صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۳۱۲۸۸

بگومگوی نامزدها در مناظره دوم

جلیلی: (در واکنش به صحبت‌های همتی) من از روز اول در مجمع تشخیص گفتم تکلیف FATF را مشخص کنید؛ آقایان دولتی آمدند گفتند فعلاً اعلام نکنید. قصدم از پیشنهاد مناظره، بازی‌های ژورنالیستی نیست. کشور را نباید با این اقتصاد بزرگ معطل دیگران کرد. در این 8 سال زمان با توقف و کندی از بین رفت. شما برای استفاده از فرصت‌های بالقوه در دویست کشور دنیا چه‌کار کردید؟ اشکالی که ما به دولت حاضر داریم این است که در سیاست خارجی معطل چند کشور ماند. یک روز به بهانه FATF، یک روز به بهانه برجام و یک روز به بهانه ترامپ، کشور را معطل کردند. معلوم است که آن‌ها دشمنی خودشان را خواهند کرد؛ اما آیا شما باید معطل بمانید و از فرصت‌های خود استفاده نکنید؟ شما باید از دویست کشور و پانزده همسایه مجموع فرصت‌ها را بالفعل کنید؛ ما می‌گوییم فرصت‌های اقتصادی چه شد، پاسخ می‌دهند شما می‌خواهید کاخ سفید را حسینیه کنید! با یک لولوهای موهوم مسائل اصلی کشور را مطرح می‌کنند. (در واکنش به صحبت‌های مهرعلیزاده) وقتی دل می‌سوزانیم که چرا پیامک حجاب می‌رود، هزاران خانم هم بودند که در همین ایام دچار مشکلات اقتصادی بودند و شما وظیفه داشتید برای این‌ها کار کنید. کار نمایشی با کار واقعی یعنی این. در ۸ سال گذشته بارها از حقوق خانم‌ها صحبت شد، اما نتیجه آن تقریباً هیچ. طرح تحول سلامت تنها هزینه‌ها را چند برابر کرد و برای پیشبرد چنین طرح‌هایی باید ابتدا صلاحیت سنجی شود.

قاضی‌زاده هاشمی: نامزدها کم‌کم، در افزایش تعداد خانم‌های کابینه روی دست هم می‌زنند. من هم می‌خواستم به شوخی بگویم کل کابینه را با خانم‌ها تشکیل می‌دهم. این تلقی ایجاد کردن جای سؤال است، موضوع باید شایسته‌سالاری باشد. بحث این است که باید بر اساس شایسته‌سالاری جلو برویم. جوانان از دعواهای اصلاح‌طلب و اصولگرا خسته شده‌اند. سفره انقلاب برای مردم است. ۱۵۰۰ شرکت دولتی داریم؛ که خانه خلوت جناح‌های سیاسی است که پنهان هم هستند. این مناظرات برای فهم مردم از تفکرات نامزدها است. شو‌آف‌ها، شومن‌بازی و پرداختن به حاشیه برای جلب‌توجه دیگر اثر ندارد. حتماً کنکور را حذف می‌کنیم. بنده اعتقادم این است که مشکل کشور در حوزه حکمرانی است.

زاکانی: متعجبم که مسببان وضع موجود امروز مدعی‌اند و مظلوم‌نمایی می‌کنند. امروز باید هرچه موجب اضطراب جوانان است، برداشته شود؛ مثل کنکور و موانع ازدواج و... . هیچ‌کس حق ندارد وارد حریم خصوصی افراد شود. تورم ۴۹ درصدی دوران هاشمی و ۵۲ درصدی دوران روحانی را دوستان آقای همتی رقم زدند. بدترین پیامک‌ها، پیامک‌های موجودی شما کافی نیست و عقب افتادن قسط وام بانکی است. ما مخالف فیلترینگ هستیم و به دنبال عرضه اینترنت ارزان هستیم. آقای همتی اگر ما کاندیدای پوششی هستیم شما کاندیدای روکشی هستید. آمده‌اید روی ۸ سال بلایی که سر مردم آوردید روکش بکشید! ۷۰ درصد مردم ایران ورزش نمی‌کنند. دولت روحانی برای مردم حوصله‌ای باقی نگذاشته است که بخواهند بروند ورزش کنند. بنده اولین کاری که خواهم کرد این است که دولت را از موضع اشرافی‌گری به موضع نوکری مردم وامی‌دارم. کاری خواهم کرد که مفسدان راهی برای تنفس نداشته باشند. ما ۳.۵ میلیون زوج نابارور داریم. اولین اقدام من بیمه این زوج‌ها است که بچه‌دار شدن به دل این جوانان نماند. این دولت بلایی را سر مردم آورده که ۲۸ درصد حقوق برای خارج تهران و ۵۸ درصد از حقوق را در تهران فقط برای مسکن بدهند. اینجا گفته شد که برخی صدای کولبران هستند؛ باید دید ۲۵ میلیارد دلار قاچاقی که اتفاق می‌افتد و ۹۵ درصدش از مبادی رسمی می‌آید چرا آقایان وقتی در دولت بودند همت نکردند جلوی قاچاق را بگیرند؟ اینجا نیاز به کارنامه دارد نه مظلوم‌نمایی.

رئیسی: فاصله طبقاتی محصول سیاست‌های نادرست اقتصادی است. حقوق باید به عدالت پرداخت شود، ظرفیت‌ها باید بر اساس عدالت توزیع شود. ما در طرح سلامت شاهد بودیم که برخی صد میلیون و دویست میلیون دریافت می‌کردند. چندبرابرشدن حقوق برخی مدیران را به عدالت نزدیک خواهم کرد. گشت ارشاد خواهیم داشت نه برای مردم بلکه برای مدیران. از ابتدای انقلاب افرادی بودند که بیشترین بهره از آزادی را برده و حرف‌های ساختار‌شکنانه را می‌زدند و تا به آن‌ها حرفی زده می‌شد گلایه می‌کردند که آزادی نیست! کسانی در همین سالن مناظرات گفتند که ما زبان صحبت با دنیا را بلدیم، یک دانشجو هم می‌داند کسی که می‌خواهد مذاکره کند، نباید بگوید آب خوردن به مذاکرات مربوط است و نباید بگوید خزانه خالی است. خنثی‌سازی تحریم‌ها هم باید در دستور کار قرار بگیرد؛ اما اقتصادمان را شرطی نکنیم. آن چیزی که مردم می‌خواهند عدالت در بخش آموزشی، جنسیتی و ... است. از جوانان ازدواج و از ما تأمین مسکن و اشتغال. (خطاب به همتی) نسبت به مسئولیتم در هر سمتی که بودم، پاسخگو بودم و هستم.
من در زمان تصمیم به دلار ۴۲۰۰ تومانی عضو شورای اقتصادی نبودم.

رضایی: وضع الآن حتی از زمان جنگ هم بدتر است. کشورهای ضعیف‌تر از ما ارزش پول ملی خود را حفظ کردند چرا ما نتوانیم. در تمام استان‌ها مدرسه تربیت زمامداران آینده تأسیس خواهم کرد.

همتی: من مخالف انحصار در سیاست، اقتصاد و فرهنگ و رسانه هستم. من صدای بی‌صداها و قدرت بی‌قدرتان هستم. چون دولت من حامی آسیب‌پذیرترین افراد است. کوله‌برها، سوخت‌برها، بی‌شناسنامه‌ها، بیکاران، افراد دارای معلولیت، بیماران خاص، معتادان، زنان سرپرست، کودکان بی‌سرپرست و... اهداف اصلی من خواهند بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات