صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۳۱۲۱۹

تأکید بغداد بر لزوم خروج نیروهای ترکیه‌ای از خاک این کشور

روز یکشنبه،‌ ریاست جمهوری عراق، درباره تعرض شبه‌نظامیان «پ.‌ک‌.‌ک» به نیروهای پیشمرگه و همچنین حضور نیروهای ترکیه‌ای در خاک عراق بیانیه‌ای صادر کرد.

روز گذشته، منابع عراقی، از حمله شبه‌نظامیان پ‌.‌ک‌.‌ک به گروهی از نیروهای پیشمرگه در جاده ارتباطی با «جبل متین» در استان دهوک (شمال عراق) خبر دادند که در پی این اقدام، پنج تن از نیروهای پیشمرگه کشته شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در بیانیه مذکور آمده است که ریاست‌جمهوری عراق «تحولات نگران‌کننده در منطقه کردستان را پیگیری و حمله روز گذشته به گروهی از نیروهای پیشمرگه در استان "دهوک" را محکوم می‌کند؛ اقدامی که در پی آن‌ چند تن شهید و مجروح شدند.»

ریاست‌جمهوری عراق در ادامه بر «لزوم توقف چنین حوادث تأسف‌باری» تأکید و در عین حال، خاطرنشان کرد: «حضور نظامی حزب کارگران کردستان در خاک عراق، از جمله در منطقه کردستان، غیرقانونی است که باید برای جلوگیری از این تجاوزهای مخل در ثبات عراق و امنیت شهروندان این کشور اقدام شود. قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد که خاک عراق مجالی برای تهدید امنیت همسایگان باشد.»

در این بیانیه همچنین بر «اهمیت جلوگیری از نقض حاکمیت عراق و خارج کردن نیروهای ترکیه‌ای مستقر در منطقه [کردستان] و موصل» تأکید و در عین حال، حضور ترکیه در خاک عراق «نقض اصل حسن‌هم‌جواری» و «مخالف با پروتکل‌های و میثاق‌نامه‌های بین‌المللی» خوانده شده است.

ریاست جمهوری در ادامه، حمله اخیر علیه مناطق اردوگاه «مخمور» را نیز یک «تنش خطرناک» قلمداد و در عین حال به «تقویت روابط با کشور همسایه ترکیه بر اساس منافع مشترک و همچنین حل مشکلات مرزی و پرونده‌های امنیتی از راه هماهنگی و همکاری، رد اقدامات یک‌جانبه در حل مسائل فیمابین و لزوم احترام به حاکمیت عراق»‌ اشاره کرد.

روز گذشته، رسانه‌های خبری گزارش داده بودند که جنگنده‌های ترکیه‌ای ارودگاه آورگان مخمور در شمال عراق را هدف حمله قرار داده‌اند که در پی این اقدام،‌ سه غیرنظامی کشته و چند تن دیگر مجروح شدند.

در پایان بیانیه یادشده موکد آمده است که عراق نمی‌پذیرد خاک این کشور میدانی برای جنگ با دیگران و تعدی به حاکمیت این کشور باشد.

ترکیه مدت‌هاست با ادعای مقابله با پ‌.ک‌.ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. پ‌.ک‌.ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه می‌گوید که شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان، مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار تن از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات