صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۱۳۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۲ خردادماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) همه آحاد مردم، خودشان را موظف بدانند که علاوه بر اینکه در انتخابات شرکت می‌کنند، دیگران را هم دعوت به شرکت در انتخابات کنند. (14/03/1400) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز    

فرصت‌های کم‌نظیر اقتصادی برای دولت سیزدهم

کمتر از دو ماه دیگر دولت جدید کار خود را شروع می‌کند. وضعیت معیشت و اقتصاد کشور باعث شده است تا هم نامزدها شعار‌ها و وعده‌های اقتصادی گوناگون دهند و هم مردم نسبت به امکان رفع مشکلات فعلی در تردید باشند. این در حالی است که صاحب‌نظران اقتصادی بر روی این موضوع اتفاق‌نظر دارند که اگرچه مشکلات اقتصادی کشور یک شبه حل نخواهد شد، ولی روند بهبود اوضاع اقتصادی به‌سرعت امکان شروع دارد.

نکات تحلیلی: 1- برخی از وعده‌های اقتصادی نامزدها یا منابع دقیق ندارند یا لوازم اجرای آن‌ها مشخص نیست یا در حوزه اختیارات آن‌ها نیست و یا تبعات جبران‌ناپذیری دارند. در این شرایط مردم چه این وعده‌ها را باور کنند و چه باور نکنند، در هر دو حالت سرخورده شده و امید آن‌ها نسبت به حل مشکلات معیشتی کاهش می‌یابد. 2- در حالی برخی نامزدها بر وعده‌های اقتصادی تردیدآمیز تکیه می‌کنند که فرصت‌های کم‌نظیری برای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور فراهم است؛ الف) بی‌اعتمادی عمومی به دشمن و مطالبه حل مشکلات اقتصادی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی توسط مردم، یکی از آن‌هاست. 8 سال قبل مردم راه‌حل مشکلات کشور را در مذاکره با دشمن می‌دیدند درحالی‌که امروز اکثریت قاطع مردم راه‌حل مشکلات اقتصادی را در داخل کشور جستجو می‌کنند؛ یعنی جریان افکار عمومی دولت را در حوزه‌ای که توان حل مشکلات دارد، همراهی خواهد کرد. ب) زیرساخت‌های اقتصادی کشور برای یک جهش بزرگ فراهم است؛ برقراری انضباط مالی از طریق حذف پول کاغذی، بهره‌برداری از سامانه‌های مختلف پولی و مالی برای مدیریت اقتصادی کشور، اخذ مالیات و حمایت هدفمند از اقشار آسیب‌پذیر، مقرون‌به‌صرفه شدن تولید و آمادگی برای جهش تولید، تخلیه حباب بازار سرمایه و امکان شروع روند رشد منطقی این بازار و ... نمونه‌هایی از فرصت‌های اقتصادی هستند. ج) خنثی یا کم اثر شدن تحریم‌های اقتصادی دشمن از دیگر فرصت‌های اقتصادی امروز کشور ماست. درخواست کشورهای همسایه برای گسترش روابط اقتصادی، عملیاتی شدن قرارداد 25 ساله ایران و چین، افزایش تقاضای جهانی نسبت به محصولات پتروشیمی که یکی از مزیت‌های اقتصاد ایران است، تحلیل متخصصین و سیاستمداران آمریکایی از این‌که ایران توان عبور از شرایط تحریمی را دارد و ... تنها نمونه‌هایی از فرصت‌های اقتصادی دولت سیزدهم است.

نکته راهبردی: انتظار می‌رود نامزدها به‌جای دادن وعده‌های تردیدآمیز به مردم، برنامه‌ها و رویکردهای خود را در جهت بهره‌برداری از این فرصت‌های طلایی اقتصادی، برای مردم تشریح نمایند. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                  

اقیانوس اطلس و ریاست جمهوری سیزدهم

ایران وارد نیمکره غربی و حیاط‌خلوت آمریکا شد و وزیر دفاع آمریکا هم فقط به ابراز نگرانی در این زمینه پرداخت. داستان حضور ایران در این منطقه از این قرار است که ناوگروه نیروی دریایی ارتش 20 اردیبهشت ماه، بعد از طی مسیر طولانی و عبور از دماغه امید نیک و دور زدن آفریقا و با طی شش هزار مایل دریایی، یعنی نزدیک به 12 هزار کیلومتر، پس از سی روز دریانوردی هم‌اکنون به اقیانوس اطلس رسیده است و مسیر خود را برای اجرای طولانی‌ترین مأموریت دریایی به سمت اقیانوس اطلس شمالی ادامه می‌دهد. این حضور مقتدرانه بدون کمک سایر کشورها، حاکی از اقتدار، عزت‌نفس، شجاعت و اعتمادبه‌نفس نیروهای نظامی ایران است. تجربه نشان داده است که هرجایی نیروهای نظامی یک کشور حضور داشته باشند، همان‌جا اقتصاد، دیپلماسی و باورهای ملی هم امکان حضور خواهند داشت.

گزاره‌های خبری: 1- جمهوری اسلامی ایران در زمینه مسائل نظامی نه‌تنها توان بازدارندگی دارد، بلکه در همه سلاح‌ها، ادوات و تکنیک‌های نظامی، در خوداتکایی کامل قرار دارد و علی‌رغم تحریم قوای مسلح جمهوری اسلامی، همچنان پیشتاز در عرصه‌های دفاع دریایی، هوایی و زمینی است؛ سال گذشته دیوید اندلمن، مدیر اجرایی پروژه «ردلاین» با اشاره به افزایش قدرت ایران در منطقه و آمادگی آمریکا برای خروج از مناطق نزدیک به ایران، گفته بود که تهدید نظامی ایالات‌متحده علیه ایران ۲۰ سال است که به‌عنوان یک گزینه روی میز مطرح می‌شود. از زمان بروز بحث و جدال هسته‌ای ایران در سال ۲۰۰۲، ایالات‌متحده ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است. در مقابل ایران نیز تأکید کرده که حملات تلافی‌جویانه آن برای ایالات‌متحده پشیمان‌کننده خواهد بود. ایران یک کشور عظیم ۸۵ میلیون نفری است که دارای یک نیروی نظامی مجهز آماده دفاع است. 2- سال 1397 مقام معظم رهبری در سخنانی تأکید کردند که «دشمن ما اتاق جنگ را برده است در وزارت خزانه‌داری؛ [اتاق] جنگ علیه ما به‌جای وزارت دفاع، وزارت خزانه‌داری آن‌ها است، به شکل فعّال هم مشغول‌اند»؛ بنابراین وزارت دفاع و نیروهای نظامی آمریکا دیگر نمی‌توانند آسیبی به ایران وارد کنند و دولت دوازدهم نیز باید اتاق جنگ خود را از وزارت خارجه به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی می‌برد تا هم تحریم‌ها بی‌اثر شود و هم زندگی مردم بهبود یابد.

نکته پایانی: تجربه نظامی کشورمان نشان داده است که اگر در حوزه اقتصادی نیز مانند حوزه نظامی قدرت درون‌زا داشتیم و به ظرفیت‌های داخلی توجه می‌کردیم، عرصه‌های زندگی مردم آن‌قدر دچار تلاطم نمی‌شد. کشور ما در دوره سیزدهم ریاست جمهوری به فردی نیاز دارد که به مقوله تولید ثروت و گسترش رفاه عمومی و تولید بنگاه‌های مهم ثروت‌ساز و ثروتمند کردن جامعه و کشور بدون توجه و دست‌درازی به بیگانگان اعتقاد داشته باشد، 28 خرداد فرصت عبور از تحریم‌ها و اقتصاد سست و ضعیف است و بازوهای اقتصاد ایران همانند نیروهای نظامی وطن، امکان توسعه به سرزمین‌های دوردست را داراست. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼خبر ویژه                   

فومنی: متنهای همتی و مهرعلیزاده را تیم روحانی می‌نویسد!

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با کنایه به وضع مدیریتی دو کاندیدای جریان خوی، نوشت: «همتی سلطان تورم است. تمام بریزوبپاش‌های بانک مرکزی به گردن او بوده و مسبب چنین وضعیتی است. تیم روحانی در ستاد همتی فعالیت می‎کند و آن‎ها تمام نوشته‌های همتی و مهرعلیزاده را می‎نویسند. بلایی که مهرعلیزاده بر سر ورزش ایران آورد، در تاریخ ماندگار است. در تربیت‌بدنی، ۹۰ درصد هدایا نخست به حساب آقای مهرعلیزاده وارد می‎شد و آخر هم به ورزشکاران نمی‎رسید. مهرعلیزاده چندین کاخ و ویلا در تهران و غیره دارد و باید بگوید پول این‎ها را از کجا آورده است».

▼ اخبار

برنامه‌های روی میز کاندیداهای ریاست جمهوری

رئیسی: اگر کیفیت خودروهای داخلی به حدی برسد که بتواند با دیگر خودروها رقابت کند، دیگر نباید نگران ورود خودروی خارجی بود. توصیه کردن خوب است، اما کار مدیر اجرایی مدیریت، حساب‌کشی و احقاق حق است. ائتلاف ما با کشاورزان، کارگران، فرهنگیان، بازنشستگان، بانوان و همه مردم خواهد بود، علیه فساد، ناکارآمدی، زد و بند و سیاسی‌کاری. ائتلاف همه مردم ایران علیه نابرابری. بیکاری یک جوان و ناله یک بی‌نوا، مشکل یک بانوی سرپرست خانواده، مسئله یک کارگر دغدغه من است. چرا باید شاهد کوله‌بری در آذربایجان غربی باشیم؛ درحالی‌که می‌توان با راه‌اندازی بازارچه مرزی مراودات تجاری قانونی صورت گیرد. جلیلی: با شعار دادن مشکلات زنان حل نمی‎شود. کسانی که درباره خانم‌ها شعار می‌دهند بگویند در این ۸ سال برای آنان چکار کردند؟ بانک‌ها به نادرست روزی ۲۰۰۰ میلیارد تومان خلق پول می‌کنند. ۸ سال پیش گفتیم ما باید از یک مسیر برویم اما دوستان از مسیر دیگر رفتند. بیکاری، گرانی و مسکن دغدغه اصلی مردم است. قاضیزاده: باید محتوای بی‎دلیلی را که در مدرسه به بچه‎ها یاد می‎دهیم دور بریزیم. سواد معمول عادی امروز، مهارت کار کردن با اپلیکیشن، کامپیوتر و بلد بودن دو زبان خارجی است. محتوای آموزشی باید ارتباط مؤثر با جامعه داشته باشد تا افراد را جامعه‎پذیر کند نه جامعه‎گریز. همتی: مشکل معیشت با تداوم انزوا و تحریم حل نمی‌شود. تعامل با کشورهای غربی، چین، همسایگان و آمریکای لاتین و افریقا در برنامه‌های بنده قرار دارد. اروپا در مقابل آمریکا اختیاری از خودش ندارد. برجام مبنای خوبی برای تعامل است. خوش‎بین هستم در دولت فعلی تحریم لغو شود اما اگر نشد این موضوع جزو اولویت‎های اصلی من خواهد بود. رضایی: بلایی که بانک‌ها بر سر ملت ایران آوردند، بعثی‌های عراقی نیاوردند. آن موقعی که توزیع یارانه ۴۵ هزارتومانی آغاز شد، ارزشش ۲۰ دلار بود، الآن شده ۲ دلار. ما وظیفه‌داریم یارانه را به ارزش اولیه برگردانیم. زاکانی: خیانت بزرگ جریان رقیب ما این است که موضوعات فرهنگی را تبدیل به مسائل سیاسی و سپس آن‎ها را تبدیل به موضوع امنیتی می‌کند و این شامل مسائل حوزه زنان، آزادی، فضای مجازی و از این قبیل می‌شود. کشور دارای منابع فراوانی است، اما غارتگرانی وجود دارند که تحت حمایت برخی مسئولان فعالیت دارند.

احتمال تغییر در شیوه برگزاری مناظره سوم

«احسان قاضی‌زاده» نماینده شورای نظارت بر صداوسیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات گفت: «مناظرات ۴۰ درصد مخاطب داشته است؛ این میزان مخاطب با حد انتظارمان فاصله دارد. ما در مناظره اول یک پیک مشارکت زدیم؛ برای ما راضی‌کننده بود، اما روی مناظره دوم برآوردمان این است که نتوانسته آن‌قدر تأثیرگذار باشد. برای اینکه در مناظره سوم تغییری پیش بیاید، جلسه خواهیم داشت. مناظره سوم درباره مشکلات مردم خواهد بود». لازم به ذکر است، آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری، امروز عصر ساعت 17 برگزار خواهد شد و طبق خبرها، احتمالاً شیوه برگزاری مناظره آخر تغییر خواهد کرد و سؤالات یکسان در مدت‌زمان بیشتر از کاندیداها پرسیده خواهد شد.

تعیین تکلیف ناپخته وزیر برای دولت آینده!

«تولید نفت ایران «باید» به‌روزی 6.5 میلیون بشکه برسد، دولت آینده باید این هدف را محقق کند»؛ این بخشی از باید‌هایی است که وزیر فعلی نفت برای دولت آینده فاکتور کرده است، بدون آنکه پاسخ دهد طی هشت سال اخیر برای افزایش ظرفیت تولید نفت ایران چه کرده است؟! روزی که زنگنه در سال ۹۲ وزارت نفت را تحویل گرفت، ظرفیت تولید نفت ایران بین 4.1 میلیون تا 4.2 میلیون بشکه در روز بود؛ در آن دوره، به دلیل تحریم‌هایی که بر کشور تحمیل شده بود، میزان تولید نفت زیر ۳ میلیون بشکه در روز بود و وزیر نفت و مدیرانش قول دادند با رفع تحریم‌ها، میزان تولید را به 4.2 میلیون بشکه در روز می‌رسانند. او حتی به مجلس رفت و گفت میزان تولید نفت و میعانات گازی را تا سال ۹۶ به رقم 5.7 میلیون بشکه می‌رساند، حتی باوجود تحریم؛ اما او در این هشت سال نتوانست ۲۰۰ هزار بشکه روی ظرفیت تولید بگذارد، ولی امروز از دولت بعدی می‌خواهد میزان تولید را به 6.5 میلیون بشکه برساند و برای آن از قید «باید» نیز استفاده می‌کند.

اخبار کوتاه

سبد اجتماعی ازدست‌رفته!/ روزنامه شرق در گزارشی، آخرین وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 را بررسی کرده و نوشته است: «اصلاح‌طلبان می‌دانند که شرایط این‌ روزهایشان ازنظر سرمایه اجتماعی در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد. اگر همتی یا مهرعلیزاده می‌توانستند با تکیه بر ویژگی‌های فردی موجی اجتماعی به نفع خود ایجاد کنند، ممکن بود جبهه اصلاحات از آن‌ها حمایت کند؛ اما در پی دو مناظره به نظر می‌رسد سبد رأی آن‌ها به‌طور چشمگیر افزایش نیافته است».

جایزه آمریکا به عراقی‌ها!/ آمار حملات به مواضع آمریکایی در عراق، از پایگاه‌های نظامی گرفته تا کاروان‌های نظامی، سفارتخانه و ...، روزبه‌روز در حال افزایش است. وزارت خارجه آمریکا با استیصال کامل از کنترل و متوقف ساختن این حملات، اعلام کرد: «برای هرگونه اطلاعات درباره حمله به آمریکایی‌ها در عراق تا ۳ میلیون دلار جایزه پرداخت می‌کنیم».

نگرانی آمریکا از همکاری ماهواره‌ای ایران و روسیه/ برخی از مقامات دولت آمریکا درباره افزایش توانمندی ماهواره‌ای ایران و همکاری این کشور با روسیه در این زمینه ابراز نگرانی کردند. در همین زمینه واشنگتن‌پست می‌نویسد: «روسیه تصمیم دارد تا یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته به ایران تحویل دهد تا امکان ردگیری اهداف احتمالی نظامی توسط ایران فراهم شود». پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با رد این خبر، گفت: «برنامه‌هایی با ایران در رابطه با همکاری نظامی و تکنولوژی داریم، اما این‌گونه خبرها صحت ندارد».

برکناری بعد از افشای فیش!/ «غلامرضا تاجگردون» نماینده ردصلاحیت شده مجلس کنونی و مدیرعامل بیمه سرمد، دو روز پیش به دلیل انتشار فیش حقوق نجومی 73 و 85 میلیون تومانی، از سوی هیئت‌مدیره این بیمه از سمت خود برکنار شد. سؤال این است که آیا هیئت‌مدیره از میزان مبالغ دریافتی تاجگردون بی‌اطلاع بوده‌اند؟ بعید به نظر می‌رسد؛ اما اگر تاجگردون به شکل قانونی این مبالغ را دریافت کرده است، چرا باید از سمتش برکنار شود؟! فقط برای تنویر افکار عمومی؟!

نقش برخی کشورهای عربی در ترور حاج قاسم/ مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا در تازه‌ترین اظهارنظرش پرده از خیانت دیگری از سوی دولت‌های عرب منطقه علیه شهید سلیمانی برداشت و اعلام کرد که ترور حاج قاسم سلیمانی ارتباط عمیقی با توافق‌های صلح برخی کشورهای سازشگر عربی با اسرائیل موسوم به «صلح ابراهیم» داشته است.

به‌وقت رأی دادن!/ «صادقی مقدم» عضو حقوقدان شورای نگهبان خبر داد: «ایده ستاد کرونا با موافقت شورای نگهبان همراه شد که باید البته از ۷ صبح تا ۱۲ شب صندوق‌ها برای رأی‌گیری فعال باشند و البته اگر کسی پس‌ازاین ساعت نیز حضور داشت رأی دادن او بلامانع است. همین امر موجب می‌شود که پایان تبلیغات نیز هفت صبح باشد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات