صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۱۱۶۷

بازی دقیقه نودی گروسی در زمین کاخ سفید / مراقب توطئه آژانس باشیم!

براساس ادعای رویترز و دیگر رسانه های غربی، گفته می‌شود دلیل این تصمیم این است که چنین ققطعنامه ای  مذاکرات وین را که هدفش زنده کردن مجدد برجام با بازگشت آمریکا به آن است مخدوش می‌کند.

مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی توطئه تازه ای را در تقابل با جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده اند. به مانند همیشه، مدیر کل آژآنس ( رافائل گروسی) در راس این توطئه قرار گرفته و به تبعیت از آمریکا و تروییکای اروپایی در صدد افزایش قدرت مانور بازیگران غربی در دور ششم مذاکرات وین برآمده است.

این مذاکرات، در روز پنچ شنبه برگزار می شود و تحلیلگران از آن به عنوان تعیین کننده ترین دور مذاکرات یاد می کنند. بر اساس این بازی، قرار است مقامات آژانس، از قصد خود برای صدور قطعنامه ای ضد ایرانی سخن به میان آورد اما مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا( که خود بانی صدور این قطعنامه بوده اند!) مدعی شوند که برای نجات مذاکرات برجام صدور چنین قطعنامه ای را در دستور کار قرار نخواهند داد.

پرده برداری از بازی آژانس

منابع غربی تاکید کرده اند در حالی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته آینده جلسه‌ای مهم دارد، انتظار می‌رود آمریکا و سایر کشورهای غربی همچون بریتانیا، فرانسه و آلمان خواهان قطع‌نامه علیه ایران نشوند. خبرگزاری رویترز روز جمعه این خبر را به نقل از برخی دیپلمات‌ها منتشر کرد.

صرف نظر کردن از صدور قطع‌نامه علیه ایران در حالی انجام می‌گیرد که تهران هنوز توضیحی در مورد پیدان شدن نشانه‌هایی از اورانیوم در سه سایت کشور نداده است! براساس ادعای رویترز و دیگر رسانه های غربی، گفته می‌شود دلیل این تصمیم این است که چنین ققطعنامه ای مذاکرات وین را که هدفش زنده کردن مجدد برجام با بازگشت آمریکا به آن است مخدوش می‌کند.

جلسات شورای حکام، که ۳۵ کشور عضو آن هستند، هر سه ماه یک‌بار در وین برگزار می‌شوند. در جلسه قبلی، آمریکا و سه قدرت اروپاییِ عضو برجام پیش‌نویس قطع‌نامه‌‌ای در انتقاد از ایران آماده کرده بودند اما همزمان با مذاکرات جدید بین مقامات حکومت ایران و رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، این قطع‌نامه هم به شورا ارائه نشد.هدف از مذاکرات آژانس و ایران این است که ایران  در مورد منشا اورانیومی که پیدا شده توضیح دهد.

نکته جالب توجه اینکه بر اساس آنچه منابع غربی تصریح کرده اند، این فعالیتها(که اصالت آنها نیز مخدوش است )، مربوط به 20 سال قبل بوده و در قالب بررسی  پرونده "پی ام دی"مورد بررسی قرار گرفته و مختومه شده است! با این حال طرح دوباره این موضوع در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات وین، هدفی به جز افزایش قدرت مانور بازیگران غربی پای میز مذاکرات ندارد. در هر حال، باید این بازی خطرناک آژانس را به صورت کامل مهار کرد و اجازه مانور بیشتر گروسی و همراهانش را در این میدان نداد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در پی انتشار گزارش آژانس نامه‌ای به گروسی نوشت. به گفته کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس، آقای صالحی یادآوری کرده بود که ایران اخیرا پذیرفته که تجهیزات هسته‌ای‌اش یک ماه دیگر ضبط شوند تا مذاکرات فنی با آژانس ادامه پیدا کند.میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین، نیز گفته بود رابطه ایران و آژانس «پیچیده» است اما افزوده بود که «دلایلی هست که باور کنیم دشواری‌های کنونی ماهیت موقت دارند.»

عملیات روانی و تبلیغاتی غربی ها

در این میان، مقامات غربی به بازی تبلیغاتی خود با برگ برنده آژانس ادامه می دهند. یکی از دیپلمات‌هایی که با رویترز صحبت کرده می‌گوید: «نمی‌شود گزارش روز ۳۱ مه را تنها بخاطر مذاکرات برجام فراموش کنیم اما در حال حاضر احتمال قطع‌نامه مطرح نیست!"

پنج دیپلمات دیگر هم به رویترز گفته‌اند در جلسه هفته آینده شورای حکام خبری از قطع‌نامه نخواهد بود گرچه نمایندگان کشورها در سخنان‌شان به فعالیت‌های ایران اشاره خواهند کرد.یک دیپلمات، از یکی از کشورهایی که در جلسه قبلی شورای حکام طرفدار قطع‌نامه علیه ایران بود، گفت: «باید سخنان قوی‌ای ایراد کنیم. ایران وظایفی دارد که باید به آن‌ها عمل کند.»

اگر هم غربی‌ها قطع‌نامه را به شورای حکام آورده بودند معلوم نبود که رای اکثریت ۳۵ کشور را داشته باشد.مذاکرات ایران و اعضای 1+4  برای بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به تعهداتش طبق این توافق هفته آینده در وین از سر گرفته می‌شوند.در این میان، بازیگران اروپایی نیز جهت کمک به آمریکا و تکمیل بازی کاخ سفید دست به کار شده اند! سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با اشاره به گزارش روز دوشنبه آژانس آن‌را باعث «نگرانی بسیار» خواند و گفت: «در گفگتو بین ایران و اژانس در رابطه با دادن پاسخ‌های بامحتوا به سوال‌های آژانس هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.ما قویا از ایران می‌خواهیم هر چه سریع‌تر به این سوال‌ها پاسخ دهد.»

بازی گروسی را باید بر هم زد

مهم‌ترین تعهد گروسی به دولت جو بایدن و رژیم اشغالگر قدس ، تقویت «استراتژی فشار حداکثری علیه ایران» از مجاری ظاهرا حقوقی می‌باشد. بنابراین، گروسی، مدیرکل یک‌نهاد مستقل بین‌المللی نیست، بلکه بخشی از پازل «مهار حداکثری ایران قدرتمند» محسوب می‌شود.

این بار نیز مقامات آژانس با ارائه گزارشهای مخدوش علیه کشورمان ( که منابع ادعایی و حقوقی آن نامشخص و غیرمعتبر می باشد) قصد دارند جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهند. هدفی که قطعا آژانس به آن دست پیدا نخواهد کرد.

این بار نیز رافائل گروسی در آستانه برگزاری دور نهایی مذاکرات وین این بازی را در دستور کار قرار داده است. باید بپذیریم که عملکرد حال و گذشته آژانس کمترین جایی برای اعتماد به این نهاد برای ما باقی نگذاشته است.بنابراین اعتماد به آژانس نیز به‌مانند اعتماد به غرب خطایی راهبردی در محاسبات فنی و استراتژیک کشورمان محسوب می‌شود.

«بازرسی نامحدود از اماکن نظامی ایران»، یکی از خواسته‌های مشترک دو حزب سنتی آمریکا  و بازیگران اروپایی بوده و حتی دموکرات‌ها نیز ، از طریق گروسی و دیگر سران آژانس، این خواسته غیرقانونی و نامتعارف را پیگیری کنند.در هر حال، قطعا باید بازی خطرناک گروسی را مهار و از آن پرده برداری کرد. سکوت در برابر این بازی از سوی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان معنایی نخواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران در قالب «استراتژی مقاومت فعال» این پازل را در هم خواهد شکست، اما این مهم،در سایه رصد بازی آژانس و بازیگران مسلط بر شورای حکام  و مهار قدرتمندانه این بازی،امکان‌پذیر خواهد بود. قطعا اقدامات غیرحقوقی آژانس و مطالبات فرا پادمانی و فرا پروتکلی گروسی و همراهانش نباید به موضوعی بی‌اهمیت تبدیل شود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات