صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۳۱۲۴۵

تلاش بوق‌های داخلی برای کاهش مشارکت!

پایگاه بصیرت / فرهاد کوچک‌زاده

یازده روز تا سیزدهمین دوره انتخابات ۱۴۰۰ در ایران باقی مانده است. درحالی‌که تبلیغات کاندیدا‌ها شدت یافته و دلسوزان نظام در تلاش هستند تا آمار مشارکت افزایش یابد، اما برخی از روزنامه‌ها علناً با انتخاب تیتر‌های منفی درصدد ناامید کردن مردم از انتخابات ۱۴۰۰ هستند.

گزاره خبری: بررسی تیتر‌های روز گذشته برخی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که آن‌ها نان خود را در مشارکت پایین مردم در انتخابات می‌بینند. روزنامه آرمان با تیتر «دوباره کوه موش زایید» نوشت: «مناظره نخست کاندیدای ریاست‌جمهوری در حالی برگزار شد که در این مناظره هیچ برنامه راهبردی برای برون‌رفت از مشکلات کنونی اقتصاد کشور ارائه نشد و بیشتر وقت این مناظره صرف جنگ لفظی کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری شد. شرایط کلی مناظره نیز به شکلی رقم خورد که با واکنش‌های منفی افکار عمومی مواجه شده است». ۲- روزنامه ابتکار با تیتر «جای خالی کارشناسی در وعده‌ها» به تحلیل مناظره‌ها پرداخت و آورد: «این مناظره قرار بود که با محوریت مسائل اقتصادی برگزار شود، اما برخی از کارشناسان معتقدند ایده‌ها و برنامه‌های مطرح‌شده، چالش‌های اصلی اقتصادی را شامل نشد». ۳- روزنامه شرق با تیتر «مناظره برای منازعه؟» نوشت: «از نگاه مخاطبانی که آن را دنبال کردند، نه چنگی به دل زد و نه جذاب و تهییج‌کننده به نظر آمد. به نظر می‌رسد فضای صلب انتخابات، غیبت چهره‌های شاخص در نتیجه ردصلاحیت‌ها و تکراری‌شدن نوع و مدل حملات نامزد‌ها به هم اثرش را بر نخستین مناظره با موضوع اقتصاد گذاشت و نتیجه از نگاه تحلیلگران انتظار‌ها را برآورده نکرد».

گزاره تحلیلی: ۱- لازم است مردم بدانند که به‌موازات تصمیمات و اقدامات بانیان وضع موجود که نقش اصلی و اساسی در گرانی‌های اخیر دارند، دست‌های نفوذی به دنبال گرانی‌های عمدی و دستوری و انجام عملیات روانی هستند تا بین مردم و صندوق‌های رأی دیوار بکشند. ۲- بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، چسبندگی میزان مشارکت در اعداد ۴۰ تا ۴۵ درصد شل شده و میزان مشارکت روند صعودی به خود گرفته است. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت انتخابات در نظر مردم و افزایش امید اجتماعی به برداشته شدن موانع و مشکلات کشور، با حضور در پای صندوق‌های رأی است و شنا نمودن برخلاف آب توسط جریان سیاسی خاص که اتفاقاً مسببان وضع فعلی نیز می‌باشند، نمی‌تواند جلوی خروش دریا را بگیرد. ۳- صداوسیما و کاندیدا‌های احراز صلاحیت شده باید تلاش کنند تا فضای مناظرات را به سمت برنامه محوری و ارائه راهکار‌های قابل تحقق برای برداشتن مشکلات و موانع پیش رو سوق دهند و از این طریق نظر و رأی مردم را به سمت خود جلب کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات