صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۱۲۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۹ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) گفته می‌شود برخی به خاطر مشکلات معیشتی مردد هستند که در انتخابات شرکت نکنند. نبایستی این چیز‌ها ما را دلسرد کند درباره انتخابات. اگر نابسامانی و ناکارآمدی وجود دارد باید آن را با انتخاب درست و خوب جبران کنیم نه با عدم انتخاب. (۱۴/۰۳/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

مسکن؛ مطالبه مهم انتخابات

مطالبات فراوان مردم در این دوره از انتخابات که درصدهای بالایی را شامل می‌شود امثال بیکاری، تورم، تولید و مشکلات معیشتی – اقتصادی است. دراین‌بین که بخش مسکن به‌صورت جداگانه موردبررسی قرار گرفته، به‌تنهایی 7 درصد مطالبات مردم را شامل می‌شود. در دوره هشت‌ساله دولت فعلی علی‌رغم بیان طرح‌های مختلف در حوزه مسکن، تنها یک طرح آن‌هم طرح مسکن ملی در دو سال پایانی این دولت به‌صورت جزئی و ناقص اجرایی شد. نتیجه کم‌کاری‌ها باعث رشد چند صددرصدی قیمت مسکن شد. بر اساس آمارهای موجود بانک مرکزی، در سال 1394 مجموع تعداد معاملات واحدهای مسکونی 153 هزار و 763 واحد گزارش‌شده و متوسط قیمت هر مترمربع مسکن 4 میلیون و 168 هزار و 300 تومان بوده است درحالی‌که در سال 1399 مجموع تعداد معاملات واحدهای مسکونی 83 هزار و 303 واحد اعلام‌شده و متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در اردیبهشت‌ماه 1400 به 28.7 میلیون تومان رسیده است.

نکات تحلیلی: 1- بخش مسکن در محاسبه تورمی، سهم 36 درصدی دارد که نسبت به 10 سبد دیگر، رتبه یک در محاسبه تورمی دارد. در وضعیت فعلی حدود یک‌سوم درآمد ماهیانه مستاجرین صرف اجاره‌بها می‌شود. 2- با توجه به انباشت تقاضا در حوزه مسکن و قیمت‌های نجومی که در این بازار پدید آمده است، دولت آینده کار بسیار سختی پیش رو دارد و علاوه بر جبران کم‌کاری دولت فعلی در زمینه ساخت مسکن، باید تلاش کند تا هم تقاضاهای جدید در این زمینه را پاسخ دهد و هم قیمت مسکن را با افزایش عرضه، کاهش دهد. 3- شعارزدگی در این بخش آفت بزرگی است که منتخب مردم در ریاست جمهوری باید از آن پرهیز کند؛ به‌طور مثال، دولت مستقر ضمن کنار گذاشتن مسکن مهر، طرح‌های متعددی همچون مسکن اجتماعی، صندوق پس‌انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن، فروش اقساطی مسکن، مسکن قسطی کارمندان و طرح مسکن ملی را بارها اعلام کرد و درنهایت طرح مسکن ملی خیلی به‌صورت جزئی و ناقص به اجرا در آمد و سایر طرح‌ها همگی کنار گذاشته شد.

نکته راهبردی: اکثر کاندیداهای دوره سیزدهم با درک این معضل، طرح‌های خوبی را در رابطه با ساخت‌وساز مسکن بعد از رأی آوری ارائه کرده‌اند. جا دارد منتخب مردم بخش مسکن را به‌عنوان یک پیشران مهم در اقتصاد که هم صنایع پیشینی و هم پسینی را به حرکت درمی‌آورد، باور داشته باشد و بر وعده انتخاباتی خود وفادار بماند تا مشکل مهمی از روی مردم برداشته شود. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                                

حلقه گمشده مناظره‌ها

مناظره دوم نامزدهای ریاست جمهوری وسیله‌ای شد که خوراک مناسب شبکه‌های معاند برای سالیان متمادی تهیه شود؛ در این مناظره نیز مانند مناظره گذشته فرصت‌های دفاع از انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن به برخی از حملات سیاسی به همدیگر تبدیل شد که هزینه آن را باید نظام اسلامی پرداخت کند. در ذیل به برخی از بداخلاقی‌های سیاسی در این مناظره تحت عنوان تاکتیک‌های عملیات روانی مناظره کنندگان می‌پردازیم.

گزاره‌های خبری: ساختن يك يا چند دشمن فرضي: ساختن دشمن فرضی همواره یکی از تکنیک‌های رسانه‌ها بوده است که با ایجاد جبهه‌های حق و باطل، رفتارهای خود را به‌عنوان طرفدار حق، محق و معتبر جلوه دهند و زمینه را برای هر نوع اقدامی، فراهم آورند. از این شیوه برای متحد کردن و تخریب طرف مقابل استفاده می‌شود. در دو مناظره اخیر، برخی از مناظره کنندگان این‌گونه وانمود می‌کردند که پنج‌تن از نامزدها یکی هستند و با این تاکتیک به دنبال مظلوم‌نمایی و ایجاد اعتبار برای ضعف‌های دفاعی خود بودند. پيچيده كردن خبر براي عدم كشف حقيقت: شکی نیست که هیچ فردی نمی‌خواهد پشت صحنه رفتارهایش در روز مناظره آشکار شود و برای همین منظور برای پنهان ماندن حقیقت، موضوع آن‌چنان با اخبار و اطلاعات فراوان و گاهی ضدونقیض، پیچیده بیان می‌شود که مخاطبان راهکار حل مسئله را فراموش می‌کنند. در مناظره‌های گذشته مشکلات کاهش ارزش پول ملی به مسائل و افرادی مرتبط شد که هیچ‌گونه ارتباطی با اصل مسئله نداشته‌اند. شگرد سیاه نمایی: با استفاده از این شگرد، تلاش می‌شود چهره یک فرد یا گروه یا یک نوع تفکر و یا نوعی از حکومت و مهم‌تر از همه، چهره یک مذهب و دین کاملاً منفی و خشن و ضد انسانی نشان داده شود. استفاده از عاطفه گيرندگان پيام: استفاده از حربه تحریک عواطف همواره از تکنیک‌های جذب طرفدار بیشتر در انتخابات بوده است. برجسته کردن پیامک به دختران، آب‌بازی و معتادان، برای استفاده از عواطف ملت بیان می‌شود؛ این در حالی است که دراین‌بین موضوعات گسترده‌تری مانند؛ ازدواج جوانان، بیکاری و تورم از سوی برخی نامزدها نادیده گرفته شد. فعالیت رسانه‌ای ممتد بر روی عاطفه مخاطبان سبب می‌شود که اولویت‌ها جابجا شود و مسائلی که اولویت نیستند با کمک تکنیک برجسته‌سازی، به دغدغه اولیه مردم تبدیل شود.

نکته پایانی: ارسال سیگنال موج منفی در این انتخابات همان خواسته دشمنان است تا مشارکت در انتخابات را کاهش دهند. نامزدهای محترم همه جریانات باید در زمینه افزایش مشارکت در همراهی با هم قرار گیرند و شور و شوق تلاش و حرکت به‌سوی هدف مطلوب را در مخاطبان برانگیزند و عواطف و احساسات و رفتار آنان را در پیشرفت و آبادانی کشور تقویت کنند و مردم را به آینده‌ای پر امید با تکیه بر ظرفیت‌های درونی وعده دهند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼خبر ویژه                    

پرونده تخلف رئیس‌جمهور به قوه قضائیه رفت

نمایندگان مجلس با ۱۸۲ رأی موافق، حسن روحانی را ناقض اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی در موضوع سند ۲۰۳۰ دانستند و پرونده تخلف رئیس‌جمهور برای رسیدگی خارج از نوبت، به قوه قضاییه و مراجع ذی‌صلاح ارجاع می‌شود. در اصل ۷۷ آمده است: «عهدنامه، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد». اصل ۱۲۵ قانون اساسی نیز می‌گوید: «امضای عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و همچنین امضای پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور یا نماینده قانونی اوست».

▼ اخبار

چرا برخی نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند؟

«ناصر ایمانی»، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بحث و بررسی پیرامون طیفی از جامعه پرداخت که به‌دلیل نارضایتی از وضع موجود پس از ۸ سال از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم، دیگر تمایلی برای حضور در انتخابات و مشارکت برای تعیین رئیس‌جمهور سیزدهم ندارند. او در خصوص دلایل این طیف برای عدم شرکت در انتخابات گفته است: «برآورد این است که عموم این افرادی که از صندوق‌ها قهر کرده‌اند، به رئیس‌جمهور وقت رأی داده‌اند، اما وقتی با شور و حرارت در انتخابات شرکت کرده اما نتیجه‌ای نگرفتند، دچار یک نوع سرخوردگی شده‌اند.  مسئله دوم مسائل مربوط به اداره کشور اعم از مسائل معیشتی، مسئله تورم، اشتغال و امثالهم است که آن‌ها را به‌شدت متأثر کرده و نوعی واگرایی در این قشر از مردم ایجادشده تا بخواهند در انتخابات شرکت کنند. تنها راهی که وجود دارد این است که به مردم عزیز که نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند یا هنوز مردد هستند، تذکر داده شود که با شرکت نکردن در انتخابات نه‌تنها مشکلی حل نمی‌شود و برخی از مشکلات هم احتمال دارد بیشتر شود؛ چراکه ممکن است فردی رأی بیاورد که گزینه مطلوبی برای ریاست‌جمهوری نباشد. تصمیم‌گیری در انتخابات باید به‌دوراز هیجانات و احساسات و توأم با عقل و منطق و درایت باشد. انتخابات سال 96 مملو از هیجانات و احساسات بوده است، یعنی آن‌قدر احساسات قلیان داشت و شخص روحانی و بعد جهانگیری در این کوره احساسات دمیدند و دوقطبی‌سازی‌های کاذب و موارد خلاف واقع درست کردند که طبیعی است آن احساسات اگر بخواهد به نتیجه نرسد که نرسید، سرانجام همین سرخوردگی ایجاد می‌شود. آن‌ها [مردم] می‌توانند به سوابق کاندیداها نگاه بیندازند و ببینند طی مسئولیت‌هایی که طی این سال‌های گذشته داشتند چه اقداماتی انجام دادند و چقدر اقدامات آن‌ها شعارگونه بوده و چقدر اقداماتشان را توانستند به عمل برسانند؟ از این طریق بهتر می‌توان انتخاب کرد».

واکنش وزارت بهداشت به ادعای کرونایی مهرعلیزاده

سخنگوی سازمان غذاودارو در واکنش به گفته دیروز مهرعلیزاده، نامزد انتخابات ریاست جمهوری که گفته بود «واکسن کرونا ۱۰ دلار است و بخش خصوصی از ۱۰ تا و ۱۰۰۰ تا می‎تواند واکسن وارد کند و همه واکسینه شوند»؛ در صفحه توییتر خود نوشت: «اظهار فضل نمایشی برای 4 تا رأیی که قطعاً حاصل نخواهد شد و وعده‌ووعید پوشالی ناشی از عدم شناخت، دردی را دوا نخواهد کرد. کرونا و واکسن که هیچ، این بزرگواران اگر می‌توانند همین دو سه هفته ستاد انتخاباتی خودشون رو اداره کنند، واردات واکسن تقلبی و آمار کرونا بماند برای بعد!» دکتر کیانوش جهانپور در توییت دیگری نیز نوشت: «استحضار دارید جایی واکسن کرونا ده تا و صدتا و هزارتا نمی‌فروشد، مگر در بازار سیاه و واکسن فیک و مافیای قاچاق! برای روشن شدن مطلب، منتظر می‌مانیم نامزد مدعی فهرست مدعیان واردات واکسن مورد نظر خود، مستندات اصالت کالای ادعایی و پروفرم‌ها را ارائه کنند». «وهاب‌زاده» مشاور وزیر بهداشت نیز در واکنش به این اظهارات گفت: «‏هم‌اکنون تمام امکانات و اختیارات را در خدمت آقای مهرعلیزاده قرار می‌دهیم تا ۱۶۰ میلیون واکسن وعده داده شده را طی سه ماه وارد کنند! امیدواریم که سلامت مردم را گروگان نگیرند و این موضوع مشروط به رأی دادن به ایشان نشود. این گوی و این میدان! تا سیه روی شود هر که در او غش باشد».

توصیه ضدایرانی رئیس سابق موساد به آمریکا

رئیس سابق موساد با توصیه به آمریکا برای خارج نکردن نظامیانش از عراق، مدعی شد: «اگر آمریکا، عراق را ترک کند، آن [کشور] توسط ایران تصرف می‌شود. بخش اعظمی از راکت‌هایی که حین عملیات اخیر (جنگ ۱۲ روزه غزه) از شمال به سمت ما شلیک شد، تحت مدیریت ایران بود». یوسی کوهن با ادعای اینکه ایران در حال کمک به گروه‌های مقاومت در لبنان و نوار غزه برای دستیابی به تسلیحات پیشرفته و نقطه‌زن است، گفت این مسئله باعث شده سطح تهدید علیه رژیم صهیونیستی به میزان بی‌سابقه‌ای بالا برود؛ زیرا گروه‌های مقاومت تاکنون چنین سلاح‌های پیشرفته‌ای در اختیار نداشته‌اند. وی پیش‌ازاین نیز با درخواست برای افزایش تحرکات نظامی علیه ایران، ادعا کرده بود: «مبارزه با این کشور ادامه دهد تا زمانی که ایرانی‌ها متوجه شوند هر اشتباهی از جانب آن‌ها با پاسخ دردناکی مواجه خواهد شد».

اخبار کوتاه

سیاسی بازی آژانس داد وزارت امور خارجه را درآورد/ نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «مواضع گروسی حاکی از رویکرد یک‌طرفه آژانس در برابر تعاملاتش با ایران است. گزارش آژانس با سوابق همکاری بین ایران و آژانس سازگاری و همخوانی ندارد. آژانس باید از هرگونه دستور کار سیاسی فاصله بگیرد و باید موضعی شفاف در برابر تهدید هسته‌ای رژیم صهیونیستی و بیرون ماندن این رژیم از معاهده عدم اشاعه اتخاذ نماید». گروسی ادعا کرده بود که روشن نشدن پرسش‌های آژانس در مورد ایران، ارائه اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

روحانی: افزایش قیمت کالاها پذیرفتنی نیست/ رئیس‌جمهور گفت: افزایش قیمت کالاها به‌ویژه اقلام ضروری مردم به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست. وزارت صمت موظف است با جدیت نسبت به کنترل قیمت‌ها و ممانعت از افزایش قیمت آن‌ها اقدام کند». جناب رئیس‌جمهور! ملت نیز هم‌نظر با شما می‌گویند افزایش قیمت‌ها پذیرفتنی نیست؛ اما در شرایطی که رئیس قوه مجریه کشور فقط به حرف بسنده می‌کند، چه کسی باید مجری کار ملت باشد و مشکلات را رفع کند؟ آیا نیاز به یک دولت جهادی برای عبور از دستورات یک‌جانبه و اقدام و عمل انقلابی نیست؟

رکورد رشد نقدینگی ۴۳ سال گذشته شکسته شد!/ بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی بانک مرکزی، در سال ۹۹ حجم نقدینگی ۴40.6 درصد رشد کرده که این میزان از سال ۱۳۵۷ تاکنون بی‌سابقه است و یک رکورد محسوب می‌شود. حجم نقدینگی در سال ۹۸ معادل ۲۴۷۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که با ۱۰۰۴ هزار میلیارد تومان رشد به ۳۴۷۶ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

۵۰ درصد از نظامیان آمریکا از افغانستان خارج شدند/ وزارت دفاع آمریکا در گزارشی آورد: «خروج نظامی آمریکا از افغانستان بیش از ۵۰ درصد انجام‌شده و انتظار می‌رود تا ۱۱ سپتامبر به‌طور کامل انجام شود. آمریکا معادل ۵۰۰ هواپیمای باری از نوع سی-۱۷ مملو از تجهیزات از افغانستان خارج کرده است».

تمجید از مواضع استکبارستیزانه رهبر معظم انقلاب/ «شیخ عمران حسین» مفتی اعظم حنفی‌ها در آمریکای لاتین و نویسنده معروف جهان اسلام در سخنانی به تعریف و تمجید رهبر ایران پرداخت و گفت: «ایران به دلیل داشتن چنین رهبری به‌درستی در برابر ظالمین جهان به سرکردگی آمریکا ایستاده است».

تکذیبیه‌ای بر یک استفتای غیرمعتبر/ روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در پی درج استفتائی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در برخی صفحات رسانه‌های اجتماعی، روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد: هر متنی که حاکی از نوعی ورود در انتخابات باشد از طرف دفتر مردود و بی‌اعتبار است. مطلبی نیز که اخیراً درباره صالح و اصلح عنوان شده است، اعتبار ندارد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات