضایی را برای این افراد به اجرا درآورد تا در صورت اعمال جرمی از سوی شهروندان آمریکایی در عراق دادگاه های این کشور نتوانند برای رسیدگی به جرم  از این شهروندان پرسش قضایی پرسش به عمل آورد.

وی  عنوان داشت : در خصوص مطالبه اول دولت عراق نمی‌توان امنیت آمریکا را تضمین کند چرا که دولت آنقدر قدرتمند نیست که بتواند سطح داخلی را  تا حدی اداره کند  که علاوه بر شهروندانی عراقی بتواند  از شهروندان و نیرو های آمریکا حفاظت کند

 تقابل دو نگرش، سازش در مقابل مقاومت

 زارع در ادامه  با توجه با تنش و درگیری هایی که دولت مرکزی با  نیرو های حشد الشعبی دارد به نگرش های موجود در عراق  اشاره کرد و گفت : اکنون در کشور عراق دو نگرش متفاوت وجود دارد. نگرش نخست مبنی بر این است که دولت عراق به عنوان یک دولت عربی باید  به برخی از سازمان ها و ساختار های عربی موجود در منطقه الحاق شود.

 این استاد دانشگاه افزود : علاوه بر این این نگرش به نوعی معتقد است که دیگر حضور نیرو های مقاومت عراقی در کشور بی معناست و این گروه ها باید منحل شوند باشد. در اصل این دیدگاه مبتنی بر یک سازش  با برخی از تحولات موجود در منطقه است.

 وی خاطر نشان ساخت : علاوه بر دیدگاه مذکور ، در نظریه دوم دیدگاه مبتنی بر آن است عراق به عنوان یکی از مهمترین کشور اسلامی و شیعی حاضر در منطقه‌ای باید  نقش مستقلی را ایفا کندو

 این کارشناس مسائل بین المللی اذعان کرد : دیدگاه دوم مبتنی بر مقاومت و خروج نیرو های آمریکایی از عراق است و افراد معتقد بر این دیدگاه مقاومت و مبارزه در قبال برخی از اقدامات آمریکا را در دستور کار خود قرار داده اند.

 زارعی تاکید کرد :آینده عراق به کشاکش این دو دیدگاه ارتباط تنگاتنگی دارد.. آنچه که مشخص است این است که مقاومت نیاز مهم کشور عراق در زمینه های امنیتی است. اگر نیروهای مقاومت نبودند دولت عراق نمی توانست بر پدیده ای مانند داعش پیروز شود.

 این کارشناس مسائل بین الملل در آخر تاکید کرد: همه شخصیت های عراقی‌ها به ویژه شخص نخست وزیر عراق این نکته را به خوبی می دانند که حضور نیرو های مقاومت اسلامی برای امنیت این کشور بسیار با اهمیت است.  اگر قرار بود که فقط ارتش عراق در مقابل داعش ایستادگی کند تا کنون این گروه تروریستی منحل نمی‌شد و هنوز بخش عظیمی از عراق و تسلط این گروه تروریستی  باقی خواهد مانده بود

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات