صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۱۲۳۴

تکرار ادعا‌های رافائل گروسی درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، در اظهاراتی بی اساس بار دیگر ایران را به پنهان کاری در زمینه مواد هسته‌ای متهم کرد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، امروز دوشنبه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی بار دیگر نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

او در اظهاراتی بی اساس مدعی شد: «با توجه به امتناع ورزیدن ایران برای ادامه بازرسی‌ها و نظارت به مدت طولانی، به شدت نگران هستم که ایران در حال پنهان کردن مواد هسته‌ای باشد.»

گروسی در ادامه ادعاهای خود گفت: «عدم پیشرفت در شفاف سازی پیرامون سوالات آژانس در مورد صحت و کامل بودن اعلامیه‌های پادمانی ایران، به طور جدی بر توانایی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اطمینان از ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأثیر می‌گذارد.»

او همچنین مدعی شد جلسات گفتگو و مذاکره  با ایران احتمالاً نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

او در ادامه اظهارات بی اساس خود گفت: به ایران می‌گویم باید به دادن تفسیر‌های مناسب، پایبند باشید. ایران اورانیوم را به اندازه نزدیک به سطح مربوط به تولید سلاح هسته ای، غنی سازی می‌کند. برنامه هسته‌ای ایران به مرحله غنی سازی در سطح بالا رسیده است. برنامه هسته‌ای ایران، نزدیک به مرحله تولید سلاح هسته‌ای است.

رافائل گروسی همچنین در ادامه درباره فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی نیز اظهار نظر کرد و گفت: «سازمان دیده بان اتمی سازمان ملل متحد نشانه‌هایی در مورد احتمال فرایندسازی مجدد پلوتونیوم از سوخت راکتور مصرف شده را که می‌تواند در تولید سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود، در کره شمالی مشاهده کرده است.»

از زمان اخراج بازرسان آژانس از پیونگ یانگ در سال ۲۰۰۹، آژانس بین المللی انرژی اتمی به این کشور دسترسی نداشته است. سپس کره شمالی برنامه  هسته‌ای خود را گسترش داد و سریعا آزمایش هسته‌ای خود را از سر گرفت.  

آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای مستقر در وین اکنون فعالیت‌های کره شمالی را در مکان‌هایی از جمله مجتمع هسته‌ای اصلی در یونگبیون، از دور، عمدتا با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای رصد می‌کند.

گروسی در این باره در متن سخنرانی خود گفت: «دیگ‌های بخاری که کره شمالی در آزمایشگاه رادیوشیمیایی استفاده می‌کند از آخرین بیانیه من در هیئت مدیره در ماه مارس فعال بوده است.»

او همچنین  افزود: «مدت زمان این عملیات با زمان مورد نیاز برای یک عملیات فرآوری مجدد در آزمایشگاه رادیواکتیو سازگار است. با این وجود نمی‌توان تایید کرد که مجددا این فرایند انجام شده است.»

در سه ماه گذشته هیچ گونه نشانه‌ای از عملیات در راکتور اصلی ۵ مگاواتی کره شمالی در یونگبیون که برای تولید پلوتونیوم مورد نیاز برای سلاح هسته‌ای است، وجود نداشته است.  

گروسی در این باره گفت: «هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه درمرکز یونگبیون یک کارخانه غنی سازی در حال فعالیت است، وجود ندارد و کار‌های ساختمانی داخلی در یک راکتور آزمایشی آب سبک در آنجا ادامه دارد.»

گروسی افزود، با این حال، نشانه‌های فعالیت مستمر در تاسیساتی در خارج از پیونگ یانگ به نام «کانگ سان» وجود دارد، که به عنوان یک سایت بالقوه غنی سازی، توجه ما را جلب کرده است.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر آژانس در وین به شکل مجازی برگزار شد.

گزارش سالانه ۲۰۲۰، گزارش همکاری‌های فنی برای سال ۲۰۲۰، راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتوی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (۲۰۱۵)، گزارش اجرای پادمان‌ها در سال ۲۰۲۰، درخواست پادمان در کره شمالی، اجرای توافقنامه پادمان NPT در سوریه و توافقنامه پادمان NPT با جمهوری اسلامی ایران از محور‌های مهم این نشست چند روزه اعلام شده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات