صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۱۲۴۴

عقلانيت و مناظرات انتخاباتي

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

مناظرات سیاسی را می‌توان اوج فعالیت‌های احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف دانست که برای کسب رأی به میدان آمده‌اند. مناظرات هرچند ابعاد هیجانی و احساساتی‌اش بر ابعاد عقلانی غلبه دارد، اما همچنین یکی از مهم‌ترین عوامل داغ کردن فضای انتخاباتی و ترغیب مردم برای آمدن به‌پای صندوق‌های رأی است. گام اول در مناظرات انتخاباتی برداشته شد و امروز راند دوم آن برگزار خواهد شد. مناظره‌ای که سیاسی‌تر از قبل خواهد بود و میدان‌داران آن با آمادگی و تجربه بیشتری وارد گود خواهند شد!

نکات تحلیلی: ۱- مناظره اول نشان داد که هیچ‌کدام از هفت نامزد حاضر درصحنه، خود را تماشاچی صحنه انتخابات ندانسته و آمده‌اند تا مناظره‌ای جدی را پیش روی ملت داشته باشند. چالش‌ها و منازعات پیش‌آمده حکایت از آن داشت که هرکدام از نامزد‌ها حرف‌هایی برای گفتن داشته و آمده‌اند تا در مناظرات سبد رأیشان را تقویت کرده و خود را به پیروزی نزدیک کنند! بدون شک در مناظره دوم سطح منازعات شدت بیشتری یافته و مرزبندی‌ها و دوگانه‌سازی‌ها بیش‌ازپیش آشکار خواهد شد. ۲- انتظار آن است که مناظرات علاوه بر آنکه باهدف تفوق و برتری بر رقبا طراحی شده است، مبتنی بر چارچوب و اصولی برگزار گردد. اولین اصل و خط قرمز مناظرات، رعایت صداقت و اخلاق است. کسی قرار نیست برای کسب چند رأی پای بر روی اصول اخلاقی بگذارد و از هر حربه‌ای بهره جوید. اگر اصول و قواعدی بر رقابت‌های انتخاباتی جاری نباشد، اتهام زنی، تمسخر، تحقیر، سیاه نمایی و ... فضای رقابت‌ها را آن‌چنان آلوده می‌سازد که یافتن حقیقت دشوار می‌شود. روش باطلی که جز به سوختن رأی ملت نخواهد انجامید! و البته با ذوق و شوق بیگانگان و دشمنان ملت همراه خواهد بود! ۳- در مناظرات باید مواظب آدرس‌های غلطی بود که گاه توسط حاضرین، با اهداف خاص ارائه می‌شود. فضای رقابت‌های انتخاباتی فضای توجه و بازخوانی مشکلات کشور است و تلاش برای ارائه راهکار برای برون‌رفت از مشکلات. در این میان بانیان وضع موجود تلاش می‌کنند تا با دادن آدرس غلط، خود را از موضع پاسخگویی رهانیده و مبرا از آنچه هست، کنند و موضع طلبکار بگیرند!

نکته پایانی: فضای انتخابات با شور و هیجان و عواطف و احساسات درهم‌آمیخته است؛ اما فراموش نباید کرد که آنچه رأی و انتخاب مردم را معتبر خواهد ساخت، آن است که در چارچوب عقلانیت رقم بخورد؛ لذا باید تلاش کرد تا امکان انتخاب صحیح و عقلانی و مبتنی بر ضرورت‌های امروز جامعه برای رأی‌دهندان فراهم گردد تا حاصل آن انتخاب شایستگانی باشد که از صلاحیت لازم برای اداره کشور برخوردارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات